miercuri, 20 ianuarie 2021

Femeie jucându-se cu focul (semnal de carte)

 

Femeie jucându-se cu focul”- de Any Drăgoianu (ed, NEUMA, 2020) *

                                                                                                                                 Tudor Cicu

 

   Transformându-l și pe cititor în martorul zbaterilor ei interioare, acest discurs liric al eului biografic îi configurează poetei plăcerea estetică de a medita asupra unei poetici a realității. O acută însingurare poate fi decriptată din tonul ei, din ce în ce mai sfâșietor, ca într-un sistem de oglinzi menite să ne redea proiecția unui suflet prins în colivia unor așteptări și chemări amânate. Așteptări și chemări ce se și sfârșesc în cuvântul care ne spune că poezia e un concentrat emoțional ca un fulger alcătuit din cuvinte și în a cărui faustică alchimie a revoltei și captivității tocmai am intrat. Însă în tot acest echilibru retoric al răzvrătirii și captivității noastre, o relație de cauzalitate cu viața o are puterea de a acționa și a ne iubi necondiționat: „când inima îmi ardea după fiecare cuvânt”, iar până și timpul după care alergăm în viață, o da! - „timpul pare un cerc de foc”. Any Drăgoianu este poeta care „nu se joacă de un timp cu păpușile, ci cu focul poeziei.” și chiar pentru „o dezvelire de sine” scrie „o poezie destul de gravă și ofensivă” (scrie, în cuvânt înainte, Horia Gîrbea). Cred că, oscilând între cele două stări sufleteşti, revoltă în captivitate și strigăt în libertate, poeta se trezește din visul scrierii unui poem de parcă ar improviza la pian: ca stare a incantaţiei interiorizate în faţa lucrurilor şi a meditaţiei nostalgice, oficiind o poezie confesivă, fără un retorism pronunțat. „Poate chiar eu am inventat această femeie”, ni se confesează, atrăgându-l și pe cititor în direcții emotive, dar și lirice, pendulând în imagini inedite care se întrepătrund cu sentimente tulburătoare, determinate de efuzi­unea stării. Și, ca într-un voiaj interior complex, memoria se reeditează cu ochii legați de amintiri: „amintirile mă prind ca lupii turbaţi”. Convingerile sale estetice, suflul interior al sufletului feminin (acest spațiu infinit al trăirior), sunt temnițele în care poeta pendulează între măștile auctoriale ale imaginarului și năzuința faustică a unui strigăt de descătușare, ușor revoltat: „nu mi-e frică de nimeni şi de nimic/pentru că poemele mele nu poartă măşti/şi nu se pun pe alergat dacă aud maşina poliţiei” (Nume de cod: „Anna”).

     Mizând pe un biografism evocator, sufletul poetei din Gorj „când o furtună trecuse prin acesta”, curge în cuvinte ca o pendulare între posibil și real: „parcă am cărat în spate stânci/îmi ordonez câteva cuvinte/paginile nu mai tresar/cum nu mai tresari nici tu/ indiferent cât de minunat arăt eu/în fiecare fotografie” (La miezul nopții poemele nu mai au niciun sens).

     În poezia de dragoste se simte  acel glas dubitativ („de atâtea trădări/ mă împiedic de umbra copacului aşezat în faţa casei”); și ne izbim de ceața unei povești a celor care se caută hamletian în lumea-scenă: pe ea o zărim „iubind pe apucate/agăţându-mă de alte suflete”, iar el e călător „în propriul deșert”. Și între cei doi „sunt munţi/şi ape/şi dezastre” și „dragostea mea e ca o pădure unde se taie nemilos/fiecare anotimp”. Revolta poetei se face resimțită atât în vers („mai e o femeie să ştiţi/o femeie care arde în urma poemelor mele”), ca și în modul de frazare a unor titluri de poeme. După aria de acţiune a poemelor distingem două tendințe ale poeziei sale de suflet: prima se valorifică mai mult prin lirismul imaginaţiei simbolistice, uzând şi de metaforă, a doua se fixează pe text sau pe scriitura epică. Iar poezia devine un strigăt al libertății de a scrie: „voi scrie poeme după ora 22/poeme în care voi alerga liberă pe străzi”. Strigătul ei nu e unul al disperării cât al poemului care se vrea auzit: „am inventat un strigăt/care mai târziu a ars/odată cu ghemul acela imens de amintiri/ce mă pândeau pe la colţuri/gata să îşi înfigă dinţii/în carnea mea” (am inventat un strigăt). Dar e un strigăt de reinventare a poeziei: „legaţi-mă!/Legaţi-mă, până nu dau foc/şi acestui ultim poem!, iar tabloul acestui poem e pictural până la expresionism: „dar e linişte/numai o lumânare pâlpâie/scurgându-şi ceara/pe podeaua îmbibată de lacrimi”. Și asta, pentru că doar poezia are atâta mister cât să ne poarte pe „valuri” de gând, spre un liman de speranțe.

* Cronica a apărut în revista CALIGRAF nr. 1 (224) ianuarie/2021 la pag 10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu