Mihaela Burlacu: „Simfonie pentru ciulini”
Tot în lupta cu viaţa, a
unei dramatice şi sfâşietoare lupte cu viaţa, este şi acest nou roman (al
V-lea) al prozatoarei Mihaela Burlacu; un roman de o forţă dramatică aşteptată,
începută ca un „recviem” mozartian, pentru destinul unei fete născute în câmpia
Bărăganului şi, terminată ca o „simfonie”, având în vedere tulburătoarea
poveste aşternută în cele 157 p. ale volumului intitulat „Simfonie pentru ciulini”, apărut la ed. Ex Ponto, 2012. Nu se poate
trăi, uitându-le zbaterile şi frământările vieţii, unor astfel de personaje
feminine - tuşate alb-negru, în tulburătorul tablou al unui colţ uitat de lume,
era mesajul pe care-l transmiteam autoarei, la apariţia romanului „Decalogul tăcerilor albastre” în 2007,
cu singura diferenţă, că, Omul-care-scrie (cunoaşte şi împărtăşeşte... acel
ceva) şi-a dobândit maturitatea scrierii sale, în acest din urmă roman. E
verosimil să presupunem, că pe acest parcurs al scrierii, Mihaela Burlacu a
cunoscut în tot acest interval de timp, toate afinităţile necesare încadrării
în roman, a poveştii necesare aşezării în pagină (visare-viaţă, vis-moarte,
destine-şi-vieţi, care se frâng spre a transmite „ceva” şi celorlalţi), care:
vin-se-nasc, trăiesc-şi-mor ca nişte râuri şi vieţi care se tot scurg... Ioana
este cea de-a doua născută în familia Flămânzilă din satul Coşereni „situat în
inima Băraganului”, cu patru fete născute la 3-4 ani diferenţă între ele. Dar,
cum înclinaţia Ioanei către carte era primordială, fiindcă doar „aşa reuşea să
înlocuiască lumea reală, plină de lipsuri, cu lumea din cărţi”, putea părea o
îndeletnicire ciudată în familia ei: „surorile o priveau diferit, uitându-se la
ea ca la un pui de vultur rătăcit printre găini...”. Părinţii Ioanei „priveau
cu mare scepticism înclinaţia fetei”, asta, întrucât situaţia precară nu le
permiteau să întrezărească vreo perspectivă fetei, dar să o mai trimită şi la liceu,
după ce rezultatele de după gimnaziu îi fusese încununate de succes, clasând-o,
dacă nu prima (cum ar fi fost corect), cel puţin a doua din şcoală, pentru că
„era foarte inteligentă, creativă, ambiţioasă şi foarte muncitoare”- ca să
folosim cuvintele autoarei. Şcoala primară a făcut-o în sat, terminând prima,
dar datorită sosirii în şcoală a copilului Radu, fiu de domn-inginer, nefiind
de conceput „în mentalul colectiv, ca fiica văcarului satului să-l întreacă în
medii pe unicul moştenitor al celei mai importante personalităţi a comunităţii
locale”, înţelegem de ce „nenorocita”, cum îi zisese profesorul Buzatu, în
gimnaziu, îşi avea (aşternut de zei) destinul său. Doar viaţa, pusă pe primul
plan, avea să-i servească şi lecţii nederepte şi nemeritate, năpustindu-se ca
tornada, din senin, asupra unor fiinţe plăpânde ce ar fi meritat mult mai mult
de la destin. Irina, sora ei mai mare, este la rându-i peţită de o familie cu
orgolii şi pretenţii nejustificate, şi „împinsă” de părinţi, spre nefericire.
Măritişul ei, viaţa devenită, mai apoi, un calvar, o va împinge către acea
inevitabilă fugă (împreună cu copilul ei) din casa socrilor, spre lumea celor
care mai au suflet şi inimă. Drama trăită de Georgeta, asistenta medicală din
sat (devenită printr-o întâmplare nefericită a Ioanei) protectoarea şi
sfătuitoarea eroinei noastre, este al unui destin la fel de fragil ca şi al
Irinei şi, cum se va dovedi în finalul romanului, asemănător de trist cu cel al
Ioanei. Simfonia pentru ciulini, în acest context, nu-i decât dragostea care
se revarsă din sufletele unor oameni buni (ca: Georgeta, directoarea şcolii,
primarul Constantin Borcan) asupra
firavelor tulpiniţe, cum a fost şi a Ioanei, încercând să le smulgă din
ghearele, şi urâţenia sufletească a întruchipării a tot ce era mai rău în
destinul unora ( ca: cel al tatălui Ioanei, al aromânului domn-inginer Nicu,
ori Marius... etc). „Ne aflăm într-o lume mică şi aşa cum se spune, adevărul
iese la iveală până la urmă) – scrie autoarea. Adevărul şi dreptatea
dumnezeiască: „o fi pe lumea asta şi o justiţie divină care să nu te ierte...”
– se întreabă autoarea. Păi, să vedem: Marius, infidelul logodnic al asistentei
Georgeta Creţu „domnişoara asistentă (care la cei 45 de ani) era încă
atrăgătoare”, plăteşte prin căsătoria cu o fată bogată, care se dovedeşte o
pramatie aventurieră, iar singurul lor rod, o copilă, este prin "talerul
dreptăţii" Celui-de-Sus, o fiinţă handicapată. Nicu, inginerul aromân, intrat cu
bocancii nesimţirii şi ai minciunii în viaţa Ioanei, va plăti şi el, ne dă de
înţeles autoarea (introducându-l sub tutela şi inima de iască a mamei sale, pe
motiv că „nu era din sămânţa lor”, ca şi pe Vasile – soţul Irinei – cel care-şi
va fugări mama cu toporul, şi va fi părăsit de toate femeile cu care încercase
să-şi refacă o primă căsătorie, pierdută pentru totdeauna, cu ceea ce
reprezentase îngerul-fecioară: Irina. Cu toate promisiunile unui destin, ce ar
fi putut să iasă învingător într-o binemeritată simfonie (vezi: Radu din primii
fiori de dragoste ai Ioanei), îngerii apropiaţi nu pot întreprinde nimic, iar
simfonia pentru acea floare de colţ, cum era imaginea Ioanei, devine o simfonie
pentru ciulini, adică, o simfonie a morţii: „Viaţa se scurgea încet din trupul plăpând
al Ioanei, iar ea (prietena ei, Georgeta – n-n.) simţea că nu o poate ajuta cu
nimic...”. Şi, ca înainte de i se arunca din ceruri, „giulgiul” morţii, mai
apucă să-şi asculte simfonia şi să i-o descrie şi prietenei care i se frământa
la căpătâi, neputând a-i veni în ajutor: „Văd nişte nori populaţi cu nişte fiinţe
de lumină, care cântă la un pian alb, cu coadă”. Moartea Ioanei, la naşterea
copilului, după ce fusese părăsită de inginerul Nicu, se transformă în urletul
şi furia noastră îndreptată spre cer; „în ciuda zăpezii abundente, care blocase
în nămeţi sud estul României” şi ar fi trebuit să aducă liniştea, şi pacea, în
acest mecanism al sentimentelor şi al adâncimii sufletului omenesc, dintr-un
spaţiu al scrisului feminin cu pecetea de acum: prozatoarea Mihaela
Burlacu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu