luni, 1 octombrie 2012

231. Din caierul vremii (Mama se temea de anul 2000)



Mama se temea de anul 2000

    În copilăria mea, Mama, repeta adesea că în anul 2000 va fi sfârşitul lumii. Aşa auzise, aşa i se spusese şi ei, atât ştia. Şi atât a repetat o viaţă asta, că în februarie 2000 s-a sfârşit ea. Avea 86 de ani. Odată cu ea, şi lumea copilăriei mele. Din clipa aceea, nu mai cred o iotă, în sfârşitul lumii. Pentru că, atunci când crezi cu putere ceva, acel ceva ţi se şi întâmplă. Aş fi dorit acum să ştie că poezia „Mamei”, trimisă acasă, la ţară, într-o scrisoare (era pe timpul studenţiei), a apărut în cartea mea de debut, din 2005 şi, mai apoi, în Antologia poeţilor buzoieni, în 2010. Scrisesem poezia, în timpul facultăţii şi îi trimisesem poezia într-o scrisoare. Deşi, spuneam în poezie, că, scrisoarea mea va poposi în fiecare zi în mâinile cunoscuţilor care ştiau s-o citească (Menţionez că Mama, era nevăzătoare. Un accident banal, petrecut în casă, la miezul nopţii, o lăsase pe vecie, fără vedere), n-am crezut asta, până când am văzut scrisoarea - pusă la păstrare în cufăr - roasă pe la margini, sub degetele celor care o întorceau pe toate părţile, în timp ce i-o citea mamei. Să vă redau măcar două strofe, ca nu cumva să credeţi că fabulez (poezia a fost publicată în cartea de debut „Cu marea în suflet”:
« Mamă, drumeţul care vine de departe
Si-ntr-un amurg, la poartă-ţi va bătea…
Primeşte-l, ospătează-l, dă-i  să bea -
Si pune-l să-ţi citească a mea carte.

In cufăr cu mai noile scrisori,
Vechea mea carte-i roasă de citită…
Dar via slovă ce cuprinde-n ea,
Ţi s-o părea cu el abia sosită. »
Amintind de mama, nu pot uita că, în copilărie, îmi ţinea partea când tata mă descoperea – în odăiţa din spate (unde aveam bucătăria), cu felinarul aprins, citind pe ascuns – şi făcea mare tărăboi. După tata, desigur, consumam gazul pe nimicuri, dar mama spunea că Dumnezeu m-a ales în mod special să fac anumite lucruri (precum cititul) pe ascuns – dar, mai făceam şi alte multe prostii pentru care mă muştruluia pe bună dreptate, zic eu, acum – şi nici măcar nu bănuiam, pe atunci, pentru care anume scop, ce nu putea fi încă înţeles în momentele acelea. Gândiţi-vă numai ce-i spunea Ivan lui Aleoşa în „Fraţii Karamazov”: „Eşti tu cumva în măsură să-mi explici care-i rostul ei (harababura vieţii – n.n.) pe pământ şi la ce poate folosi?!” Şi am în vedere episodul hăituirii acelui copil de curte, de câinii acelui general pregătit de vânătoare, pe motiv că acesta îi lovise, cu o piatră, un câine îndrăgit. Mama s-ar fi aruncat dinaintea hoardei hămesite şi asmuţite, pentru salvarea copilului ei! Îşi câştigase icoana aceasta, încă de pe vremea când se lupta pentru destinul propriului copil. Şi nu pot să nu-i recompun în câteva cuvinte icoana: „Când te-am deschis în gând, chiar erai o carte/Încercând să te recompun filă cu filă./Încercând!/Cum s-ar înfuria un canar pe gratii/Să le roadă, sau să-şi bage gheara în gât/Şi să învingă./Doar aşa să-şi învingă/Şi mult, mult lăudata lui moarte”. Iată, aşadar, de ce nu cred în „Apocalipsă” şi în speculaţiile care i se atribuie  în scrierile actuale.  Nu pot uita scena, petrecută mult după miezul nopţii, când într-o seară de octombrie, am sosit, de la Buzău, în satul natal dobrogean Tătaru, la casa părinţilor mei. Nu ştiusem, că întregului judeţ Constanţa, îi fuseseră închise drumurile de transport. Ceauşescu (prin mai marii partidului, din judeţ) decretase, ca autogara  din Constanţa să fie închisă pe timpul recoltării porumbului, astfel, ca toţi ţăranii, în loc să se plimbe la oraş, să participe la imensa acţiune agricolă. Când am ajuns cu trenul, din Buzău în Constanţa şi, am văzut un lacăt uriaş pe uşa autogarei, am rămas cu gura căscată, şi mintea interzisă. Aşa ceva, nici prin visele cele mai negre, nu-mi închipuiam. Îmi trebuia un plan, mai ales că, până acasă mai erau cca. 45 km buni. Până la Cumpăna, am luat cursa locală. De aici am făcut autostopul, până la Topraisar. De aici (era deja ora 9 seara), nu am mai avut noroc. Aşa că, mi-am luat bagajul pe umeri, şi am luat-o pe jos, spre casă. Nici mai mult nici mai puţin de 21 km. Vreo 9, tot i-am făcut eu, pe jos, când spre uimirea mea (reţineţi, era cam prin 1981), o maşină a oprit şi m-a luat din drum, fără a-i face măcar cu mâna. Când a auzit de unde vin, s-a închinat, bietul şofer. Mergea spre Negru-Vodă, un orăşel aflat la graniţa cu Bulgaria. Chiar a vrut să facă un ocol, de la Comana până la Tătaru, de 6 km., ca să mă ducă acasă, dar am refuzat. Era prea mult! Am încercat să-i plătesc, dar nu a primit nici un leu de la mine. Şase km. nu mai însemna nimic, de acum încolo. Am ajuns acasă, in jur de unu noaptea. Am aprins becul în camera unde dormeau părinţii. Erau singuri în casă. Mama a realizat că cineva se mişcă prin casă şi a dat semne că voia să afle cine se află în cameră. Iată conversaţia avută atunci:
- Care eşti, acolo? s-a mirat mama, mişcându-se în aşternut.
- Cine altul? m-am făcut eu a mă mira. Eu sunt! De mâncare, e ceva prin casă, că mi-e foame tare, după atâta drum?
- Păi, ţi-am spus că ai mâncarea pe sobă. Ia şi mănâncă, şi tu!
- Când mi-aţi spus? N-aveaţi cum să-mi fi spus! Abia acum am sosit de pe drum...
- Cum nu ţi-am spus? Ce tot spui acolo?! Când ai plecat la a lu Robu, n-ai lăsat mâncarea pe sobă? Ziceai că  nu ţi-e foame...
- Cum adică, la a lu Robu? Că vin acum direct de la Buzău... Nici nu ştiu cine e aia a lu Robu, am zis eu mirat foarte, de întorsătura conversaţiei. Dar, în timp ce mama, a realizat şi ea, că ceva nu era în regulă, cu conversaţia noastră, a tăcut subit şi, o vreme, a ciulit urechile, să desluşească prin „întunericul” camerei, enigma apariţiei mele acolo. Astfel, am realizat, că, fratele meu mai mic, Nicu (lucra prin Constanţa, pe vremea aceea), venise înaintea mea acasă, dar, că în clipa aceea, se afla la vreun ceai, la fetele lui Robu, de care auzisem şi eu câte ceva. Aşa că, am intrat în jocul acela, al evenimentelor zilei, încercând a mă amuza:
- Adică, eu vin de la drum lung, abia acum, dar aflu că eram de fapt plecat la a lu Robu. Ei, bine! A lu Robu nu există, nici mâncarea pe sobă n-am lăsat-o! Eu cred, că eu nu sunt chiar cel pe care-l credeaţi plecat de acasă, acum o oră două. Eu sunt plecat de ani de zile şi, uite, abia acum am venit acasă. N-aţi vrea să vă treziţi şi voi ca să stăm de vorbă, după atâta vreme? (Jucam teatru binişor). Dar, nu mi-a mers. Mama a sesizat nefirescul discuţiei, deşi, nu vedea nimic. Am auzit-o, după o vreme, strigând la tata:
- Ioane! Mă, Ioane! Scoală, mă... A venit Tudor de la Buzău. Apoi către mine: Tu eşti? Nu e Nicu?
- Eu sunt... m-am desconspirat. Păi, cine credeaţi că e?
Mama, a sărit ca o pisică, din pat şi, cu mâinile amândouă, mi-a pipăit faţa, să se convingă, că nu glumeam. Şi, nu glumeam. Eram chiar eu în persoană şi cu ei, faţă în faţă. Până a sosit frate-meu, de acolo unde plecase, am tot stat de vorbă, şi vorbele aveau să se termine abia când au dat zorii, şi am spus, că somnul mă ajunsese şi pe mine, ca pe oricare dintre muritori.
Nici nu mai ştiu (adormisem) ce şi-au spus ai mei, când fratele meu a sosit şi el de la ceaiul dansant la care fusese, cert e, că acesta, era în al noulea cer: odată, că-şi văzuse după doi ani fratele, a doua oară, că încurcătura iscată, îl înveselea peste măsură. Şi, tot cerea să i se povestească isprava acelei nopţi, încă odată... şi încă odată...        






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu