5. Acropole...
şi Plaka
Motto:
„... pe tracul Tamiris
Muzele l-au întâlnit
şi luatu-i-au darul cântării
Când de la craiul Evrit
din Ehalia el făcea drumul,
Se-ncumetase Tamiris
să bată în cântec pe muze”
(Homer: Iliada, C. II, v. 584-587)
De la Paralia Katerini , plecăm
pentru trei zile, la Atena. Drum
de 6 ore. Abia acolo pe Acropole mi-am pus întrebarea: Oare cum s-a putut
cuceri în construcţiile de aici, atâta perfecţiune? Când îţi pui o întrebare,
se cuvine să şi răspunzi la ea. În drumul nostru spre Atena, chiar am avut de
pus o întrebare! Oare, toţi bărbaţii greci, sunt ciopliţi „pe de-antregul” (cum
zicea Nietzsche) dintr-un acelaşi bloc de piatră? I-am argumentat soţiei, că,
nu laşitatea trupească m-a făcut să mă opresc pe faleza de la Thesalonic şi să nu-i urmez la
biserica Sfântul Dimitrie Izvorâtorul de mir. „Dar ce anume?” – întrebase soţia.
Fiindcă, eu cred că alte popoare îşi au sfinţii lor, dar, grecii au înţelepţi.
„La ce sunt mai bravi înţelepţii, decât sfinţii?” – m-a întrebat soţia. Nu ştiu
exact (am dat din umeri), dar, cred că prin judecăţile lor despre viaţă şi
existenţă, ce spuneau (după părerea mea), fac mai mult decât judecăţile astea
moderne, din ziua de azi. Să continuăm cu un alt gând rămas nerostit. De ce
oare Pericle n-a îngăduit să lucreze acolo, pe Acropole, nici un rob? Se ştie
că acolo, au lucrat marmura şi roca de granit numai cetăţeni liberi. Să însemne
gestul lui Pericle, cum că, perfecţiunea în artă nu se poate cuceri în
genunchi? Schopenhauer spunea că materia artei este chiar ideea platonică. Că
visul şi dorinţa sunt nemuritoare. Scărpinându-mă la rădăcina părului de pe
cap, aşa cum obişnuia bunicul meu ori de câte ori era pus în încurcătură, aşa
zice, mai degrabă, că nici visul şi nici dorinţa nu sunt eterne, ci trecătoare.
Îmi vine în minte povestea uciderii lui Esop care i-a batjocorit după bunu-i
plac pe preoţii lui Apollo, iar drept răzbunare, aceştia i-au îndesat în
traistă obiecte sacre din altarul la care oamenii de rând i se închinau zeului,
ca mai apoi să-l acuze de hoţie. Stâncile peste care acesta a fost aruncat,
stau şi astăzi mărturie prin acel roşu sângeriu, că adevărul e de partea celor
care nu trăiesc din ezitări ca Hamlet şi uneltesc împreună într-o lume, care,
firesc, se va şi schimba după voinţa lor. Când mintea ţi se îndreaptă numai
înspre Dumnezeu, atunci „de lume te mai leagă doar dorinţa de a nu mai fi în
ea” – spunea Cioran. Cu alte cuvinte, nici un adevăr nu te mai poate ţine legat
de această lume, în timp ce utopia lor (nu mai puţin dostoievskiană,
împărtăşită de altfel şi de Ivan Karamazov), este a unei umanităţi ce va trebui
să reuşească să găsească soluţia fericirii în afara ideii de Dumnezeu. Acum, eu
mă adresez doar acelui cititor care mă urmăreşte de o vreme şi pare mirat că nu
particip la discuţia celorlalţi. I-aş reaminti cititorului meu, cele spuse
„bătrânului” Pip din „Marile speranţe”, de mai vechiul său prieten Joe: „Sunt
destule lucruri despre care doi oameni ca noi pot să vorbească, ce să le mai
amestecăm şi pe cele fără rost?” Asta, pentru că, pe cel ce viaţa nu-l vindecă
nicicum de durere, vorbele nu l-or vindeca niciodată. Cel mult îi poate amâna
sentinţa unei erori deja făcute. Au făcut-o locuitorii Troiei, au făcut-o
judecătorii lui Iisus, cele care i-au fost înaintaşe Şeherezadei, dar n-a
făcut-o Ulise, nici Petru, şi nici iscusita Şeherezadă, care, mai mult decât
ceilalţi, înţelesese că, pierzând legătura cu cuvintele, poţi pierde legătura
cu fiinţele dragi pentru totdeauna. Nu mă tem de cuvinte, îl pot asigura pe
cititorul meu, şi întăresc cele spuse prin afirmaţia lui Ken Kesey dintr-un
„Zbor deasupra unui cuib de cuci”: „Lui Vik Lovell care m-a asigurat că nu mai
sunt balauri apoi m-a condus la bârlogul lor”. Nu pot spune, că pe Acropole,
m-am simţit în bârlogul zeilor. „Să privim laolaltă cu Anaximandros”, spunea
Nietzsche. Nici el nu m-a lămurit asupra oracolelor antice, nici eu, nu voi
avea parte de acea veche scriere de pe piatra de hotar a filosofiei greceşti,
deşi, multe inscripţii, săpate în piatră, am întâlnit. Horaţiu, cel pe care îl
luam drept pavăză a vorbelor mele, cândva - trimise prin acele „scrisori din
străinătate” (publicate pe blogul lui LIS) -, mă învăţase să nu am încredere în
„cel ce-acum, cu tine, credul, se desfată,/cel care speră să-i fii, mereu, doar
lui,/iubitoare icoană”, căci nu-i ştii (mai ales) „viclenele vânturi”. Cum
nu-şi dă nimeni seama (îmi spuneam după lecturile din tinereţe), că toţi au
vorbit în numele Omului, că s-au aflat şi ei în labirintul unor întrebări
pustiitoare, că au asistat cu toţii la astfel de tentaţii (asemănătoare cu cele
de azi) de a înlocui viaţa cu simple simulacre ale ei? Şi, dacă există
nedreptăţi mari, ce trăiesc veşnic, chiar nu mai trebuie să trăieşti, să
suferi, să te jertfeşti? Punem (vedeţi) o întrebare retorică. Câţi nu vor fi
osândiţi pe nedrept în felul nostru de a judeca pe Pământ, câţi nu vor fi ei,
aduşi la roata istoriei şi sfârtecaţi spiritualiceşte ca şi Cloşca, Horia sau
Crişan? E curios, nu-i aşa, să fii răscolit de patriotismul tău naţional, pe
pământ grecesc! „Pe mine însumi mă caut şi mă scrutez eu”, spunea o inscripţie
săpată în piatră, despre existenţa unui oracol. Seara, plimbându-ne prin
vestitul cartier vechi, al Atenei, „Plaka”, pe străduţe înguste, cu puzderii de
magazine şi buticuri cu suvenire (multe în cale), realizez că există o cheie
pentru taina acestei lumi antice, dar, să-i păşeşti peste Fiinţa Trecutului,
trebuie să-i pătrunzi în adâncul tuturor lucrurilor. La capătul străzii
Ifaistou o luăm la stânga şi apoi din nou la stânga spre Adhrianou. Comentăm
dinaintea magazinelor ce şi-au întins suvenirurile şi mărfurile de tot felul,
până în stradă. De fiecare dată, suntem asaltaţi de vânzătoarele amabile, ce ne
iau drept nişte nababi, gata să dea o avere pe acele nimicuri. Vai de mama
noastră! Gesticulăm din mâini, că, nu suntem hotărâţi, că poate ne vom mai
întoarce, nu ştiu, să vedem. Muntele Imittos domină orizontul la est cu acele
culmi împădurite spre sud, iar deasupra lor pietrele Acropolei şi coloanele
Partenonului luminate, ca ziua. Rătăcim o vreme, prin Adhrianou, printre
magazinele de haine şi ornamente, suveniruri şi bijuterii de-ţi iau ochii, pe
străzile bazar, până nimerim înapoi pe Monastiraki.
(va urma)
Gândurile dvs. din acest episod mi-au amintit o replică a lui Hamlet: "Sunt mai multe lucruri în cer şi pe pământ, decât poate cuprinde mintea noastră, Horaţio!" (aproximativ, din memorie).
RăspundețiȘtergereCoborând, acum, din cer, aş zice că e bine că nu v-aţi lăsat corupţi în bazarul atenian. Ghidul nostru din 2007 ne-a atenţionat să nu dăm, acolo, preţul care ni se cere, ci să negociem la sânge. Ceea ce eu am încercat să fac cu o pereche de cercei, dar mi-a reuşit numai pe jumătate, din pricina fiului meu care se jena şi mi-a încurcat planurile :) Doi ani mai târziu, în Turcia, devenise expert în negocieri.
Continuaţi! Îmi plac tonul şi punerea în scenă.
Florentina: Vorbele tale sunt bine grăite şi drepte. Dar mă munceşte un cuget. Ştiu doar că Zeus e bun şi el îmi vesti izbândire, dar sunt demn eu în a-i descrie, peste ani, fulgerătorul ceresc, ce-l făcu El cu zeii? "N-o să ne-ntoarcem acasă cu bine pe drumul acesta", spunea Homer. Doar tu mă încurajezi. Pariez pe asta şi, merg mai departe. Dar eu socot, că-n curând, într-o ulcică de aur, sorbi-voi Holda cuvintelor udate de rouă.
RăspundețiȘtergere