duminică, 6 aprilie 2025

Au fost, cândva, unsprezece...

 


Au fost, cândva, unsprezece...

(în memoria poetului Nicolae Gîlmeanu)

                               Motto:

                                De parcă te-ai târât până la marginea pământului

                                  după lumină, iar eu am fugit după acel capăt fugit

                              ... să ajung la tine, astfel am rămas să scriu în

                                  tăcere toate vorbele adunate în gât, sub acest ștreang.

                                         (Scriu vorbe – din vol. Contorsiuni- Ieșirea)        

    

     În anul 2010 scosesem de la editură antologia de autor  11 poeți x 11 poeme”, iar printre cei unsprezece se afla și poetul Nicolae Gâlmeanu. Acum când scriu aceste rânduri au mai rămas doar cinci. În „cuvântul înainte” la antologie scrisesem și fraza: „Poate mâine, jumătate pe sub vis, jumătate pe deasupra, cu sacii de argint în caleașca doamnei Poezia, cu toții au crezut că sub zdrențele creației întinse în zariștea cuvântului, cu toții își vor găsi un Eldorado al lor”. Din cei unsprezece „corifei ai scrisului” au mai rămas în viață doar cinci. Ultimul, acum, dintre cei plecați printre îngeri este poetul Nicolae Gîlmeanu, despre care scriam în antologie: „Poetul în jurul căruia gravitează o lume care iluminează spiritul și lucrarea omului s-a născut la 9 august 1946”. Iar poetul Dumitru Ion Dincă îl prezenta astfel: „...în poemele lui lui Nicolae Gîlmeanu silabele se împotrivesc, îngenunchează într-o răsturnare de pastă argheziană peste oceanul planetar”. Critica nefiind decât o confesiune indirectă, Gheorghe Postelnicu îi luase un interviu pe care l-a publicat în cartea sa „Lumina cuvintelor” (ed. Sfera, 2017). Îl prezenta ca „regele neîncoronat al liricii Văii Buzăului, rapsodul tăcerii și al suferinței, suprarealistul revoltat, prietenul generos în sentimente”. Răspunzând, cândva, la o scrisoare a confratelui Gheorghe Istrate, Nicolae Gîlmeanu spunea: „n-am atins până acum acel lirism ursit, cumințenia mea de om n-a coborât acele profunzimi de fântânar, care să le izvodească inspirându-le ori, inspirat să le dea albie și curs, nici până acum”. Întrebat de autorul interviului, ce crede despre crezul său liric, N. Gîlmeanu răspundea. ”...avangardismul, fără prea multe urme al liricii mele expresioniste, este în sine o evoluție cu mult mai clasică și mai de actualitate decât mimetismul calapoadelor creației poetice de astăzi”.

     Cine i-a citit interviul a realizat că, mai mult, în aproape fiecare dintre aceste fraze confesive, verdictul său critic este nu doar extrem de nuanțat, dar și ebrietează plăcut imaginația cititorului. Cred că miza poetului, din poemele adunate de mine în antologie, era să construiască în poemele sale doar narațiuni interpretative. Iată ce spunea într-un prim poem antologat: „Tata era la coasă la nașterea mea,/Mama nu mai era mireasă,/Începuse să miroasă a stea/Și tata să freamăte-a iarbă,/Se auzeau gușterii înverzind țărâna,/Păsările îi făceau cuiburi în barbă./Eu îi sărutam Dumnezeului mâna...” (Coasa). Iar când Dumnezeu i-a pus stiloul de poet în mână, lumea l-a luat pe sus și l-a făcut martor al schimbărilor de tot felul. Iată un poem în care țăranul pe care l-a cântat ca în marile ritualuri cosmice este ca un Dumnezeu pe calul său: „Parcă n-avea cal! Dar se auzea nechezat, tropăia/în spate, cu crucea sa, că/fusese văzut călare pe șa și lovea din pinteni/în burta cabrată a animalului, de se vedea/pe fața galbenă a lunii fire roșiatice de păr, chiar/umbla încălțat cu cizme bilgher, în fiecare noapte,/să vadă lucernile tocmite pentru iarnă, cum creștea/orzul clorofilei în burta pământului...” (Calul). Între scrisul academic și cel publicistic detecta el însuși o întreagă rețea a detaliilor semnificative din lumea aceasta mare: „Din lumea care mă doare simt un reumatism degenerativ insalvabil operativ, și mă acopăr de pământ, să nu fiu electocutat”, ni se mărturisea poetul. Întrebat de Ghe. Postelnicu dacă mai credea că poezia este o vocație, N. Gîlmeanu răspundea: „Când va amuți poezia, muzica nu va mai avea decât astringență, stâlpii energetici și cibernetici de azi se vor pupa, stâlp cu stâlp, iar ființa umană va dispărea electrocutată...” Cea mai mare binecuvântare pe care i-a lăsat-o Dumnezeu (spunea el) a fost când a fost botezat cu numele de Nicolae. Prin cartea aceasta de interviuri Ghe. Postelnicu venea în sprijinul înțelegerii mai bune a unor cărți ale autorilor, sau fenomene recente din arealul cultural buzoian. Și din acest interesant interviu desprindem că poetul N. Gîlmeanu era convins de hipergravitația literaturii, de forța fizică a poeziei asupra ființei umane de a atrage totul în jurul cuvintelor, văzutul și nevăzutul, fricile și nefricile, umanul și divinul, norocul și nenorocul omului, în special frumusețea lui. Iată un prozo-poem „realist” și hiper-reflexiv pe tema fricii și a fricilor de tot felul, antologat în cartea mea: „După atâta priveghi... să/scoatem cadavrul acesta din casă, a început/să se-mpută și ne strică atmosfera curată, ce!/ne-a mai rămas? Parcă au început și hainele să miroasă/a groapă, iar coliva! Din ceaun,/cu atâtea lumânări pe burtă, s-o fi ars, de vară/nu mai prididesc muștele să tragă la mort:/să nu se înece vreuna în borșul de post.../.../O, cum se înspăimântă întunericul din senin, bezna/se prăbușește-n mulțimi, tot se-adună, se mână,/se deschid canioane în lună și din munte golgote se sparg/ văluri de molii și dolii își pun cocarde de nuntă,/vin soboare de preoți și lăutari, și făclii se aprind în cuvinte,/la o altă lumină lumea se minte...” (Plângea Iisus). Narativitatea a jucat mereu un rol aparte în poemele sale, însă fără a pierde din angrenajul liric emoția care l-a făcut cunoscut în lumea poeților buzoieni. Fiindcă, cu fiecare volum, Nicolae Gâlmeanu și-a surprins cititorii cu aceeași voce lirică fără a-și pierde din vitalitate. Meditațiile asupra morții, odată cu îmbătrânirea fizilogică și etapele ei, l-au apăsat cu aceeași resemnare nostalgică pe care și Marin Sorescu a avut-o pentru oamenii din satul lui. În poemul „Scrisoare” spunea: „Mor, dar scriu ultima răstălmăcire, bat/clopote în catedrale”; cam același lucru cu care se confesase în acel interviu menționat - „sunt un individ care resemnat, revoltat și nepăsător, vede... dar care, înghimpat, știe de când lumea, florile răsar și în mărăcini”. În alt poem, intitulat „Măduva” își dăltuia în cuvinte un adevărat epitaf: „Mă doare măduva cu care scriu această carte,/numai mormintele îmi sunt bolnave de oasele mele,/„dați drumul porumbeilor să zboare”, fără inimi”/.../„du-te mamă, de tămâie mormintele,/le zornăie țărâna în oase”, mă doare,/ca într-o metastază scriu această carte.”

     În recentul volum de critică „Fundamente” (editgraph, 2024), Titi Damian (care îi citise toate cele 12 volume de poezie) îi făcea, aici, și o prezentare volumului lui N. Gâlmeanu „Cântecul cucutei” (editgraph, 2023). Redăm un paragraf din acest comentariu critic: „Volumul se înscrie pe aceeași traiectorie ascendentă, tematică și stilistică, unde apropierea morții nu generează frică, spaimă sau coșmar, cum se observă la ali poeți, ci presupune mai degrabă înălțare și privire înapoi, retrospectivă raspunzând întrebării generale și răspunsul acceptat universal. „Ce este viața? Ceea ce lași în urmă...” În întregul său, volumul devine o meditație asupra vieții și a morții, asupra menirii creatorului, a trudei acestuia și a finalității artei sale”. Dar, și e firesc, ca oricare poet, N. Gîlmeanu era și el populat de himere, de regrete, de porniri reprimate în numele lipsei de speranță. Iar la acest poet speranța era păstrată în lăcașul lăuntric doar pentru chestiuni ce țin de suflet. Și mai înțelegem, tot de la el, că lumea fizică nu conduce unui poet la aceeași imagine a universului, ci doar limbajul cuvintelor setează mintea și felul în care percepe lumea și legăturile dintre lucruri. Și acum câteva versuri din acel volum: „n-am fost decât un om vândut de/gerurile morfelor, ce-a mai rămas e/să zidesc peste morminte buncăre, ca să mă apăr de cine sunt”(Peste morminte, din vol. Cântecul cucutei).

       Ultimul volum primit de mine de la Nicolae Gâlmeanu a fost „Contorsiuni – Ieșirea” (editgraph, 2016), un volum ce în mod suprarealist pendula între realismul minimalist și un nivel oniric, un volum deschizător ca o punte spre acel spațiu de desfășurare al emoțiilor, având și o descătușare a trăirilor ce nu mai pot fi controlate: „Pentru că de fiecare dată, îngenunchind, ai sărutat/buza gropii cu mine, haide să migrăm și să scriem/în altă parte poezia în limba română, acolo vom fi mai/bogați, acolo vom fi mai săraci și vom fi mai fericiți/în nefericirea de acolo, nu mai contează verbul pe care/nu l-am învățat îndeajuns niciodată la școală și nu/înseamnă că vom învăța vreodată alt verb/„nani, nani”, o aud pe bunica, „nani, nani”, ne leagănă/femeia căreia îi suntem baby citeri, să nu adormim,/iubito, poezia în limba română e alta.” (Mutanți).

     „Aș fi simțit mai mult din această versatilă viață și ar fi mult mai multe de spus...” își încheia poetul din Cislău acel interviu, dar... timpul n-a mai avut răbdare. Și va trebui să înțelegem... așa se scrie istoria.

 

                                                          Tudor Cicu     

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu