2. Foto: În spate se zăreşte gardul de plasă cu pricina. Pe latura estică, cca. 85 m, în jos...
3. Diavolii de pe Pământ
„Cu alt prilej, odată, mai pe–ndelete, poate,/voi arăta cum Firea le-a
chibzuit pe toate”. Am citat, aici, două din versurile lui La Foantaine , din fabula „Dihania din Lună”. Despre astfel de
„dihănii” ne vorbeşte şi Nicolae Ciobanu în interviul dat revistei „Mişcarea
literară” nr. 1/2013. „Ca militar, în 1968, eu am jurat credinţă Patriei mele
pe Constituţie, nu pe statutul partidului unic, nu pe tratatul pactului
varşovesc. Şi de veneau peste noi ruşii (oare de ce s-au ferit?), chiar de
muream, o făceam ca un patriot, mândru că sunt român. Şi poate că mai
respectaţi, chiar temuţi am fi fost de cei care azi (români şi neromâni) ne
ponegresc ori ne iau la batjocură; ori ne dau lecţii de bună purtare,
prost-crescuţii” – dihăniile de după La Fontaine. Cu vreo doi-trei ani înainte, am stat şi eu de pază
la drapelul românesc, în curtea şcolii, într-un cort improvizat, prilej cu care
m-a străbătut aceleaşi sentimente, copil fiind. Citindu-i interviul dat, am şi
acum, în urechi, susurul versurilor scrise cândva, de Zaharia Stancu: „Nu mai
am cort, nu mai am nici un cort/Mă bate ploaia, vântul mă bate” (din:
„Întâlnirea cu Attila”) şi, la acele gânduri amare: „Asta, nu m-a împiedicat să
mă înstrăinez de ei cu regret, când am descoperit că una scriu, cântă şi alta
fumează. Nimeni nu a pierdut, fiecare a câştigat... Dar fiecare în alt mod!” –
am tresărit! Mi-au venit în minte, cele scrise de Ion Băieşu, în „Balanţa”:
„-Mă, enoriaşilor! Tu-vă paştele şi evanghelia mamelor şi taţilor voştri! La
muncă, ortodocşilor!” Băieşu, prevedea că, indiferent de câte „revoluţii” vor
trece peste acest neam, la fel vom fi trataţi, fie de aceşti „de dinainte” fie
de „cei de acum” – diavoli cât roşii, cât înfiretaţi (cum îi numeşte Nicolae
Ciobanu). Şi, nu pot să închei, pe măsura vorbelor sale, decât cu vorbele
„celuilalt” Gogol al naţiei: „Ciudat mai e făcută şi lumea asta a noastră...
fiecare maimuţăreşte pe celălalt... Aş pune rămăşag că mulţi vor rămâne uimiţi
că însuşi împieliţatul a apucat pe aceeaşi cale”. Le răstălmăcesc din gândurile
mele şi celor doi. Finul Sorin, care nu prea le are cu literatura, pricepe, cam
unde vreau eu să bat şaua:
- Naşule, eu zic, ferească Dumnezeu, n-am nimic cu capra oamenilor, da’ tot
capra aia era împieliţata. Păi, ce vină avea ciobanul (le povestisem cum,
mătuşa Sultana, îmi spusese numai mie, că se certase cu ciobanul nevrând să-i
mai plătească înţelegerea cu paza, din pricina caprei aceleia), dacă
împieliţata aia, cum simţise apropierea de casă, hai să-i dăm plasă ciobanului,
să ne rupem de cârd şi, tule-o, spre casă. Că pusese nea Sile, un laţ? Păi, de
ce să condamnăm bietul om, pentru încăpăţânata aceia de capră? Mata, spui, că
ţi-ai făcut datoria stând nemişcat opt ore sub drapel. Toţi ne-am făcut
datoria, cândva. Asta nu înseamnă că acel cioban nu şi-a făcut datoria. Că s-a
desprins o capră din cârd! Hai să-i dăm în cap ciobanului acela... Atâta ne-a
rămas?
- Da’, mai dă-o încolo de capră, măi Sorine!... Era frate-meu, care
întinsese mâna după sticla cu bere, văzând că finul Sorin, o reţinuse la el,
speculând câte ceva, în discuţia cu mine, despre anii de şcoală când făceam de
planton la drapelul României.
- Acuma, nu-mi aduc bine aminte, nici eu, intervin în disputa lor. Făceam
câte doi, de planton la drapelul României. Se pare că era prin ‘65, la moartea
lui Dej. Dacă ar fi intenţionat, careva, să ne fure drapelul, ce puteam face
noi, doi puşti de clasa a VI-a, ori a VII-a? Da’, ne dădea afară din şcoală? Ne
dădea! D-aia, zic şi eu ca finul Sorin: De ce să-i dăm în cap ciobanului,
pentru un drac de capră, ce nici măcar din aia râioasă cum zicea Nicolae
Ciobanu, de vă zisei. Mai ţii minte frate-meu, pe Ali a lu’ Buruk şi Abibe? Buruk
ăla şchiopul, om de serviciu, cu curăţenia, la şcoala din Tătaru! Îi furase un
berbec lui taică-meu, de la stână, într-o noapte. Până la urmă, s-a dovedit,
turnat de cineva, că Ali furase berbecul şi îl făcuse frigare, cu alţi câţiva „bandiţi”
de seama lui. L-au judecat la o şedinţă CAP, pe tata. Că, tot ce era posibil,
ca Ali să fi furat berbecul, da’, tata, ce a păzit? Dormea în timpul
serviciului? Că, parcă, seara după o zi de păzit oile, le plătea cineva ore
suplimentare ori spor de noapte, ca acuma? Totul intra la o zi muncă, cinci lei
norma zilnică, că de aia am fugit eu de acasă, să dau la liceu, că şi avea
tata, bani, să mă întreţină. „Ardeia-ar focul, cu decizia lor”, îi spunea tata,
mamei, când venise amendat cu cinci norme şi reţinerea din bani, la plata de la
sfârşit de lună, a contravalorii berbecului. „Păi, dacă îl prindeai, în saivan,
şi-i dădeai una cu ciomagul în cap, nu te băga la puşcărie?”, întrebase mama.
„Păi, da’ cum, altfel? M-au trimis ei, pentru o traistă cu porumb şi aia adunată
după ce băgase tractoriştii, plugurile, şi ce mai răscolisem eu, de sub brazdă.
N-ai auzit, motivarea? Că, o fi fost de sub brazdă, măi, nea Ioane, dar ce ar
însemna ca toţi sătenii, să haiducim pe ogoarele ţării, cum ne vine nouă la
socoteală, hai? Că, avutul ţării, e numai al ţării, nu să ni-l însuşim, care mai
de care, cum li se scoală unora?”... Trântesc cu năduf sticla de plastic,
goală, acum, de pământ, şi ea se duce agale, la vale.
- Naşule, ai rămas dator..., asta vrea să spună sticla aia. Hai la gardul
nostru, că n-au schimbat nimic, ai noştri, pe vremea aia, cum nu mi-e ruşine
nici cu ăştia, de acum, că vor schimba ceva. Nu vezi, naşule, că tot cine fură
azi, o găină, face puşcărie, iar cine fură o uzină, e băgat în guvern să ne
conducă?...
- Păi, dacă ştie cum se fură?, intervine frate-meu. Cu găinării d-astea,
trebuie să dea exemplu cei care trag tunurile mari. Adică, să ne arate, că
vinovaţi sunt tot mocofani de-alde noi, nu guzgani ca ei. Vezi, dintr-o capră
moartă, tanti Sultana face o tragedie. Da’, ia întreab-o, ce părere are de ăia
din guvern? Bănuieşti că-ţi va răspunde, că-i măcar unul, vinovat, că trebuie
să i se ia capul?...
- Nu-i nevoie, frate-meu, să o întrebi tocmai pe mătuşa Sultana! Mai acum,
câteva zile, venind aici, tot pe drumul ăsta, dau nas în nas cu Aurică, văr cu
soţia. Stă câteva case, mai sus de noi. Acum, arată rău, un om dărâmat de
sistem, poţi zice şi aşa. Fiindcă, acest Aurică, pe vremea lui nea Nicu,
conducea utilaje de prima mărime: buldozere, wolle, excavatoare, etc... Era şi
el, unul dintre cei de la ţară, folosiţi de fostul regim pentru a construi
comunismul pe şantierele patriei. Şi, a venit revoluţia, de care, cum spune, şi
el s-a bucurat. Dar, ce folos! Patria nu a mai avut nevoie de el, după trecerea
revoluţiei făcute de muncitori şi restul poporului. Şi, l-a trimis acasă, până
la noi ordine, i s-a zis. „Ordine” care n-au mai venit niciodată. A apelat şi
la mine să-l angajez. N-am avut cum şi nici putere să-l ajut. Lăsat „la vatră”,
precum Ivan Turbincă din povestea lui Creangă şi trădat de noul regim, după
asta, Aurică s-a luat de băutură şi, de aici i se trage tot răul. Ca să-i mai
oblojesc o ţâră sufletul, i-am zis că nu mai e mult şi ţara asta va rezolva
într-un fel, răul făcut în istorie, că de la Burebista tot o scăldăm în doru-lelii, da’, ne-om deştepta,
odată şi odată. Să crezi că-i de la ţară şi n-are cultură, că-i prost… Da’ ştii
ce mi-a răspuns? Că, ţara noastră e, nu împărăţie care se împarte, asta era pe
vremea lui Burebista, acum e (vai de capul nostru!) colonie, de-o luăm ca pe
jumări în furculiţă..., de-o dau rostogolul, până şi porcii cu piciorul, ca pe
bostan, chiar mai rău, că, acum, arată ca scroafa lui de astă toamnă, moartă în
coteţ, de n-a ajuns pârlită şi făcută jumări pe masa săracului. Că, degeaba
visăm cu toţii la bunăstarea ce trebuia să ne vină de Crăciunul ăla de pomină, când
l-am împuşcat pe dictator, că pe mese, au doar aleşii noştri, care „doar
răstigniţi în pat îşi mai ciulesc urechea” la vaietele poporului, vaiete auzite
şi-n liniştea nopţii. Ce sperăm pe anul 2013?, mi-a mai zis. Să se facă
dreptate poporului şi să înceapă cu Iliescu, că de-acolo a început tot răul.
Ăla e marele vinovat de ce ni se întâmplă acum.
- Omul simplu aşa gândeşte…, numai să aibe şi dreptate, îl
aud pe finul Sorin. În mâna unui singur om, să stea cheia acestui rău ce ni s-a
făcut? Numai unul singur, să decidă
soarta noastră, naşule?
Nu mai aşteptă
răspunsul, că trecuse hotărât la treabă, împreună cu frate-meu Niculae, care se
tot chinuia de o vreme, de unul singur, să descurce valul de plasă încurcat,
ori, mai degrabă, prost lucrat.
M-am gândit, că, într-un fel, prin
această întrebare, finul avusese revelaţia, pe care şi Mitea (din „Fraţii
Karamazov”) – a avut-o, atunci când află cu o răvăşitoare bucurie, că bătrâna slugă
a înviat, că Grigori trăieşte: „Mulţumescu-ţi ţie Doamne că mi-ai ascultat ruga
şi ai săvârşit această minune fără seamăn pentru mine, păcătosul şi
netrebnicul!...” Lui Mitea, anchetatorii săi, îi redase viaţa cu un singur
cuvânt. Asta înseamnă să fii recunoscător celui care judecă drept. Celui care îţi
redă viaţa, prin cuvintele sale. Dar, cum rămâne cu omul? Cel nesimţitor şi
mult străin de zicerea unuia ca Aurică, vărul soţiei, omul de la ţară? Cruzimea
omului de rând, aproape că atinge perfecţiunea (sugera Dostoievski), neintuind
în mult mai târziul, socratian modern, Petre Ţuţea, pe filozoful care are şi el
acces la adevăr şi, care, cam punctase recunoştinţa acestui popor faţă de
credinţa ce-o arătase el, patriei. Cât despre noi, cei care cotrobăim în sacii
altora, ce să mai zic? Dacă am deţine piatra minunată a diamantului din
povestea lui Andersen, poate am arunca-o aici. Şi, cititorul ar zăbovi un pic
şi ne-ar mângâia ceva mai creştineşte şi îndelung, bucuria noastră de a intra
în dialog cu el.
(va urma)
Starşnică alcătuire, mozaicată, din ce citeşte,din ce trăieşte Efendi Tudor cu ai să tătari şi netătari, de subt Penteleu..., cam tot aşa cum sum eu de pe subt Ceahlău... Că, pînă doar la poalele lui, mînci două-trei pîini, bei la toate izvoarele şi fîntînile din cale şi dormi pe unde apuci. Şi-ţi mai trebuie macar două perechi de ochinci ş-una di ciuboti... Rucsac, toiag, baltag... Că s-au înrăit vremile şi orice javră se dă la pedeştri.
RăspundețiȘtergereBădie Culai: Cam aşa şi de la Penteleu, până la nucul din poarta casei. Şi, susurul, dinspre vechime a unui cântec: "Doi ochi negri, două stele/Ca şiragul de mărgele/De la gâtul dragei mele"... nu reţin exact, dar, cam aşa cânta frate-meu, în seara aceea sub nucul de la poarta casei de la ţară. Frate-meu Niculae, cântă dumnezeieşte. A moştenit glasul mamei. Eu... un pic, mai bine ca al broaştei de pe baltă. Dar, am luat de la tata, gogoşi pe moşi groşi, spuse doar de mincinoşi... ca mine. Şi, de la bunicu, iubirea de a-i atrage, pe cât mai aproape, de băsnitul său, pe toţi ce vor, a mai căsca gura.
RăspundețiȘtergere