Notă: Mulți au convingerea, greșită, că am devenit scriitor (ori) am scris doar aflat pe meleaguri buzoiene, unde, e adevărat, am publicat - în volum - numai că, începuturile mele literare, după debutul în proză, 1972 (Tomis, girat de Mirela Roznoveanu) au fost mult înainte de apariția primului volum, din 2005:
Cartea e Lumea, iar Lumea va sfârși într-o carte
Motto:
„Fi-voi ridicat ca un prunc să joc în paradis în
uitarea oricărei nefericiri”
(Arthur Rimbaud: Un anotimp în infern)
Pentru
cei mai mulți tineri, care mi se adresează, cu diverse ocazii, aș vrea să le
reamintesc cuvintele pe care mi le adresa, în 16 aug. 1986, regretata Gabriela
Negreanu la „poșta redacției”, în revista Luceafărul. Păstrez revista și
reproduc: "Dulciurile din ... „se-ngână ploaia”:
Se-ngînă ploaia
Auzi, se-ngînă
ploaia, dar simt cum în cuvinte
Mă-ntîmpini la
tot pasul cu gloanţe de argint
Cu-o mînă azi mă
cumperi, cu alta tu m-ai vinde
Pe iezere
albastre, ori mări de hyacint.
Și-ai vrea să ningă-n lună, să fie iarăşi iarnă,
Sa-ţi scriu
poemul vieţii, acum, să-ţi mai promit.
Dar înfloresc
salcîmii; şi-n seara asta, doamnă...
Iau haina roasă-n spate, şi plec spre alt
zenit.
Însă
de-o dulceață de poșircă. Mai sănătoasă, de adevărată ce-i, aceasta:
Privesc
in urmă
Plecam cu tata peste deal să prindem păsări.
În fiecare
dimineaţă eu căram
coliviile
în care mai
niciodată nu puneam nimic.
Viscolea vîntul
zăpada subţire
printre
măceşi.
“Dar lupii , dar
lupii? -
întrebam.
Dacă se zăresc ei
pe nesfîrşita întindere?“
Și adulmecam
cerul cutreierat de ulii
în timp ce tata
presăra pe cîmpul sterp
scaieţii şi cele
cîteva colivii
cu sticleţi şi
pietruşi
ademenind cu cîntecul lor
alte păsări.
Mă întrebam : “oare nu-i trist ,
pasărea să fie
doar cîntecul imaginar
ca o fîlfîire de
aripe?“
Seara ne
întorceam cu coliviile pe umeri
ascultînd în
tăcere
doar cîntecele
închipuitelor păsări
închise
în ele.
Aceasta e calea adevărată a poeziei. Mai
trimiteți".
Poeziile se regăsesc și în cartea mea de debut, din 2005: „Cu
marea în suflet” – la p. 68 și 36. (Titlul volumului de poezie, l-am dat după
acele vorbe rostite dinaintea maestrului Fănuș Neagu, în 1971, la Casa Mihail
Sadoveanu, unde se țineau ședințele cenaclului “Luceafărul”, care sunau așa (îmi aduc perfect aminte), le rețin, pentru că m-a pus să repet de trei ori, încercând să le imortalizeze pe o pagină de hârtie: "Am venit cu marea în suflet și n-aș vrea să plec de aici, cu Bărăganul sub pleoape". Petru Popescu, autorul romanului "Dulce ca mierea e glonțul patriei" - se afla de față. Ca și poetul Nicolae Lupu ori Dan Verona. Ambii poeți citeau din poeziile lor, lângă mai tânărul prozator: Ioan Bledea. Un prozator, transilvănean, cu mare avânt literar, de mare forță (îl intuiam de pe atunci pornind pe urmele lui Ștefan Bănulescu). Despre ceilați doi, am citit, dar despre Bledea (o mare promisiune, n-am mai auzit!). Și nimeni nu mi-a putut spune câte ceva!
Ce observ eu, acum, după atâți ani:
Acum, când scriu aceste gânduri, mi-l și
închipui pe poet, dinaintea colii de scris, stând la pânda cuvintelor cu arma
inspirației sale. Ochiul poetului scrutează cerul, doar-doar, se va ivi „câte
ceva” în bătaia puștii sale. Gheorghe
Grigurcu spunea că: „scriind, explorezi un spațiu în care pătrunzi fără
protecție, riscant”. Cu siguranță,
nereușita unei astfel de explorări aduce cu sine: incertitudinea,
deruta, dezertarea din fața colii de scris. Dar, când “pasărea” ochită cade pe
ogorul poetului, spunem că se pogoară asupra lui: inspirația. Mulți au crezut
că inspirația este “așa ceva” – o zburătoare – care încearcă agerimea armei cu
care e înzestrat poetul. Cred că există o strânsă legătură între cele două lumi
aflate în antagonism în ființa poetului: deopotrivă, comunicativ și cititor.
Combinația de cuvinte (lumea poetică) și magma sufletească a cititorului
(percepția lumii transmise) – aflate în legitimitatea vaselor comunicante, ale
gândirii – și care ne îndeamnă să considerăm drept har intuiția celui care scrie,
constituie lutul din care omul simplu își zidește casa. Cititorul simte cum
actul scrisului și al lecturii
asimilate, se încrucișează la înălțimea ochiului și imaginației sale, cu
întreaga lume ce se vrea a fi percepută. În felul acesta, inspirația e unda
transmisă, în subconștient, de către poet, spre a-l înlănțui pe cititor cu
seismul imaginilor în care a „ARS” el, chiar în clipa de dinainte de a scrie și,
în care a și scris, mai apoi, ca și aflat pe buza prăpastiei. Orice alt cuvânt
scris, îl putea arunca în uitare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu