Niște priviri în urmă spre alte orizonturi
În labirintul
unor căutări după o „frumusețe străină”
care să-i pună dinaintea cititorului acea vecinătate a iubirii niciodată atinse
cu adevărat, Florentina Loredana Dalian găsește o cale de comunicare în proza
scurtă, mult mai rapidă și mai convingătore decât poezia și filosofia. Prin
aceste „priviri în urmă” spre orizonturi ale sufletului, care merită
exploatate, în schițele și povestirile din cartea asupra căreia ne vom pronunța,
autoarea ne vorbește despre: ființă, existență, fericire, frumusețe, gând,
cuvânt, destin, iluzie, iubire, religie, speranță, vis etc; despre toate acestea,
în texte prozo-poematice, moralizatoare, ce încorporează reflecții care-i
deschid calea spre adevăruri, într-un stil concis și frumos, uneori înrudit cu
umorul, cugetarea sau vorba cu tâlc. Totodată își provoacă și cititorul să se
implice, să simtă emoțiile trăite de autoare. Trăiri surprinse acum într-o
culegere de schițe-gânduri, povestiri care se dedublează în reprezentări a
profilului moral al omului, al măreției naturii, al existenței umane în acest
univers.
Atunci când
adună uimirea și bucuria imaginației, în mici întâmplări, care o ajută: pe de o
parte, să treacă mai ușor prin viață, pe de altă parte, să se descarce la nivel
emoțional, Florentina Loredana Dalian, autoarea cărții de proză „Frumusețe străină” (apărută la ed.
Metamorfosi-Slobozia/2024), în cele 21 de schițe-povestiri, își alege dinainte tărâmul
imaginației și al scrierii cu tâlc, vorbindu-ne despre frumusețea umană și,
firesc, în rostirea frazei, cititorului îi transpare lumina interioară a
sufletului ei de poet, surprinsă sugestiv în crochiuri ale unui tablou de
viață. Și asta, pentru că, spune ea: „Anii mei tineri, și ei, au fost atât de
răniți când eu alergam după himere”. Dar, să încercăm și noi a răspunde la
întrebarea ei: „Cu ce se vindecă, Doamne, frumusețea?” Cum vindecarea nu se
face prin ocolire, prin a ne face că nu vedem că ființele umane sunt egoiste,
sunt individualiste, înțelegem. Iar siguranța emoțională trebuie să fie acolo,
în suflet, tot timpul și, cum uneori nu poți vindeca pe oricine, dar încă poți
trata suferința, autoarea ține să ne dovedească, în aceste întâmplări de viață,
că normalitatea este ceea ce este sănătos și normal. Suntem în fața unei
autoare care te îndeamnă la meditație, prin punerea în antiteză a unor
personaje aflate întâmplător într-un moment al vieții, dar care și stăpânește
pe deplin această artă atât de complicată și fascinantă. Florentina Loredana
Dalian crede în forța și tăria cuvântului și dovedește o profundă înțelegere a
lumii. Are un farmec de poveste în gândire și, nu ne îndoim, percepția unui
moralist: „Uneori, plecările-s mai crude ca moartea. Fiindcă plecările poartă-n
ele durerea unei posibile reveniri niciodată-ntâmplate... Apoi țineți minte că
singurătatea cuiva e un templu în care
se intră în genunchi”.
Spuneam despre rostirea frazei, că în
toate cele 21 de schițe-povestiri autoarea are o fire de poet. Fără doar și poate poetul, spre deosebire de prozator,
vede lucrurile altfel, simte altfel viața, oamenii, lumea... Cum oare? Să fi
devenit scrisul (pentru toți) o himeră greu de atins și vor spune la unison:
„nimeni nu mai crede povestea aceasta!” Uite că (deși mai rar) eu continui să cred,
că dacă Șeherezada a visat că va învinge moartea prin povestea ei, nu văd de ce
nu m-ar crede și pe mine cititorii care mai cred în magia prozei-poematice. Alta
e dispoziția poetului față de temele existențiale (viața, iubirea, lumea
înconjurătoare etc), ceea ce aduce textului liric o notă de meditație, de
contemplare și melancolie care îl prinde de „gulerul hainei” și pe cititor. Iată
cum m-a convins și pe mine, autoarea: „...legat de final? Pune finalul într-o
lacrimă. O lacrimă, atât. Și lasă-l pe fiecare s-o interpreteze cum vrea! O
lacrimă poate să curgă în mii de feluri, să răsară din mii de motive. O lacrimă
grea cât o durere de viață...”. Și „pentru a face saltul în viața-viață”, cele
câteva povești de dragoste din această carte, pesemne au fost scrise să te facă
să nu mai vezi frunzele cum cad din copaci, luate de vânt, atunci când îți faci
plimbarea pe alei, iar dacă totuși le vezi, creierul să-ți trimită multe
semnale în inimă, ca într-un depozit de sentimente de tot felul. Adică acolo
unde amintirile pot să ascundă la fel de bine și emoțiile că povestea ai
trăit-o și tu. Sau chiar tu, ca cititor, să te trezești în calitate de
martor-victimă al poveștii tocmai citite. O poveste în urma căreia cititorul se amuză, dar înțelege că
dincolo de tonul grav al naratorului, aproape nimic din ce se narează nu ține
de senzațional, deoarece el vede totul derulându-se cotidian sub ochii lui și
chiar dacă i se conturează o lume bizară care reprezintă o dorință insațiabilă
de comunicare cu cel de lângă tine: „Sunt ore în care trăiești bucuria pe care
n-ai trăit-o în ani. Apoi vin alte ore, poate alți ani, în care plângi bucuria
pierdută”. Părem a ne situa, în unele texte, la graniţa dintre eseul filozofic şi poezie,
dar plonjarea sa eseistică, în timp, îşi are drept coordonate tridimensionale:
iubirea prezentă, viaţa provocatoare cu trăirile ei şi neprevăzutul: „În
păcătoasa asta de zgură a realității, tot ce rămâne pur și simplu e mirajul
visului”. Astfel, Sorina, studenta din povestirea „Fotografia”, frumoasa îndrăgostită de profesorul Adam, i se
mărturisește profesoarei ei (colegă de catedră cu proful de sculptură) că
fructul dragostei ei va trebui să rămână tainic ascuns pentru a nu distruge o
căsnicie, dar ivirea pruncului pe lume trebuie, cumva, adusă la cunoștința
Don-Juanului nostru. La rândul ei profesoara confidentă e și ea îndrăgostită de
acesta, dar e surprinsă de studentă taman când ofta în fața laptopului, având
dinainte fotografia lui Adam. Surpriza neașteptată o determină pe studentă să
renunțe la studii și să se piardă în lumea largă pentru a scăpa de suferință,
prin uitare. Povestea nu rămâne fără urmări, întrucât taina studentei rămâne o
povară prea mare pentru cea care va rămâne în preajma profului de sculptură și
a-i plimba mai departe „dilema prin lume”. Aceeași povară, cu „atâtea întrebări
fără răspuns”, o va purta și necunoscuta din trenul de noapte (într-o „noapte
înșelătoare”), în povestirea „Visul unei
nopți de primăvară”, acolo unde pare a se înfiripa o poveste de dragoste
între pasagera naratoare și domnul M. militar de carieră, mult mai tânăr cu
zece ani. Schița „Atingerea lui Horus”
își are acțiunea în „încăperea destinată pentru SPA” de pe vasul de croazieră <Miss
Sara>, și pe undeva firesc prin caricatura, anecdoticul, poanta și alte
artificii literare ce atrag atenția cititorului către unda de umor ce pică mai
bine la fiere decât rictusul înghețat în colțul gurii ca urmare a unei
dezamăgiri care să-ți amărască ficații. Cu schița „Vania Pescarul” rămânem în sfera poveștilor ce aduc în viața celor două personaje ultimele
confesiuni dureroase, tăioase, rostite fără menajamente. Piesa din carte, cea
la care ne-am oprit mai mult, e povestirea „Deșertăciuni”;
o poveste dintre o „ea” și „un bărbat
tânăr și frumos” care îi spusese că îl chema Tariq, dintr-o noapte cu multe
stele, pe puntea superioară a unui vas luxos. Ea spera „într-o seară
romantică”, iar el doar să poarte o conversație care avea să o scoată din zona
acelor „umbre ale tristeții”. Însă bucuria de a fi ascultat cu atenție și
înțeles ar fi avut nevoie de un bilet de ieșire din acea lume, dar „orice ai
alege, tot în lumea greșită te afli”. Pesemne dacă ar fi avut curajul zeiței
Calypso, ce avea să-i aprindă în inimă flacăra iubirii lui Ulisse, altfel s-ar
fi terminat povestea. Din păcate, în această confruntare cu autenticitatea, o
lume fără nici un Dumnezeu e o lume lipsită de adevăr, și „saltul în
viața-viață” rămâne o himeră după care alergăm cu toții. Dar, aici, într-o
poveste de dragoste ratată, absurdul ține atât de om cât și de lume. Spune
undeva autoarea: „Viața e despre asta... să câștigi, să pierzi, să te bucuri,
să te doară, să muște gelozia din tine, să te cutremure iubirea până la uitarea
de sine, să plângi, să râzi, să plutești, să faci ce-oi face, dar să nu stai
îngenuncheată pe un scaun, plângându-ți de milă”.
Alteori
tabloul povestirilor din această carte e despre suflul timpului care se
destramă, ori a visului care se
destramă, precum cel al lui Grigori, din „Donul liniştit”, care spunea: „Mă, ce
drăcovenii nu mai visează omul!” Adică la hotarele unde poți străbate numai cu
gândul, cu autoritatea ficțiunii care îngăduie orice, până și visele ne vin, de cele mai multe ori pentru a ne pune
în gardă cu viitoare întâmplări și trăiri. Și „dacă tot pui fereastra între
tine și viață, riști să crezi că viața e un vis”, spune autoarea în schița „Cenușa zăpezii”. Și e posibil ca fluxul
câmpurilor magnetice ale omului-care-scrie, la masa de scris, să multiplice şi să deformeze realitatea.
Visul nu-i încearcă imaginaţia la cine ştie ce iscodiri ale minţii, dar sunt
semne că autoarea îşi asumă acel coeficient de risc în a nu strivi legătura
lăuntrică a unui „eu reîncarnat” viețuind în ființa sa. Uneori în această lume
a iubirii niciodată atinse cu adevărat se întâmplă numai lucruri, fapte,
întâmplări care se petrec pe tărâmul situat între fantastic şi absurd,
omul-care-scrie împletind doar ghemul care ne/îl scoate pe cititor din
labirint.
Cartea este o
piesă-puzzle scrisă cu o sinceritate și o concretețe a experienței și a
trăirilor care te fac să o citești ca pe propria poveste, ori , ca și „când te
privești în oglindă, că ai continuat să respiri”.
Tudor Cicu
(membru USR Filiala Dobrogea)
Mulțumiri!
RăspundețiȘtergere