Între irizări lirice şi jocul poetic
Am înţeles şi eu, că tinerii poeţi reuşesc să debuteze de la vârste
fragede, unii prin antologii, alţii chiar prin plachete proprii. Despre Ana
Maria Gâbu ştiam din auzite, poate de pe facebook, poate din cartea Luminiţei
Zaharia... Mi-a trimis pe calea poştei române, cartea sa „Nu mai este un joc”,
apărută la ed. Armonii Culturale, 2013. Tinerii, în general, prin poezie, se
manifestă îndeobşte ca trăitori ai cotidianului, fascinaţi sau, dimpotrivă
respinşi de „efervescenţa” cetăţii. În poezia acestei tinere (16-17 ani?) te
regăseşti, ca cititor, între irizări lirice şi jocul poetic (n-am spus jocul cu
păpuşile) „pînă când nerostirile/mă vor chema/pictez cuvinte” (împlinire). Nici nu ştii ce să surprinzi
(mai întâi) la „jocul” acestei adolescente îndrăzneţe, în puţinele imagini
rostuite. Realitatea imediată, cea de pe retina ochiului cu care îşi asediază,
la sânge, lecturile? Ori, acele „felii de viaţă” pe care confesiunea lirică (un
pic subiectiv-feministă) îi dictează crâmpeie lirice, imprimându-i o turnură,
cu precădere reflexivă? Titlurile poemelor, din placheta de faţă, atrag
atenţia, împingând înţelegerea şi sensurile cuvintelor spre orizonturi stranii,
sugerând „axiome” ideatice, că, luate singure, numai acestea îţi sunt
suficiente spre a-ţi transmite fiorul unor clipe, în care „s-a petrecut” câte
ceva din viaţa ei. „prin hăţişul de
cuvinte” (titlu de poem) – aflăm cum, „la masă cu verdele/adun culori/din
cuvinte”. Irizări lirice, pe care doar un neînţeles pictor anonim, o aduce şi
în poezie, „amestecând albastrul din ochii tăi”... „cu albul de la ţărmul
zilei” şi... atenţie!: „îmbrac visul de ieri/în şuviţe din curcubeul lui mâine”
- fiindcă, acum, înţelegem, s-a săturat „de basme/promisiuni îngenuncheate”
pentru a afla cine este (ea) cu
adevărat (pact). Lecturând, mai
departe, poezia tinerei adolescente din Dorohoi, suntem în pericol de a nu
cădea în capcana ce preconizează destructurarea limbajului poetic, prin:
ilogisme, asociaţii lexicale pantagrueliene (vezi: Gargantua lui Rabelais, cu
acel „clopot, clopoţelnic, clopoţind în clopotniţă cu clopotarii clopotoşi...
etc.), ca şi unele deturnări de sens. Prioritară, la tânăra adolescentă, rămâne
predispoziţia ei ludică (pseudo-epică) irizată de gingăşia jocului poetic. Un
curcubeu de culori îi invadează percepţia ideatică a lumii (sper să scape
curând de această ameninţare), pe care încearcă, deocamdată (cu arme stângace)
s-o descifreze. Verdele (predominant) – care „îi spune poveşti”/la gura
speranţei”, apoi, albul, prin care „ochiul inimii a descifrat” (nerostitul?),
castaniul cu care „mângâi cuvântul... din starea de zmeu”, urmând ca „între
albastru şi alb” să coasă „aripi din privire/şi le transform în poeme” – sunt
lumea ei împletită „cu alb şi roşu”. Starea de poezie din faţa calculatorului,
mimetismul surprins între acest tablou amplu al prozei fireşti, citadin prin
redare, şi o anumită înclinaţie (încă, nedefinită la o vârstă atât de fragedă),
antimetafizică, să fie doar un avânt poetic? Riscăm, în pronosticuri, spre
acele „anotimpuri rimbaudiene”, de bun augur. Că prea ne sugerează unele
trimiteri ale versului spre imaginea de convieţuiere osmotică a concretului cu
abstractul. Efervescenţa ideatică, asediul lecturilor, explozia rostirii... o
va marca şi de acum încolo în poezia sa. Reţinem, pentru frumuseţea
adolescentină a rostirii, doar „ascunse cuvintele luate prizoniere” şi finalul
unui poem semnificativ - „februarie
încărcat de iubiri”:
„cuibărită într-un
vis
cochetez cu luna
până recompun
drumul spre acasă
mut tăcerile rănite
de ger
într-o poezie
fac leagăn din ramuri
de mâţişori
şi culc în el
iubirea”
Pare că un eu poetic al
inocenţei, se joacă purtând măşti diferite cu tablourile unei maturităţi
decepţionate. Dar, cine mai ştie, poate e şi acesta un mod de a coabita (în
cadru imagistic) cu erotismul adolescentin.
Tudor Cicu
Am intrat cu emotii pe blogul d-voastra si am citit pe nerasuflate cronica scrisa de d-voastra. Acum ma asez mai comod in fotoliu si voi mai citi o data. Multumesc foarte mult pentru ca d-voastra "chiar m-ati citit". Voi tine seama de recomandari. Imi sunt foarte utile, fiind la inceput de drum.
RăspundețiȘtergereCu pretuire,
Ana
E ok totul. Spiritele bune se întâlnesc după nişte legi inefabile. Felicitări Anei şi o strângere de mână generosului şi răbdătorului Tudor Cicu. Cu bine, Marin
RăspundețiȘtergereAna este o printesa a metaforei, in poezie - si un accelerator de batai de inima - in proza! Iar toti cei care patrund in lumea ei, acolo ramin, captivi ai Frumosului!:)
RăspundețiȘtergereSa-ti fie drumul cit mai lung, Ana! Surprinzator sunt sigura ca va fi!
Felicitari domnule Tudor Cicu, pentru cuvintele alese!
O buzoianca prin adoptie,
Luminita Zaharia
Anushca,da-i inainte !Felicitari !(Cornel )
RăspundețiȘtergere