luni, 18 noiembrie 2013

438. Ultimele trei zile de concediu prin Moldova.(4)

 1. Ce 7 magnifici de la prezidiu
 2. Şi, eu, în plan de ascultare, atent la tot ce se întâmpla în sala Cupola.
 3. Gellu Dorian, anunţând un moment poetic.
 4. Cu aparatul (în zare) bădia Culai - în persoana lui Nicolae Ciobanu - cu "ochii" pe mine.
 5. Public receptiv la momentul poetic al serii.
6. Adrian Alui Gheorghe, cu un premiu special pentru Gellu Dorian.

Se anunţa o lansare de carte la Piatra Neamţ

 2. A doua zi
                      Motto:
                        „La intrare va creşte un pom din zahăr candel
                          chiar împăratul va întreba de ce tocmai acolo” 
                                 (Aurel Dumitraşcu)
   Mulţi cred că înaintea unei zile în care se dezlănţuie furtuna, domneşte liniştea. Ei bine nu-i chiar aşa. Marţea la orele 17, în sala Cupola a Bibliotecii GT Kirileanu, avea loc mult aşteptata lansare. Afişe cu anunţul respectiv le zăream, mai pretutindeni, în oraş. Tot marţea, trebuia să părăsim hotelul, să ne găsim, prin oraş (greu, foarte greu!), un nou loc de parcare, să onorăm vizita promisă familiei Ciobanu. Multe mai trebuia noi să facem. În linişte, le-am făcut pe toate. Am încheiat socotelile cu hotelul, ne-am plimbat prin oraş, am făcut şi vizita familiei Ciobanu şi, iată-ne la numai 2-3 ore de clipa lansării pentru care am venit în Piatra Neamţ. „Dar o trompetă ar spune/mult mai bine/lucrurile acestea” (Adrian Alui Gheorghe) – aşa ar fi scris, aici, mai departe, poetul gazdă. Cu un sfert de oră, înainte de ora anunţată, am urcat treptele spre sala Cupola. Sala era aproape goală. Doar noi şi trompeta de care tocmai aminteam. Glumesc. Erau alte două persoane înaintea noastră, acolo. Imediat, după noi, a sosit poetul Adrian Alui Gheorghe, urmat de soţia sa, actorul Vasile Murariu şi scriitorul Grigore Grigore de la Târgovişte, dacă nu mă înşel, însoţiţi de preşedintele Filialei Scriitorilor de la Iaşi, Cassian Maria Spiridon. Cum a dat ochii de mine, poetul A.A.G. a rămas ca interzis. Nu se aştepta (după lansarea de la Biblioteca Bastilia de la Bucureşti, de acum două săptămâni) să dea de mine, acolo, tocmai la Piatra Neamţ. Încet-încet, sala s-a umplut cu cei nerăbdători, ca şi noi, să dea ochi cu Poezia. Adrian Alui Gheorghe şi-a invitat musafirii pe rândul de scaune, postat în semicerc, dinaintea iubitorilor de poezie şi a rostit câteva cuvinte, explicându-ne nouă, de ce ea cartea, ea poezia, ea literatura e un orizont de aşteptare pentru toţi. Menţionând, că doar poezia, ca şi literatura, nu prinde rădăcini decât între oameni, a anunţat că în seara aceasta, aici, la Piatra Neamţ, începe un nou proiect (mai exact, era reluat, începând din acea seară), intitulat „Antologia scriitorilor români contemporani”, cu un poet de o calitate aparte: unul dintre scriitorii care ştie să producă evenimente culturale de excepţie, iar numele său este Gellu Dorian. Criticul supercunoscut, Mircea A. Diaconu, primul invitat să ia cuvântul, îşi reaminteşte că se află din nou, aici, în sala Cupola a bibliotecii GT Kirileanu, unde a citit cărţi şi a şi făcut practică, după mulţi ani. „Există o mentalitate, care va trebui uitată: toţi scriitorii mari au trăit altădată! (aşa se spune), dar, privind în jur, scriitorii sunt şi acum prezenţi, şi nu unii dintre cei mai neînsemnaţi. Are încredere în generaţia tânără care mai şi citeşte (în sală sunt destui tineri), iar, ceea ce se întâmplă, azi, e o dovadă că trebuie continuată şi nuanţată o astfel de manifestare. Întocmeşte un portret al poetului onorat cu această deschidere, punctând pe substanţa creativă şi identitatea inconfundabilă a poetului. „ca să-l surprinzi îţi trebuie o anumită distanţă faţă de poet”. E greu (recunoaşte), pentru că se află în relaţii foarte apropiate şi îi „numeşte” câteva trăsături esenţiale, explicabile prin faptele lui Gellu Dorian: 1) Este unul dintre poeţii importanţi ai vieţii culturale contemporane; 2) E unul dintre deţinătorii a numeroase premii literare; 3) Deşi consacrat ca poet, scrie teatru, a luat şi aici câteva premii, ca dramaturg dar şi prozator; 4) Indiscutabil, înainte de orice, Gellu Dorian este poet. Având în vedere, înaintaşii săi de la primele încercări literare: Geo Dumitrescu, Ştefan A. Doinaş etc., poetul a dezvoltat, în scris, o mare preţuire faţă de literatura universală. A şi dat o carte, intitulată „Cititorul de poezie”, dovadă că în tinereţe, Gellu Dorian visa cărţi în loc de fete. Invitat de Adrian Alui Gheorghe, mentorul serii, poetul G.D. ne citeşte din cartea sa, prefaţând momentul de poezie urmat de cel de muzică (la pian Doru Sascău, apoi voce, rând pe rând: Roxana Văideanu, Lorena Maria Muntenaş, Corina Zotta, Cristi Laiu) din acea seară. Cassian Maria Spiridon, crede că în această seară, cu toţii, facem un exerciţiu de admiraţie pentru noul proiect care începe cu un poet de excepţie. Aminteşte de Festivalul Nicolae Labiş, de la Suceava, de surpriza din seara aceasta, căci, acolo, se aflau şi cei din seara aceasta. Precizeză că un autor care nu are conştiinţa artistică, este un fel de „cormoran” al vieţii, dar, în ceea ce-l priveşte pe G.D. nu e cazul. Acesta are profilul unui poet complet şi, astfel, exerciţiul nostru de admiraţie din seara aceasta, e unul de admirat. Iarăşi un moment poetic (aici este rugat actorul Vasile Murariu să numească două cifre de la 1... la ... 60) şi G.D ne citeşte poemele cu nr. 7 şi 13. Adrian Alui Ghorghe, intervine şi ne aminteşte că, fără un poet care ştie să îndulcească cuvântul, limba noastră devine un bolovan ce produce doar zgomot. Poetul Radu Florescu, spune că G.D. îşi desăvârşeşte viaţa lui, prin scris şi, că odată cu el trăim şi noi visul său de a salva, ceea ce a mai rămas, frumos, în om. Cum tot ceea ce contează... de acum încolo (în poezia lui G.D), totul depinde numai de el. Nicolae Sava (un alt poet al locurilor), ne reaminteşte că G.D. face parte din grupul de la Durău, şi doar sub aspect astral, la minunata vârstă, abia împlinită de poet (60 de ani) el se află aici, că aplecarea sa, în poezie, asupra mitului Ghilgameş, vine ca o continuare la rosturile poeziei lui Nichita Stănescu. Cum, poezia se cultivă mai greu decât pământul, G.D. le mulţumeşte celor care au luat, deja, cuvântul şi au făcut astfel de aprecieri la opera sa. Ne încântă, iarăşi cu un moment poetic, urmat de muzică. Poetul Emil Nicolae, înţelege (cum altminteri, o Doamne!) ce uşor era înainte, să scrii venind doar în contact cu cărţile scriitorilor. Dar, e greu să vorbeşti, acum, despre un autor, cu el, dinaintea ta. Face, însă, o remarcă, dacă nu hazlie, pesemne interesantă: În ’53, luna Martie, moare Stalin şi, de fericire, părinţii noştri au trecut la „procreere”, din dorinţa de a sărbători evenimentul, şi din acel „orgasm” s-a născut generaţia „optzecistă”, de după moartea lui Stalin. Crede că, se poate vedea în această nouă carte a lui G.D. şi acel „scenariu” intuit, poetul fiind şi dramaturg, iar ecuaţia poetică a acestei cărţi o consideră a sta în semnificaţia poemului cu nr. 39, intitulat „Setea”. Acestea fiind, deja, spuse, Adrian Alui Gheorghe aminteşte celor prezenţi, că fapt rar întâlnit la astfel de lansări de carte, în sală se află prezenţi şi poeţi de prin alte locuri: Tudor Cicu de la Buzău şi Grigore Grigore de la Târgovişte. Sala e încântată de această ştire şi A.A.G. trage, imediat, şi concluzia serii: poetul trimite mesaje învăluite în cuvinte, cu gândul că cineva, din spaţii îndepărate, le va recepta. Citeşte, chiar o mică parabolă, în acest sens. Însă, reţinem, mereu şi mereu, astfel de mesaje ale poeţilor, vor pleca spre o lume... cum se va vedea, uneori (dacă nu de cele mai multe ori – n.m.) indiferentă. Vi s-a părut o seară tristă? O seară fără semnificaţiile ei? Nu pot răspunde decât cu aceste versuri ale lui A:A.G: „ca un steag împăturit/Universul a rămas la uşă schelălăind”. Şi am plecat spre Buzău. În urma noastră, oraşul rămăsese îngropat la rădăcina caselor.     

                                                                              sfârşit   








8 comentarii:

  1. Un reportaj literar de zile mari. Cu subtext. Moldova încă e capitală culturală. Tudor Cicu a trecut pe acolo ca un burete stors şi înmuiat în literatura locului. Dinspre Moldova ne-am afirmat mulţi dintre cei care nu existăm în jurul Dâmboviţei. Cum îl ştiu, tenace şi precis, Tudor va "scoate" o carte şi de aici. Are rostul cuvintelor în respiraţie. Să auzim de bine. Marin

    RăspundețiȘtergere
  2. N-am glumit niciodată cu acea credinţă căpătată (din manuale, fireşte), cum că pe acolo, prin părţile Moldovei s-au născut marii oameni ai literaturii. Am fost şi eu acolo! Invitat, desigur, dar surpriza cea mare, mi-a fost arătată, când mi s-a spus, direct, în faţă, de Mircea A. Diaconu, că eu sunt cunoscut prin părţile acelea ca autorul care a şi scris o carte, întreagă, despre Liviu Ioan Stoiciu. Iar eu, continuam să cred, că sunt un necunoscut prin acele locuri pe care trebuie să le PREŢUIEŞTI, din cauza ÎNAINTAŞILOR. Toate cele bune, Marine!

    RăspundețiȘtergere
  3. Tudore,ai facut facultatea de energetica?

    RăspundețiȘtergere
  4. Eram in anul I cand tu terminai !(cred ca nu fac o confuzie)

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi amintesc un vers,"nu putea de-atata galben capul meu sa se ridice"

    RăspundețiȘtergere
  6. Anonim: Am terminat (da, Energetica, în corpul EG) prin 1978, nu-ţi cunosc numele... Dar, interesant, mai luna trecută la Constanţa, a trebuit să înaintez dosarul pentru grupă. Cui crezi că l-am dat? Lui Nicolae Caprinciu... inginerul de la dispecerat Electrica C-ţa., care, cum m-a văzut a şi zis că mă ştie de undeva... Din vorbă în vorbă, aflu că era pe acelaşi palier cu mine la etajul 1, în corpul A (de lângă Semănătoarea), el sta la 106, eu la 104. Lumea nu-i mică! Şi-a adus aminte de TV pe care îl suiam pe blocul corpului A să vedem campionatul de fotbal la bulgari.
    ACUM, DACĂ a-i întoarce timpul înapoi, a-i constata că ţineam un cenaclu "Clepsidra" la Energetică. Împreună cu cei din corpul G (Domniţa Petri , Ducu Bertzi, Alexandru...?, Bodolan, etc...)... Sunt ani mulţi de atunci... Prietenul Dan (acum director pe la BOTOŞANI), ERA CU NOI, la Clepsidra. Ce vremuri!

    RăspundețiȘtergere
  7. Am dat de tine intamplator pe internet.Eu stateam la camera 028,m-am
    imprietenit cu un baiat din Constantza Valentin Opritzescu(brunet tare),care a ajuns
    inginer la Cerna-Voda.
    Prin anul III am plecat din Energetica,mi-a trecut cum s-ar zice,am ajuns la
    Universitate la matematica.Stiu ca erai prieten cu Bahus ca si mine dealtfel.
    M-au impresionat niste versuri ale tale,in fapt sunt un consumator de literatura.
    Poate luam legatura prin maill,gasesti tu formula,eu sunt zid cu utilizarea PC-ului.
    Sanatatee!

    RăspundețiȘtergere
  8. Esenţa dragostei
    "Dragostea în sine nu ştim ce este. Toate încercările de a-i
    făuri conceptul nu izbutesc să-i epuizeze conţinutul. Formulările
    ei raţionale, toate, fără excepţie, se orientează după efectele ei în
    conştiinţă, după urmele ce le lasă în suflet. Se petrece în sufletul
    nostru o prefacere vie şi noi numai acest îndemn spre jertfă îl
    putem înregistra. Altceva nimic. Esenţa ei ne scapă.
    Este şi firesc să nu-i găsim exprimarea ei logică, pentru
    că iubirea este identică cu principiul Divin, după cum ni s-a
    relevat în Evanghelii. Cum am putea pretinde să despuiem pe
    Dumnezeu de misterul existenţei Sale ? Apoi mai este ceva. Prin
    participarea Divină, dragostea a pătruns şi în firea omenească.
    Există şi un mister al persoanei umane. Dacă iubirea ar putea fi
    turnată în tiparele logicii, ar înceta de a mai fi factorul
    determinant al persoanei umane. Tot ce poartă pecetea
    “generalului”, distruge existenţa liberă a individului. Esenţele
    logice nu sunt aplicabile spiritului. Raţiunea e valabilă în limitele
    finitului, în vreme ce dragostea explorează infinitul. Cunoaşterea
    ei este posibilă numai prin trăire, prin experienţa dragostei. De
    aceea zice Sf. Apostol Ioan, că “cine n-a iubit, nu cunoaşte pe
    Dumnezeu, căci Dumnezeu este iubire”. Ceea ce reţinem din
    72
    marile confruntări lăuntrice, este că dragostea, în ultima ei
    expresie, purificată de toate rezidurile psihologice, nu poate fi
    redusă la un principiu cunoscut. Se situează în afara logicii.
    Experienţa ei nu poate fi transpusă raţional.
    Totuşi aceste încercări de penetraţie în misterul dragostei
    ne poate servi la ceva : ne înlesneşte să distingem dragostea de
    ceea ce nu este ea. Dragostea de tip spiritual trebuie curăţită de
    elemente psihologice sau instinctuale. Ea nu trebuie confuntată
    cu dragostea de tip emotiv, dragostea empirică sau omenească.
    Stabilirea acestei distincţii este capitală pentru înţelegerea
    doctrinei legionare. Afectul sau sentimentul dragostei implică
    elemente egoiste. Dragostea între soţ şi soţie, dragostea între
    părinţi şi copii sau între prieteni presupune o reciprocitate de
    sentimente. În toate aceste cazuri se produce un schimb de
    afecţiune. Eşti prieten cu cineva în măsura în care prietenia ta
    este acceptată. Oferi ca să ţi se dea. Întinzi mâna ca să fie
    primită. Există un “do ut des” în dragostea omenească. Vrei să
    absorbi viaţa celuilalt în sfera vieţii tale, iar când sentimentele
    proprii nu sunt împărtăşite, individul suferă.
    Resursele dragostei omeneşti sunt limitate. Ea aparţine
    eului psihologic şi ca orice energie de acest gen se mişcă în sfera
    finitului. Ori de câte ori se cheltuieşte, trebuie compensată
    printr-o altă prezenţă umană, prin căldura altui suflet. Aşa se
    explică şi binomul dragoste-ură. Dragostea afectivă lasă goluri în
    suflet, care devin necruţătoare sau chiar distructive, dacă nu sunt
    echilibrate cu aportul de afecţiune al altei persoane.
    Dragostea spirituală nu cunoaşte această tendinţă de
    anulare a libertăţii celuilalt, de luare în posesie a destinului altei
    fiinţe. Ea nu reclamă o compensaţie a darului făcut, o protecţie
    reciprocă a sentimentelor. Direcţia ei de manifestare se menţine
    permanent din interior în afară şi ca să subziste n-are nevoie să
    fie alimentată din exterior. Ea se dăruieşte fără încetare şi tocmai
    prin acestă jertfire de sine continuă şi niciodată condiţionată
    devine mai vie şi mai îmbelşugată. Când nu e împărtăşită,
    dragostea spirituală nu răbufneşte în gelozii, disperări şi uri, ci îşi
    73
    menţine intactă puterea de iradiere. Aerul ei de maiestate, de
    bunătate infinită înfrânge colcăirile urii.
    Dragostea spirituală curge din alte izvoare decât
    dragostea emoţională. Ea este fiica cerului, timpul fără de
    moarte, prelungirea eternităţii în om. Potenţialul ei energetic e
    inepuizabil. Paradoxul dragostei spirituale constă în fortificarea
    ei, în îmbogăţirea ei cu fiecare act de dăruire. o energie care
    sporeşte cheltuindu-se, care se adaugă risipindu-se.

    Cred ca-ti place textul asta,afli tu autorul !

    RăspundețiȘtergere