O recucerire a copilăriei
Multe poveşti ale copilăriei se aseamănă
între ele; pecetea o poartă nu numai timbrul specific al autorului ci şi
dorinţa de a-şi „găzdui” cititorul în lumea fantastică şi fermecată a acelui
colţ de rai din lumea de poveste a copilăriei, rostită însă, „cu frumoasa lor
îmbrăcare în cuvinte” - cum rostit-a, cândva, N. Iorga. În cartea cu numai trei
povestiri „2 lei spiriduşul 3 lei drăcuşorul”, Fănuş Neagu îşi deapănă
nostalgia şi veşnicia unor clipe ale copilăriei, risipind din cufărul magic al
metaforei, fragmente de basm desprinse din tencuiala unei proze cu care ne-a
familiarizat odată cu apariţia romanului „Îngerul
a strigat”. Povestind despre copilărie „ca şi cum s-ar fi suit cu adevărat
la ceruri” cu suculenţa luminii; ca şi cum ar locui „într-un tril de
priveghetoare” – cum ar fi spus poetul Nichita Stănescu -, mai că nu te
întrebi: nu cumva o fi şi Nică a Petrei, pitulat pe undeva? – şi, râzând cu
chicote de toată această harababură a întâmplărilor: „ieri l-a suit pe frate-su
în spinarea câinelui, i-a legat picioarele cu o sfoară şi a luat câinele la
bice, vrând să-l facă să se strecoare, cu povară cu tot, printr-o spărtură a
gardului livezii”. Şi, uite aşa, trecem din poveste în amintirea unei zile, în
care ne-am regăsit, iarăşi, copiii de odinioară, strânşi roată în jurul fusului
care toarce ca un spiriduş, caierul din furca înfiptă la brâul bunicii, care –
iată cum! – „s-a înscris în noi ca o recucerire a timpului, pe care o datorăm
mereu celor bătrâni”. Fănuş Neagu scria „cu tâmpla sprijinită-n lună” – şi
pentru cei mici, chemaţi să se întoarcă la copilărie (Ţara minunilor), adică
mai precis spus, sunt la vârsta când “sar pârleazul”; dar, şi pentru cei aflaţi
la senectute“, acolo unde-şi scapără amnarul tristeţea” - şi toate astea, numai“
ca să îndulcească eternitatea”. Cine va susţine, ca şi acel scriitor englez de
care aminteşte Fănuş Neagu (al cărui nume, îmi scapă) – spunând că: "toată
lumea minte când e vorba de trecut…”, va cunoaşte prompt replica scriitorului:
“Înseamnă că n-a umblat niciodată prin stepă şi prin ecourile ei. Înseamnă că
n-a văzut fauni jucând în jurul tufelor de busuioc din grădinile de pe malurile
Buzăului şi ale Dunării”...
Mi-am adus aminte de „cărțulia” pentru copii
a lui Fănuș Neagu, în timp ce eram cu finul Sorin și fratele meu Niculae, la
Negoșina, unde ridicam un gard de plasă la grădina de jos, din vale de casa
socrilor mei. Le-am povestit cum prin
1971 am fost cu prietenul meu din liceu, Tudor Mihai, la casa Mihail Sadoveanu
din București, unde au citit poeții Valeriu Pantazi și Nicolae Lupu, poezie,
iar Ioan Bledea, proza „Stan, vânătorul de cai sălbatici”. Acolo, m-am ridicat
de pe scaunul din sală (unde mă aflam) și i-am spus lui Fănuș Neagu, așa: „Am
venit cu marea în suflet și n-aș vrea să plec de aici cu bărăganul sub
pleoape...” Am dat să continui ceea ce credeam eu că m-a adus acolo, dar Fănuș
Neagu a ridicat o mână în sus și m-a oprit: „Cum? Cum? Ia mai repetă o dată... ca
să-mi notez!” Era, se vede, mare amator de metafore spuse în direct. Am repetat
cele spuse și Fănuș Neagu m-a mai pus încă odată să repet. Îndrăzneala mea,
spusă cu o vorbă de tâlc, îi atrăsese atenția și, cum își notase pe o coală de
hârtie, era mulțumit și cu atât. Ai mei (finul Sorin și fratele Niculae) erau
curioși să îmi asculte, spusă mai departe, istoria acelei întâlniri dintre un
elev licean și acel Greuceanu al Literaturii Române. Am preferat să trecem la
alte amintiri, întrucât acea intervenție a scriitorului în discursul meu a
însemnat totul pentru cei de față, iar ce am reușit să spun mai departe nu a
mai contat. Asta era înainte de 1 Mai. A
doua zi după 1 Mai, cum ne și aflam la casa socrilor mei (de sub „poalele”
Penteleului - Vârful Penteleului, se
vede din ograda casei, ca şi cum s-ar afla la o aruncătură de băţ -, mai exact,
în grădina mare, ridicând un gard din plasă de sârmă), cei doi au tot încercat
să mă provoace la rememorări de genul celei mai sus povestite. Ca să „o scald”
cum ar fi zis un șmecheraș, l-am întrebat pe fratele meu, dacă a văzut fauni
jucând în jurul tufelor din grădina sa de la ţară.
- Fazani, ai vrut să zici!, m-a corectat fratele Niculae.
- Nu, fauni…, cum zice, undeva, Fănuş Neagu. În mitologia
greacă li se spun, satiri, întruchipări omeneşti, cu coarne de ţap şi coadă, am
completat eu, voind a-i arăta că n-am greşit cu nimic.
- Păi, ăştia-s draci, naşule!, m-a privit mirat, Sorin,
finul meu, sperând că am dat-o pe glumă.
Dar numai de
glume nu-mi ardea mie. Mi-am amintit de cele citite, undeva, sub forma unei
schiţe, scrise de prietenul de la Piatra Neamţ, Nicolae Ciobanu, despre o
anumită capră, din aceea umplută de râie şi rugămintea celor doi nepoţi gemeni
drăguţi, şi poznaşi ca nişte ieduţi, şi puşi pe fapte mari încă de mititei.
Atât de frumos descrisese cunoştinţa mea, scena, că-i şi vedeam (în postura
celor mari, de lângă mine) pe cei doi prichindei rugându-se, cu foc „moşului”
să li se spună povestea. „Hai, Buni, spuni-ni Povestea Caprii Râioase, tehehe
ruhuhugăhăhămi!...” . Şi, parcă mă vedeam, prin ceţurile vremii, pe mine
însumi, rugându-mă de tata să ne spună şi el povestea Lui Cioc-de-Sturz, că,
întotdeauna, ne-o spunea mai altfel, decât în povestea mamei. Tata, chiar îşi
juca, când avea chef de băsnit, rolul de personaj participant la povestea pe
care o „broda” cu miorlăituri, behăituri, şuşoteli, codeli şi momeli pe dinaintea
noastră, ca să folosesc câteva expresii ale lui Nicolae Ciobanu.
- Draci, capre râioase ori ţapi…, ia-le cum vrei, finule!
– am adăugat, renunţând la alte explicaţii. Şi, am continuat să mă opintesc
asupra ţevii ce nu se lăsa, cu una cu două, convinsă să „înţepenească” în
groapa făcută.
- Unu’ de pe la noi din sat… Auzi, naşule!?! Cică, lega
botul caprei cu sârmă, să nu zbiere taman pe la prânz, când îşi făcea şi omul,
somnul de frumuseţe… Tocmai atunci, se găsea capra să behăie ca apucata!, începu
finul, o istorisire de la ei din sat.
- Şi, altă metodă, n-avuse şi acela?, îl întrebai,
curios, să aflu ce se mai întâmplase cu capra românului nostru, deranjat de la
somnul lui „de frumuseţe”.
Și vorbele ar
fi mai continuat, dacă nu intervenea mătușa Sultana, vecină cu gardul grădinii
noastre. Mătuşa Sultana, vecina de peste drum de gard, pesemne, ne văzuse
trebăluind la gard şi se apropiase venind din spatele nostru. La cei 84 de ani
ai ei, mătuşa Sultana, arată ca umbra unei lumânări, care abia mai pâlpâia, în
candela vieţii.
- V-am auzit vorbind despre capre… (Se opri şi admiră
lucrarea începută cu plasa ceea de sârmă zincată care strălucea în razele
soarelui.) E bine că aţi început gardul la grădină, spuse ea, neştiind ce să
admire mai întâi. Că-i zisei lu’ Sile al meu, pune mă oameni şi repară cu nişte
cătină, gardul dinspre răzoarele noastre, că uite, mai deunăzi o nenorocită de
vulpe, se strecură printre lăstăriş şi ne fură cloşca cu pui din saivanul oilor
şi a celor două capre. O ţineam acolo, se învăţase cu oile şi caprele. Era
cloșca aia, dintre primele care căzuse pe ouă. El nu şi nu, că pune el un laţ,
în spărtura gardului... şi are să cadă vulpea.
Ajunsă aici, îşi mai ostoi biata femeie,
sufletul.
- Ei, şi a prins nenea Sile, vulpea!, întrebai eu.
Două lacrimi
se prelinse pe obrazul mătuşii Sultana.
- Da, de unde?... Am găsit una din capre spânzurată în
laţ. Fugise de pe izlaz, din turma ciobanului şi, învăţată acasă, dăduse să se
întoarcă la saivanul ei. Şi, taman prin laţul lui Sile a dat să intre... Să mor
de ciudă, na! Tocmai capra aia roşcată şi frumoasă... Vai şi amar!... Se şterse
cu colţul baticului, de cele câteva dâre cu lacrimi.
Mi-am amintit
de mieluţul de care povestea soţia, tot aşa, unul care se prinsese în laţul lui
nenea Sile. Pe vremea aceea, soţia avea şapte-opt ani, dar, ţinea minte scena
aceea, căci mieluţul acela era jucăria ei. Unde se ducea ea, venea şi mielul.
Erau nedespărţiţi, ca doi copii de joacă. Nenea Sile punea laţuri pentru blana
vulpilor, pe vremea aceea. Ce necaz mai fusese! Acum, de, pentru o cloşcă şi
puii ei. Nu se învăţase minte nenea Sile. O păţise şi el.
- Păcat de capră, mătuşă Sultana, s-a dus după mieluțul
din copilărie al soției..., arunc şi eu, o vorbă.
- Bine că faceţi gardul. Poate, n-o mai veni, afurisita
de vulpe. Şi, o vedem cum îşi şterge din nou lacrimile, şi porneşte încet, la
fel cum venise, ca umbra unei lumânări, de această dată, pieptiş cu panta
dealului, spre poarta de la ieşire.
Privind în urma ei, parcă mă și vedeam precum
micuțul Petea din romanul lui Tolstoi. Vorbele mele eșuaseră într-o rană mai
veche. Nu mai mă întreb, ce ar fi spus Petea
Rostov, despre o nouă eşuare. „Prost e cine plânge pentru toate nimicurile”, îi
reproşa soră-si, Nataşa. Bănuiam că sufletul şi voinţa omenească, nu e
înconjurată de ziduri de netrecut, că, oricât de grea e calea spre Fericire şi
Împăcare sufletească, în cele din urmă, omul tot goneşte şi alungă toate
incertitudinile, şi redevine stăpân peste toate. Că așa ne-a lăsat
Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu