marți, 22 octombrie 2013

426. Din: "Niciodată parodii..." ( originalul şi parodia - după poemul lui Ion Stanciu)

Fotografia poetului, din tinereţe, aşa cum se află în "Antologia ..." lui L. Ulici.


Notă: În „Antologia poeţilor tineri (1978-1982)” a lui Laurenţiu Ulici, Ion Stanciu avea şi o altă poezie, intitulată „Norul”, care se termina astfel: „În cele din urmă vine o ceaţă/care-mi răsfoieşte celulele/ca pe o carte de gheaţă”. În „Niciodată parodii...”, am oscilat între a-i parodia „Norul” (sau) o altă poezie. În cele din urmă am ales „Amintire despre satul Lanurile”. Redau, mai jos, originalul şi parodia din cartea mea:


Amintire despre satul Lanurile
     (Ion Stanciu – originalul)


Aplecat peste amurg suflete
Ca o schijă de crin te-nfigi
în melancolie.
Vântul te mai poate cunoaşte aiurea
în tufele aplecate-unda ce fără un înţeles clar
trece prin chipurile de piatră.

Satul scutură de pe crupă cenuşa ruginie
a razelor, dimineaţa, o briză
se-nfiripă de niciunde.

Acum strigă-mă! eu mă pot înţelege.
Niciodată nimeni nu poate să reconstituie
măcar o lacrimă a mea afară de mine însumi.
Poemele mi le-am scris deseori
în umbra cimitirului.
Lanurile de fum nu-mi sunt însă ascunzătoare;
Am în faţă doar bolovănişul astrelor!

Aplecată deasupră-mi, o aripă e o
sapă înfiptă cu sete. Ţâşneşte suflete
şi spală ţărâna -
curăţă uitarea îngrămădită în inimă.

Această flacără vie, frunza porumbului dimineaţa,
e sabia limbii mele!



Amintire despre satul Lanurile
     (parodie, după Ion Stanciu – de Tudor Cicu)
                                 

Chiar din umbra cimitirului acesta - încremenit
pe care îl visez... ca o schijă de crin,
te-nfigi în melancolie.
Vântul şlefuieşte de ani piatra crucilor
dar lumea nu-şi schimbă cursul
de fel... Şi,
trece în uitare şi uimire umbrele înaintaşilor mei.

Ascultă-mă!
Odată cu satul, la Domnul în mânecă -
când îşi lasă la poarta cerului celestele-i sandale:
Se va găsi un vers să-ntrebe de mine?

Acum, tu, strigă-mă! Eu mă pot înţelege
Acum şi copacul creşte sub pământ,
pe unde ţâşneşte şi spală ţărâna...
Aici mă pot reconstitui mie, însumi...
Şi, chiar satului, ce-şi scutură crupa ruginie! A...
A frunzelor de porumb
la umbra cimitirului unde mi-am scris poemele.

Aplecată deasupră-mi, şi pasărea asta cobitoare
Nu-i decât o sapă înfiptă cu sete, de poet.
O aripă găzduită între malurile vocii tale
Ţâşnită ca frunza porumbului dimineaţa
pe aceste cărări fulguite-n uitare.

Dar această flacără vie,
frunză a porumbului! Împăturită de mine la sân,
în schimbul cuvintelor,
e sabia limbii mele! De poet, pururi tânăr.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu