marți, 3 ianuarie 2012

68. Satanele mătuşii Talina.


Pe vremea când îmi scriam cartea „Călător prin Valea Plângerii” (apărută în 2007), una dintre schiţele ce ar fi trebuit să apară în carte, era o poveste foarte asemănătoare celei apărute deja în Almanahul „Renaşterea Buzoiană”, 2007 – cu remarca necesară înţelegerii cititorilor mei, că, Almanahul se scria în 2006, pentru 2007 – şi de aceea, am considerat că povestea scrisă de mine, nu trebuia să mai apară. Acum, vă mărturisesc vouă, că, schiţa, Gâştele din Bentu”  de Gelu Moise, părea copiată după povestirea mea, numai că, ea fusese publicată prima, deci, faptele reale despre o întâmplare petrecută în copilăria mea nu trebuia să mai apară. La apariţia cărţii mele am întâlnit câţiva localnici, care m-au făcut fiu nerecunoscător al satului, pentru unele întâmplări, pe care nu le-am scris în cartea mea. Am promis că voi reveni. Azi noapte, am visat că împingeam cu nuiaua un cârd de raţe spre baltă. Care baltă? Nu ţin  minte să fi fost prin preajma casei din copilărie vreo baltă. Şi, totuşi, una din raţe, ţuşti, pe lângă nuia, înapoia mea. Măi să fie! Te pui tu, o raţă, cu mine? Şi, unde, nu mă repezii spre ea şi haţ, de coada ei. Fulgii i-au sărit în toate părţile. Şi, apoi, tot aşa, până a rămas biata raţă cheală. Cheală-cheală, precum raţele mătuşii Talinii, după ce unchiul Nicolae, răsturnase din damigiană vişinile rămase după băutul vişinatei, undeva pe o brazdă din grădină, iar raţele, ca raţe, de, au tot mâncat din grămada de vişine, că, într-un ceas, două, toate au fost cu roatele în sus. Nu mai mişca una. „Lumea vrea proză şi eu înaintez cu poezia”, spunea Marin Sorescu. Şi, continua: „Uite în genunchi, cum făceau voievozii/ Şi depun jurământul de credinţă”; vă spun sincer, că, mătuşa Talina s-a luat cu mâinile de cap, când le-a văzut, aşa cu cracii în sus nemişcate şi, a chemat-o pe soră-mea Vasilica, să ajute la jumulitul penelor. Măcar cu asta să rămână de pe urma lor. După jumulitul raţelor, unchiul Nicolae a înhăţat sacul în care fusese aruncate şi îngrămădite raţele, şi haida-haida, cu ele la groapa de gunoi de la marginea satului. A doua zi de dimineaţă, unchiul Nicolae, tocmai trebăluia pe lângă cocina porcului, când, uliţa a fost străbătută  de un măcăit sinistru de raţe golaşe, ce tocmai băteau cu ciocurile în poarta lor, căutând să intre. S-a uitat mirat unchiul, ba s-a scărpinat şi după ureche ori ceafă, cert, e că a dat fuga în casă strigând:
- „Talino, Talinooo, ieşi repede afară!. Satanele tale sunt la poartă. Au venit satanele acasă.
Vă puteţi închipui? Cu sufletul la gură, a ieşit tuşa Talina să-şi vadă odraslele vii, măcăind ca altădată. Doar, nu puţine lacrimi lăsase ea în ţărâna unde le jumulise cu o zi înainte, raţelor dragi, puful pentru umplerea unor perne de pat. Să mai descriu şi eu ce a urmat după deschiderea porţii, când raţele au năvălit în curte în frunte cu răţoiul, care, oricât se zburlea el la cârdul de raţe, tot chel şi de tot râsul arăta. Au trecut de atunci, atâţia ani şi tot atâtea întâmplări. Lumea e totuşi la locul ei. În timp ce jumulea puful de pe raţe, împreună cu soră-mea cea mare Vasilica, mătusă-mea, a cam spus cuvinte grele la adresa Domnului, adică, o mândrie de raţe avea şi ea: le crescuse, le îngrijise ca pe copilaşii ei, şi dintr-o dată, Dumnezeu i-a adus năpasta asta pe cap. Cum adică? Dumnezeu e atât de orb? În cine loveşte el fără nici o milă? Bocea biata mătuşă, jumulea raţele, şi începuse să nu mai creadă în nimeni. Pentru ea, Satana era cel biruitor, şi ca atare, Dumnezeu fusese învins în mintea ei. Uneori, însă, ne întrebăm mirându-ne: iată, o întâmplare care are ceva în tâlcul ei, dacă nu cumva, vesteşte şi ceva, ce însuşi Dumnezeu ne-a transmis în „Ieremia” (16.20) : „Cum poate omul să-şi facă Dumnezei, care nu sunt dumnezei?” Din această întâmplare, mătuşa Talina, avusese ocazia să afle, că Dumnezeu nu se destramă cu orice întâmplare petrecută în viaţa unuia sau altuia. Dar, pentru a afla adevărul, Domnul ne cere tuturor, răbdare. Multă, multă răbdare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu