joi, 7 noiembrie 2013

434. Un poem pentru dumneavoastră (Intermezzo de toamnă)


Intermezzo de toamnă
                                   Tudor Cicu
1.
Toamna se coace tutunul. Aici,
Lunca e ca o rusoaică despuiată de port!
(aşa-mi striga Esenin trecând)
Cu sănii, cu cai, cu fete, cu tot.
Acum,
Nici a lui Esenin armonică nu-i...
Stoluri de păsări,
Stoluri zboară dinaintea săniilor lui.
Zboară...
Şi moartea le-nşfacă hapsână cu-o gheară.

2.
Ehei! Ehei!... Armonica spărgea zările-n dungi.
...Să nu plângi, repetam.
Să nu plângi!
Fiindcă întreg cântecul era numai pentru ea.
Şi crede-mă - cam avea...
Avea un glas tremurat ca de balalaică
Şi armonică grea.  
Mă feream de sănii pe-atunci.
Mă feream să întreb: unde-i tot cară
Pe toţi dorul de-acasă,
De nu mai încap în pielea lor de diavoliţe!
Şi asta, seară de seară.

3.
Toamna se coace tutunul, aici, bunicule!
Şi lunca e ca o rusoaică, e ca tot ce-ţi doreşti...
Numai lasă-mă cu zarea, toată, dinainte,
să-l mai văd trecând pe blondul Serghei
în sănii trase de caii săi arăpeşti.
Aici,
Pe ambele turnuri de pază ciupeşte din corzi
Şi cântă cineva în chilia din cimitir, undeva
Ori vântul se tânguie-n ţarnă?
Nu-i blues-ul!
Acel blues al trenurilor ce căra,
Tot căra spre apus oamenii. Ca
Pe vite-ntr-o toamnă.

4.
Când de-o veşnicie, n-ai mai auzit aşa ceva,
Nu te mira, cititorule!
Aşa ţi se pare. Doar aşa: bunicul îmi va fi spus...
Câte ceva... Dar mult mai târziu - de reţin
Numai ţărâna stropită cu vin.
Deocamdată acolo în cimitir
Împărţim câte o cană şi o strachină
Morţilor, de pomană!

5.
Nu-mi iau ochii însă de la groparii acoperiţi
Cu lopeţi de zăpadă,
Nici de la cuşmele lor.
Dar nici de la moarte, şi ea o umbră pe cruce
Care-şi mai dezmorţeşte o gheară
Pe dopul sticlei cu vin
Şi-mi face cu ochiul: dansează, dansează,
Dansează copile!
Şi tu colea o ţâră,
Mult mai ai ori puţin.

6.
Cuvintele fac însă din mine ce vor.
Mă uit la bunicul, dar lui ce e drept,
Îi jucau în ochi farurile acelor trenuri ale morţii.
Roţile... roţile lor,  scrâşnind pe osii...
Pierdute în noapte,
I se înfipseră-n piept.
Ehei! Ehei!?.. Şi armonica-i pierdută în zarea
Celui rămas în urma trenurilor în pustiu,
Celor plecaţi într-o noapte,
Atât de târziu.

7.
Şi crede-mă! Cititorule... Nu-i
Nu-i bluesul cântat tutunului când se coace
Pe câmp. Nici a lui Esenin armonică nu-i...
Stoluri de păsări,
Stoluri zboară dinaintea săniilor lui.
Zboară... tot zboară!
Iar moartea le-nşfacă hapsână cu-o gheară 

       (din volumul: "Geamantanul cu vise" - 2012)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu