duminică, 6 septembrie 2020

Cartea din bibliotecă

 Cartea din bibliotecă: (rubrică ținută permanent în revista LITERADURA)

1.      „Laika”/ed. C. Românească, 2014 – de Adrian Alui Gheorghe

 

   Roman ficţional, dar şi realist-psihanalitic, Laika nu caută stările cu adevărat mari ale suferinței noastre (ca popor), cât o interpretare a faptelor petrecute dinainte de '89. O proiecție în încâlcitul vis al unui regim aflat în derapaj. Evenimentele în care se mişcă personajele au o taină a percepţiei informaţiei primite, ca de undeva, dar nu parodierea lor le scoate în față, ci naturalețea cu care își fac intrarea în narațiune. Glod e numele unei localități unde fusese construit, cu mulți ani în urmă, un sanatoriu de boli nervoase pentru tovarășii cu munca de ideologizare. Practic, acest sanatoriu fusese construit ca o alternativă la casele de nebuni ale vremii. Erau cazați aici, pacienți cu nervii foarte zdruncinați dar care nu erau agresivi. Mulți pacienți erau trimiși aici, prin relații sus puse, altfel cam toți ar fi înfundat pușcăria. Laika era o cățea adusă la sanatoriu de vreun doctor ori paznic și între timp, își căpătase un statut bine determinat. Fusese dresată de unul dintre paznici, care făcuse din cățea o vedetă. Chiar i se dusese vestea până sus la cadrele de nădejde ale partidului care au vrut să facă o surpriză cuplului prezidențial, mai ales tovarășei, cu ocazia unei vizite în județ. Ideea asta avea să-i coste, poate viața, pe cei care avuseseră inițiativa, pentru că Laika avusese un comportament anapoda și nu mai respecta comenzile și chiar atentase la viața primei doamne a țării. Din vedeta sanatoriului, avea să fie cărată în șuturi și înfundată, mai mult moartă, într-o cușcă din sanatoriu unde avea să și sfârșească. Evenimentele din decembrie '89 curg firesc și după, în povestea celor ce au intrat în epoca „de tranziție” postrevoluționară, asta ca să nu ne pierdem umorul celor dinainte: „Când dai drumul la radio se aude un țăcănit, când dai drumul la televizor îl vezi pe țăcănit pe micul ecran”. O carte de suflet.

 

2.      „Privește-mă prin lentila uriașă a unei lacrimi”/ed. Helis 2016de Florin Ciocea                                                                                    

     

     Dintr-o mare reflexie poetul ne cere să-l privim prin lentila unei lacrimi, totuși, luptând împotriva surprizelor vieții și ale existenței sale de poet care își rescrie destinul. Hotărât să emigreze pe o altă planet (câștigând în imagine, adâncimi și iluzii), din această „lume a spaimelor”, încearcă să dețină cheia poemului condamnat în irizări secvențiale la o variantă de iubire. Și în singurătate să treacă „dincolo”: „spre un tărâm unde tristețea/cerne din nori un voal discret”. Locuirea autentică în acel univers exprimă armonia sa cu cosmosul și acceptarea ființială ca naturală, în lumea revelată de el: „în constelația/unde toți prietenii mei vor întineri îndeajuns”. Și ne pune în încurcătură: „cineva se distrează privindu-ne zbaterea/în această cutie pe care o credeam lumea noastră”. Dar „pentru a scrie un poem/ai nevoie de o lume/care să ardă jur-împrejur”, pur și simplu „arzând zăgazurile/care ne țin captivi”. Constanta volumului de poezie este dată de dorința de căutare a unor asumate rezerve de veșnicie ale vieții: fântânile melancoliei; răzvrătirile interioare („hai să bem un ceai în spitalul de nebuni”); predicții romantice („zăpezile ce vin ne vor surprinde”); „casa soarelui” vizavi de „țara care nici nu este” - sunt căutări venite dintr-un reflex interior al unei lumini fixate undeva departe, cu respirația în trecutul renăscut, în care extrage lucrurile din logica lor comună. Între astfel de incertitudini, spre a se vindeca de acțiunea timpului, poetul îl lasă să curgă înspre izvorul său tămăduitor: „în palatul meu de vise/să trăim împreună/imensa dragoste din florile de cireș”, cu sufletul agățat de mereu cuvintele magice ale iubirii. Și înțelegem că iubirea e cel mai frumos sentiment care poate fi cuprins într-un vers, unde realitatea și iluzia și-au distribuit rolurile fără să clipească. E o bucurie să pătrunzi pe întinderea poeziei acestui poet sincer și în adâncimea conștiinței sale aflate în tandem „cu celelalte lumi”.

 

3.      „Lumina îndepărtată a fluviului”/ed. Ex Ponto, 2015 – de Ovidiu Dunăreanu

 

      Romanul-basmic („istorisiri din Condica marilor și micilor praznice”), scris ca de pe „un tărâm de poveste”, surprinde o lume aparent basmică a spațiului dobrogean unde „istoriile se succedau ademenitoare sau amarnice, derutante câteodată, încurcate, fabuloase, magice, fantastice, învăluite în mister...” Provocarea imaginației, cultivarea miticului și basmicului în creație sunt jaloane de suflet folosite de acest migălos stilist într-o proză de atmosferă, de fantastic și oniric. Acest roman scris în umbra poveștii, nu este decât o punere în scenă a unor istorii tăinuite de oglinda magică a fluviului Dunărea. Mediind întâlnirea cu elementele basmului, poveștile oamenilor din Ostrov (cu „ isprăvi după chipul și asemănarea lor”), par enigmatice ori cernute cu o tristețe sadoveniană, dar stimulează empatia cititorului cu eroii cărții. Suntem prinși definitiv în sfera realismului fantastic, cu „oameni și  lumi” care s-au îndulcit cu miraculoase legende, datini vechi, fapte pescărești, toate petrecute sub pecetea tainei ce răstoarnă în cititor un amestec de imagini imprevizibile care generează povestea. Povestea lui Anghel Furcilă (care părea că întinerise) după o „întâlnire care-i dăduse viața peste cap” cu zmeul, a lui Titi Talălungă și întreaga lui istorie cu „o căruță nepieritoare, cu cai pe potrivă” și pasagerii din ea, a lui Fane Barză și Dumitru Bolborici, (braconieri care întâlnesc fata-destin și prevestirile ei îngrozitoare”), a cazanului cu galbeni ascuns pentru totdeauna de Milian Sima, ori povestea de iubire a lui Crăișor Domnaru „victima unei teribile năluciri” pentru fata cam sălbatică dintr-un cătun bulgăresc, nu pot fi decât de domeniul fantasticului. Dar e o istorie a spațiului de magie a Dunării (în vraja povestirii) spre a nu trece în uitare, ce îi oferă cititorului întâlniri succesive cu lumi posibile, lumi labirintice cu trăiri și încercări ale vieții. Roman cu  un epic bogat în detalii și de o sensibilitate cuceritoare.

 

4.      „Sisif coborând muntele”/ed. Editgraph, 2017 – de Titi Damian

 

      După apariţia tetralogiei “Muscelenii”, nu ai cum să eviţi fraza filozofului care spunea: „Dumnezeu nu s-a retras din lume, după ce a creat-o. El lucrează în tăcere la desăvârşirea ei”. Și pentru că acest autor buzoian trebuia să-și împlinească destinul, iată-l „urcând și coborând cu bolovanul vieții în cârcă” într-un roman autobiografic, cu întâmplări din copilărie și din adolescență. O carte unde își povestește, destul de detașat viața, așa cum s-a rostogolit ea în memoria afectivă: dar „realitatea pe care o zugrăvesc în cartea de față este mult mai dură și mai complexă”.  Cum „năzdrăvăniile se rostogoleau peste noi cam în fiecare zi”, cititorul devine și el participant la evenimentele nașterii sub auspiciile destinului, la năzdrăvăniile unei copilării  nevinovate într-un cătun de munte înglodat în noroi, primele căutări în dragoste și urmează școlile urmate de narator. Ai senzația că te afli dinaintea lui Maxim Gorki cu istorisirile sale din „Copilăria – La stăpân – Universitățile mele”. Te și minunezi cum de le mai ține minte pe toate! Ce lume?! Și câte peripeții și șotii hărăzite copilului Titi, de destin: vara la furat de pere, jocurile de iarnă cu săniuța și schiuri improvizate, turbarea câinilor, bolile tratate cu gaz lampant, făcutul țuicii, cositul fâneței pe țarnă ș.a. Unde se duseseră ori se pierduseră toate astea? Spune el: „După Revoluție..., se părea că satul își revine la matca originară. Câțiva ani era o forfotă pe toată țarna... De curând am întâlnit o imagine dezolantă... Am aflat că în sat este doar o pereche de boi, păstrată mai mult pentru dusul morților la biserică.” A părăsit satul („coborând un munte”) pe la 24 de ani, pentru un post de profesor la câmpie. Închid ochii şi-mi pare că-i aud scrâşnetele din dinţi, în încrâncenarea de a se lupta cu Timpul, cu Moartea celor plecaţi, cu Viaţa celor rămaşi, într-o carte document care se citește cu inima ticăind în piept.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu