joi, 27 februarie 2014

488. Proiectul literar: Antologia scriitorilor români contemporani... la Piatra Neamț (4)

 1. DCE lansează buzduganul întrebărilor.
 2. Și, întrebările vin de la prezidiu!
 3. Dar și din sală!
 4. Ca să se întoarcă precum un bumerang iarăși pe scenă!
5. Moment salvator pentru critic: naiul românesc și tânguirea sa.

4. Maratonul întrebărilor
                     Motto:
                    „Și-acum veți asista
                      La un număr de hipnoză în masă”
                             (Adrian Săngeorzan)

   Ajuns la expozeul discursului său, DCE a lansat provocarea către public: aștept întrebările voastre”. Eheei!... La o astfel de provocare, sala parcă a fost îndemnată să urce în spinarea calului său năzdrăvan și, abia după chemarea stăpânului său (în speță, criticul) să revină cu picioarele pe pământ. Primul care a “îndrăznit” (era și calitatea sa de moderator, la urma urmei), a fost AAG:
Î: Ce șansă de bună imagine vom mai avea după perioda criticilor dinainte și de după comunismul care ne-a arătat mai tot timpul ghilotina?
R: Între occident și noi nu există diferențe de concept critic și nici al demersului literar. Se înțelege: DCE nu are complexe de inferioritate și nici atare suferințe față de europenitatea confraților mai tineri.
Î: Cum va fi mâine generația de azi?  
R: Au noile promoții datoria de a duce mai departe ceea ce au făurit intelectualii și scriitorii români interbelici? La această întrebare nu se poate răspunde, decât: DA, au! Pariul cu această generație se poate considera unul câștigat.
Î: Crede DCE că în cazul lui Matei Vișniec, fraza rostită de E Ionesco, nu se pune?
R: Matei Vișniec e afirmat în Franța, asta e o certitudine, nimeni nu poate contesta ori nega acest fapt. Numai că M. Vișniec e recunoscut mult mai bine în România. (Și, face o paranteză: Îl văd adesea pe Vișniec la târgurile de carte din străinătate, dar și din țară). Vișniec caută comunitatea, nu spațiul, în măsura celui care simte nevoia  de a fi receptat de cultura de unde a plecat, considerând-o esențială în această ecuație a întrebării puse de interlocutor.
Î: Ce acoperire mai are (auzim la criticii actuali), sintagma aceasta: de acoperire  a culturii naționale. Se dorește ceva, anume, acoperit (în sens de ascuns?).
R: În accepția globalizării, există riscul de a scrie numai pentru a fi scoși în față de critica actuală, ori traduși pentru a fi evidențiați și în afară, cu orice preț. „Bietul Ioanide“, al lui Călinescu, a fost, să ne aducem aminte, retras din librării și, autorul atacat prin presa vremii, pentru că (vezi doamne!) partidul comunist era pur și simplu inexistent în romanul călinescian. O astfel de “acoperire“ nu mai trebuie să reprezinte cortina criticii actuale.   
 Î: În sensul că citim cât mai filozofic, și alegem scriitori punctați“ de critici, ca foarte importanți, există un complex al scriitorului de azi? Și dacă e așa, de ce domnule DCE?
R: Cred că am citit intens atât în trecut cât și azi. Sensul întrebării poate fi extins o vreme, dar, ne vom îndrepta din nou  spre acele valori ale noastre, gen Marin Preda. Fără o întoarcere la astfel de valori, tinerii noștri nu vor avea credibilitate. Eu cred că vor reveni în forță!
Î:  Credeți că se mai citește și altfel, cum o făceam noi în comunism, decât tinerii de azi pe internet?
R:  Există o statistică! Mulți o cunosc și au comentat-o în fel și chip. Românii cumpără anual cam 2-3 cărți. Ne depășesc și țările apropiate de granițele noastre: Ungaria, Cehia, Polonia chiar și Serbia
Î: Va lua, în timpul apropiat, un scriitor roman premiul Nobel?
R:  Îndreptățit ar fi scriitorul Norman Manea. Dar, un Cărtărescu, Ana Blandiana… pot conta în viitor. Problema nu este numai a lor, ci a traducerii operelor acestora peste hotare. Din păcate, traducătorii noștri au făcut acest efort, numai că n-au fost stimulați să și susțină aceste adevăruri evidente.
Î: Iluziile despre literatura română, ale lui Negrici, este un examen ca atare, în literatură, sau nu?
R:  Percepțiile sale eseistice, pot constitui o o direcție, nu și bazele criticii moderne.
O ultimă întrebare: Dacă acest critic român, nuanțat de dvs., are complexe în fața literaturii universale? Aici, criticul DCE dă exemple ale unor elevi deosebiți, remarcați de presă, care studiază în America, Anglia, Rusia chiar; și solicită cărți din țară, cu autori la zi. Literatura română nu eclatează nicicând… E o constatare.
   Aș fi vrut să-l întreb pe criticul DCE: După Emil Cioran, Eugene Ionesco, Mircea Eliade și chiar Brâncuși… acum, demult dispăruți din Franța, țara cu acele porți larg deschise culturii, cine mai poate conta, azi, la o răsturnare a valorilor cum au făcut-o aceia?
NU MAI E TIMP. Adrian Alui Gheorghe se uită insistent la ceas. Sala își aștepta poetul plecat de acasă și întors acasă, să-i încânte cu POEZIA sa. După băiatul care ne încântă cu naiul, va urma și poetul serii.

                                                (va urma)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu