4. Azi:
Ion Stanciu
- Cuvânt înainte:
„Ce se întâmplă însă cu poeţii
care, fiind de aceeaşi vârstă cu cei de mai sus (vorbea despre cei născuţi după
1950 – n.n), au debutat mai devreme, au mai multe cărţi, s-au impus altfel,
parcă mai singuri, în peisaj?” – scria Laurenţiu Ulici în „Antologia poeţilor
tineri...”, urmând a înşirui o seamă de poţi, printre care zăresc şi numele
buzoianului Ion Stanciu. „Diferenţele, nu de timbru şi de manieră personală
subînţelese, ci de viziune asupra poeziei sunt suficient de apăsătoare pentru a
îngădui prezumţia de alteritate la nivelul poeticii” – consemna maestrul Ulici.
Ion Stanciu debutase cu volumul de poezie „Despre uimire”, în 1975, apoi cu
„Fiinţa concretă”, 1979 şi atrăsese atenţia criticului. Dar, în 1976 primise
Premiul de debut al USR pentru volumul de versuri „Despre uimire”. Ori, nu de
aceea, Laurenţiu Ulici pariase pe poetul buzoian, ci fiindcă Ion Stanciu i se
păruse „o mare promisiune a generaţiei tinere...” (L.Ulici: Prima verba, 1978,
p.12). Atunci sunt îndreptăţit eu, acum, să mă întreb (cu prudenţa unuia ca
Moromete): măi, ce încurcătură! Ce nenorocire se prăvălisee peste această
fiinţă poetică, de numai scrisese o carte de poezie, ani întregi, adică,
hăt!... până la „Constelaţia miresmei” în 2008?
2. Eu, despre Ion Stanciu:
L-am regăsit pe poet, şi în Antologia lui L.Ulici, la pag. 505, cu 7
poeme. „Despre mine nimic nu-ţi aminteşte şi nu-ţi poate spune iarba” (Ion
Stanciu: Troiţa). L-am cunoscut prin 2005, în biblioteca de la Casa de Cultură a Sindicatelor Buzău, unde
mentorul lansărilor de carte, e vorba
despre poetul Marin Ifrim, mi-l prezentase ca pe singurul poet buzoian
deţinător al unui premiu USR, dar nu-mi putea dărui vreo carte a maestrului Ion
Stanciu, deoarece nu deţinea în bibliotecă niciuna. Cu prima mea carte de
poezie „Cu marea în suflet”, 2005 – de la acea lansare – a urmat alte 4 cărţi (
un roman, un volum de povestiri, o nouă carte de poezie şi un volum de
comentarii literare în care nu e cuprins niciun eseu despre Ion Stanciu, pentru
că, până la acea dată, poetul nu mai scrisese nimic). Abia în volumul de
critică „Asediul cuvintelor”din 2010, am comentat recenta sa carte scoasă
„Constelaţia miresmei”, 2008: într-un eseu cu titlul „Un poet vizionar”. Ion
Stanciu, trecea prin biblioteca sindicatelor de la Casa de cultură, pe la
lansări de carte, lua cuvântul, dar rămânea pentru mine, în continuare, o
enigmă. Aşadar, ce făcuse cu cei 20 de ani de tăcere, cu poezia? Străduinţa
poetului Ion Stanciu din acele metapoeme (din 2008) era să biruie încă odată
„timpul (care) se dilată până încremeneşte”, să reintre în spaţiul câştigat
cândva pe merit, SĂ REDEVINĂ TIMP.
3. Autoportret
(reconstituit prin imaginile unor versuri,
din toate cel 7 poeme publicate în
Antologie)
Atât cât trebuie acestor cuvinte
să prindă viaţă, mi-e dat să trec, pentru că cerul satului meu Lanurile (fosta
Nicolae Fleva) – unde m-am născut –, e prelins în graiul de taină. De aceea
mă-ndemn să gândesc despre mine ca despre un cuvânt. Poemele mi le-am scris,
deseori, în umbra cimitirului, când satul îşi scutura de pe crupă, cenuşa
ruginie a frunzelor de porumb, când pentru fiecare clipă se trăgea (vreau să
cred că pentru mine) însă, o salvă de tun. Nu-mi era teamă de nimic, pe atunci.
Aveam în faţă doar bolovănişul astrelor şi, doar eram un tânăr poet. „-
Ţâşneşte suflete şi spală ţărâna, le strigam crucilor din cimitire, curăţă
uitarea îngrămădită în inima mea de tânăr poet, vizionar şi visător, ca
Maiacovski, Esenin ori Labiş al nostru”. Şi, da! Să mă credeţi: cu sabia limbii
mele am jurat să scot din cuvinte un leş de lumină şi prin el să privesc
inspiraţia, în faţă! „- Fii primul, care venind spre tine însuţi să te
întâmpine lumea!” Juram doar pe umbrele morţilor mei, pentru că, trebuie să
ştiţi, sunt uneori ca o pasăre-din-nimic, la capătul unui cântec. „-Pleacă
pasăre, în rai – i-am strigat- uşş!” Se urnea greu pasărea şi în cele din urmă
venea o ceaţă care-mi răsfoia celulele ca pe o carte de ghiaţă. Se scria greu
(cu schijă de crini), la umbra cimitirelor, aceste poeme. „Mâna care vorbeşte
despre mână. Nu te îndeamnă la nimic (te auzeam ori nu te auzeam, Doamne!), dar
pune umărul, să urnim împreună acest poem. Găzduieşte între malurile vocii tale
vulturul!” La ora trei (după amiaza: trimis de-ai mei, cu sapa la prăşit)
sirena, sus în ceruri, bătea un cui acestui tablou şi plecam spre casă, cu
pumnii înfipţi în buzunarele paltonului meu vechi şi demodat, cu întrebarea,
mereu răscolitoare: Se va găsi un vers să întrebe de mine?”
4. Amintire despre satul Lanurile
(parodie
după Ion Stanciu)
de Tudor Cicu
Chiar din umbra cimitirului
acesta - încremenit
pe care îl visez... ca o schijă
de crin,
te-nfigi în melancolie.
Vântul şlefuieşte de ani piatra
crucilor
dar lumea nu-şi schimbă cursul
de fel... Şi,
trece în uitare şi uimire umbrele
înaintaşilor mei.
Ascultă-mă!
Odată cu satul, la Domnul în
mânecă -
când îşi lasă la poarta cerului
celestele-i sandale:
Se va găsi un vers să-ntrebe de
mine?
Acum, tu, strigă-mă! Eu mă pot
înţelege
Acum şi copacul creşte sub
pământ,
pe unde ţâşneşte şi spală
ţărâna...
Aici mă pot reconstitui mie,
însumi...
Şi, chiar satului, ce-şi scutură
crupa ruginie! A...
A frunzelor de porumb
la umbra cimitirului unde mi-am
scris poemele.
Aplecată deasupră-mi, şi pasărea
asta cobitoare
Nu-i decât o sapă înfiptă cu
sete, de poet.
O aripă găzduită între malurile
vocii tale
Ţâşnită ca frunza porumbului
dimineaţa
pe aceste cărări fulguite-n
uitare.
Dar această flacără vie,
frunză a porumbului! Împăturită
de mine la sân,
în schimbul cuvintelor,
e sabia limbii mele! De poet,
pururi tânăr.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu