duminică, 11 iunie 2023

Un nou roman despre satul românesc (de Petre Rotaru)

 


Gâlceava aducătoare de moarte *

 

      După ce citeşti o carte – spunea cândva un amic – musai să ai şi îndoieli. Adică, e ceva de cartea asta, sau nu? Fiindcă (se trăgea şi o concluzie, în discuţia aia), omul lipsit de îndoieli e tot atât de departe de lumină ca întunericul şi desprinderea lui de pământ, iar zborul, pe care ar trebui să i-l dea povestea tocmai încheiată, nu s-ar mai produce. Nimic nu se mai leagă în capul tău şi rămâi pentru totdeauna pulverizat în univers.   

      Cărțile scrise de Petre Rotaru-Colți sunt un depozitar sau mai corect spus o arhivă vie de istorii ale oamenilor din acel sat de munte numit Muscelul Cărămănești, arhivă în care, cu o plăcere nedisimulată, a tot strâns informații după informații, poveste după poveste, despre cei care au trăit, au însemnat ceva în acel sat de munte și nu mai sunt. Iar dacă realitatea imediată nu-i dă subiecte care să-l facă să se așeze la masa de scris, intervine ficțiunea, îmbracă într-o nouă realitate cele strânse în memorie și iată-l din nou pe Petre Rotaru-Colți plecând la drum cu o nouă carte despre cei din jurul nostru, pe care de cele mai multe ori îi ignorăm, îi evităm sau credem că nu au nimic de spus, ori de lăsat celor de după noi. O astfel de situare în viața autorului o constituie și romanul „Mortul e de vină” (ed. Ștef, 2022), cel mai recent volum al lui Petre Rotaru-Colți (o carte de proză constituită din „firimituri” de proză: schiţe, impresii, evocări, eseu şi alte întâmplări sub forma unor pilde), cuprinzând o serie de texte strânse în jurul unui învățător al satului de munte, texte ce ne dezvăluie o mulțime de detalii biografice ale eroului nostru. Nu cantitatea de realitate îl definește pe eroul acestui roman, ci perspectiva asupra dramei ce se profilează la amurgul vieții acestuia. Cu alte cuvinte, cam ce se petrece cu omul în esența ființării sale, dincolo de împrejurări ce nu păreau a conduce la niște destine nemiloase cu bieții oameni aflați sub vremuri tulburi. Învățătorul David, eroul cărții, are de înfruntat atât securitatea și dictatura comunistă, cât și mizeria umană a unor semeni de-ai lui. Îi urmărim viața, când frumoasă, când grea și nemeritată, ca să nu uităm spiritul unei generații care a fost. Modul direct, cursiv al narațiunii te face să participi și tu ca cititor la aceste drame individuale ale personajelor, de parcă ar fi niște cunoștințe de-ale tale. Petre Rotaru scrie dintr-o plăcere, o mare plăcere enunțată chiar de el; mai întâi existând o plăcere a cititului și apoi una a scrisului. Scriind, spune el, îți prelungești viața în felul acesta, sau poate din frica de moarte. Amintirile din copilărie, cu care își îmbracă el textele, sunt amintiri frumoase pentru că și copilăria, în general, este frumoasă. Cum timpul trece și este neîndurător cu fiecare, scriind poți să modelezi anumite lucruri, anumite trăiri, după bunul plac, găsind în cititor interlocutorul ideal cu care ți-ar plăcea să schimbi idei de dragul învățăturilor ce se desprind de aici. Romanul cuprinde o serie de amintiri, istorii și divagări pe teme precum lumea, vorba, moartea, lectura cărților etc. Moartea ca temă de cercetare și prezență în literatură a fost multiprezentă, aproape un tabu, dar moartea neanunțată în viața oamenilor, visul și visarea, raportul dintre imaginar și realitate, constituie în acest roman legături subterane, pe stranii coincidențe, ori pe sugestii și frânturi de sens în destinele lor. Și nu e vorba aici, doar de personaje și de întâmplări fictive, ci de oamenii obișnuiți ai unui sat de munte, oameni reali despre care autorul ne-a tot amintit în „povestirile de seară”, prin alte cărți. Iată ce ne mărturisește, despre scrierea acestei cărți (într-un succint cuvânt înainte), însuși autorul: „Nu există lucru mai urât ca moartea, la propriu și la figurat. Nu ne împrumută cu nimic, însă vine la scadență să ia ce avem mai de preț, viața! Lăsând la o parte soarta, toți oamenii își neglijează cel mai de preț bun cu care se nasc, sănătatea. De aici ideea că dacă ai un beteșug trebuie să mergi la doctori sau prin babe să te repari. Dacă nu faci asta și mori ești de vină, letmotiv pentru titlul acestui roman”. Ce a însemnat pentru învățătorul David faptul că s-a însurat cu Ileana, fata unor deținători de pământ și categorisiți de regimul comunist venit la putere, drept bogătași, cât și gâlceava avută cu vecinul lui, Biorbe Drăgoi, pentru niște gâște care îi făceau, prin gălăgia lor, viața un calvar?, iată întrebări pe care le puteți afla citind cartea. Împotrivirea și zbaterea personajelor din carte, împotriva morții, ori a găsi oarece câștig de către unele ființe meschine, în relația cu semenii lor, din această conjunctură, povestea lui David nu-i decât un joc de-a viața și moartea. Findcă Moartea prin metafora morţii, prin hiperbola morţii, prin parabola morţii, moartea însă se opune şi cere să joace pokerul vieţii ei, jocul pe care ştie că îl va câştiga, fiind ultima care va rămâne la masa de joc.

     Rostul acestor bucăţi de proză, care dau contur romanului, e să pună rotiţa în mişcare şi să atragă atenţia şi altora. Pornind de la o cugetare freudiană a visului şi delirului care se nasc din astfel de refulări, omul chiar se naşte îngrădit şi îşi trăieşte continuu zădărnicia unei aspiraţii către viaţă, o viaţă fără griji, ori reprezintă chiar comunicarea neîngrădită cu semenii, sau uitarea de moarte. Mortul e de vină” nu-i, în fond,  decât o călătorie ludică ca o mişcare permanentă spre ceva în care nu se întâmplă nimic în afara acestei deplasări, poate, doar o pândă, o pândă continuă, încordată, răbdătoare, până într-o zi când  moartea ne va arăta un căpeţel de lumânare ce stă gata să se stingă şi ţi-l va arăta, şi-ţi va spune că e al tău. Şi nu vei putea face nimic să-i stopezi stingerea, chiar dacă te-ai numi Ivan Turbincă. Fiindcă nici Moartea chinuită de moarte de năstruşnicul Ivan Turbincă al nostru, nu poate schimba cursul şi orânduielile lumii.

      Vă recomand să citiţi toate aceste istorisiri ale cărții, fiindcă nu-i așa? – „trăim vremuri grele, copiii nu-și ascultă părinții și orice prost crede că poate să scrie o carte” (Cicero).

 

* Cronica a apărut în revista ÎNTREZĂRIRI nr. 42 iunie/2023 (pag 15-16)

                                  Tudor Cicu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu