Odrasla de tătar
Dacă n-am
crede că prin tot ceea ce scriem, nu facem altceva decât să ne încântăm
cititorii cu pildele şi învăţămintele din trăirile noastre, atunci, cum am
crede în taina ce a zămislit-o Creatorul când a gândit această formă de
comunicare? Asta e marea taină a celui aplecat deasupra colii de scris: să
creadă el mai întâi toate astea şi apoi să aducă zâmbetul deseori, acolo unde
nici n-a fost semănat. Să dai, astfel, încredere, în ochii celor ursiţi încă de
la naştere a aduce voia bună în jur, şi lacrimi, în ochii celor care simt că,
numai astfel, se vor uşura de toxinele răului pricinuit lor de mulţi alţii.
„Privirea noastră în Cosmos e o privire înapoi în timp”, spunea un poet,
obligându-ne şi pe noi, cititorii săi, să facem la fel. Acum când mi-arunc
privirile în timp, întâmplarea despre care scriu, s-a petrecut cam prin iulie,
cam pe la sfârşitul verii, când soarele începe a pârli iarba care mai încolţise
pe mirişte, când până şi muştele şi gâzele nu mai au curaj să zboare de colo-acolo
şi stau adăpostite la umbra câte unei tufe sau tulpini de buruiană, ori
cioatele pe care şi oile le ocoleau. Ne aflam la stână, în plină câmpie. Tata,
împreună cu Ion Rotea, tovarăşul de turmă, plecase de câteva ore cu căruţa
încărcată de ghiumurile cu lapte, în sat, pentru a preda laptele la CAP.
Se vedea treaba, că dăduseră şi pe acasă, de întârziau atâta.
Rămăsesem cu Gică Rotea, doi puştani cam la 10-11 ani, aduşi de părinţii noştri
să-l ajutăm pe Noredin, odraslă de tătar şi totodată, orfanul satului, cel
angajat cu jumătate de normă de preşedintele CAP-ului, să mâne oile la strungă,
pentru ciobanii aflaţi cu turma la câmp. Noredin, un vlăjgan întârziat mintal,
era cam de două ori şi ceva, vârsta noastră. Era din neam tătăresc. Ai lui
murise şi preşedintele CAP-ului (unul, pe nume Sadi), îl ţinuse o vreme pe
lângă cantina grădiniţei de copii, unde ţaţa Nastia îl tot alerga cu făcăleţul
de pe lângă oalele, în care neghiobul îşi tot vâra nasul. Acum fusese dat la
stână, să-şi dobândească prin muncă, porţia de mâncare ce li se aducea zilnic
ciobanilor, odată cu ghiumurile cu care se făcea naveta între sat şi câmpie. În
acea zi, rămaşi singuri cu Noredin, la stână, ne-am pus la mintea lui şi am
ţinut morţişi să-l stârnim pentru amuzamentul nostru, pe bietul Noredin. Am
intrat în strunga oilor şi cu bicele în mâini ne-am prefăcut a mâna oile
dintr-un ţarc în altul.
- Noredine?!! Mână oile încoace mă... dă în ele să
meargă. Strigam la Noredin cât se poate de serios.
Şi, cum
Noredin hlizea şi nu înţelegea, de ce trebuie să facă asta, îi explicam:
- Noredine... Trebuiesc alergate, mă! Trebuie să pună
ceva muşcheţi pe ele, până la vremea mulsului. Când or să vină taţii noştri de
acasă, tocmai bine vor sta la mulsoare, iar laptele va curge singur în căldări.
Şi, cum încă, nu ne credea, şi se hlizea ca un Toma necrediciosul, îl provocam:
hai Noredine, hai băiatule, că o să te laude, dacă faci asta.
Noredin cădea
în capcană şi era numai lac şi sudoare. Cum termina de băgat şi ultima oaie,
care de obicei se încăpăţâna şi se zbenguia ca nebuna în ţarcul rămas gol, cum
săream cu gura pe el:
-Prinde-o mă! Aruncă-te pe ea... ia-o de picior. Nu, nu
de coadă, Noredine! Aşa, târăşte-o în ţarc, fir-ar mama ei de nemernică...
etc... etc.
Căutam să-i
părem lui Noredin cât se poate de fireşti, în realitate, abia ne mai ţineam
burţile cu mâna, de atâta râs, văzând sfada nebunului care se punea în mintea
oilor. Într-un timp, s-a prins şi el, că totul fusese numai aşa, de băşcălie şi
în bătaie de joc. S-a pus atunci, pe aruncat cu bucăţi de bălegar de oaie, după
noi. Nu ne nimerea, şi noi ne tăvăleam pe după gardurile din scândură, de atâta
râs. Ţin minte că la un moment dat, Rotea a găsit în spatele colibei căptuşită
cu baloţi din paie, câteva coji de pepene şi, cu una l-a pălit drept în
creştetul capului. Abia ceva mai târziu, a simţit Noredin că părul i se
ridicase în cap, drept în sus, ca moţul la curcani, şi cum încerca să să-l
netezească, scotea un urlet de durere, de parcă cineva i-ar fi smuls părul de
pe ţeastă. Aşa s-a tot văitat, până au venit ai noştri părinţi. Noredin le-a
arătat felia de pepene şi a început cu văicăreala şi pâra.
- Ce ai Noredine, l-a întrebat tata. Ce te tot vaiţi?
Ţi-ai umplut burdihanul cu pepeni şi acum îţi vine să-ţi dai sufletul?
Noi, draci
împieliţaţi, ca să-l vedem strâmbându-se de durere şi să ne umfle din nou
râsu,, făceam ce făceam şi ne strecuram pe la spatele său, de-i dădeam cu palma
peste moţul de curcan. A priceput tata, cam care era pricina văicărelilor bietului
Noredin.
- Mă, da nătâng mai eşti! Vino încoace, prostule...
Şi, apucându-l
de guler pe Noredin, i-a şi vârât căpăţâna într-o găleată, în care răsturnase
jumătate din conţinutul unui ghium plin cu apa adusă de la fântâna din sat.
Proaspăt răcorit şi cu părul umezit, moţul de curcan întărit de la zaharina
miezului de pepene, a revenit la forma de la început, când nici o felie de
pepene nu-i aterizase în scăfârlie. Acum, Noredin se mângâia pe creştet şi
începuse, şi el, să râdă fericit.
-Diavolii ăştia mici (l-am auzit pe tata, vorbind cu Ion
Rotea, celălalt tovarăş în ciobănit) erau în stare să-i jupoaie pielea de pe
cap, prostului ăsta. Şi-au pus mintea cu un nătâng.
Apoi, către
noi:
-Mă dracilor, lăsaţi-l în pace, că pun biciul şi pe voi!
Uitasem de Noredin
şi întâmplarea aceea, când, într-o seară (asta ceva mult mai târziu) numai ce-l
aud pe tata, vorbindu-i mamei: „Azi m-am întâlnit cu Noredin, prostul
satului”. „- Ce mai faci mă
Noredine?!” „- Păi... stau şi eu” „- Păi nu mai sta mă Noredine, am zis
eu” „- Păi nu stau, zice ăla” „- Da ce faci atunci?” „- Păi, mă mir, aşa!” (Auzi Ioană, comenta
tata, cică, se mira şi el...) „- Şi,
adică, stai aşa... dar de ce te miri, uite aşa, ia zi Noredine? Păi, de ce mă,
nu faci şi altceva?” „- Păi, fac şi eu,
în felul ăsta, câte ceva... a mai zis ăla”. Mi-l închipuiam pe tata plecând în
drumul lui, nedumerit din cale afară. Dar, mai apoi, cred că s-a întors el
cumva din spate, şi s-a uitat lung înapoi, pentru că-l aud, ca prin vremuri de
mult trecute: „Măi, să ştii că nu sta el degeaba. Făcea şi el câte ceva!”.
Vorbele lui, mi-au amintit cele scrise în
minunea aia de schiţă cehoviană: „Peştele i se aducea mai întâi bunelului, şi
dacă bunelul scăpa cu zile, mânca peştele întreaga familie”. Lui Noredin, care
va să zică, i se putea pune în cârcă orice, ca şi bunelului acela. Apoi dacă-i
aşa, de ce aş sta să mă întreb că lumea fără scrisul unora şi altora ar rămâne
veşnic nedumerită: stă ăla şi se miră şi el, la rândul lui. Şi crede că face şi
el ceva. Ca şi cel care scrie. Şi uite cum printr-o întâmplare, cândva, un
neghiob, deja scrisese finalul poveţei de acum.
În primul rînd, Mulţumesc dragului Prietin Tudor, că nu m-a "aranjat" ca pe mine, pentru părerea contrarie-n cazul O.P.!
RăspundețiȘtergereÎn al doilea, pentru pozele rudelor sale romaşcane pe care însă tot nu le-am identificat. Mic-mic tîrgu', da'totuşi mare, plus Depărtarea! Că Roman-Vodă n-a fost de nasu'meu, după momelile tatălui, fraiera-mi neştinţă şi jocul sorţii.
Şi-n al treilea, pentru cunoştinşa cu acest Nosredin, inversul lui Nastratin... Frîncii-l botezară pe eroul O miei şi una de nopţi (unul din vasta galerie de eroi populari persani, ajunşi "naţionali" pe oriunde s-au oploşit) Nasredin-Hodja, iar Pif-urile tinereţii mele, prin excelente benzi desenate cu "bule" cu text acompaniator, mă replonjau în copilăria lipsită de ilustraţii. Şi aşa, în joacă de copil, am deprins mai multă franceză, mult mai multă, decît cu "profesorii" avuţi. Care, dacă văzură că ştiu mai multă franceză decît ei, m-au pus "monitor", adică un profesorel voluntar, tare inimos... Că nu mă lăsam pînă nu pricepeam eu bine, ca să fiu sigur că şi colegii au ce învăţa de la mine!
Nasredin-Nastratin-Nosredin arhetipuri veşnice, din cînd în cînd desprăfuiţi de Urmaşi, fie-vă Veşnică Amintirea!
Ca şi a povestitorilor ştiuţi sau nu pe nume.
În satul acela, unde m-am născut şi am copilărit (Tătaru jud. C-ţa), am un fin şi o fină care m-a aşteptat în vara asta, de sfârşitul anului şcolar, să vin în faţa elevilor de şcoală (pici de seama celui ce eram şi eu, cândva, în această povestire), împreună cu cele 10 cărţi ale mele, să mă prezint după cca. 40 de ani de la plecarea din sat. Eram dator unor cunoscuţi, despre care am scris în cele două cărţi ale mele, despre ei: Călător prin Valea Plângerii (şi) Cu traista de basme prin lume, dar şi celor despre care n-am scris încă şi mi-au reproşat tare mult. În special Hogea din sat şi cele două familii ale unor veri buni (tatăl lor, fraţi buni cu tata). Poate nu voi mai amâna la toamnă. Despre Noredin, un singur amănunt în plus. Când devenise tovarăşul egal la turma de oi a CAP-ului cu tata, acesta l-a adus odtaă în casa noastră. Ca semn de preţuire pentru bietul orfan. a fost tare uluit, de această apreciere şi onaore ce i s-a făcut, de vreme ce, la plecare âmi aduc aminte, mi-a sărutat şi mie mâna, cel care eram cu cca. 15 ani mai mic decât el. Asta m-a lăsat "paf". Dacă aş fi ajuns în sat, cu siguranţă, m-aş fi interesat de soarta lui, dacă nu cumva Alah l-a chemat, între timp, la templul lui.
RăspundețiȘtergere