duminică, 26 martie 2023

Reflecțiile scriitorului boem

 

Cartea poem a iubirii *

      

      Un poet care își pune sufletul în cuvinte și își „pictează” iubirea „pentru totdeauna, în culorile minții, spre direcția de valori adevărate, valori dinspre neuitare”, nu-i decât înziditorul de cuvinte care își prezintă creația ca pe o sculptură în bob de orez, ori un templu din care te poți desfășura ființei iubite ca în „Cântarea Cântărilor”. Dar și acel poet care din firea lui dorește să știe/să afle, până la capăt, cât de mare e iubirea lui, fiindcă în desăvârșirea sufletului său stă fericirea de a o cânta cu frumusețea metaforei „și acum sunt propria-mi carte, tu ești filă cu filă, suprema mea imaginație” - după cum se mărturisește. Sau, altfel spus, desăvârșește creația unde își poate exersa capacitatea de a discerne măreția acestei lumi, posibilitatea de a desluși Frumosul în acele trăiri cu ființa iubită. Rebel ieri și boem azi, Vali Nițu, în Reflecțiile scriitorului boem (cartea a apărut la Editura BibliothecaTârgovişte, 2022), iubește cu pasiune ființa iubită în cartea sa de texte-eseu cu amprentă imnic-orfică, în fapt, o carte-buchet de prozopoeme lirice scrise pentru „ea” - care „are un nume, un nume mai presus de prenume, mai important decât o lume, decât lumea ce ne știe așa”. Îl cităm: „Acest copil cu nume de botez Reflecțiile scriitorului boem este al nostru prezent, este prezentul dintr-o logodnă ce ne-a unit pentru eternitate.” Într-o sută de zile, scriind câte un eseu în fiecare zi, s-a născut (după Enigmele poetului rebel/în 2021), și acest „copil” născut de mintea sa scormonitoare pentru aceeași pasiune, femeia: femeia – emoția imperială; minunea din fiecare zi; muza dinspre zori; femeia floare; femeia nufăr; vulturița mea; ulciorul cu viață; perla coroanei din regatul fericirii; metafora din miezul iubirii; pasiunea înălțimii; muzica celestă a inimii; perla coroanei; femeia din lacrimă; salcia neplânsă; imperială metaforă; femeia cu suflet de vis; etc. Pe lângă toate aceste metafore reținem încă o mărturisire: „Tot ce am scris este rescris din trăire, pretutindeni am fost însoțit de o superbă metaforă, de floarea de nufăr a trecerii mele de la suferință la fericire, de la abis la suprafață...”. I-a atribuit ființei iubite numele unei flori de colț apărată de înălțimea muntelui și a unei flori de cactus și a scris-o din nou într-o poveste născută a trăi timpul, nu însă într-o poveste romanescă de acțiune (poate cum mi-aș fi dorit să „patinăm” în conturul unei altfel povești de dragoste), ori în locul unei narațiuni cu un cadru pipăibil și în care se mișcă o lume aparent ficțională. Însă așa cum semnalam și în precedenta carte amintită mai sus, avem de-a face cu un eseu filozofic, un dialog cu sinele dedicat iubirii și frământărilor ei imposibile de neoprit într-un flux cu o continuă curgere, dar pe care nu intenționează să-l zăgăzuiască în cele câteva sute de pagini, fiind doar fascinat de plonjarea în adâncimea și profunzimea atâtor sensuri ale trăirii și rostirii pentru ființa dragă.

     Fiecare text, urmat de un „imn” poematic, se deschide de fiecare dată diferit, iar eseul ce-i urmează „cântului orfeic” îți creează sentimentul unei noi percepții a multitudinii de trăiri, cu alte și alte reveniri, în alte și alte abordări eseistice, ca într-o predoslavie a unui preot care vorbește pentru cine știe să asculte. Dar mereu va exista cineva care să aibă nevoie de aceste daruri rostite. Cine a citit și Cântarea Cântărilor nu avea cum să nu observe că iubirea a fost la fel cântată și acum mii de ani în imagini la fel de nuanțate și asemănătoare cu cele puse în pagini, în secolele trecute, de poeți de seamă ca Ovidiu, Dante, Petrarca, Milton, Gongora, Poe ș.a. Lirica acestora se întrecea pe sine în zugrăvirea frumuseții iubitei. Poemele solomoniene conțin multe asemănări cu ale poeților menționați, care au și preluat din textul biblic substanțiale motive poetice: „căci dragostea este tare ca moartea” (cum scrie în Cântarea Cântărilor. 8-6). Sentimentul de perpetuă „cântare a cântărilor” într-o succesiune de eseuri scrise cu intermitențe și bătăi ale inimii, sunt combinate cu scurte irizări poematice versificate, preferînd constant conexiunile personale cu lumea ființei iubite, cu doar ei doi prinși în furtuna iscată de o iubire unică: „În grădina sufletului meu, verde viu,/iubesc femeia nufăr, pretutindeni o scriu,/dimineața devreme și noaptea târziu,/o prețuiesc, în puritate  o știu,/eu , poetul rebel al visului zglobiu...” (sau) „Cine știe să trăiască iubirea,/înțelege privirea,/își cunoaște firea,/descoperă strălucirea,/trăiește și retrăiește amintirea,/mulțumirea, de fapt fericirea”. Pana autorului, în mare măsură a unui poet și eseist, e la fel de „aprinsă” în jocul intertextual a atâtor trimiteri metaforizate, ale unei regăsiri de sine în marea sa admirație pentru femeia visurilor sale. Ceea ce „pare” a lipsi din tabloul acestor cânturi imnice este completat de dialogul imaginar al celui care scrie pentru ființa din tabloul mereu prezent în rama sufletului său, acolo unde gândurile ating parcă o partitură nesfârșită, într-o împletire a sufletelor sub forma unei inimi. Fapt cert, Vali Nițu, creatorul unui ritm obsesiv în cartea sa, stăpânește mai multe registre ale discursului liric, când se întrece cu sinele în zămislirea ființei iubite, adaptându-se destul de abil și vizionar asupra împrejurărilor, când își spune povestea în care își proiectează imaginația poematică: acolo în parc, în sediul redacției unde lucrează, în timpul mersului prin oraș cu mașina ori în plimbările cu bicicleta, prin ninsoare, prin ploaie etc. Și privită prin astfel de oglinzi ale imaginaţiei e posibil ca lumea pe care încercăm să o descifrăm să ne pară, când o eroare don-quijotească, când o luptă captivantă, capabilă să ne stârnească curiozitatea până la sfârșit. Dacă e să facem trimitere la niște versuri de Ion Pillat („...Și iarăși sună... și tace.Dar aud/- Ecou ce adormise și-a tresărit deodată -/În inimă cum prinde o toacă’ncet să bată”), Vali Nițu are nu numai imaginație și sensibilitate literară, mai are și acea exaltare poetică dată de pulsațiile unei inimi inundate de frumusețea și dragostea femeii iubite: „Tu ești eu, eu sunt tu, amândoi suntem, suntem o poveste, o sărbătoare, ceva mai presus de altceva, noi nu suntem o întâmplare” (și) „Scriu despre ea, scriu cel mai frumos poem, rescriu viața prin cuvinte, eu sunt rebelul cu păcatele mele misterioase, eu sunt acela care, prin vocea cuvântului am cerut necontenit dreptul la iubire”. Pentru autorul târgoviștean proza înseamnă o poveste oricât de distilată pe tema iubirii, a trecerii timpului și a relațiilor cu ființa dragă cuprinsă și-n enigmele poetului rebel. Pornind de la textul biblic (cântările lui Solomon), orice text imnic ale acestei cărți eseistice despre o iubire a timpurilor prezente, vine cu mai multe niveluri de sens: „Să credeți dragi cititori în puterea gândului, în profunzimea fiecărei rugăciuni.”

      Cartea „Reflecțiile scriitorului boem” este un amplu eseu (din paginile adunate în cele 100 de zile: în singurătatea unei camere de spital, în liniștea creatoare a redacției etc), un eseu elaborat cu pasiune și erudiție de un scriitor inspirat care pare a se juca în textele sale, texte cu oarece încărcătură muzicală, făcând o mulțime de conexiuni cu orice imagine care-l înconjoară, cu orice imagine văzută, obiect, frază auzită ori rostită în preajma celei iubite. Și țesând punți între cotidian și transcendent, între prezent și trecut, optând mereu pentru un dialog cu sinele, pentru improvizația savantă a unui orizont donquijotesc al pasiunii pentru diversitate, Vali Nițu transformă spațiul intermediar al metaforei grăitoare de înțelesuri și frumuseți, cu aceeași inteligență scormonitoare în analize consistente a singurei enigme din viață: iubirea. Care de departe (amintind doar de mitul lui Narcis și Pygmalion, ce au fost doar o ficțiune poetică), felul în care se întrețes unul pe altul, „poeticul” și „prozaicul”, acest „cântec compus în doi” (ca un joc între aceste două tendințe), ni-l dezvăluie pe autorul acestor imnuri orfice pus într-o lumină aparte. Și pe măsură ce înaintează în povestea epistolară, poetul devine tot mai mult un „îndrăgostit de cuvântul-cuvânt.” Nici noi nu știm (în aceste reflecții eseistice) dacă visul este mai adevărat decât realitatea, dar cu certitudine această iubire este trăirea unui scriitor boem.

       Nevoia obsesivă a autorului târgoviștean de a interpreta orice detaliu al bucuriei, de a-și cânta femeia iubită, este și drama unui îndrăgostit etern care penduleză între arderea lăuntrică pentru poezia vieții și elogiul ce-l aduce „femeii – emoție imperială”. Iar poetul/scriitor, acest condamnat la „dragostea la fel de tare ca moartea” dintr-o carte în care a scris „cu cărbunele din focul viu al existenței”, va rămâne lângă femeia enigmă a unei vieți „într-o poveste născută a trăi timpul”, dar și pentru a se regăsi, mai mereu, pe sine: „În fiecare metaforă mă regăsesc în poeme, m-am răsfățat în eseu, am devenit eul meu, nu mai sunt rebel, tu știi de ce, femeie din vis”. Cum de altfel întrezărim la orizont o nouă carte... și cum în fiecare cuvânt scris „trăiește o singură femeie”, într-o zi îi va scrie și numele pe fiecare pagină a destinului.  

 

                                                                                                          Tudor Cicu

* cronică apărută în revista LITERE/nr 3 (276) martie 2023

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu