joi, 1 decembrie 2022

Un călător prin anotimpul „cercului”

 

Călător prin anotimpul „cercului”

                                                     Motto: „plăci de apă

                                                        mă cheamă să alunec

                                                        să văd

                                                        Cercul...”

                                          (Ion Nichita Rusu: „despre cerc sau bijuteria apei”)

 

 

      Un anumit cronicar îmi atrăgea atenția la acest moment critic în care se află poezia la ora actuală, observând că publicul tânăr în marea lui majoritate pare a nu înțelege, nici nu prea gustă, poezia, ori nici nu se arată interesat/capabil (?) să facă distincția dintre o lirică subtilă și novatoare, și o însăilare oarecare, lipsită de sens, a unor fraze poetice. Noi însă, mai mereu căutăm să atragem atenția cititorului asupra câte unui poet ce aprinde, când și când, fitilul unor căutări obsedante pentru a găsi răspunsurile de care avem nevoie. E și cazul acestui poet care ne-a ajuns sub lentila „desferecatului” de sensuri, pe nume Ion Nichita Rusu, care în placheta sa de debut (având poeme strânse în sertar de-a lungul vieții), cultivă îndeosebi o poezie de notație (poezie ce semnala acel declin al metaforei la poeții vremii), poetul neavând de comunicat idei, efuziuni sufletești ale căutărilor de zile și nopți în șir, ci stări și emanații ale gândului ce întrezăresc o atmosferă de senzații și rememorări de senzații regăsite intacte în memorie. Tehnica sa e în genere enumerativă, restul imaginilor creionate succint, doar ca efect al prezenței lucrurilor transmise și cititorului, și chiar căutând substanța unei lumi atât de misterioase în fuziunea sufletului atât de neputincios cu taina unui univers infinit. Versurile din această plachetă refac această legătură între realul brut și imaginația ficțională. Gata oricând să se zidească în gândul său, poetul dă cuvintelor acea putere de surprindere a concretelor semnificative pentru o ambianță de viață aflată într-un anumit portativ al cotidianului, de unde și putem ghici mereu câte o licărire semnificativă de lumină transfiguratoare în poemele sale. 

      Casa poetului, din titlul unui text,  e casa unde „voi pluti adânc” spre inima lucrurilor, altfel pare că ridicase spre cer doar o scânteie din acea ardere: „vei privi cu ochii mari/cum negrul greu și gol/mă mistuie .../și voi pluti adânc –/scăldat de așchii mari de gheață/și voi veni plutind –/înfășurat de surde aurore/în creștet ... (Casa). Sau: „dacă luna e pe cer/totul e bine ...” – cum spune undeva. Miza acestei poezii e, cum se vede, puterea de impact a concretului surprins pe viu, riscând « prozaizarea » şi un mic artificiu de diminuare a lirismului. Prea tăcută pentru lumea asta, poezia e cam tot ce are prin buzunare poetul: „am frunzele verzi/și bolta albastră/am apa cea mare/și pești ce moale înoată/am oare?/al meu e Soarele negru ...” (am) Dar, ca un strigăt de revoltă (vei poemul Aud), poetul acesta e la un prag de a scrie poemul inovator al momentului și poate că încă nu a sosit momentul acela: „...am căutat afară/și era înăuntru.../voi schimba ordinea în Cosmos!/și ce?!/voi crea o nouă mutație/în infinita curgere a timpului!...” (Omagiu lui Heraclit). Poezia de notaţie practicată şi până acum îşi alege ca jaloane obiectivele printre datele unei lumi a timbrului violent generalizat, apelând adesea pur şi simplu la o comunicare de ştire, care transmite doar bucuria simțurilor în ambianţa cea mai tentantă, doar prin rolul pe care îl atribuie sugestiei. Esteticul cedează, aici, expresiviăţii evenimentului real, concret, într-un limbaj mai mult epic decât liric, iar poezia îmbracă ușor aura unor micropoeme moralizatoare ce încorporează reflecții care-i deschid calea spre adevăruri înrudite cu maxima, cugetarea sau vorba cu tâlc. În acea așteptare fără capăt, unde s-ar ascunde sufletul, gândul în transfigurare încetează să mai existe: „rotit în sine/gând gradat în coloană și spirale/îndemn rămas în văgăună de greier/pe deal cu cruce/salt aprins de nebun/pe ulița cu praf/mână căruța/în segment de umbră și lumină/păzesc Taina ...” (taina,). În viziunea acestui poet emoția jocului barbian pare desprinsă din jocul ielelor (de care am auzit în copilărie), ca o meduză lipicioasă în acest nou joc ludic interpus în cuvintele poemului: „ceața sta albă/agățată de câmp/jar mare/adun doi nori negri/fus încurcă lână și somn/brazi mari, singuri/furcă cu lână verde/gândaci negri în gând/fluturii puteau șopti hotărârea ...” (poem,). Nu știu la ce să mă aștept din partea lui, însă câteva picături de judecăți estetice îți asigură libertatea și deschiderea spre metafizica lirico-dubitativă și aparent interpretată în variantă retorică:  când găurile negre vor trece în gri, galben și/roșu/vântul va lua ființă/mirarea va izbucni în nimb/creând Canonul templelor ...” (Epopee).  Tot în acest sens vezi și poemul Hotar. Așadar poemul se prezintă, ca atare, sub forma unui inventar sui generis, cu nume de o sonoritate aproape misterioasă, figurând secvențe de poezie concretă, vorbindu-ne despre ființă, existență, gând, iluzie, vise; succint enunțate ca într-un colaj expresiv de elemente disparate, chemate să compună acea unitate afectivă de profunzime. Până și cartea expusă în piața publică (dintr-un poem) își așteaptă clipa ce o va întemnița: uitării?/condamnării?/sau o grămadă de visători ce încă mai rătăcesc prin lanul cu poezii?: „agora –/marmura rece, rece;/nimeni, nimeni;/doar vântul .../jos, în mijloc/o carte deschisă/vântul răsfoiește cartea” (cartea,). Cititorul va resimți răsfățul vizual al toamnei mutate cu viză de flotant în odaia unui pictor-poet: „e toamnă/lumina coboară în frunze/stă acolo ascunsă/iarba nu mai mustește de greieri/vântul lucește în pai/zarea adoarme în ceață...” (toamnă). Tehnica mai pare înrudită cu acea formulare critică pe care și noi o numim „verbalizarea existenței”, întrucât poezia aceasta activează doar informația depozitată funcție de subiect, de experiența sa poetică și cultura acumulată. Doar așa începem să înțelegem: venise la el neguțătorul de vise, iar poetul, cu sufletul înfășurat în ele, a privit doar cum poezia i-a scăpat și s-a pierdut în acei ani tineri, cândva, ca un balon de săpun: „te-am căutat/cu răsuflarea tăiată/peste câmpuri/încremenite de ger/printre troiene și haite de lupi/te-am căutat/să-ți simt căldura/pletele să-ți desfac –/cad ostenit/în zăpada moale –/și sub pleoape/cobor cald în ape/pești mici roșii mă sărută/cred că am ajuns ...” (Vis,). Fiindcă dincolo de semnul mirării stătea întrebarea pândind ca o anacondă uriașă tot ce ar fi însemnat, pentru mai târziu, poet/umbră/uitare: „dincolo de mine/începe vântul/frige frig/dincolo de mine/e negrul cel mai/de dincolo ...”, întrucât „cândva”, toate vor fi la fel...

      O anumită întrebare va aluneca, pesemne, și pe buzele cititorului nostru, veșnic căutător de emoție în poezia vremii: s-o fi rugat clipei/cerului/vântului... acest poet? Adică, pentru a-i da o clipă, un minut, un ceas să-i fie timp și a-i ușura povara unei arderi care să lămurească trecerea lui în poezie. Înțelegând doar așa că, Ion Nichita Rusu, îi va lăsa și lui, întredeschisă, poarta spre o zare ce luminează încă.

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu