joi, 14 ianuarie 2021

Cronică de carte: „Două morți și-o înviere” - de Dan Elias

Nu eu am vrut să fiu înger

De ceva vreme nu am mai citit un roman psihologic în care prozatorul să te facă în așa fel încât detaliile epice să ne împingă în a plonja, analizând textul, când într-o direcție, când în alta. Gândul mă ducea către un cunoscut basm românesc despre mitul readucerii la viață din drumul sortit morții, dar narațiunea romanului Două morți și-o înviere de Dan Elias (apărut la ed. UZP București, 2019), îmi făcea trimitere către stilul ficțional și proza de psihanaliză, nelipsind în final o intrigă în genul romanului polițist și această înlănțuire de fapte firești cu fapte senzaționale, ca în cele din urmă să-i pot creiona romanului aura unei povești cât se poate de reale. Romanul lui Dan Elias este bântuit de trei întâmpări îngrozitoare: o crimă, o tentativă de viol și o sinucidere. Tentativa de viol îmbracă și aura unei povești aparente, în care dragostea din adolescență a doi tineri care se intersectează în viață după un accident soldat cu violență și dezgust, trăită inconștient la o anumită vârstă și retrăită la alta, cu intensitatea acelui sentiment acut al vinovăției, are morala unei parabole biblice. Dar numai ele, faptele, cele mai importante din viața eroului nostru, aparțin trecutului, făcând posibilă o introspecție de psihanaliză, de sondare a subiectivităţii personajului pentru a evidenţia tensiunile, căutările, traumele vieţii lui interioare. În romanul psihologic „Două morți și o înviere”, accentul cade pe construcția personajului central și evoluția lui, din punct de vedere mental și sufletesc. Talentul autorului, axat (în narare) cu precădere pe adâncimea impresionantă şi incomensurabilă a Fiinţei Umane, de a pune ideile în pagină (cu alte cuvinte: simțul lui epic) este remarcabil. Încercând să ajungem la inconștientul personal care pare a fi o forţă sintetizatoare capabilă să intuiască interrelaţionarea dintre conştient şi inconştient, Eu şi Sine, regula cu care lucrează scriitura de față ne conduce la opusul percepției (după Sartre) că toți tații sunt detestabili și nu există părinți buni. În căutarea identității interioare a eroului nostru, visul („viața nu trebuie arătată așa cum este, ci așa cum o vezi în vis” – după Cehov) este spaţiul predilect al comunicării dintre Eu şi Sine. Iar complexele,  puse în lumină de psihanaliză și enunțate de Freud, au pătruns în conștiința autorului (într-un discurs provocator pe tema luciditătii și a percepției), devenind elemente epice determinante ce vor justifica, în final, actele personajelor. Această dominantă a scriiturii reliefează, în mod paradoxal, o imagistică a Sinelui și vine să fixeze, în mintea cititorului, un personaj care trăiește, inconștient, într-un scenariu psihanalitic, în care fraza „viața nu este un loc sigur” îl va urmări pe eroul romanului până la capătul vieții. „De multe ori se întrebase unde se găsește un astfel de loc, unul asigurat împotriva tragediilor și al nefericirii, și tot de atâtea ori, stabilise el, cu el însuși, că doar așa se văd lucrurile privite de la înălțimea lui...”.  În tinerețea lui, David înțelesese că în acest univers e întotdeauna un echilibru în care viața se ține de mână cu moartea: „Acest echilibru teoretic nu putea fi înfrânt decât prin vis. Dar ceea ce nu știa el era că nici visul nu era un loc sigur” și că, până și „durerea înseamnă viață”. Tot ce învățase cu privire la lume, venea de la mama lui adoptivă. Din învățăturile părintelui Teodot (care preia de la părinții săi adoptivi rolul de dascăl), David știe că Dumnezeu nu locuiește pe țărmuri terestre unde poate fi găsit de oricine, ci „EL este chiar țărmul” la care trebuie să ajungă odată și odată. Și pentru atingerea acesti țărm e necesar un sacrificiu. Dar ce putea înțelege, pe atunci, un biet copil? Gândul la destinul personajului David m-a dus cu gândul la Mercuțio, prietenul credincios al lui Romeo (din tragedia shakesperiană), cel care, în piesă, e simbolul unei morți absurde. Prin acest personaj (numit când David, când Dav), Dan Elias a reconstruit, în plan realist, parabola celui care, călcând cu moartea pe moarte a dat viață.

Construcția romanului ne amintește de acea contopire a planurilor pe linia sondării intime de tip proustian cu o mare capacitate de sincronizare între romanul modern psihologic şi romanul epic de acțiune. În fapt, în timbru pregnant autoreflexiv, autorul aspiră spre o contopire a contrariilor în rostirea intimă, vădind o grijă aproape pedantă pentru o competiție browniană a lumii întrebărilor hamletiene despre oferta destinului. Dar plonjarea sa confesivă, în trecut/prezent, îşi are drept coordonate carteziene, atât pe abcisă cât și ordonată: iubirea cu durerile, micile bucurii ale sufletului cu victoriile sale și temniţa împovărătoare a gândurilor cu viaţa provocatoare, trăirile şi pârjolul ei. O lectură atentă şi o analiză imanentistă a psihologiei eroului, păstrând prudenţa comparaţiilor cu personajul shakesperian, va descoperi şi cititorului lumea amintirilor fragmentate construită pe plutiri sentimentale incerte şi indeterminări sufleteşti. Înțelegem încă de la începutul romanului, de pe holul camerei mortuare unde se afla coșciugul cu soția sa, moartă într-un accident stupid de mașină, că David înțelesese acele cuvinte pe care le tot repeta în gând, cum că „viața nu este un loc sigur”. „Moartea Elenei a fost o nedreptate a acestei lumi, o întâmplare pentru care nimeni nu trebuia să dea socoteală și nu schimbă cu nimica viața din jurul nostru” – își descrie el drama. Realizează, deci, că nu mai are ce face acolo unde trăise o dragoste cu soția sa și părăsește pentru totdeauna locația, luând avionul, nu înainte de a le fi încredințat bunilor săi prieteni ceea ce trebuia întreprins de către cineva, adică întregul ceremonial al înhumării Elenei. Prietenia legată de cei trei prieteni de Școală Superioară de Arte Frumoase (Paul, George și Ania), loialitatea acestora, îndeamnă la o îndelungă reflecție asupra psihanalizei evenimentelor, asupra raporturilor dintre celebrul personaj și cei care au trăit în preajma lui. David se stabilește în apropierea părintelui Teodot (slujitor la biserica din locurile copilăriei), avându-l unic sprijin pe amicul din tinerețe, Alfred, ajuns mare afacerist în zonă. Apropierea de părintele Teodot, cel care îi insuflase câte ceva din ale vieții, cândva, acum confidentul de suflet, îi mai ostoiește sufletul și vindecă rănile proaspăt deschise, dar cel mai bun lucru pe care îl face David (fostul arhitect) e să se angajeze pietrar restaurator la biserica lui Teodot, în echipa unui polonez. Aici se împrietenește cu ceilalți doi pietrari; Aaron și Ed, echipa cu care va trebui să treacă prin viață. De la Ed, David află taina venirii sale pe lume. Cu mulți ani în urmă, tatăl lui Ed, agent imobiliar, îl găsește abandonat într-o casă părăsită pe micuțul David și îl aduce acasă. Numai că intervine Teodot și preia copilul de aici, încredințându-l fratelui său, căsătorit și fără copii. Povestea lui Ed (pietrarul și „fratele lui pierdut”), nu are cum să nu îți înmoaie sufletul în câteva lacrimi grele. Tot printr-o întâmplare (?) – dar se dovedește a fi tot mâna lui Ed, care îl aduce față în față cu fata din spital, Tessa -, o piatră se rostogolește peste viața lui David când află că acea copilă e fructul iubirii lui nevinovate din tinerețe. Printre amintiri fugare, David își reamintește povestea celor trei tineri (Norma, Alfred și el), acostați noaptea în parc de câțiva borfași, soldată cu moartea unuia dintre atacatori și urmată de excluderea lui David de la Teologie. Urmase, își amintea David, mai apoi, câteva excapade cu fata aceea, după care o uitase. Așadar, Tessa era copila lui, iar viața ei în spitalul acela depindea de un donator de inimă. „De existența tinerei fete transforma așteptarea într-o luptă, și David nu era pregătit”. Cu visul morții și învierii pe care îl trăiește David, în această pendulare ludică cu tot clocotul sufletesc, printre amintiri trecute/prezente, autorul va lăsa loc şi altor cuante de timp care să lărgească, mereu şi mereu, alte orizonturi de interpretare unui virtual cod al tragediei, și unde imaginaţia sa se va cristaliza în alt orizont al așteptărilor. Orizont din care greșeala din tinerețe îşi va cere, în final, jertfa iubirii, pentru a îndepărta sau măcar a repara ceva în ziua ce va veni. Dar fata crescuse cu certitudinea că Ed este tatăl ei și acum el, David, trebuia să ia o decizie capitală și dureroasă. Revenise în acest oraș „să se ascundă de viață și viața l-a urmărit până aici”. Dar a încercat să o ia de la capăt „așa am înțeles eu”, ni se destăinuie. Am subliniat determinismul lui David pentru că, firesc (gândea el), nu e periculos să oscileze între fosta poveste de dragoste ce ar fi avut-o cu Norma și atracția inexplicabilă pentru copila Tessa, dovedită prin analize făcute pe furiș că era fiica lui. Imaginea fetei întemnițată pe un pat de spital era legată, acum, de presimțirea unei catastrofe. Pentru ca un grăunte de speranță să avem și noi cititorii, și să ne fie misterul narațiunii singurul maraton la care să participăm, las și cititorului să parcurgă cu sufletul la gură finalul parcă desprins din romanele polițienești și să afle deznodământul care a lăsat o tensiune sufocantă la lectură, marcând din perspectivă psihanalitică finalitatea procesului de individuaţie, dar şi încadrarea romanului într-o tipologie psihologică.

Dan Elias îmbină diegeza scrierii cu introspecția și cu analiza psihologică, ca element de studiu, pentru a surprinde romanului subtilitățile sufletului unui personaj care își păstrează până la sfârșit luciditatea, sporind și dramatismul acțiunii. Chiar dacă autorul are o nestăvilită voluptate a povestitului (el nu are nici timp şi nici spaţiu în naraţiune pentru anecdotă, morală sau poantă, ori imprevizibilul care încearcă a implora paranormalul) e direct, incitându-şi personajele să-şi dea de o parte tensiunea trăirilor şi să-i dea siguranţa cititorului că se află pe un balansoar la capetele căreia se află viaţa reală, cu rele şi bune. Autorul întruneşte toate calităţile unui prozator care nu-şi torturează cititorul cu alambicate construcţii literare, are mai curând, ca trăsătură, acea tendinţă sau dorinţă de a istorisi firesc şi a puncta doar frumuseţea narării directe, de a oglindi o realitate din care cititorul, cu siguranţă, îi va descifra şi „cheia” unei căi decise pentru eroul romanului, în planul ticluit numai şi  numai de Cel-de-Sus, întrucât „cu noi nu începe și nici nu se sfârșește nimic”.

Tudor Cicu