vineri, 24 octombrie 2014

587. „Absolut”... revista care îmi reține atenția



Doar impresii? „Absolut” e o revistă absolut fascinantă!

…. Rar mi-a fost dat să citesc o revistă literară de la prima la ultima pagină. Declarată de la primul număr (serie nouă. Anul 1, nr. 1, octombrie 2014) ca Revistă naţională de cultură şi opinie, „ABSOLUT” a scos baioneta scriitorilor din carâmbul celor 16 pagini de ne-a aruncat dintr-o dată pe tărâmul unui picior de plai mioritic al secolului al XXI-lea. Evenimentul merită sărbătorit cu multă şampanie fiindcă, iată, a sosit vremea ca  versul „Slăvitele şampanii (ce) îmbătrâneau duhnind a oţet” – cum ar fi zis poetul Ion Gheorghe, să-şi piardă sensul gândit de poet. E un început: miroase a praf de puşcă în scrierile celor care au contribuit la apariţia revistei de cultură şi suntem siguri că ecoul ei se va face curând auzit peste tot. În acest număr poezia este la înălţime. Alexandra Mihalache scrie sonete aflate sub semnul versului dăltuit în „metafora iubirii nesfârşite” pentru „caşmirul lumii de poveşti” din poezie. Alensis de Nobilis pune dinaintea cititorului o elegie a „circului” care a fost referendumul pentru suspendarea preşedintelui: „Sunt mesele gata, la dracu’ cu Morţii,/Puternici-s vii şi slabi cei ce mor,/Chemaţi România la nunta tristeţii/Să bem pentru circ în parc la Izvor!” Ion Cepoi cu poemul „A treia cronică asupra cetăţii” ne aduce dinainte tabloul de apocalipsă a unei societăţi intrată în putrefacţia la care a fost împinsă prostimea unei cetăţi guvernate de tagma unor guvernanţi surzi şi chiori. Sanda Nicucie se prezintă cititorului cu un poem poveste-de-dragoste, un rondel şi un sonet „de toamnă”. Ion Roşioru, cum ne obişnuise, deja, prin diverse reviste, vine cu alte două poeme lirice versificând cu candoare şi ritmând când în iambi, când trohei ori dactili. Vasile Hurmuzache e poetul sonurilor lirice cântate versificând în dulcele stil clasic: „Dar am rămas sub semnul ciudatelor orgolii,/Ne-au viscolit o noapte iluzii disperate./Tu ai plecat cu zorii, eu am rămas cu norii,/Şi, între noi, tăcerea zăpezii spulberate”. Asupra poeziei lui Adrian Frăţilă ne-am oprit ceva mai mult, atenţia atrăgându-mi un întreg grupaj de poezie regală cu ceva sonuri din începuturile lui Dorin Tudoran şi Dumitru M. Ion. Din ultimul poem „Nu-s tălpile cu stele” nu ne putem abţine să nu-i murmurăm versurile: „Nu-s tălpile cu stele să le-ncalţi/De eşti nebun sau rege e totuna/Îngheaţă fruntea lumii sub cununa/Pe care spinii ard foarte înalţi”. La Florin Rădulescu, întâmpinăm un poem în stilul lui Theodor Pucă, care ne aminteşte vrând-nevrând de buzoianul Nicolae Pogonaru ca poet al cetăţii care îşi asumă şi îşi amplifică trăirile alături de semeni, nominalizând urâtul existenţial printr-un discurs parodic. Iar la Radu Ştefănescu cele două sonete „Shakespeare underground”, au picanteria versificării în limbajul puştanilor străzii, cât şi câte ceva din aroganţa adolescentină a unei tinereţi rebele. Poezie inspirată, mai publică aici, Valeriu Cercel (din Canada), Adrian Aghorghesei, şi Camelia Constantin. Poeziei îi urmează, la loc de cinste, în paginile revistei, eseul. Remarcăm eseul lui Kosta Vianu de pe pag. a II-a. Spicuim: „…acesta este un text de sertar, născut din optimismul meu, funciar, din neţărmurita mea încredere în faptul că mulţimea proştilor de pe planetă va determina un proces greu dar inevitabil… (fiindcă) …proştii preferă ca adevărul să fie absolut, transformându-l într-o extrem de periculoasă armă de luptă, împotriva oricui. Nazismul şi comunismul sunt exemplele care reflectă, cel mai fidel, nocivitatea adevărurilor absolute… În nici un caz, deştepţii acestei lumi n-ar trebui să-i dispreţuiască pe proşti, măcar pentru faptul că Dumnezeu le-a dăruit proştilor şiretenia, ca pe o compensaţie a lipsei de inteligenţă… dar deştepţii preferă să nu se amestece în mocirla politicii”. O fi având şi lucrul acesta o noimă! Tot lui Kosta Vianu îi apare, în revista despre care discutăm, articolul „Eşecul literaturii virtuale”, unde, ce constatăm? Că „pe site-urile virtuale de literatură nu există cititori. Nu citeşte nimeni cu adevărat… „operele” altcuiva. Cu foarte puţine excepţii, nu scrie nimeni comentarii cinstite despre ceea ce a citit. Se practică, e drept, un fel de „troc” al comentariilor, de genul „te comentez, dacă mă comentezi şi tu”. Cele scrise de Kosta Vianu, sunt sigur că şi pe voi vă interesează. Lui Brăduţ Florescu i se publică scrisoarea deschisă „a unui tânăr despărţit” de ţara sa (prin meritul şi grija deosebită a guvernanţilor noştri), având ca subtitlu: „Rostul”. Eseul e scris sub semnul frazării virulente, dar pune corect problema având ca suport de plecare în pamfletul său, cele trei noţiuni de bază: familia, pământul şi credinţa. În concluzie „părinţii noştri pleacă să culeagă căpşuni şi să-i spele la cur pe vestici. Iar noi facem infarct şi cancer pentru multinaţionalele lor, conduse de securiştii noştri. …Din beţivii, leneşii şi nebunii satului se trag ăştia care ne conduc acum”. Crunt adevăr. Deşi nu crede că merită să-şi piardă timpul cu politrucii din 2001 şi până azi ai R. Moldova, Traian Vasilcău scrie un articol cu un titlu mai rar întâlnit în limba noastră românească: „Politicieni plodiţi de o singură mamă”. Redăm doar câteva gânduri ale cronicarului moldovean: „Preacurvia este liantul care-i uneşte pe hoţii de la guvernare. Toţi au amante şi amanţi. … toţi ştiu despre aceste anomalii ale proeuropenilor din Guvernul Filat-LuLeancă, inclusiv ÎnaltPreaNesfinţitul Vladimir, dar tac”. Strigătul interior al cronicarului capătă valenţe pamfletare de o virulenţă menită să trezească la realitate, deşi ne îndoim: „Rana Ta, Ţară, pe ei nu-i doare nici în fundul cu care ei speră că mai şi gândesc”. De citit tot articolul! Alensis De Nobilis (şi director al publicaţiei) se face remarcat cu cele două eseuri „Oamenii - umbre” şi „Simfoniile luminii”. În primul face o radiografie a omului devenit umbră ce trăieşte într-o ţară tristă, copleşită de o tăcere apăsătoare (ori), nişte cadavre ambulante care au materialitate dar nu există fiindcă „o tristeţe sumbră şi o tăcere de convoi mortuar acoperă (această) o Românie vândută oricui a vrut să care din ea peste graniţă ce a mai fost de cărat şi furat”; în cel de al doilea eseu, aduce un imn cât un îndemn omului în stihul înălţării din care Dumnezeu i-a dat viaţă. Gheorghe Postelnicu are „un punct de vedere” interesant: „pe când un ciclu de conferinţe, pe o anumită temă (cum am participat personal în Adjud ori la Piatra-Neamţ), la Casa de Cultură şi la Bibliotecă instituţii care ar crea contextul cultural pentru cei 20-25 de scriitori buzoieni?” Însă acest îndemn, eu unul, nu mai sper să fie urmat de cineva de la Direcţia de Cultură ori conducerea Bibliotecii V. Voiculescu. Interesant şi foarte actual, precum un condiment la îngrijorările noastre şi articolul „Republica Terra” semnat de prof. univ. Ion Corbu care atrage atenţia asupra globalizării „printr-un fel de absorbţie” şi „impunerea unei noi ordini mondiale uniformizatoare şi aneantizatoare a naţiunilor”, care (citiţi-i demonstraţia textuală), va pune, realmente, planeta, în pericol. La capitolul proză, ne bucurăm de schiţa „Cocorul” de Ionuţ Manea, o proză scrisă cu mână rece, o proză de conştiinţă şi zbatere ideatică. Un autor care promite, ca şi mai tânărul elev buzoian Mihail Tănăsescu cu schiţa sa despre cugetare şi speranţă. La categoria „grea” semnalăm eseul memorialistic al lui Marin Ifrim despre poetul whitmanian, Ion Gheorghe: „La o aniversare…”. Îi urmează Ion Ifrim cu „apocaliptica” bucată în proză intitulată „Însemnările unui nebun care s-a crezut Dostoievski” – cele cinci minute din viaţa prozatorului rus F.M.Dostoievski, înainte de condamnarea la moarte prin împuşcare, pot fi „trăite”, „în direct”, cu sufletul la gură. O proză, ca aventură a scrierii, scrisă în stilul prozatorilor ruşi cu accente dramatice, creionări psihologice, realism şi imaginaţie cât cuprinde şi multă… multă  aplecare pe ceea ce critica spune că autorul știe să acorde o perspectivă largă ficțiunii concomitent cu sondarea adâncimii sufletului omenesc. Ultima pagină (a XVI-a) Tudor Cicu – pentru mine o surpriză neaşteptată – oferă cititorului o parabolă (un fel de poveste) cu tâlc despre „Poetul şi poemul său din oglindă”.
   O revistă care prin 16 pagini, „absolut” uimitoare, în conţinut, se prezintă de la primul număr pe octombrie 2014, în ţinută regală. Să amintim şi acest colectiv redacţional al revistei „ABSOLUT”, a cărei apariţie s-a petrecut în sectorul 3 Bucureşti: Corneliu Dascălu- redactor-şef; Emil Ifrim– secretar general de redacţie şi puteţi trimite materialele dumneavoastră (poezie-eseu-proză) pe adresa E-mail: revistaabsolut@yahoo.com. Cu credinţa că v-am adus curiozitatea în fiinţele voastre, căutaţi revista şi veţi da dreptate cronicarului de faţă.


                                                                      Tudor Cicu               

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu