luni, 28 ianuarie 2013

298. Tinere condeie - "Avântate odinioară", în Antologia lui L. Ulici (Azi: Daniela Crăsnaru)

                                            10. Azi: Daniela Crăsnaru

  1. Cuvânt înainte:

    În fapt, cuvintele Danielei Crăsnaru (din prefaţa la „Antologia poeţilor tineri. 1978 – 1982) de Laurenţiu Ulici, m-au determinat să scriu despre acei poeţi, întâlniţi de mine şi în Antologia respectivă, dar şi în revistele vremii. Spunea Daniela Crăsnaru: „Ori de câte ori trebuie să-mi aduc aminte de cineva drag,... se pare, a ajuns deja dincolo”. Nici Laurenţiu Ulici nu mai este. Dar, ce convingător scria el în „Prima verba”: „Am încredere în poet (ca şi în toţi cei aflaţi sub vizorul criticului în această Antologie – n.n) şi în direcţia lirică pe care s-a înscris, mă îndoiesc de validitatea atitudinii convenţionale pe care acesta o cultivă deocamdată”. Şi, mai avea, ceva mai încolo, şi un sfat adresat poeţilor care trec arătura şi dincolo de câmp: „Nu orice asociaţie lexicală şocantă are valoare poetică şi nu orice înşiruire de imagini produce lirism”. Despre apariţia acestei Antologii (ce mi-a căzut în mână şi mie), Daniela Crăsnaru scria: „Nu mai ştiu câte referate şi contrareferate la activ, cu lupte, cu nopţi nedormite, sancţiuni, ameninţări cu pierderea slujbei. Ce mai, tot tacâmul! Greu de explicat (povestit) cititorului de azi”... De ce, să fie greu de „explicat (povestit)” pentru generaţia de azi, cum scriau, cum gândeau poeţii generaţiei ’70 - ’80? Ei, uite! Cineva trebuie să le spună... pe nume, la toate astea. De ce tocmai eu?... Dar, despre asta, poate ceva, mai târziu.   

  1. Eu, despre Daniela Crăsnaru:

    Cum pot scrie eu câte ceva despre poeta Daniela Crăsnaru? Vă închipuiţi dumneavoastră? Înainte să fi primit, în 1991, premiul Academiei pentru întreaga activitate, primise deja, în 1972 premiul USR pentru poezie. De ce scriu, acum, despre dumneaei? Păi, foarte simplu: când debuta cu „Noi toţi înt-o singură inimă”, în 1972, eu abia terminam liceul. Cum i-am citit poezia din Antologia amintită, o găsim la pag. 189 cu cele 9 poeme, am înţeles destul de repede, că scrisul pentru ea, era ca o terapie sufletească. O vindeca de zidul pus dinaintea ochilor, care ascundea un pumn de cuvinte, cuvinte zărite ca orice adolescent curios să înţeleagă cât mai multe, şi le aşternea, mai apoi, pe hârtie. Reţin, doar, spusele poetei (citite undeva), cum că, de ar fi cu gândul înapoi, preţ de 30 de ani, ar fi asta, o întreprindere ridicolă, dacă nu, chiar dureroasă... Numai că, de! Durerea de atunci, era creativă. La Neptun, unde plecau (pe vremea lui Ceauşescu) poeţii, vara, totul era firesc. De aceea nici nu-şi mai aduce aminte să fi fost certuri, ori priviri urâte, ca acum. Era o libertate iluzorie, probabil, dar ERA!

  1. Autoportret:
(reconstituit prin imaginile unor versuri, din toate cele 9 poeme  publicate în Antologie)

Mâna cu care scriu, intrând în albul hârtiei, are un aer dulceag, ca şi acel sentiment ce acoperă lucruri ridicol ţipând fără voce. E sătulă, pot spune, de blânde şi zinice decapitări ale poeziei. Acum, închipuiţi-vă cum ascult cuvintele goale ce aplaudă alte cuvinte. Sunt iată, martorul mut, mimul tragic, actorul jucând pe acel gâde care trasează mereu parcele prin sângele meu. Totul e ca la carte. Ies pe balcon, spre a vă înştiinţa că nimeni nu mă supune la forţă, sau la maeninţarea cu forţa, iar crinii de pe balcon, scot fără ruşine limba la mine. O, cât aş fi vrut să vă spun printre reverenţe şi piruete, că mi-e bine. Dar, până când voi afla proporţia fixă între negru şi alb, scriu şi semnez acest poem, fără complexe şi extrem de feminin. Cineva, odată, se mira că poeţii nu umblă desculţi, că antreprenorii au grijă, mereu, să nu le ruginească macazul şi să greşească linia moartă spre poezie. Eu le spun doar atât: „Uite că încă respir” Şi, nici măcar nu tremur la acest mers al poeţilor, pe sârmă. Aud mereu: „Priveşte ţeava acestei arme aţintită spre tine. E Poezia: ea te va învăţa supleţea, forţa şi disciplina”. Şi, atunci, cum să nu strig tuturor: „Priviţi şi voi odată cu mine: un oştean al ceţii se îndreaptă spre mine, prin incendiul de frunze, prin şivoiul amurgului... Aduce cu el un mesaj, un fel de ordin de azi disperat. Cum?! De la cealaltă viaţă? Atunci, nu poate fi decât un dezertor, căzând în genunchi, cerşind o cană cu apă... I-am strigat corbului de deasupra: „- Toarnă şi pe el apă din poezia lui Dumnezeu. Şi ştiţi ce mi-a răspuns? Ei, bine: „Imaginează-ţi, pentru Dumnezeu, că acolo e apa, că dincolo e liziera pădurii şi nu mai e mult până când îngerul te va trage de păr în sus, te va scoate odată şi odată din bulboana asta fără sfârşit”. Închid de atunci ochii şi aştept ziua aceea pentru a relua totul de la început: din disperare, din confuzie, dar, de la capăt.


4. Autoportret
(parodie după poemul cu acelaşi titlu de Daniela Crăsnaru)
                                                       de Tudor Cicu

Acest poem scris în spaţiu e ca o alergare spre zid
Se petrec în el şi vindecări de lumină
Şi toarcerea îngerilor pe faguri de miere
Că bine zice îngerul meu: Ia-mă cu tine, ia-mă cu tine...
Acest sentiment,
Acoperă lucruri ridicol ţipând fără voce.
Dar nu chiar acum şi mereu... şi mereu
Adică nu în viaţa aceasta.

Această retină a mea e sătulă să tot privească Marea
Stau şi acum lângă o mare
Alta! Cum sunt mii de mări pe Pământ
Ascult cum cuvintele goale aplaudă alte cuvinte
Nici măcar a bătrâneţe nu miroase marea.

Sunt, iată, deci, martorul mut,
O stranie poveste despe Aripi-care-cresc,
Actorul cu puşca pe sârmă.
Oare ce fapte bune am făcut eu şi poezia mea
Să mă întrebaţi mereu... şi mereu
Ca un gâde care trasează un teren de popice,
Pe trupul meu, acum, asemenea zidului
Prin care şi chiar dincolo de el
Voi nu vedeţi,
Decât acest pumn de cuvinte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu