joi, 2 martie 2023

„feline pândind printre gânduri” (cartea de poezie)

 


 Poezia afectelor cu miză pe emoția gândurilor *

                                    

      Ca într-un labirint de oglinzi, încercând să-și surprindă ecoul gândurilor, Silvia-Ioana Sofineti, cu acea viziune ceva mai optimistă asupra vieții, mizează în poezie pe construcția unor libertăți de expresie cu țintă pe principiul sincerității, al rostirii directe și al evidențierii afectelor. Dar pentru a-i descifra taina unui suflet, care nu este altul decât acela de a fi oglinda unei lumi ce nu ascunde nimic, poeta din Slobozia trasează o graniță virtuală între percepția ei și „gândurile oamenilor pe care le/combină cu nemărginirea/iscând poeme nu mai lungi/de o palmă” (ivire). Jean Louis Borges spunea că „isprăvile cele mai strălucite își pierd lumina dacă nu sunt pecetluite prin cuvinte”. Pentru autoarea Silvia-Ioana Sofineti din volumul „feline pândind printre gânduri” (apărut la ed. editgraph, 2021), poezia va rămâne modul său de a trece prin viață și de a trăi viața, scriind-o sub semnul generos al unei poezii în care valorifică cu mult rafinament relativismul personal și explorarea imaginativă a cognițiilor experimentate în această viață. Transcrierea vieții trăite, într-o lirică a intelectualității și a austerității formelor, cedează acum teren în fața vieții construite în secvențe ale unor micronarațiuni lirice. Aventura ei lirică, cu toate rezervele de productivitate ale unor diverse formule retorice, include și adevărurile, descoperirile, revelațiile ei în raport cu viața, în spațiul extins și fără granițe al imaginației: „te lupți să vezi ce e frumos în oameni/închizi ochii atunci când râd/îi deschizi la suferința lor”, ca un sisif al durerii, iar cititorul va încerca să surprindă o radiografiere a trăirilor ei, epicizant relatate, în cele 13 gânduri-aforisme care preced o nouă secțiune lirică cu cele câteva poeme captive ale unui suflet rătăcit și unic privitor la granița dezamăgirilor firești: „închizi ochii/speri să  treacă mai repede senzația/pe care o ai pentru că nu-ți place ceea ce vezi” (ignorant).

      Dar ceea ce caută lectorul în fiecare poet/poetă, în construcția unui poem, pentru a avea evantaiul răspunsurilor la întrebările esențiale, e adevărul însoțit de frumusețea unor trăiri firești, trăiri care să-l emoționeze în cele câteva frânturi biografice pe care poeta le rulează atunci când se confruntă cu viața. Privite în oglinzi borgesiene, formele, sau umbrele apărute pot avea întruchiparea aceea a unor fețe ascunse, dar pătrunse definitiv în viziuni care ne pot înfricoșa „în dans de paparude”, ori ni se dezvăluie cu tainele și cu virtuțile pe care le ascund în ele: „ploaia se scurge alene pe geam/ramurile copacului pe care încerci/să-l cuprinzi în desen/te ignoră, numărând picurii/frustrat, îi strigi să se întoarcă spre tine/uiți că el este același, oricum l-ai vedea/doar rădăcinile merg în altă parte” (dans nebun/instantaneu). Drumul spre infernul ființial al trăirilor ei e pavat cu elemente ale unor forme existențialiste ale poeziei, iar conceptul de sinceritate primează: „ești doar un alt corp pe plajă/sub o umbrelă de stuf/de sub care privești cu ochii închiși spre mare./fă o poză, să-ți aduci aminte și altădată/de uitarea de sine de acum/închide ochii și lasă oamenii în pace/ascultă valurile, simte nisipul/și atât” (răutate). Și sunt gânduri care revin obsedant pe timpul lecturii, neliniști care se resimt în torentul unor răbufniri interioare, nu însă și parte a unei strategii de împăcare cu lumea, dimpotrivă, ele alcătuiesc o viziune sumbră, căci înzestrată cu imaginație, la intersecția celor două axe, una vizuală și alta dată de o transpunere a gândurilor în concepte, întrezărești o pendulare a poetei între observația realistă a lucrurilor din decor și gândirea ei producătoare de imagine și semnificații: „te uiți chiorâș la mine, de parcă ți-aș povesti/despre pisica aceea care zbura/purtată de baloanele legate de coada ei./cum care pisică? Aia care trecu pe sub/așternutul tău, ziua-n amiaza mare/după două zile de priveghere./s-a zis cu sufletul tău, gata/l-au luat baloanele pe sus/l-au dus spre adâncurile de dincolo/unde nu-i întristare, nici suspin” (ritual). Poemul are aici funcţia terapeutică asupra sufletului, cam în acel fel de care spunea Liviu Ioan Stoiciu (într-un poem), urmându-și demonstraţia din acel labirint descoperit undeva în subconştient şi care „te poate trece şi pe lumea cealaltă!” Dar virtutea acestor poeme este felul neașteptat de a emite reflexii, unde transgresarea și înregistrarea efectelor depășirii granițelor dintre genuri (ce ține de propria sensibilitate literară), reprezintă acum o miză principală urmată de o extensie misterioasă a gândurilor expuse în fuziunea culorilor dintr-un tablou suprarealist, a imaginilor redate cu toate sugestiile izvorâte din ele și chiar dincolo de abstractul lor, țintind ca finalitate speranța că nu suntem niciodată singuri: „vor fi cu tine mereu/pe drumul fără întoarcere/din oglindă” (pregătiri de călătorie). Silvia-Ioana Sofineti e poeta multimodală care își explorează atent teritoriul și își rescrie pe el bucuriile și așteptările, uneori și tristețile pasagere în crochiuri picturale („cerul gri oglindit în bălți gri”), sau în atmosfera contrastelor („sub umbrela roșie stă o pisică neagră”), a conceptelor despre viață („gândul meu, gândul tău?/e pierdut visul printre stafii de ceață/printre umbrele albe/ale unui alt tărâm” (alb). etc

        Iar ceea ce nouă ne-a rămas de fiecare dată, după citirea unui poem, a fost atmosfera acelor detalii și corelații nevăzute care există în  tabloul zugrăvit, confruntat cu misterul și capacitatea visului de a întrupa un tărâm a nemărginitei Frumuseți și a nemărginitei Izbăviri: „tușa de culoare incertă de pe pânza/aproape goală/nu-mi spune nimic./ar fi trebuit să fie un crochiu/care să cuprindă mișcarea bruscă/a dimineții/imagine fragilă plină de roua visului” (perfecțiune). Și dacă poeta a mizat pe cauzalitatea directă dintre poem și propria existență, la intersecția gândurilor cu meditația („ochiul tău e o planetă spartă de raza soarelui” (sau) „dacă nu ai umbră nu e bine. și dacă ai și nu știi ce să faci cu ea, iar nu e bine”), nouă nu ne rămâne decât să plonjăm în apele îmbietoare ale poeziei cu astfel de emoții articulate, care țin de un anumit nivel de sinceritate: „cine sunt eu să neg credința celorlalți?/încă mă lupt cu a mea/adevărul e dincolo de copacii ăștia/care îți împiedică vederea” (jeomanfișism). Salutăm credința poetei în acest miracol din care se vor ivi „lumi” viitoare.

 

* cronică apărută în revista ROTONDA VALAHĂ nr1/2023

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu