Şi, n-am mai ajuns la Adjud...
Motto:
„Cine
strică-aşezământ,
N-aibă ţărnă pe mormânt,
Nici hodină pe pământ;
Fie-i moara râşniţă
Şi hodina-n temniţă!”
(Cântec popular)
Astăzi, pe 1 octombrie fusesem invitat la Biblioteca Oraşului Adjud, să
iau cuvântul (ca lector de carte: la vol. „Substanţe interzise” de Liviu Ioan Stoiciu (şi) „Himera cu sfeşnic aprins” de Doina Popa). Mi se făcuse, totodată,
onoarea de a-mi prezenta cartea „Niciodată
parodii...” apărută foarte recent la editura Rafet. N-am mai ajuns la
Adjud. O ploaie torenţială a căzut asupra Buzăului încă din nopatea trecută. Bătea,
precum crivăţul şi vântul. Vântul, ca turbatul, anunţa iarna. Te spulbera de pe
stradă, aşa de tare bătea. M-am temut de acest drum, dintr-un instinct
interior, care-mi spunea: „Dumnezeu hotărăşte, tu supune-te!” Pe cine să dau
vina? Aşa cum spune cântecul popular? Cântecul e cântec! Mi-am adus aminte, de
îndată, de acea scenă a lui Tolstoi, din „Anna Karenina”. Levin (care plecase
cu trăsura cu cai, cu nişte amici la vânătoare, la balta de la Kolpeno,
„dincoace de Gvozdevo”- vezi cap IX partea a VI-a) tocmai îndreptase arma să
tragă într-un sitar. Auzise undeva în spatele său un plescăit de apă dar nu se
lămuri ce era. Iată cum descrie Tolstoi scena aceea mirifică: „În loc de dublă,
izbucni de sub botul căţelei un sitar. Levin duse puşca la umăr; dar chiar în
clipa când ochi, plescăitul prin apă spori, se apropie şi auzi glasul lui
Veslovski, care strigă ceva neînchipuit de tare. Levin îşi dădu seama că ochise
în urma sitarului”. Ce se întâmplase? Veslovski vroise să vadă mai de aproape
cum se trage şi intrase cu trăsurica în baltă unde caii se împotmoliseră.
„Dracu l-a pus” – se gândi Levin, întorcându-se la trăsurica împotmolită. Era
necăjit, bietul Levin şi, avea de ce! Din pricină că Stepan Arkadici
(însoţitorului lui Levin) şi nici Veslovski nu-l ajutară să scoată caii din
baltă şi să-i deshame – deoarece nici unul, nici celălalt habar n-aveau de
mânuirea hamurilor. Apoi, atât îmi trebuia mie, să am ceva, pe drum la maşină,
cum nici habar nu am de „ceva” mecanică. Mai ales că cei care au dorit (şi au
ţinut dinadins) să mă însoţească la lansarea cărţii mele, mi-au dat un semnal
pe mobil că nu mai puteau să mă însoţească. Poetului Teo Cabel îi curgea apa de la ploaie prin
acoperişul casei şi, deci, nu avea cum. Domnul profesor Stelian Grigore fusese
inundat de apa strânsă de la ploi, în plină noapte. Şi, acum, în plină zi se mai lupta cu scoaterea apei
din casă. I-am dat telefon editorului Constantin Marafet să-i spun toate astea.
Mi-a spus că şi la Râmnicu Sărat plouă şi bate vântul, năpraznic de tare. Colac
peste pupăză, sponsorul cărţii mele (cu care aveam întâlnire la ora 1100 la
sediul acestuia), m-a sunat că se află în drum spre Buzău venind dinspre
Focşani. Că nu crede că are să vină până la oara 1400 deoarece are
în faţă o ploaie torenţială care îi încetineşte înaintarea, dar, vântul turbat
de pe şosele e lucrul cel mai periculos. În vreme ce scriu toate astea, la
calculator, ascult cum bate vântul afară şi urlă năpraznic prin fereastra de la
balcon, întredeschisă. La Adjud trebuia să vorbesc şi despre cartea
„Editoriale” a lui Mircea Dinutz, apărută la ed. Pallas Athena, 2013. O citisem
şi chiar aveam ce spune. Mai ales că îi rămăsesem dator criticului vrâncean ca
urmare a unor e/mailuri purtate între noi, neştiute de nimeni. Mi-am propus, ca
pe săptămână să postez, aici, pe blogul meu, măcar două cronici la cărţile
primite la Festivalul „Titel Constantinescu” de la Râmnicu Sărat. Acolo, am
primit de la doamna Nina Deşliu, cartea culeasă de dânsa după editorialele lui
Mircea Dinutz (publicate prin revistă), sufletul a unui cincinal întreg, la
revista PRO SAECULM. Redau mai jos corespondenţa mea cu Mircea Dinutz (neştiută
de ochi străin, până în prezent):
1.
Sent: Thursday, July 26, 2012 11:44 AM
Subject: despre o cronica la cartea mea
Subject: despre o cronica la cartea mea
D/le
Mircea Dinutz: va trimit dvs. aceste câteva rânduri (întrucât nu-i cunosc
adresa cronicarului de la Pro Saeculum), convins că i le veţi transmite. Am
considerat că le pot înainta şi poetului LIS, pentru a lua act că am citit şi
acest comentariu, şi sunt fericit că cineva, undeva mă citeşte şi s-a şi
aplecat asupra unui cuprinzător comentariu.
D-le
Dinu Mirea,
Nu
vă cunosc, dar primiţi „cenuşăreasa” mea strângere de mâini, în semn de
recunoştinţă. Şi, vă mulţumesc din acel suflet care mai ştie a asculta limba
izvoarelor (ori) şederea la vorbă cu apele, pentru acribia cu care v-aţi
aplecat şi rostit asupra cărţii mele „Liviu Ioan Stoiciu – Poezia şi
subteranele ei”. *
Încă
de la început, am convenit (împreună cu poetul LIS) că această carte reprezintă
doar un experiment eseistic şi că ea trebuie citită ca o carte de poveşti de
tot felul, în care, ce-a cunoscut „pietrarul” critic, a cioplit şi învederat.
Adevărul extras şi rostit de dvs. în comentariu, după lectura acestei cărţi, mă
duce cu gândul la cumpăna acelei fântâni rurale, prin care un principiu înoată
în sus, alt principiu se-aruncă-n sus, iar Adevărul îşi duce în cele din urmă
degetul la buzele arse şi triste, şi murmură ca efebii Herei care întruchipau
Soarele. Multe învăţături am înţeles şi desprins din vorbirea adâncurilor
grăite de dvs. Nu sunteţi primul care a remarcat „impresia că textul stoician
devine un pretext pentru a vorbi despre sine”. Mi-a spus-o Passionaria
Stoicescu, dar şi LIS. La prezentarea cărţii (dar şi în paginile ei) am făcut
legătura dintre trăirile din copilărie ale poetului, structurate în atâtea
versuri revenind obsesiv către cititor, asociate – prin corespondenţă – cu ale
mele. Numai Poezia, ridică lucrurile şi întâmplările oarecare la simboluri şi
fapte asemănătoare (ca-n vieţile paralele), prilej de a-mi trezi şi aduce
cititorul la divina lucrare a poetului. După doar doi ani (începând cu 2010),
de la impactul cu poezia lui Liviu Ioan Stoiciu, am scris o carte pentru
cititorul simplu, rătăcit azi, în labirintul poeziei suprarealiste. Aştept
provocarea celui care va scrie o carte despre poezia
suprarealist-existenţialistă a poetului nostru, o carte critică (nu
experimental-eseistică, cum e în cazul meu), în care scrisul să constituie o
dezlegare, o soluţie definitivă pentru spaimele, obsesiile sau contradicţiile
cu care se confruntă fiinţa celui despre care am scris. Mă tem că nu va
îndrăzni nimeni. Măcar pentru acest gest (al spovedaniei din subteranele
poeziei suprarealiste), va trebui cititorul să se aşeze cuminte, la altarul
bucuriei de a descoperi Povestea Scriiturii în Poezie, şi să privească (iată,
retrag sintagma să judece)
această carte. Şi, când totul devine Odată ca Niciodată, în această carte – cu
bucurii şi dezamăgiri – eu, voi fi împăcat în parte, că am iscodit, doar, calea
spre poezia adevărată, pe care alţii o caută toată viaţa.
* în comentariul apărut din
“Pro Saeculum” nr. 3-4/2012
2. Răspunsul criticului:
Stimate domnule Tudor Cicu,
V-am citit epistola - decentă, chiar elegantă - şi m-am
simţit oarecum jenat! Eu nu cred că DVS. nu ştiaţi ori nu bănuiaţi, măcar, că
Dinu Mirea e unul dintre pseudonimele mele! Nu m-am ascuns, ci a fost o
necesitate, pentru a evita apariţia numelui meu de prea multe ori! Am scris ce
am gândit, recunosc, dezamăgit, pentru că orizontul meu de aşteptare era altul,
mă aşteptam la altceva şi la mult mai mult! Nimeni nu-i infailibil, deci pot
greşi un diagnostic, pot exagera într-un sens ori altul, aşa că nu e cazul să o
luaţi ca pe o judecată definitivă! Şi eu am avut gândul de a scrie o carte
despre opera lui LIS, dar ... m-am retras speriat, acea teamă că nu voi fi la
înălţimea operei sale! Şi am scris, în presă, despre aproape toate cărţile lui
de poezie, unele reuşite, altele mai puţin! Am credinţa că o va face altcineva,
nu mai am puterea de muncă de altădată, nu aş mai face (acum) faţă unui
asemenea efort! Vă asigur de respectul meu, dar v-aş sugera să vă supravegheaţi
scriitura cu mai multă atenţie! Toate cele bune şi frumoase, Mircea Dinutz
3.
Sent: Thursday, July 26, 2012
8:11 PM
Subject: fara cuvinte
Subject: fara cuvinte
M-ati
lasat fara grai. Nici macar n-am banuit, cite ceva despre adevaratul Dinu
Mirea, dar am realizat ca prin dvs. salutul meu pentru cel care a avut rabdarea
de a a se apleca asupra unei carti ale mele va ajunge la dinsul. In tinerete
(licean fiind) din teama sau frica de a nu mi se vedea numele adevarat tiparit,
in TOMIS (sunt doar un constantean, nu?), am ales sa ma prezint redactiei si
Mirelei Roznoveanu (redactor sef, pe atunci, la revista TOMIS) sub numele
Mihai Lormin. Asa am si publicat o vreme> Debutul din 1972 cu proza in
Tomis, s-a facut sub acest nume. Abia acum (prin 2011) aflind adresa blogului
Mirelei R. în CANADA, i-am scris, explicind cine sunt in realitate si am
indicat blogul meu personal, unde postez in zilele lucratoare, zilnic, cite
ceva. M-a urmarit o vreme si mi-a scris pe email ca ar dori sa vina in tara sa
ma reintilneasca, bucurindu-se ca nu s-a inselat ca m-a publicat in 1972.
P.S. Va
multumesc de sfaturi. E foarte greu sa scap de handicapul avut in tinerete:
Clasa I/a si jumatate din a II/a am facut-o in limba turca, deoarece in satul
Tataru jud. C-ta, tata a considerat ca la clasa celui mai bun invatator trebuie
sa ma dea.(Realizati cum vorbeam pe atunci? Dai la mine carte al tau. Etc...
cred ca stiti ca turca nu are gramatica solida.) Apoi, noi n-am avut
in casa o carte, deoarece tata era cioban si mama nevazatoare. Mai tirziu,
liceul l-am facut la Industrial Energetic C-ta, dupa care a urmat Facultatea
Energetica Bucuresti. Vedeti asadar cite piedici am intilnit, pe care, cu
greu le pot acum, infrunta. Recunosc, am fost un nativ si autodidact in literatura. De
aceea ii apreciez pe cei care imi aduc sfaturi constructive. Va multumesc
mult. Cu drag, Tudor Cicu.
4. Răspunsul
criticului:
Eu mai am
grai!... Sunteţi um om onest, tenace şi îmi inspiraţi multă încredere! De aceea
cred că merită să continuaţi! Talentul nu ajunge, e vorba şi de multă-multă
trudă! Nici la mine în casă nu exista vreo carte, dar am avut avantajul unei
învăţătoare de har şi unor colegi care mi-au întreţinut spiritul de
competivitate! Fiecare om are destinul său, dar ... şi-l mai face şi singur!
Sănătate, spor la treabă şi ... succese! Mircea Dinutz
(a consemnat: din faţa leptopului, Tudor Cicu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu