miercuri, 8 februarie 2012

91.Mânzul (ultima parte).


4.
Nu mi-aş fi adus aminte de cele întâmplate tatei, cândva, dacă pe vremea când zăceam bolnav, copil la vreo nouă-zece ani, nu aş fi reţinut că mă trezeam uneori din halucinaţiile de atunci şi văzând că lângă mine nu se află căluţul micuţ şi roşcat cu care pesemne mă jucasem puţin mai înainte, mă plângeam mamei:
- Vreau căluţul meu micuţ, să mi se dea căluţul roşcat cu care m-am jucat până acum…
Nici rugăminţele mamei, nici braţele ei cu care mă ţinea la piept, apoi mâna cu care mă mângâia pe creştet, nu reuşea să mă liniştească.
- Poate că nu există căluţul ăsta, dragă copile, căuta să mă liniştească mama. Poate că nici n-a existat vreodată… hai linişteşte-te acuma, n-o supăra pe mama.
- Cum să nu existe? întrebam. Dar, dacă cineva l-a ascuns, dacă a vrut careva să mi-l fure?
Nu şi nu! O ţineam întruna pe a mea.Căluţul meu exista. Eram sigur, aşa cum şi oile tatei fuseseră acolo ascunse în lăstăriş la marginea păduricei. Poate că-l avea cineva şi pe el în grijă pe undeva. Dar unde? Unde? Băteam din picioare şi ceream printre lacrimi să mi se spună şi să mi se dea căluţul înapoi. Sărmana mea mamă cât a putut să îndure din pricina acelui căluţ. Există oare pe lumea asta, durere mai mare şi povară mai grea pentru o mamă, să nu-i poată aduce de nicăieri copilului jucăria mult visată? Cine n-a avut o astfel de mamă nici nu bănuieşte cât sunt ele de minunate şi câte mări, şi câte ţări nu le cunosc paşii pârjolind totul pentru împlinirea unei dorinţe de copil. Şi, când spun asta, mă gândesc acum, că pe vremea aceea, de sub năframa întunecată, aruncată în grabă peste cap – zbuciumul copilului nu-i dădeau timp de prea multă dichiseală în faţa oglinzii -, îi ieşeau smocuri de păr negru ca tăciunele, amestecat cu cel alb încărunţit de grijile casei şi nevoile zilei, iar chipul ei supt de boală, ascundeau doi ochi înguşti, din care lumina începuse, deja de pe atunci, să se stingă treptat-treptat ca o lumânare, la care a ars tot fitilul şi acum doar caută să se întreţină, şi să nu se stingă dintr-o dată.  


5.
Dar oricât ai ţine noaptea cea de beznă legată de copac, ca voinicul din poveste, zorii tot au să vină să-i roadă frânghia şi s-o alunge. Astfel şi eu, am simţit într-o bună zi, o „perie” călduţă şi umedă care îmi trecea peste mâini şi peste faţă. Am deschis ochii limpeziţi şi vii, cred pentru prima dată de la căderea mea la pat în acea „boală afurisită”, cum îi zicea mama, şi am zărit la căpătâiul meu mânzul pe care îl cărasem din câmp în spinare, şi care pesemne găsise uşile deschise, ori le deschisese cu botul lui micuţ, şi intrase până la mine în odaie.
- Lasă-l şi tu Ioană… a strigat tata, mamei, care se şi năpustise cu coada de mătură să-l izgonească de la căpătâiul meu.
- Lasă-l… nu vezi că băiatul a deschis ochii, surâde şi dă să întindă mîinile? E ca o minune, i-a mai zis tata, mamei, luând-o în braţe cu mâna, după cap. Iar mama a înţeles, a îngenunchiat dinaintea minunii rugându-se din suflet pentru viaţa care începuse să pâlpâie în ochii acum înlăcrimaţi ai copilului ce eram. Şi sufletul mamei începuse să lumineze dintr-o dată, ca o flacără aprinsă de cineva, într-un sfeşnic de aur.

                                                                                (sfirsit)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu