Azi:
Liviu Ioan Stoiciu
- Cuvânt înainte:
Vorbind despre unele semne şi
mutaţii în poezia tinerilor născuţi după 1950, Laurenţiu Ulici îi radiografia
direcţiile spre „o poezie nouă”, atrăgând atenţia că „toate aceste semne ale
unei posibile poezii noi nu trebuie luate altfel decât ca intuiţii”. Incluzând,
pe cei mai reptezentanţi, sub coperţile unei antologii a poeţilor tineri,
Laurenţiu Ulici atrăgea atenţia asupra unui „veritabil cap de pod spre o nouă
poezie românească”. În ce măsură, poezia de începuturi a acestor tineri poeţi,
exprima o fază de tranziţie spre ceva „deocamdată imprevizibil”, încercăm (noi
acum) prin intermediul parodiei să le determinăm „pecetea” cu care au pătruns
şi rămas în conştiinţele noastre.
2. Eu, despre Liviu Ioan
Stoiciu:
Am dat de numele lui, în
Antologia lui L.Ulici, la pag. 517, cu 8 poeme. S-a oprit şi în Buzăul nostru
prin iulie 2008, căutând un vechi prieten la Casa de Cultură a Sindicatelor
Buzău: e vorba despre poetul Marin Ifrim. Fiu de cantonier, orfan de mamă de la
un an şi jumătate, Liviu Ioan Stoiciu mi-a atras atenţia prin „Cartea
Zădărniciei”, recent apărută, atunci în 2008 şi dăruită cu autograf (fiindcă
tocmai mă nimerisem şi eu, din întâmplare, pe la prietenul Marin Ifrim). De la
acest gest, şi această carte, am pornit năvalnic prin biblioteci, căutându-i
cărţile de poezie pentru a descoperi o fire boemă, un inconformist în
imposibilitate de a se împăca nici cu sine, nici cu ne(o)comuniştii. Adică un
poet original, care se revendică de la însuşi Homer şi cu armele cuvântului
violentează realitatea „în maniera lui Sorescu” (l-am citat pe prof. Ion
Rotaru). Pentru alte 2 cărţi, negăsite prin biblioteci, i-am făcut o vizită
poetului, acasă, în Bucureşti. Nu ştia, şi îmi place să cred, nici nu bănuia,
că prin 2011 avea să-mi apară o carte de 245 pag. despre poet, o carte scrisă
ca experiment eseistic, cotrobăind prin subteranele poeziei sale şi ale
literaturii universale. Dacă despre „La Fanion”, Florin Mugur spunea că „e o
carte de amintiri din copilărie”, despre ultima sa carte de poezie „Substanţe
interzise” se poate spune că e o carte de amintiri apocaliptice, cu spaimele şi
prorocirile avute la anii maturităţii.
3. Autoportret
(reconstituit prin imaginile unor versuri,
din toate cel 8 poeme publicate în
Antologie)
La Cantonul 248, prima imagine
vie era a cantonieresei cu un fier de călcat cu cărbuni în mâini. Eu, eram în
vis la ea, interpret acolo şi îi prindeam fluturi cu şapca de elev. Apoi, pe
şină, la Cantonul 248, cine bate sapa: tata!... tocmai, are de făcut cuiburi de
fasole. Şi, atunci, am auzit-o pe cantoniereasă: bă, cine bate, nu e tata, e
înaintaşul în literatură, care bate darabana. Dar cine să-mi ia în serios toate
prostiile, vai, însă de imaginaţia mea. Seara când sosea de la serviciu, tata
îmi viziona visul (îmi ciocănea capul) şi lăsa să-i picure, teatral, o picătură
din inimă pe plita fierbinte, de sfârâia, sărind şi instantaneu zicea: „vezi,
aşa şi cu poezia...” Numai că, pe urmă, tot eu, fugi şi adă apă (din ceruri),
refăceam totul în urma lui şi stropeam imaginea visului şi o adunam picătură cu
picătură în pahar şi o beam: „sărut mâna creaţie!” Dar, odată am căzut de pe
cal (galopam în bibliotecă) eram elev la 13 ani şi, sâmbăta de la internatul oraşului,
făceam naveta spre casă, şi pur şi simplu adormeam în tren, de treceau pe lângă
mine, ăhă... şi mama staţiilor! Trebuie să ştiţi că era un cal, cu burta plină
de cărţi. Ma-mă, ce mai îl călăream în vis şi tata îmi dădea câte o palmă
teribilă, şi mă trezea: „că nu de poezii cheltuie el cu mine la liceu... Ia
seama, bei poezie, apoi, dacă şi apa chioară dă lecţii (de morală), ce să mai
spun?” ... Pe urmă, zarzărul a tot înflorit şi eu am început să mă iau în
serios, ghicind în plumb topit cuvintele.
4. Când am căzut de pe cal
(parodie după Liviu Ioan Stoiciu)
de Tudor Cicu
Când am căzut de pe cal
Pur şi simplu: dormeam în
bibliotecă.
Cartea-mi căzuse pe piept.
Şi, m-am trezit în tren
Visând – ăhă! Şi, mama
staţiilor...
Şi staţiilor, înfulecate ca de
balaurul, ce ronţăia şinele
Voi credeţi, acuma, că mint?
Băă...
Până şi mama păsării pasărei,
Cea cu clonţ ca de rubin, striga
la mine:
„- Te dau pe mâna miliţiei!”
Şi, coboram.
Tata mă aştepta la barieră:
- Mă, adormitule, mă... unde
scrie... aici, că Poezia te-a
trimis la studii!
Şi îmi dădea o palmă.
Să se dea bărbat în faţa
Cantonieresei...
„- Atenţie, bă, la tren... ăsta
trece,
Cantoniereasa, cu mine rămâne”.
...Cât despre poezie, nu de aia
am cheltuit eu
Să te văd falnic, stejar la
Canton,
Ca pe Ştefan cel Mare pe cal!”
Am terminat de citit textul LIS cu impresia unui adevărat tur de forţă stilistico-exegetic, pe cât de strâns tot pe-atât de eficient. Nu-mi pot imagina ceva mai propriu ca abordare dezinhibată. Implicare- plonjare curajoasă în miezul operei şi totodată detaşare, spre a privi de departe, simpatetic, firea autorului şi feţele poeziei lui LIS. Spectaculoasă- ingenioasă însăşi ideea alcătuirii unui autoportret cu citate atent alese şi maiestru asamblate... Îmi pare că-l surprind pe Tudor Cicu într-un moment de inspiraţie şi de fecundă desfăşurare scripturală. Toate astea fac originalitatea unui condei în expansiune, pe care cu bucurie îl salut.
RăspundețiȘtergereIon Lazu
Îmi scrie pe email însuşi cel prezentat în momentul meu literar: "Ma uimiti mereu. Multumesc frumos pentru prezentarea de pe blog - observ ca lucrati si la o noua carte cu portrete de scriitori, nu pot decat sa va felicit, talentul dumneavoastra e remarcabil. Cu noi imbratisari,
RăspundețiȘtergereLIS"
Le răspund, atât poetului Ion Lazu, cât şi poetului Liviu Ioan Stoiciu, printr-un P.S. frânt pe genunchi ca o sabie:
P.S. Uite cum o joacă a devenit treabă serioasă. Când doi scriitori cu "câmpul în poezie tăindu-l ca pe două potcoave" (cum frumos se exprima Nichita) îţi spun astfel de vorbe, rămâi mut: cum adică, o simplă joacă de-a cuvintele poate urni un munte de întrebări după aceea? Nu-i prea mult? Va trebui să mă gândesc!
Poete, n-ai la ce să te mai gândeşti-răzgândeşti - că îndeobşte la români cam acesta e finalul îndelungatei gândiri: răzgândirea... Pentru poet nu e nimic mai propriu decât inspiraţia de-o clipă. După care nu-ţi rămâne decât să-i dai înainte. Perseverare scribere est, spus cu toată aproximaţia, dar şi cu toată convingerea. Din cărţi în cărţi şi... mai departe, scrii o nouă carte... Un gând bun, Lazu
RăspundețiȘtergere