vineri, 4 octombrie 2024

Căderea din paradis - de Mihai Sălcuțan

 



  Căderea în paradis”/ed. Editgraph, 2023 – de Mihai Sălcuțan

 

      Liga Scriitorilor din România a decernat recent scriitorului buzoian Mihai Sălcuțan distincția „Virtutea Literară” pentru cartea de nuvele „Căderea În Paradis” și pentru întreaga activitate literar-artistică. Cu o operă consistentă, autor al celor 24 volume de proză scurtă, eseuri, publicistică, nuvele, epigramă, rondeluri, coautor la patru volume, îngrijitor al altor 3 volume, prefațator, Mihai Sălcuțan a devenit membru al Ligii Scriitorilor din România, al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România, al Uniunii Epigramiştilor din România, membru de onoare al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova.

      Credem că volumul Căderea în Paradis a atras atenția juriului, care a decis acordarea distincției, pentru faptul că nuvela este o specie a genului epic mai puțin abordat în ultima perioadă. Pe bună dreptate prefațatorul cărții, Georgică Manole, ne atrage atenția că O nuvelă se scrie mai greu pentru că nu e uşor ca pe un spaţiu restrâns să conciliezi elementele de subiectivitate extremă ale personajului.” Cheia în care autorul a descifrat, în aceste nuvele, sensul lumii, împingându-ne la reflecție, stă în imaginația bogată și descrierile ca de peliculă cinematică pe care o asigură firului narativ. Cele trei nuvele din carte oferă cititorului acel spațiu de semnificare a misterului și, cu deosebire, o eleganță a cuvântului, aceasta fiind cel mai important, dintre semne. Spre deosebire de roman, nuvela este concepută pentru a fi lecturată „pe nerăsuflate”, nefracționat. Și corect e să le încadrăm (și pe cele din carte) în categoria nuvelelor psihologice. Cu o construcție epică riguroasă și un fir epic evident, urmărind un conflict unic, concentrat, narațiunea se desfășoară cronologic, prin înlănțuirea secvențelor narative la granițele unor trăiri care ne tulbură destinul. Întâmplările sunt relatate alert și obiectiv, autorul intervine relativ puțin prin considerații personale, descrierile sunt minime. Legătura cu realitatea este puternică, timpul derulării evenimentelor este bine precizat, ceea ce le conferă verosimilitate și o viziune proprie, despre lume și viață. Prima nuvelă „Căderea în paradis” îl are ca erou pe preotul Laurențiu Mironescu. De la părinții adoptivi află că fusese înfiat când avea vârsta de un an, dar despre părinții naturali află foarte puține: că pe tată îl chema Lazăr (aflat pe patul de spital fiind grav rănit în război) și mama, Laura (de altfel oameni tare săraci); și că mai aveau o fată pe nume Laurita, când l-au înfiat pe vremea serviciului în Moldova, dar după ce părinții adoptivi s-au mutat în Buzău, n-au mai știut nimic de ei. Mai multe nu a putut afla, întrucât părinții adoptivi s-au prăpădit într-un accident și unchiul tutore l-a crescut la o mânăstire. Dar el niciodată nu a încetat să afle cine au fost adevărații lui părinți. Ziua ieșirii la pensie a coincis cu sosirea părintelui Gherasim din Suceava, care îi face propunerea de a-l însoți la Suceava să-l ajute să slujească împreună de Paștele Blajinilor, dar și cu descifrarea tainei care îl măcinase ca un coșmar. Acolo într-un cimitir, la ultimul mormânt cu trei cruci de lemn îmbătrânite, de pe pomelnicul întins de doi bătrânei, Laurențiu dezvăluie taina celor îngropați acolo: tatăl mort în acel spital infect, mama Laura cu surioara Laurita uciși de soldații ruși aflați în retragere și puși pe siluire. Odată cu aflarea tainei părintele moare și el „împăcat cu el însuși și cu Dumnezeu”. O altă nuvelă „Trecerea dintre lumi” e drama unei familii, îndeosebi a Eusebiei Moldoveanu o enoriașă de 90 de ani cu „credința în Dumnezeu”. După dispariția soțului pe front, la Cotul Donului, Eusebia se refugiază cu cei trei copii, peste Prut, în România, dar oricâte eforturi întreprinde pe la autorități pentru a afla câte ceva despre soarta soțului, toate sunt zadarnice. După slujba de Sfintele Paști, odată cu împlinirea celor 90 de ani, Eusebia moare și vestea e dusă la fiica sa aflată la un simpozion în Chișinău de câțiva colegi care publică în ziarul local știrea. La înmormântare sosește, datorită știrii din ziar, nimeni altul, decât soțul Eusebiei, care-și spune calvarul vieții de după război... și moare împăcat, luminat de pacea lăuntrică, fiindcă s-a unit cu familia. Personajele nuvelelor sunt bine creionate d.p.d.v psihologic, au caractere bine portretizate ce se dezvăluie cititorului treptat, pe măsura desfășurării conflictului. În funcție de rolul lor în acțiune este construită cu minuțiozitate biografia, mediul, relațiile motivaționale, în care (și noi ca cititori) ne situăm simultan ca participanți la acțiune, și ca spectatori.

 

                                                                   Tudor CICU

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu