miercuri, 10 iulie 2013

392. Mitul şi destinul cântăreţului




Notă: Exponate din Muzeul de Arheologie de la Atena...


        Mitul şi destinul cântăreţului

   Cititorii mei, pe bună dreptate, se vor întreba: de ce trebuie să se dezvinovăţească poeţii pentru că, unul ca Femios, îşi depăşea condiţia de „cântăreţ” al momentului? Să-i dăm crezare lui Femios, când îi spune lui Ulisse, că le-a cântat peţitorilor „fiind mulţi şi tari şi ei m-au silit”. Încă de pe atunci, poeţii erau şi primii vizaţi, trimişi la ocnă, în exil... etc., fiindcă au cutezat să înfrunte ceea ce, niciodată, nu era de înfruntat. A păţit-o, mai apoi, Ovidiu Publius Naso. Femios, primul care înţelege riscul la care se supune, cântând liber, se supune peţitorilor, se supune lui Ulisse... şi aşa mai departe, îmbrăţişând totdeauna genunchii puterii. Să-l dispreţuiesc eu acum? Păi, dacă n-ar fi făcut astfel, ar fi fost ucis precum un om de rând, iar cântecul său ar fi amuţit pentru totdeauna. Notam, într-unul din eseurile mele despre una din cărţile poetului LIS, următoarele: „Nu ne vom asocia închipuirii iscusitului cavaler al Tristei Figuri, cum că, în încăierarea de la hanul unde a năzărit-o pe Dulcineea, s-ar fi crezut transportat în timpul încăierării pe câmpul lui Agramante...”. Altfel, poate aş fi fost un cititor care încă nu l-a citit cu asiduitate pe LIS şi, după această încercare, părea a-mi sosi şi mie rândul să nu-i mai citesc pe înţelepţi şi, ca într-o vale demnă de plâns, ar trebui să mă las acum în voia instinctelor, pentru ca imaginaţia să zburde. Dacă nu ar fi aşa, deceniile viitoare îmi vor da, ori nu, dreptate. Trebuie însă să vă mărturisesc – că sunt, la rându-mi, un vector al demonstraţiilor mele –, că aceste erori pot fi fatale sau geniale. În fond, nu acelaşi ecou îl poţi genera „povestind” (pur şi simplu) sau însăila în pagină, pure abstracţiuni. Această ultimă alternativă a eroului descris – cel care a şi trecut graniţa dintre mit înspre actualitate, va trebui repede diagnosticată, sau, mă rog, tratată cu maximum de seriozitate. Dar ce-ar fi spus Gogol? – mă îndemni tu, cititorule, cel ascuns în elegia nichitiană, care în loc de degete are cinci mâini. N-avem decât să căutăm răspunsul printre scrierile autorului rus: „Dar pe această fiinţă neînduplecată nenorocirea se prăvălise la fel de fatal ca şi peste cei mai mari regi şi stăpânitori ai lumii...”. O emoţie copleşitoare devenită, iată, o nenorocire. Acesta da ghinion, vei spune dumneata, cititorule! Altfel, rostul acesta, adânc (pentru înţelegerea celorlalţi) ar fi putut avea ceva din ceea ce Eumene îi reproşa „jălosului moşneag” (Ulisse – n.n.): „La mine soarta, nu căta pe voie”... adică lipsa lui de rost. Ar trebui poate să reamintesc, aici, discuţia avută la pescuit de Serghei Ivanovici cu fratele său, Levin, din Ana Karenina. O redăm: „Iarba spune apei: legăna-te suntem, legăna-te, şi de vânt bătute...”. Iar Levin îi răspunde (total pe dinafară): „– Nu cunosc ghicitoarea asta”. Ani de zile, nopţi şi zile nu? – poţi dumneata, cititorule, măcar o clipă, poftim: o clipă din viaţa fie şi a unei furnici; dar ca să constaţi că apropiindu-te de finiş, după ceea ce ai alergat de o viaţă, că totul va fi fost degeaba, că moartea e ultima treaptă, că de aici poate începe altceva, şi că totul e posibil de aici încolo, după ce ai trăit uneori o emoţie copleşitoare, chiar ar fi o nenorocire. Se pot întâmpla multe. Doar să mori nu! Acum, cititorule, trebuie să realizezi, că tâlcul poveştilor de rezistenţă îşi au cheia lor în fabuloasa adolescenţă a celor care le-a scris, iar lumea care va veni după noi nu va trebui să le uite. Aici, chiar trebuie să redau spusele sirenelor care îl tot ademeneau pe Ulisse: „Ulisse lăudate, vino-ncoace,/Tu slava nalt-a neamului arhaic,/Opreşte vasul să ne-auzi cântarea,/Căci nu vâsli vrun om pe-aici cu vasul/Vreodată fără să ne-audă glasul/Ca mierea de plăcut din gura noastră” (Odiseea. C.XII, v.258-263). Ridicăm cartea deasupra capetelor şi aducem slavă scribului care a notat aceste impresionante cântece. ...Despre "strădania obstinată a scribului" (ca să-i răspund poetului şi preietenului Ion Lazu), mi-a fost dată, prima lecţie, de Homer. Despre "odiseea", mai întâi, a lui Ahile în războiul troian, mai apoi, cu cea a lui Ulisse pe drumul de întoarcere către casă. Fără acest cântăreţ, pe numele său Femios, Ulisse ar fi sfârşit altfel (nesemnificant), printre peţitorii Penelopei, iar noi n-am fi scris, iată, după câţi ani?, de el.   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu