duminică, 1 iunie 2014

534. A patra carte poștală din stupina de la Negoșina (4)



A patra carte poștală din stupina de la Negoșina

   Am senzația, de când mă aflu printre stupii mei de la Negoșina, în acest mic concediu, că sunt tratat de toți cei din jur, precum era, la Iasnaia Poliana, în pragul celor 82 de ani, marele scriitor rus Lev Nicolaevici Tolstoi. Ohooo... veți spune!? N-ai găsit o altă comparație? Ei bine, nu! Vă îndemn să citiți proza intitulată „Întoarcerea țărânei în pământ”, a lui Ion Druță și, apoi, îmi veți da dreptate. Păi, mai țineți minte, domniile voastre, cum era tratat contele Tolstoi, acolo, la conac? Sofia Andreevna se strecura tiptil, în biblioteca contelui, să-i cerceteze foile proaspăt scrise, ca nu cumva, în rătăcirile lui, Tolstoi să împartă averea săracilor, cum se tot zvonea pe la colțuri. Doctorul de familie, Makovițki, era mai tot timpul îngrijorat de ceea ce putea născoci contele, prin însemnările sale. Cele două fete ale lui Tolstoi, Aleksandra Lvovna și Tatiana Lvovna, sunt de asemeni îngrijorate pentru purtarea tatălui imprevizibil. Mai ales, de când Sofia Andreevna angajase la curte pe tătarul Ahmet. Om fără tată și fără mamă, când e vorba de averea și liniștea stăpânului pe care îl slujește. „Așadar, început de secol într-o înfundătură din Rusia”- notează Ion Druță. Dar, ce asemănări văd eu în toate astea, în ceea ce mă privește? Păi, faptul că soția mă trezește dimineața cu cafeaua gata pregătită, că mă întreabă cum am dormit, aici, la Negoșina, departe de apartamentul meu; dacă cel care tocmai a trecut pe stradă, în timp ce eu eram la robinetul din curte și îmi dădeam cu apă pe față, era un cunoscut, sau nu, dacă m-a recunoscut... etc, nu-s toate astea mici asemănări? Aici, la Negoșina, trezindu-mă dimineața și, stând la geam ca împăratul ce tocmai urmărise de o vreme un stol de ciori ce tot s-a rotit peste cupola umedă a catedralei (cum scrie Ion Druță că ar fi făcut țarul Nicolai), mi-am amintit de vorbele contelui Tolstoi, se zice, rostite în preajma fugii sale: „Eșli budu jiv” (în traducere: dacă va da Domnul și voi ajunge cu bine!). Ei, bine! În acea noapte rece din toamna lui 1910 (spune Ion Druță) „orașele lumii dormeau ostenite de intrigi, de campanii electorale, de veșnica goană după avere”. Asemănare mare cu evenimentele țării, recunoașteți! (Suntem pe 25 mai 2014, la alegeri europarlamentare când, și facem aceste consemnări). În toamna acelui an, 1910, Tolstoi tocmai părăsise Iasnaia Poliana, plecând, pe ascuns, cu o trăsură, însoțit de doctorul slavon Makovițki și fiica cea mică, Aleksandra Lvovna. Încotro? Unde, Domnul, trebuia să-l aibă în pază pe marele scriitor, ferit de intrigile „omenești”. . De ce? De ce făcuse asta?, ne întrebăm cu toții. E limpede, acum, că Tolstoi fugise din Iasnaia Poliana pentru că nu mai putea în mijlocul celor sătui și bogați și voia să-și petreacă sfârșitul zilelor în singurătate. Înțelegeți asta? Pentru acei ani, 1910, era destul de greu de înțeles ce anume l-a determinat pe marele scriitor să recurgă la „autoexilarea„ sa, luată, firesc, ca drept Condamnare la Moarte.  La auzul acestei vești, lumea înțepenise în așteptare. În urma plecării sale, soția Sofia se aruncase în lac cu gândul să se înece, dar fusese recuperată, iar cei doi fii ai săi porniseră, deja, pe urmele bătrânului fugar. O răceală grozavă îl prinde pe Tolstoi în timpul fugii sale, ba cu trenul, ba cu trăsura spre o mânăstire, unde o altă soră de-a lui, Maria Nikolaevna, pe care o făcuse proastă pentru alegerea ei de a intra la o mânăstire, îi dă iertarea cea din urmă. Atât mai rețin istoricii, că, într-un cupeu de vagon, Tolstoi repeta într-o aiureală continuuă: „Să fugim, să fugim cât nu-i târziu, că ne vor ajunge din urmă...”. S-a întâmplat să coboare din tren, pentrru ulima oară, la Astapovo... numai că telegramele ce veneau din acel fund al Rusiei, nu aveau să mai vestească ceva optimist. Din apropierea gării Astapovo (un fel de „asta pe veci” – n.n.), Rusia va găsi să-și ia rămas bun de la cel căruia i-a fost dat să fie mândria neamului. Atât a mai rămas de pe urma știrii morții sale. O frază a împăratului: „Tolstoi a fost un mare scriitor”. Înainte de a scrie fraza asta, cred că îngerul i-a dat cu bățul peste degete „scrie ceva, numai scrie, dacă nu vrei să fii ras din istorie”. O frază, totuși, care ne liniștește pe toți. Împărații, deși au grijile lor, recunosc valoarea celor pe care nu i-a iubit vreodată, când îngerii lor veghează ca ei să rămână, fie și astfel, în istorie. Ce nu fac împărații pentru a rămâne în eternitate, cu ceva, măcar. Știu să lase un rânduleț exemplar, în scris. Ceea ce, președinții din zilele noastre au uitat. Să mai reținem (cum îl rețin eu, pe țăranul care se repezise, în curtea noastră spre surprinderea mea, aflat în curte, trebăluind la ramele cu faguri pentru stupi, de luase un par din grămada de lemne și zdrobise capul șarpelui de doi metri, ce tocmai încerca a se strecura pe sub șindrilele gardului), vorbele cerșetorului Fedotei: „în cele din urmă...viața îi prinde pe cei isteți de-i bagă înapoi la fund”. Fie-le țărâna ușoară la toți!

P.S. Mă vei întreba, tu, cititorule, care e tâlcul acestei povești adevărate? Prin cuvintele uriașului scriitor, spuse lui Fedotei, cerșetorul, care i s-a plâns contelui, că tătarul Ahmet, în purtarea sa feroce, inumană, nu-i mai lăsa să treacă prin pădurea ce constituia cea mai sigură cale de a se înfățișa contelui pentru a-și spune păsurile și plângerile pe scaunul din lemn de sub renumitul Copac al Sărmanilor, un cogeamite frasin de care atârna un clopot și, cu a cărui frânghie, ei îl anunțau pe boier de prezența la conac. Iată cuvintele contelui Tolstoi: „Uite cum facem noi, Fedotka. Mai ocolește odată pădurea, iar eu am s-o rog pe Sofia Andreevna, să vi se dea voie a trece prin pădure!”. Adică, să dea Domnul un mic răgaz la toți. Fedotka, l-o fi obținut. Din păcate Tolstoi, nu! Cât să fi tras de firul răbdării și Dumnezeu?


                                                                        (va urma)         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu