marți, 27 august 2013

401. Plajele însorite din Halkidiki (3)

 1. Soţia, încercând să salveze Soarele de la o scufundare (posibilă), în Marea Egee.
 2. Marea ca nişte oglinzi în mişcare, departe, linia de demarcaţie cu ultramarinul mării şi două geamanduri. Plus, insula broaştei ţestoase.
3. Oraşul Neos Marmaras, văzut din direcţia  plajei. Partea dinspre ţărm.
 4. Greu la deal... când vii de la tavernă!
5. În port... printre corăbii şi gânduri. "Care o fi a mea?"
6. În pădurea de pini, la campingul turiştilor, un colţ de rai numai al lor. Eu, doar rătăcit printre stânci.

  1. Neos Marmaras 
                              Motto:
                                   „Pe sub picioare foşnesc
                                    amintiri dezghiocate de alţii”
                                                  (Vasile Tărăţeanu)

   Ajunşi la Neos Marmaras, în port, văzând multitudinea de catarguri ale iahturilor de aici, mi-am adus aminte de versurile poetului constănţean Sorin Roşca, din „Iubirea ca o flacără-n rostogolire”: „nici că-mi păsa de nebunia lumii/vărsând balauri de cerneală pe fereastră,/eu îndopam lumina cu literele tale/şi-n portul unei stele cu cârlionţi de jar/se întrupa cu zorii pe catarg/corabie de abur, îmbrăţişarea noastră”. De aici, din port, străzile urcau în serpentine, sub forma unor povârnişe de munte. La prima vedere ni s-a arătat un Neos Marmaras, ca modern şi cochet oăşel de munte. Eram curioşi să aflăm încotro se afla plaja, dar mai întâi trebuia să găsim hotelul House Rania II. Fiul şi soţia au plecat în recunoaştere. Eu am preferat să cobor pe o străduţă, către un ţărm vizibil şi, ajuns acolo, mi s-a înfăţişat cam la cca 1 km, plaja. Ce ştiu, e că pe mine mă dureau gleznele, şi mai bine era să-l las pe fiul meu, mult mai tânăr, să găsească hotelul. După un timp ne-a făcut semn cu mâna să-l urmăm pe o stradă cam la 60-80 m înălţime de locul de unde abia coborâsem să admir ţărmul şi plaja. Administratorul (ori patronul) hotelului ne-a indicat apartamentul nr. 10 de la etajul 2. Aici, însă, o ciudăţenie. Deşi urcasem, de jos, de la intrare, două etaje, aflaţi pe balconul dinspre strada opusă hotelului, unde şi parcasem maşina, constatăm că nu ne aflam decât la o înălţime de 1,5 m de şosea, aşa că ne-a fost uşor să trecem cu mâna, prin balcon, geamantanele şi bagajele noastre. În cele patru zile petrecute aici, am avut condiţii excelente: baie separată cu apă caldă la boiler electric, bucătărie spaţioasă separat, cu tot strictul necesar (frigider, plită electrică, vase de bucătărie, veselă etc...)- apoi, dormitorul cu trei paturi, televizor şi aer condiţionat, şi balconul dinspre stradă care ne oferea vizualizarea automobilului parcat la loc sigur. Ne-am instalat imediat şi, la numai un ceas de la instalare eram, deja, pe plajă. Plaja (după ce coborai o pantă abruptă, cam la 350 – am numărat 85 de trepte până jos -) se afla la cca 200 m de hotel, lângă frumosul stadion al oraşului. De această dată, am găsit o plajă destul de lată (cca 6-8 m) şi de lungime cca. 1,5-2 km. La celălat capăt se zărea Porto Caras, un complex independent alcătuit din trei hoteluri enorme (în genul hotelurilor mamut din staţiunile Călimăneşti-Căciulata de la noi); clădiri fără nici un fason. Apropo: am încercat într-o zi să pătrundem şi acolo, dar paza locală nu ne-a permis, spunând că e loc privat!!! Nisipul de pe plajă e fin, deci, minunat. Plaja e curată, marea limpede, de o culoare verde-deschis-şi-albastru perceptibil dinspre ţărm cca 10-15 m spre larg, de unde, începea cu o linie clară de demarcaţie, culoarea aceea albastră, de cerneală, dar care îţi permitea să-ţi admiri picioarele, chiar şi  unghiile de la picioare, când ajungeai înot, în mijlocul ei. Primul lucru care-ţi sare în ochi, e limpezimea şi curăţenia unei mări pe care oricând îţi poţi odihni vederea.  De aici, de pe plajă, am putut admira mai de aproape (cca 1 km) insula din mare, pe care o întrezăream de la Pefkochori. I se spune, insula broaştei ţestoase. Aveam să ne lămurim, abia după ce aveam să părăsim oraşul Neos Marmaras, de ce i se spune astfel. Primul grup întâlnit pe plajă, lângă cearceafurile noastre, a fost al unor tineri din România: trei băieţi şi două fete. Unul din ei s-a lăsat îngropat în nisip până sub bărbie. Doar capul i se mai vedea, spre amuzamentul copiilor din jur. Iar mormanul de nisip ce-l acoperea, voia să semnifice sarcofagul lui Tutankamon. În rest, ca şi la Pefkochori, sârbii şi grecii erau majoritari. Ce-i drept, mai auzeam vorbindu-se în germană ori engleză. Am fost curioşi să asistăm la un asfinţit de soare în mare şi am surprins, în fotografii, soarele asfinţind în mare, printre palmele noastre. Neos Marmaras este un orăşel cu agitaţie intensă, seara după orele 2200. Portul, tavernele, orăşelul copiilor, magazinele cu suveniruri ... etc, îţi oferă tot atâtea încântări ale ochilor, cât nici n-ai fi crezut vreodată că în oraşul tău ai fi putut visa. De-a lungul falezei, din direcţia portului, spre campingul instalat în pădurea cu pini – marea îţi oferă privelişti atât de sălbatice în forme stâncoase, cât şi refugii cu plaje mici şi ascunse privirilor trecătorilor, că, fac pariu că n-aveţi a vă imagina toate astea, oricât m-aş strădui eu să vi le descriu. Merită să vedeţi cu ochii voştri, nu să-mi citiţi mie toate fumurile cernelii lăsate, acum, de stiloul cu care scriu, pe coala asta de hârtie. E prea complicat să intrăm în subiectul ăsta, aşa că, mai bine să lăsăm deoparte toată „filosofia” asta. Vă pot spune că, aici, la Neos Marmaras, am avut (la propriu şi la figurat) întâlnirea cu zmeul. Odată, în scris (prin povestirea lui Ovidiu Dunăreanu, prin acel Anghel Furcilă, găsit în nr. 3-4 – aprilie/iunie, 2013, al revistei Pro Saeculum şi-n realitate prin necunoscutul care ne-a uimit înotând de-a lungul celor 11 geamanduri (având în vedere că între două geamanduri e o distanţă de 50-60 m)- în total, pe o distanţă în linie dreaptă de 500m. L-am urmărit pe zmeul apelor, înconjurând de 3-4 ori, fără oprire, geamanturile pe la capete, după care, am plecat la hotel să luăm prânzul. Am cronometrat distanţa parcursă de înotătorul necunoscut între două geamanturi: cca 1 minut. Fiul meu s-a întors (de la hotel) la plajă, cu bani pregătiţi, pentru a cumpăra struguri şi piersici de la un vânzător ambulant, întâlnit în drumul nostru către hotel şi, ne-a mărturisit uimit, că înotătorul acela, încă îşi făcea numărul acela incredibil de-a lungul geamanturilor. Dinspre mare către port, zăreşti ambarcaţiunile pescarilor, nave cu turişti, pe care ochii tăi se opresc din curiozitate dar şi din plăcerea vederii. E un privilegiu să ştii că umbra ta, lasă aici, la Neos Marmaras, o amprentă singulară pe acest pământ al Greciei. Şi, asemeni lui Moromete, mă puteţi auzi (printre rânduri) exclamând: „Măi, era acolo atâta apă, că, putea lesne, îneca şi-un balaur!”


                                            (va urma – joi, episodul 4)  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu