marți, 26 februarie 2013

317. Niciodată... parodii. (Citindu-mi contemporanii - I -)


                                     
                                          Din primul poet al acestor zile...
Viespi în cârciumă
(parodie după un poem de George Vulturescu)

                                       Motto:
                                       „La cârciuma lui Tolerantu
                                        Să-mi faceţi cruci cu diamantu
                                        Că ceea ce acum vă spui
                                        E ca şi cum, bătută-n cui”
                                                (versuri populare contemporane)

(Poem 25)
... Nici azi n-am pus nimic în gură...
Cu acea scăfârlie ţuguiată şi proiectată în tavan
îşi începu dolofana dezbatere, unul.
Ştiu: „nu numai cu pâine va trăi Dumnezeu
El, care a inventat ţuica la alambic
He-he! Ce nu-i iese lui Dumnezeu când vrea!”

... Asculţi vântul şfichiuind uşa bortei...
„Ştii că vântul împrăştie nu numai mirosul de prună,
Că smulge şi biciuieşte tot ce stă scris
În cartea lui Ieremia”.
- „Ce scrie? Hai na! Prea mă faci curios!”
„...Şi-l va umple pe El duhul temerii...”
- Lasă bre, temnicerii, mai bine ia şi bea
În grota literelor n-ai să găseşti
Palincă d-a noastră... Noroc!”

Băuse ăla, nu-şi pierduse încă toate minţile:
Gustul pâinii îl va şti şi cel sătul şi cel flămând.
E lege. Da se-ntreba: „Bă?! Băutura, ascultaţi aici
Duce la filosofie şi poezie,
că şi Tu, Doamne, ai zis, odată, pe Munte:
„Dacă sarea se va strica
cu ce se va săra, nu-i aşa... băutura?”

Înghit tăcerea, cucernic profund.
Eu, poetul, scriind toate astea într-o chilie:
- „Prilejuieşte Doamne, robului tău
Şi maicii Maica Precista.
Să urc scara tăinuită spre Tine,
după ce voi bea şi paharul aista
până la fund”.

                                   Alt poet al zilelor noastre...

Din când în când...
(parodie după poemul nr. 17 cu acelaşi titlu, de Gelu Dorian)
                                          de Tudor Cicu

Din când în când mi-e dor de poezii frumoase
Dar nu mai pot scrie despre ea
poezii eseniene, cum îi recitam în sănii trase de cai.
Aceleaşi sănii cu clopoţei, unde
doar raiul din cer cobora pe pământ.
Atunci, iarna chiar tăiase pârtii între mine şi ea.
Era - ca şi cum, Dumnezeu cu un fir de aţă
despărţea în felii, Lumea.

Ea ştie că eu pot scrie poezii frumoase – doriene!
Ca apostol al confesiunii de după elegiile lui Rilke.
Şi, dintotdeuana, mâinile mele scriu
alte mâini care se scriu pe ele
şi care aşteaptă de la mine poezia Frumoasei fără corp
trasă în sănii pe neaua unui amurg bacovian.
Scrie în sângele meu, cu o cascadă de sânge pe stânci sângerânde
până la ochiul în care Poezia
îşi trage, precum vulturul tipărit în palimpsestele lui Antim Ivireanu,
sufletul.

Ori, poezia pe care la foc viu o tot scriu...
Ca la focul ceaunului,
din care mielul lui Dumnezeu,
oricând poate învia.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu