vineri, 8 noiembrie 2024

„La ce servește poezia?” - și un răspuns printre atâtea gânduri răzlețe.

 


La ce bun poezia?

 

     Mi-a fost pusă și mie această întrebare. Luat pe neașteptate nu știu să-i fi lăsat aceluia un răspuns complet. Un răspuns sigur. Dar i-am amintit cum, cândva, Friedrich Hӧlderlin rostise o frază care cutremurase lumea poeților: „La ce bun poeții în vreme de restriște spirituală?” După el, și alții pesemne s-au întrebat ce sens mai are poezia într-o lume în care oamenii s-au înrăit într-atâta încât unele dintre neamuri au pornit războaie împotriva altor neamuri și violența zguduie lumea cam pretutindeni. Iar bezna necunoscutului a luat o viteză cu care greu mai ținem pasul. Din păcate, azi, când civilizația pare a fi într-un mare regres, literatura beletristică și-a pierdut importanța socială, forța de impact pe care le avea în trecut. Se citește tot mai puțină proză și tot mai puțină poezie. Și tot din păcate (trebuie s-o spun) poetul nu este creatorul (deși într-o carte el creează lumea lui – sugestie venită de la J.L Borges), ci martorul lumii prin care trece. Dacă ar fi fost creată de poeți lumea ar fi arătat cu totul altfel. Sunt multe și nenumărate lucrurile pe care nu le știm și nu le înțelegem, ÎNCĂ! Din toate acestea scriitorii pun cititorilor O LUME spre discuție în cărțile lor și îi arată cititorului că singura cale de a-și pune la adăpost viața e cunoașterea. Cunoașterea e o chestiune de revelație (pe care scriitorii o au), nu de zbatere empirică. Socrate observa că doar prin cunoaștere (educația ca scop în sine, nu ca instrument pentru ceva iluzoriu) ai șansa de a fi fericit. Adică, suntem cam ceea ce am citit. Sau cum se spune în popor: „ai atâtea vieți câte cărți ai citit!”. Necunoașterea are la capăt de drum deziluzia și nefericirea unuia ca IUDA, singurul rătăcit dintre apostolii care au stat la CINA CEA DE TAINĂ cu Iisus.

     Statisticile recente spun că peste 90 la sută dintre români nu cumpără nicio carte într-un an. Iar scriitorul român, fără partenerul de dialog, cititorul, pare a fi o Cassandră care vorbește în pustiu. Dar se spune despre cărți că au destinul lor: habent sua fata libelli (Terentianus). Însă fără cititori nu există un destin al lor. Dar mă întreb și eu: mai are poezia/proza, azi, căutare printre cititori? E și întrebarea care îl macină pe cel-care-scrie. Fiindcă, să nu ne temem să rostim vorbe mari: capodoperele artistice ale umanității au arătat că o lume ficțională, cea propusă de scriitor, că ar fi soluția la cea prezentă, că acolo la masa de scris omul-care-scrie își pune întrebări, se frământă să găsească soluții pentru o lume mai bună, dar cu toate acestea, operele lor nu au fost capabile să oprească suferința popoarelor rătăcite, masacrele și războaiele. Deși milioane de oameni se hrăneau intelectual cu romane, alfabetizarea generală crea noi cititori, până și acolo în tranșee, înainte de a se omorî unii pe alții, soldații comunicau prin scris cu semenii lor de acasă. Nu mai departe, în perioda interbelică s-au scris cărți fundamentale pentru înțelegerea erorilor comise de umanitate, pentru ca aceste erori să nu mai fie repetate. Lumea întreagă înțelesese, încă o dată, dacă mai era cazul (amintind de gestul Șeherezadei din O mie și una de nopți), că avem nevoie de povești pentru a putea trăi. Și avem nevoie de poezie, fiindcă poezia s-a născut din rugăciune. Dar iată ce vremuri trăim: Poezia nu se vinde, poezia nu se citește, poezia nu mai e importantă. În aceste zile se poate trăi foarte bine și fără poezie... Și apoi, poezia e doar una dintre multele forme de expresie artistice de a fi în lume, de a gândi lumea și pe sine, înăuntrul ei”. - scria Doina Ioanid- într-un eseu. Faptul că nu se mai citește poezie îi întristează și pe poeți. Dacă această tristețe ar fi la fel, adică în mod egal suportată atât de poet cât și de cititor, atunci poezia ar însemna un câștig pentru toți. Dar teama unora, că poezia va dispărea sub amenințarea antipoeziei care se scrie în vremurile de azi, cred că este neîntemeiată. Rolul criticilor care comentează volumele pestrițe de poezie ce tot apar ca ciupercile, e să arate că pe tărâmul antipoeziei „împăratul e gol”. Până și cititorul simplu simte, citind o poezie curată, clară, adevărată... că, în ea, cuvântul poetului ne poartă din văzut în inefabil, că poezia ne oferă o poartă, dar că nu toți avem cheia. Și ca să zbori e nevoie de aripi, dar ca să trăiești poezia e nevoie de un cer de aripi. Într-un articol publicat în România literară, poetul și scriitorul Gabriel Chifu își punea întrebarea firească: „Ce chip va avea poezia în viitor?” Și constata că tinerii din zilele noastre nu se mai recunosc în versurile noastre, a celor din generațiile mai vechi, că noi, cei vechi, suntem categoric pierzătorii. Citind (și eu) poezia din „textele” trimise în ultima vreme la concursurile literare (concursuri locale, concursuri naționale, poezia publicată în ultima vreme prin diverse reviste literare din țară), am impresia (oare doar impresia?) că trecem prin răstimpuri de decădere „de obscuritate și de sălbăticie” (cum puncta G.C.) și pare întradevăr a ne găsi în aceste pericole. Și chiar dacă mai auzim, pe ici-colo, că noi capodopere ajung în librării și biblioteci, mi se pare că tot nu frânează ofensiva acestor ideologii toxice și „ruguri ca pe vremea inchiziției” cu anumite cărți ce trebuiesc scoase de pe tarabele librăriilor, dacă nu chiar interzise definitiv. Dacă îi vom încuraja pe acești „noi inventatori!” ai poeziei actuale să urce pe podiumurile unor concursuri, acești tineri furioși să publice mai departe în revistele literare ale vremii, cred că îi vom lăsa „ca și cum ar fi un drept al lor” să modeleze cuvintele în poezie, după „noua simțire și gândire” influențată de ideologii menite a le tulbura mințile. Se mai întreba Gabriel Chifu: „Se va renunța la metaforă, la zona metafizică, la lirism?”. Nu cumva „producția” de poezie se va îndrepta către o rostire brutală în care se vor amesteca limbile, cum s-a întâmplat în Babilon? Noua generație de „creatori” pesemne s-o fi uitat prin sticlă colorată: unele lucruri le-au văzut prin lentile albastre, pe altele prin lentile roșii, dar cele mai multe prin lentile de un galben-putred. Iar ceea ce vedem cu toții că iese de sub pana lor, sună precum niște nuci seci, fără să mai pomenim de cojile proaste, stricate, aflate aici. Citeam cândva că Vincent Van Gogh, într-o scrisoare, îi scrisese surorii sale că poate vorbi în versuri prin simpla potrivire a culorilor. Dar Van Gogh vorbea acolo despre pictură nu despre poezie. Oare simpla potrivire a cuvintelor, să însemne noul drum pe care a apucat poezia actuală? Mi-e teamă să și sugerez una ca asta. Dacă un pictor ar pune ca Vincent multă vopsea, multă culoare, multă energie, multă emoție cu siguranță că ar ieși un tablou bun. Dar în poezie trebuie și metafora, metafizica, lirismul de care vorbea G.Chifu. Ceea ce vreau să spun e la fel cum doar o oglindă curată, limpede poate reda o imagine pură și doar o operă de artă adevărată poate porni dintr-un suflet curat. Altfel riscăm să alunecăm cu totul în dilema rostită de Matei Vișniec, cel care dădea de exemplu niște extratereștrii curioși să se compare cu noi în acest scenariu absurd și, inevitabil, extratereștrii ăia să se întrebe: „La ce le-or fi folosit ăstora cultura?”

      Există în Evanghelii o cugetare înțeleaptă care ne avertizează că, oricât de multe teritorii am cuceri, oricâte averi am face, dar și oricâtă știință am căpăta, aceste câștiguri nu înseamnă nimic dacă prețul pe care-l plătim este acela al pierderii sufletului: (să ne amintim că Goethe în FAUST s-a inspirat de aici în opera sa). Iar normalitatea spre care vrem a tinde este ceea ce este sănătos și natural, că vindecarea care trebuie să vină de la omul critic nu se face prin ocolire, prin a ne face că nu vedem decăderea în care se scrie poezia vremurilor de azi și dăm din umeri. Cum adică ne-am deconectat de la instinctele noastre umanizate și dăm din umeri? Păi, e ca și când am recunoaște că schimbarea biologiei creierului la generația tânără nu ne dă numai sentimentul, dar chiar alergăm împotriva naturii noastre și că suntem în preajma unui pericol mare. M-am întrebat dacă și cei chemați să participe în juriul unor concursuri (unii chiar critici cu faimă) simt acest pericol, sau realizează că dacă uneori nu poți vindeca pe nimeni, măcar încă pot trata. Și că siguranța emoțională trebuie să fie acolo criteriul de a urca pe cineva pe podium, pentru că fără ea „toți” avem o problemă. Și că, mergând în continuare în această „înțelegere” a noului discurs poetic, ne putem (doamne ferește!) întoarce la epoca de piatră, la acele „scobituri” în ziduri pentru a arăta generațiilor viitoare că au fost și ei acolo și vom ajunge să credem în propriile minciuni morale. L-aș fi întrebat pe unul dintre acești „inovatori” ai poeziei, după ce și-a citit „textul poetic mult alambicat”, dacă și înțelege ceva din ceea ce a citit în fața adunării care tam-nesam aplaudă la comandă. Nu de alta, dar până și criticului care asistă îi va fi greu să definească acel „nou curent literar” menit să desemneze o realitate artistică de o uriașă complexitate, în continuă prefacere. Păi, unde mai găsim (cum spunea A. Rimbaud) situația poetului în a căuta atingerea cu cele mai pure sfere angelice pentru a se limpezi de suflarea spurcată a ceea ce vor să ni se bage pe gât? Spunea el: „La ce bun o lume modernă când ni se servesc atâtea otrăvuri?” Ba chiar există riscul să ajungi, citind (azi) o carte de poezie, la debusolare și nevroză, la pierderea iluziilor și a identității, în avalanșa prin care poezia tinerilor pare a pustii biata hârtie, deoarece vizitarea unei librării nu mai e demult un ritual al bucuriei și speranței că vom găsi în cărți ușa magică pentru a evada din lumea cenușie, mohorâtă, rece, ostilă în care ne-a fost dat să trăim, deși (ce paradox?) Hitler, apoi Stalin, dețineau biblioteci personale ce ar fi uimit până și scriitorii, ca să nu mai amintim că fiecare dintre ei aveau în bibliotecă ediția completă a operelor lui Shakespeare.      

    La ce servește poezia? am ajuns să ne întrebăm. Și firesc să ne întrebăm dacă tot s-a ajuns la un dezinteres general în a citi poezie, tocmai din partea cititorilor. Și ne întrebăm pentru că îndoiala și neîncrederea privind sensul ultim al poeziei s-a răspândit nu numai printre cititori, ci chiar printre poeți. Trăim deja într-o lume unde 90% din populație nu a mai cumpărat o carte într-un an și aproximativ 70% din populație nu citește nici măcar o carte pe an. Inutil să ne punem întrebarea câte cărți, dintre cele care totuși se mai citesc, sunt de poezie. Aș face cunoscut, aici, un vers din marele poet Pessoa: „nici un efort nu-i mare ca să fii salvat”, dar cine aude? Așadar: „La ce servește poezia?” Pe un ton ceva mai optimist aș spune că atunci când nimic din limbajul uman nu-ți mai e de folos, rămîne versul și că poezia e singura formă de comunicare cu aproapele tău, cititorul, de a-i arăta drumul către fericirea spre care se îndrepta un aventurier ca Don Quijote, și asta, înaintea tăcerii hamletiene definitive. Dar pentru asta ne trebuie niște ochelari noi și o pereche de ochi care vor învăța să privească lumea altfel.     

 

                                                    

                                            Tudor Cicu

                             (membru USR Filiala Dobrogea)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu