6. Arborele manuscris
Un autor rus ne sugera nouă cititorilor săi,
cum tabloul în acuarelă de deasupra patului lui de copil, a însemnat, pe
atunci, o ademenitoare potecă şerpuind prin pădure, ca prim semn al acestei
predestinări. Dacă nu cumva, odată, şi sărise într-adevăr de pe căpătâiul
patului, de-a dreptul, în tablou şi, s-a pierdut în pădurea imaginară. Dumitru
Ion Dincă, în cartea de poezie „Arborele manuscris”, mă invita la o călătorie
prin pădurea nebună: de arbori, de nuferi, prin „mările ultime şi de nesfârşit”
(pe acolo pe unde s-a pierdut cândva şi Uruma), în căutarea arborelui
manuscris, dar, neputând ţine pasul la candela scrisului său, întrezăream, în
calitate de cititor, cum poetul, cu gulerul raglanului ridicat o ia mereu
înainte, cu singurătatea care ne condamnă la o nemeritată tăcere de la o anumită vârstă,
încolo, şi promisiunea că „Voi veni în arhipelag închei epistola numai/ dacă va
ninge” (Draperiile cu trifoi ale planetei).
Aceasta e doar începutul călătoriei fericite
şi chinuitoare „care-mi strigă mai sunt poeme de scris mai ai de/ dat tribut
hârtiei nu mă lăsa singur în pădurea/ nebună” (Singur în pădurea nebună).
Mai ştim de la basm, că totul îi era permis
cavalerului rătăcitor prin Valea Plângerii, în afară de ceva anume – un tărâm -
care îi este interzis, dar de aici încolo, nimic nu va mai fi ca înainte şi, pe
urmele basmului, poetul Dumitru Ion Dincă ne conduce „acolo unde se îmbină sarea
mărilor cu lacrima cerului”, în faţa „muntelui de zgură adus de fluturi”.
Călătorind prin arborele manuscris, nu ai cum să mai inventezi alte cuvinte
pentru a-ţi arăta uimirea. Le ştii pe cele de acasă, din copilărie: „Ne lua
mama noaptea târziu roşii de vise şi-o pornea cu noi în / inima satului mai
scrânceam dup-o geană de somn căldura / adânc-a bărbatului urma aproape să
orbească ne legănam la / cimitir şi presimţeam îmbulzeala stelară „ (Năjitul). Cum însă, calea tăcerii e o cale blestemat de
grea, invocând amintirile ca şi cum „îi povesteşte cronicarului bolnav”:
„N-am să te pierd că ai trădat! / doar floarea soarelui era cuminte” (Cântec) - poetul, în sfârşit, mi se destăinuia: „auzi cum vâslesc buzele noastre a
împreunare” (În Morse) şi, musai să înţeleg, ca şi Orfeu, că, în căutarea
prea frumoasei Euridice, acel cântec misterios care te luminează şi nu te mai
arată singur – doar, nu-i aşa?- „...Ofelia din/ colţul planetei ne uimeşte cu
surâsul ei ca un crivăţ” (În toga lui Yoric), e un alt fel de cântec de
trecut Akeronul...
- Uite, naşule!... Acolo,
sub mărul acela, mi-aş construi o măsuţă şi o băncuţă din lemn, şi m-aş retrage
să scriu poeziile astea. De acolo, sigur poţi evada în pădurea de tei din
apropiere, ori în munţii ăia din zare.
- Şi dacă te trezeşti cu vreo nimfă că-ţi iese înainte
şi te avertizează, ca pe Făt-Frumos, că „ai trecut, nefericitule”, pe tărâmul
de pe Valea Plângerii?
- Şi, ce-i rău în asta,
naşule? Că, n-o să te pună la cosit fânul din grădină… Găseşti matale, ce să
faci cu ea.
Ia uite, ce visau ei? Muze
cu care să te joci de-a baba-oarba prin fân! Nu-i mai bine să nu-ţi iasă
înainte nici o nimfă ori muză, ca în povestea lui Făt-frumos, cel plecat în
căutarea tinereţii fără bătrâneţe? Să rămâi la masa ta de scris, doar cu lumea viselor
tale, fără a-ţi reaminti cineva că va trebui să încaleci pe calul cel năzdrăvan
şi să revii cu picioarele pe pământ, adică, să porneşti de dorul părinţilor spre
ţara care te aşteaptă cu Moartea în prag, gata să joace fripta cu tine. Nu, mai
bine, fără nimfe. Doamne, cum te mai păcăleşte viaţa! Mi-aduc aminte, cum
spunea tata, că o păcălea bunicul, pe soră-mea, atunci când plângea. O lua pe
picioare şi o juca pe picioaree cu mâinile, cântându-i acelaşi, interminabil şi nefiresc
cântecel: „carne… carne… carne… carne!”, până ce soră-mea, făcea ochii mari, ori
că-i plăcea sunetul cuvântului, ori că aştepta să-i pice şi carnea aia, dar,
cert e, că tăcea ca prin farmec. O trecuse bunicul în lumea tinereţilor fără
bătrâneţe, de uitase să mai plângă? Un astfel de plâns-cântat, ziceau ai mei,
că îi şi înduioşa, în cazul meu, atât de tare, că, imediat îmi făceau toate poftele, iar eu
obţineam tot ce-mi propuneam. De fapt, împieliţatele de surori mai mari, mă
puneau să stau sub fereastra unde ţesea mama, la războiul din casă şi, să urlu
cât mă ţineau bojocii. Ori, eu nu prea ştiam să urlu cu adevăratelea, ci, doar
scoteam un: „buhăăă… ăă.. buhăăă… vreau pepeneee…” şi o ţineam aşa, până când
mama, se îndura de mine, ieşea afară, mă lua de mână şi mă ducea în şopronul
închis cu lacăt, unde mă punea să aleg pepenele care-mi plăcea. Luam unul, la
nimereală, aşa credea ea, da’ ocheam şi eu unul mai acătării şi fuga cu el la surorile mele,
care, ascunse după tufele cu liliac din grădină, urmăreau scena cu lacrimi în
ochi, şi mâinile pe burtă, de râs. Nu trecea mult timp şi iar „buhăăă… buhăăă!...”, până
ce, din nou ieşea mama şi mă lua la rost: „Da’, ăla de adineauri? Ce-ai făcut cu el, măi, copile?” Cu mâna la ochi, ştergându-mi lacrimile prefăcute, îi arătam mamei, că
îl scăpasem jos, de se spărsese şi dădeam vina pe gâşte, că, săriseră pe mine să
mă înfulece cu coaja pepenelui, cu tot. Se pot uita astfel de amintiri
nevinovate? Păi, nu prea se pot. Atunci, cum să nu-i dai dreptate lui
Făt-Frumos, că şi-a adus aminte de ţara lui şi, dintr-o dată, l-a apucat dorul de
părinţi, şi-n loc să trăiască tinereţea cea fără de bătrâneţe, acesta a ales
Moartea care-l aştepta, mai să-i putrezească oasele, uitată, în cufărul cu vechituri? Ca să vezi ce năpastă pe capul bietului aventurier.
- Naşule, îl aud pe finul
Sorin, ceva rece…, mai e în beciul acela? Suntem, cu stâlpul acesta, cam gata.
Şi, ni s-a făcut sete…
Dau fuga din nou să apelez
la rezervele din beci, dar de astă dată, nu mai găsesc nimic. Umflu o sticlă de
plastic şi cobor la fântâna din jos de uliţa noastră. Trag de ciutura cu lanţ
şi îmi umplu sticla cu apă rece-rece, mai ceva ca apa ţinută la frigider. Când
le duc sticla şi văd că nu e cu bere, nu par a fi prea încântaţi. La plecare,
în drum spre Buzău, îmi fac semn să opresc maşina la bufetul de la ieşirea din
satul Negoşina. Le iau o sticlă cu bere, rece, de la frigider, pe care şi-o
trec, în timp ce eu conduc maşina, de la unul la altul. Îl aud mulţumit, pe
finul Sorin:
- Aşa da, naşule! Am uitat
sticla aia cu apă la capul locului, că acum aveai şi matale de-o duşcă rece!
Sunt atent la bolovanii
drumului şi mai înghit şi în sec. Dar, mă gândesc că, acolo în urma noastră, au
rămas multe poveşti nespuse şi multe vorbe nerostite. Dar, nici n-am susţinut,
vreodată, că poţi spune totul despre o lume în care te-ai simţit ca acel
Făt-Frumos, într-un tărâm ca cel al tinereţii fără de moarte. Fiindcă lumea, după cum
se ştie, n-are margini şi nici capăt.
(sfârşit)
Am făcut o probă, să văd de intră postarea la comentarii, deoarece am un semnal că n-ar mai merge... acestea. Dacă apare, după ce-l scriu, înseamnă că e doar o alarmă falsă! Cu stimă, la toţi cititorii mei, Tudor Cicu.
RăspundețiȘtergereTragicomicul strîns împletit (amintiri din copilărie, miniepopeea unui gard din plasă de sîrmă-mpletită), plus şuviţa lecturilor proaspete, cu fire din bucoavnele "consumate"-n restul vieţii, dau scrierilor de aici, din acest mini-serial (că nu mai avem nas a scrie feuilleton) aspectul treselor de codană: ţi se lipesc de ochi şi nu le poţi scoate cu-o lăcrimare; că, de pe retină-ţi coboară-n suflet şi acolo rămîn. Multă vreme. Peste care se tot adună alte şi alte izvodiri tudoriene (n-am aflat epitet inspirat pentru Cicu).
RăspundețiȘtergereFie-ntr-un Ceas Luminat tot ce ne oferi, Efendi. Chiar şi micile răutăţi ale rubedeniilor care se răcoresc din pet-ul de bere luat la drum din prima crîşmă-n timp ce domniei-tale nu s-au gîndit să-ţi zică să-ţi iei apă plată-n locul celei de fîntînă, cred că intenţionat uitată-n grădina-ngrădită cu trudă şi voioşie...
RăspundețiȘtergereBădia Culai, îmi răspunde:
Pe e-mail, bădia Culai îmi transmite:
Ca să fiu sigur că nu se mai şterge (stai liniştit: tot pe atunci "s-a pierdut" şi un comment mai grav pe gogea's blog, din norocire salvat şi e.mailat... Dar, tot nu apăru, pîn'acu! Mama lui de Internet...)
Acu, iată ce ataşai la coada istoriei cu gardul:
"Tragicomicul strîns împletit (amintiri din copilărie, miniepopeea unui gard din plasă de sîrmă-mpletită), plus şuviţa lecturilor proaspete, cu fire din bucoavnele "consumate"-n restul vieţii, dau scrierilor de aici, din acest mini-serial (că nu mai avem nas a scrie feuilleton) aspectul treselor de codană: ţi se lipesc de ochi şi nu le poţi scoate cu-o lăcrimare; că, de pe retină-ţi coboară-n suflet şi acolo rămîn. Multă vreme. Peste care se tot adună alte şi alte izvodiri tudoriene (n-am aflat epitet inspirat pentru Cicu).
Fie-ntr-un Ceas Luminat tot ce ne oferi, Efendi. Chiar şi micile răutăţi ale rubedeniilor care se răcoresc din pet-ul de bere luat la drum din prima crîşmă-n timp ce domniei-tale nu s-au gîndit să-ţi zică să-ţi iei apă plată-n locul celei de fîntînă, cred că intenţionat uitată-n grădina-ngrădită cu trudă şi voioşie..."
P.S. Vorba finului: "Aşa-mi şi trebuie! Data viitoare, că, se va ivi şi o dată viitoare, va trebui să fiu mai precaut. Ca în parabola, pe care, tocmai o spusei, azi, la lansarea de carte, a poetei Elena Radu şi a tinerei autoare Dana-Georgiana Biţeanu: Se spune, că, poetul a ajuns până la chiliqa lui Dumnezeu: "Doamne, am scris tomuri după tomuri, în setea mea pentru cunoaştere. Dar, cât am citit, cât am scris, nedefinitul, tot nu l-am decriptat prin cărţile mele. Setea n-am potolit-o şi nici fericit nu sunt!" Dumnezeu i-a zis: "Părăseşte casa ta, du-te, în Lumea largă până în Valea cu flori, acolo vei găsi o fată, însoară-te cu ea , fă-i copii, că la bătrâneţe îţi va fi sete şi, ei, o să-ţi dea un pahar cu apă să-ţi poteloeşti setea. După ani şi ani de zile, Dumnezeu a bătut la uşa poetului: "Ei, cum îţi este, acum?" Poetul i-a răspuns: "Am fost pe Valea cu flori, m-am însurat cu fata pe care am întâlnit-o, am copiii mari, de-acum, dar, nu mai îmi este sete!"