12. Azi:
Gabriel Chifu
- Cuvânt înainte:
„În ciuda intenţiei de cuprindere care a lărgit selecţia, antologia
aceasta nu e lipsită (totuşi!) de criterii, puţine ce-i drept, dar tocmai
pentru că sunt puţine n-am îndrăznit să mă abat de la ele” – scria Laurenţiu
Ulici în postfaţa la „Antologia poeţilor tineri...”. Împrumutând un clişeu
cinematografic, pot spune, că am strigat „stop cadru”, doar atunci când,
răsfoindu-i Antologia, am remarcat – pentru frumuseţea limbajului poetric –
când un autor, când altul. Nu exclud, fireşte, că ceea ce Laurenţiu Ulici a
crezut că este reprezentativ pentru fiecare autor în parte, a şi însemnat „aura
stilului lor” dar, nu fac pronosticuri optimiste (nici măcar în glumă) spunând
că, ceea ce este cuprins în Antologie, reprezintă centrul de greutate în
catharsis-ul poeziei pe care aceştia au dus-o mai departe, spre perfecţiunea
acelui stil perceput de critic. Parodiindu-i, le-am dat cezarilor ce era de
drept, al „cezarului” (poetul) din tinereţe. Mai mult n-am putut să
pronostichez. Cu toate că... fiecare îşi are, ca-n steaua eminesciană: lumina
ce nu se zărise, iar azi o vedem şi nu e...
2. Eu, despre Gabriel Chifu:
Un poet căruia nu-i mai ajunge lumea lui Dumnezeu, spunea cineva, dar
parcă nu l-am crede, fiindcă nu l-am găsit „îndoind tabla trenului de Calafat”
cum făcea apocalipsa poemului, într-o carte. L-am regăsit pe poetul Gabriel
Chifu, şi în Antologia lui L.Ulici, la
pag. 131, cu 8 poeme. Şi, nu e nici un fel de întâmplare că în 2004 avea să
primească Premiul de excelenţă „Laurenţiu Ulici” al Fundaţiei LUCEAFĂRUL.
Actualmente, este vicepreşedinte al USR şi director executiv la „România
literară”. Iată ce scriam cândva: „Aflam, din revista Conta (cu cca. doi ani în urmă), că Laurenţiu Ulici opera cu
concepte din matematici: „să ştii când trebuie să vorbeşti sau să taci” –
concludent nu? – „criticul trebuie să descifreze răbdător, adesea pagini
întregi de maculatură, limitele unei configuraţii artistice, chipul ascuns şi
posibil al fiecărui viitor scriitor, precum şi traiectoria unui posibil destin
literar”. Ce se poate spune mai concludent despre gândirea celui care ne-a dat Antologia poeţilor tineri, printre care,
cei doi poeţi – prezenţi acum şi aici în revistă – Gabriel Chifu şi Liviu Ioan
Stoiciu răspundeau, încă de atunci, exigenţelor şi speranţelor unui mare exeget
al literaturii şi criticii române. Nu putem să nu refacem – aici (cu îngăduinţa
dumneavoastră) – ultimele versuri, din poemul intitulat Bastonul de orb, de Gabriel Chifu – poemul despre care, poetul zice
că se vorbeşte despre el. Noi înţelegem, că aşa şi este – „de sus, spre mine,
coboară un imens baston de orb/ e bastonul, cu care se ajută la mers Dumnezeu/
mă va lovi, mă va doborî, mă va strivi ca pe un vierme/ nu. deocamdată nu mă
nimereşte”. Superb, nu? Şi când mă gândesc că acest poet e inginer automatist?!
Cine spunea că inginerii nu ştiu să dăruiască o floare... şi ce floare!...
semenilor săi? „Pentru făptura mea întunecată, ghemuită şi mută/ până şi
furnicile par gigantice” – ne spune acest poet, în alt poem: Fotografie pe grup. N-am ajuns la cer!
(nici noi, nici poetul) – dar avem această speranţă. Disciplinat cum se
doreşte, în dialogul ce urmează, Gabriel Chifu trage o concluzie cu multă
amărăciune: „poezia nu mai interesează”. Ceea ce este chiar mult prea trist”
(am citat un text din cartea mea „Liviu Ioan Stoiciu – Poezia şi subteranele
ei” pag. 199, dialogul nr. 77 – apărută în 2011). Acuma, dacă Marian Popa
spunea că poetul versifică lung, prolix şi nici romanele sale nu-i plac, iar N.
Manolescu crede că vicepreşedintelui USR, poetului şi scriitorului Gabriel
Chifu „îi lipseşte... o fărâmă de nebunie”, ce ne-ar lipsi nouă, să demonstrăm
contrariul? Haideţi, pentru că merită, să facem un tur de forţă şi de
imaginaţie prin poemele alese de criticul L. Ulici în „Antologia poeţilor tineri...”
3. Autoportret
(reconstituit prin imaginile unor versuri,
din toate cel 8 poeme publicate în
Antologie)
Atât cât le trebuie acestor
cuvinte aşternute sub forma unor poeme, să prindă viaţă, sub „văzduhul cel
limpede din munţii Carpaţi”- cândva – ori vacarmul de neînţeles „aidoma
armatelor pe câmpul de la Waterloo” – astăzi -, fiecare speră, prin poezie, să
ajungă acolo unde se întâlnesc vulturii, aşa cum scriam în poemul (sugerat mai
sus) despre „şi vântul, vulturii, ploaia”, încă de pe atunci. Eu, mezinul
familiei, i-am învăţat pe ai mei să se coboare într-înşii după soare. Am uitat
să las vorbă, despre cum aş fi vrut să arăt eu sub corcoduşii care dau să
înflorească. Câteva sugestii tot am apucat să aştern sub pasul de animal
părelnic al versului. Prima oară am murit sfârtecat de bomba călimării din care
vă scriu, a doua oară am murit de foamea şi setea cuvintelor. A treia oară am
murit ca deşert, înflorit doar prin cactuşi, a cincea oară am fost o mare
albastră în faţa căreia un orb, cu toiagul cu care se ajută la mers Dumnezeu,
îi tot încerca trăinicia ţărmului. Astfel au urmat, ca pe tabla lui Moise şi a
treisprezecea oară când am vrut să preschimb în ceva care nu moare, poemele
scrise până în ziua când speram să vă aduc veşti de la zei. Voi spuneţi că-şi
face, Homer, cruce deasupra ochiului de sticlă sub care s-a scris Iliada şi
Odiseea? Eu vă spun că, doar versul, zboară vultureşte, în timp ce pendula din
perete va şterge cu o gumă aceste destine, căzute ca frunzele, din copaci, toamna.
Sângele care bate în mine, bate şi în steaua Vega, îndepărtata. Şi, cu trupul
incendiat aştept versul. De un singur vers am nevoie! Înălţat ca un turn de aur
într-un ţinut misterios precum acel Eldorado a lui Poe. Ca să vedeţi că prin
acest vers până şi furnicile sunt gigantice. Continui să aştept în acest
labirint unde simt că se ascunde versul de care vă vorbeam. Oceanul gândurilor
mele există numai ca să acopere perla plăpândă a unui fluviu, ce mă ruga să
curg împreună cu el în căutarea oaspetului nemărginit „peştele mai mare decât
râul”.
4. Introducere
(parodie
după Gabriel Chifu)
de Tudor Cicu
Prima oară am murit
sub pasul de animal părelnic al
versului
înverzind a mirare.
A doua oară am murit şi de foame
şi de sete
deşi urla în mine oceanul
existând dintotdeauna
pentru a-mi ascunde doar perla
gândului.
A treia oară am murit în deşertul
care mă năştea pentru a patra
oară conducându-mi părinţii
la groapă.
A cincea oară, ehei!
Ca o pungă doldora de galbeni şi
de arginţi
eram peste voi toţi o mare
albastră,
pendula ce şterge în voi
într-o singură trecere,
tot ce i-am promis femeii iubite
într-o viaţă.
A şasea... a şaptea... a opta...
etcetera...
Am fost nimic şi am murit.
(Ziua aceea în chip de lacăt de
aur)
Ca o frunză uscată, fâl-fâl -
prin aerul dimineţii!
Zicând că aşa face vulturul...
Au urmat poemele acestea, duse de
un cortegiu cu îngeri
ca un ocean cu picioare...
A zecea, a unsprezecea şi a
douăsprezecea oară,
murind, de dragoste rătăcit în
părul femeii universale.
Până când m-am decis să mor de
bătrâneţe.
Cum mor mările planetei
sfârtecate de aceste întrebări
Până când, pentru a treisprezecea
oară,
ultima lebădă a lui Andersen,
simţindu-mă
puşca s-a risipt şi a curs;
vânătorul a rămas în văzduh
închis.
Şi am urlat pur şi simplu: „M-am
săturat să tot mor!”
Vreau să mă preschimb în ceva
Care nu moare –
ce nu moare? oare? şi are?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu