Cu
Marin Ifrim în vizită la Ion Gheorghe
În 2010, mai exact, într-o sâmbătă, pe 10
iulie, am fost cu Marin Ifrim în vizită la poetul Ion Gheorghe, aflat -atunci-,
la Sărăţeanca de Buzău, unde (după câte ni s-a spus) se simte bine, încărcat cu
energia zonei de sub dealul Viei (dealul Monteoru) şi bariera protectoare a
statuetelor găsite depozitate într-o văgăună de pământ pe dealurile Istriţei de
la Pietroasele, aflate acum în depozitul casei sale. Ne aflam alături de poeţii
Lucian Mănăilescu, profesorul Stelian Grigore şi avocatul Valere Burlacu. Mai
târziu ni s-a alăturat şi Gheorghe Postelnicu, cel care a dat recent tiparului
efigia în aur literar, numită Opera lui Ion Gheorghe. Dar să revin:
Platon a scris, primul, multe opere - cu eleganţă, cu fineţe şi înţelepciune –
dar, astăzi, puţini sunt cei care îl şi înţeleg. Poetul de la Sărăţeanca îi
recunoaşte acestuia „îndrăzneala” de a arăta lumilor viitoare „calea”, numită
şi de Iisus, pentru că Dumnezeu este însuşi spiritul nostru, iar Iisus este
fântâna esenţei de la care, mai apoi, au emanat toate lucrurile mari ale
acestei lumi. Despre bariera protectoare pusă de zeul ceresc al teritoriilor
dacice asupra zonelor de sub Dealul Viei şi de la Sărăţeanca, poetul Ion
Gheorghe ne-a ţinut o lecţie memorabilă de istorie, demnă de a fi redată
cândva. Marin îmi spusese încă înainte de plecare: „Ai să cunoști pe cel mai
mare poet buzoian al tuturor timpurilor. Să iei aminte la tot ce spune Ion
Gheorghe. E de-o memorie uimitoare!” Dar imaginaţia, judecata, memoria,
inteligenţa, lecţia cu care ne-a uimit, la venerabila vârstă de 75 de ani,
poetul Ion Gheorghe, ne arată nouă că limba ca şi scrisul nu au fost şi nu sunt
daruri naturale, ci creaţii ale omului. Notasem undeva (nici nu mai ştiu pe
unde am găsit asta) cum că, în „Poessie”, Tommaso Campanela – prin 1921
– făcea următoarea afirmaţie, scriindu-i, se pare, lui Galilei: „Eu învăţ mai
mult din anatomia unei furnici, sau a unui fir de iarbă”. Mi-am reamintit asta,
în timp ce-l ascultam cu interes pe poetul de la Sărăţeanca. Scrisese volumul Vine
iarba (1963), şi gândul mă trimitea la câteva versuri din amplul poem, ce făcea
şi legătura dintre cele trei ecuaţii ale mele: Dumnezeu – creatorul
suprem, Iisus – mesagerul Lui pe pământ, şi
Omul – creator şi mesager rămas să
mărşăluiască, în cuvânt, mai departe. Şi am realizat că Dumnezeu a pus în mâna
omului propriul său destin: cât de mare este agerimea minţii omeneşti! „Vine
iarba, înspăimântă oraşele;/ nemăsurat întorcându-le din adânc.... Nu vă jucaţi
niciodată cu iarba” (avertiza poetul de la Sărăţeanca); iar furnicilor „le dau
un anume presentiment” (şi anume – vin
apele). În dizertația sa poetul a dat glas unei dureroase dezamăgiri: „Adevărul
îşi duce degetul la buzele arse şi triste”. Încercaţi să umblaţi, ca mine, prin
subteranele acestei gândiri poetice, unde un „principiu înoată în jos şi alt
principiu se-aruncă-n sus”, şi veţi realiza că, din al Împărăţiei tărâm, de
unde, odinioară, feciorul de împărat rătăcise teritoriile, în goana după acel
iepure, oricine ai fi, nu te mai întorci. Din subteranele acestor dialoguri
purtate între Marin Ifrim și poetul Ion Gheorghe, am înţeles ce fel de soartă a
ursit Domnul, omului. Poate aceste aduceri-aminte au menirea să ne aducă
înapoi, din „Împărăţia de unde...”, ca pe feciorul acela rătăcitor: „Rudele,
nepoţii, strănepoţii, tot felul de portrete mai mici/Le-am urcat în pod, am pus
lacătul la tot ce-a fost Istoria până aici./Aşa va fi cu noi toţi, ba încă şi
mai rău,/După întâi Ianuarie Două Mii Şapte, la Carpaţi se va instala iarăşi
marele hău:/Nici conducătorii noştri de frunte, nici noi, scriitorii,/Nu vom
avea loc în paginile acelei Istorii,/Nici chiar manualul de geografie/Cu
hărţile şi cu numele României n-au cum să mai fie./Marii geografi germani,
cartografiind munţi, râuri, aşezări,/Le vor da numele filosofilor, cavalerilor,
trubadurilor şi căpitanilor ce-au pus temei propriei ţări:/Piscul Blair,
Muntele Bush, Văgăuna Ema Nicholson, Fluviul Solana, Râul Oli Ren –/Comisari
şi monitori, ctitori acestei opere nefaste în care vom mărşălui acelaşi
refren:/Lili Marlen, Lili Marlen, Lili Marlen!” (Ion Gheorghe, în Concluziile
Senectuţii,
2010).
La întrebarea „dacă va reuşi cineva să ridice cortina
dintre realitate şi himeră, dintre obiectiv şi subiectiv” – pe care Gheorghe
Postelnicu i-a pus-o, rețin că doar atât ne-a spus: „Adevărul se spune fără
ocolişuri” - și a tăcut. Eu și Marin ne uitam în sus, unde poetul atârnase,
de-o creangă a nucului, un șirag de suflători ca un fel de orgă sunătoare și
care la bătaia vântului scotea un clinchet duios. Şi atunci, l-am întrebat
brusc: ,,Domnule Ion Gheorghe, cum comentaţi că, pe vremea studenţiei mele,
eraţi privit de studenţi ca un poet realist-socialist, cam în linia
socialismului francez, nu ca un poet comunist «cu frunţile de gânduri prea
timpuriu crestate», cum zicea Labiş? Acelaşi Labiş, care, s-a văzut mai târziu,
era doar poetul care-şi tratează temele… şi din bulgărele gândirii timpului aţi
cioplit amândoi poezia? Unde vă situaţi, mai exact?” Doar am pus întrebarea și
s-a și lăsat o tăcere care să ne reamintească tuturor că ne aflam sub nucul din
ograda casei sale părinteşti, că era vară şi noi ne aflam strânşi roată, în
jurul poetului, la o masă rotundă, improvizată din lemnul unui tambur „sub orga
de vânt cu cinci fluiere în care sufla zeul turmelor – Pan”, agăţată de creanga
nucului. Poetul şi-a descoperit fruntea, ridicându-şi şapca „de tranziţie” de
pe cap, şi mi-a aruncat o privire scrutătoare. Aşa cum ai defrişa un gând
ascuns, cu sabia adevărului. Marin Ifrim, Lucian Mănăilescu, Gheorghe
Postelnicu, Nistor Tănăsescu şi Stelian Grigore (cei de faţă, cu care venisem
în vizită) au rămas cu privirile în aer, încremeniţi. Nu se aşteptau la
asemenea nerozie din partea mea. Poetul mă privea ca şi cum cineva ar fi vrut
să strivească, între filele unei cărţi, o gânganie.
Atunci, ca să rup tăcerea i-am spus că un
prieten de-al meu, Tudor Mihai (fost coleg de liceu, acum era era în primul an
de facultate), s-a dus la Luceafărul cu niște poezii ale mele întrucât eu nu
aveam curajul să fac acest pas. A dat acolo de poetul Ion Gheorghe (era prin
1972-1973 și poetul era redactor la revista literară Luceafărul). ”Și?„ – a ridicat
poetul Ion Gheorgehe privirea spre mine. „V-ați aruncat o privire spre ele,
apoi i le-ați înapoiat pur și simplu, spunînd că o poezie ”Doamnă trec și eu”
i-a atras atenția, cât de cât. Și dacă „prietenul tău”, continuă să scrie așa,
atunci merită să meargă pe drumul acesta al poeziei, dar atât!”. Deși Marin
Ifrim îmi făcea semne cu piciorul pe sub tamburul așezat sub nuc drept masă, nu
m-am lăsat intimidat. L-am privit stăruitor, drept în ochi. Lui Marin Ifrim
nu-i reușise manevra de a mă opri la timp. Se pare, după cum le vedeam fețele,
totul se dusese de râpă. S-a lăsat o tăcere de mormânt. Dar tot poetul Ion
Gheorghe a rupt apoi tăcerea, destinzând
atmosfera cu următoarea frază… (şi tocmai de aceea, o ţin minte): „Şi spui că
erai student, pe atunci? Se vede că eraţi nişte tineri care aţi intuit corect.
Pe nedrept, acum sunt cel mai hulit bărbat. Şi, să reţii: eu încă păstrez
carnetul roşu, depunând mărturia căderii patriei mele. Ţărănimea, pe care am
cântat-o eu, a reprezentat ogorul, îngrijit cu palmele lor, şi din care am
ieşit eu. La căpătâiul ţăranului gigant mi-am înfipt inima, ca pe-o cruce. Asta
e povara mea. Să nu-mi inventeze ei,
altele!”. Atunci, Marin Ifrim a făcut o glumă spunând că în „patria mea”
(Dobrogea de unde veneam), e mai greu să înțeleagă toate astea un turc ca mine,
că de, nu-i așa? Cum e turcul și
pistolul! Și Marin a povestit cum mi se preda, în școala generală, istoria la
clasa tătară din Dobrogea, unde ni se spunea că Sinan Pașa l-a bătut pe Mihai
Viteazu la Călugăreni, de „i-au sunat apele Neajlovului în cap”, iar când treceam,
în paralel, la clasa unde se preda în limba română, ni se spunea că Mihai
Viteazu „l-a bătut pe Sinan Pașa de l-a aruncat cu turban cu tot de pe podul de
la Călugăreni”. Și Marin, în hazul celor de față, a adăugat de la sine:„Acum,
dacă îl întrebi pe Tudor, nici el nu e convins cine pe cine a bătut în bătălia
aceea!” Gluma era binevenită și Marin știa să atragă atenția tuturor cu
povestea asta. Iar la plecare (deja câştigasem din partea poetului apelativul
de „turcule”), mi-a zis tot aşa de-a dreptul, cu ochii lui pătrunzători ca de
vultur: „Mă turcule! Tu ăsta, care treci drept înţelept, nu mai azvârli tot
feluri de resturi în Thallasa… Uită-te la Gheorghe Postelnicu! A intrat în
groapa cu lei scriind o carte despre opera mea şi, mă întreb, cum are să mai
iasă de acolo!?” Apoi, mi-a făcut ştrengăreşte cu ochiul şi m-a bătut pe umăr.
Era prima oară, când un poet mare mă bătea pe umăr, frăţeşte. Și ca să-mi arate că nu era supărat, poetul m-a condus într-o magazie
răcoroasă, unde depozitase multe statuete din piatră: gresii şi calcare. Nu te
lăsa să pui mâna pe obiecte. Doar să le admiri cu ochii. În curtea sa, erau şi
la vedere, astfel de obiecte cu diverse forme şi înfăţişări. Nu cunosc expresia
de „paste litice”, pe care experţii o atribuie acestor pietre. Eu – am spus
asta cu voce tare (după vizitarea acestora în magazia din spatele casei de la
Sărăţeanca) – am văzut pietrele! Gura păcătosului adevăr grăieşte! Acolo, în
magazia sa, poetul le numea, simplu, statuete. Privite din unghiuri diferite, acestea
reprezentau chiar forme stranii, mult asemănătoare şi izbitoare cu
reprezentările unor figuri mitice: sirene, sfincşi, harpii, ori alegorii cu
acestea etc. Altele păreau capete pe care erau situate diverse cuşme, marame,
coifuri de război – ce-mi întărea ideea unei asemănări cu obiectele funerare
întâlnite, cândva, prin cimitirul tătăresc din satul natal. Statuetele lui Ion
Gheorghe m-au îndemnat la o privire mai atentă, abia când poetul ne-a vorbit
despre Cultul zburătorului, alegoria Mioriţei pe plaiurile buzoiene,
pelerinajul unor popoare ale pelasgilor prin aceste tărâmuri, şi, în special,
despre unele mărturii şi legende locale despre Dealul Istriţei. Asemănarea
unora dintre statuete cu „călăreţul trac”, ori fel şi fel de animale-totem, din
basmele şi baladele noastre, m-a dus cu gândul la oamenii primitivi, care,
citind în pietre, au creat munţilor noştri, dar şi dealurilor noastre, o
mitologie. Dacă sunt cu adevărat revelaţii ale unei vechi şi enigmatice
civilizaţii, care au trecut şi pe teritoriul nostru, atunci, cred că sunt
revelaţii, dar revelaţii păgâne. Deocamdată, aceste statuete se află în „ţara”
cea fermecată, între ziduri mult ferecată, la casa poetului de la Sărăţeanca.
Pe
drumul de întoarcere, scriitorul şi prietenul Marin Ifrim, după vizita făcută
la Sărăţeanca, îmi cerea să-mi spun părerea asupra unui „fapt”, trăit de mine,
cu ocazia vizitei la casa poetului Ion Gheorghe. I-aş reaminti, cititorului meu, cele spuse „bătrânului”
Pip, din „Marile speranţe”, de mai vechiul său prieten, Joe: „Sunt destule
lucruri despre care doi oameni ca noi pot să vorbească, ce să le mai amestecăm
şi pe cele fără rost?” Asta, pentru că, pe cel ce viaţa nu-l vindecă nicicum de
durere, vorbele nu l-or vindeca niciodată. Cel mult îi poate amâna sentinţa
unei erori deja făcute.
P.S. După atâția
ani, abia acum în aceste zile, aflu de la unul dintre prietenii aflați acolo de
față, că poetul i-ar fi spus: „Pe turcul ăsta să nu-l mai aduceți cu voi când
veniți la mine!” Dar vorba poetului, din ce scrisese el în poemul „Vine iarba”:
să învățăm și de la furnici! și apoi să ne punem şi noi întrebarea lui Cărtărescu: „Ce
glorie să aştepţi într-o ţară în care omul de pe stradă nu poate numi nici trei
scriitori contemporani?”. Îi reamintesc poetului Ion Gheorghe, că pe strada
aceea de la țară, unde își avea casa, atunci, chiar eram mai mulți de trei poeți
bine cotați ai Buzăului. De ce n-o fi loc sub soare pentru toți? Chiar aşa!
Tudor Cicu
Doamne, câte amintiri, și ce memorie uimitoare, că tot veni vorba! E loc sub soare pentru toți, sigur este, dar, noi, oamenii, poeți sau nu, suntem prea mici pentru orgoliile noastre mari...
RăspundețiȘtergerePoate n-ar strica să vă gândiți la o carte de memorii, un jurnal, zic și eu. :) N-ar fi doar o autobiografie, ar fi și o mărturie despre literatură, o istorie a scrisului așa cum o trăiți și o cunoașteți.
...m-aș pierde în amănunte inutile, deocamdată. Cândva, strânse (cum zici într-o carte de memorii), poate ar însemna ceva. Voi vedea!
RăspundețiȘtergere