sâmbătă, 14 ianuarie 2012

78. Când a venit circul în sat.


 Vestea iminentei sosiri a unei trupe a circului de stat, se răspândise în tot satul, precum furtuna ce o stârnise buzduganul zmeului din poveste: boc! poc!... în poarta fiecăruia şi, de acolo mai departe. Sărise câteva femei, tocmai strânse buluc, cu căldările la fântână, pe capul fântânarului din sat:
- „Ai auzit? Se zice că au cu ei o caravană cu nişte magaoaie cu sonor, Cică, auzi colo, se aude până la marginea satului! Păi... unde să vină? La căminul cultural, nu spuseşi... Zi bre, ce stai ca o momâie şi nu spui nimic? Stana lu Pascalopol, cică, poţi să dai acolo câteva ouă, un pui, dacă nu-s bani... Primesc de toate. Fiecare ce are în bătătură. Matale ce zici?”
  Veneau ăia cu farmecele în sat şi lumea voia să ştie cât mai multe. Adică, ce? Aruncă ăia câţiva cărbuni încinşi în foc şi gata, apar umbrele morţilor şi toate închipuirile posibile şi imposibile din lumea asta? Zicea ţaţa Chiva a lu Gâlicel:
- „Mi-a spus noră-mea, că uite, aşa vă suceşte minţile la toţi! Acum, înnoadă o sfoară cu mâinile la spate şi zice acolo vraja pe loc. Şi ce văd ochii? O capră care înghite sfoara şi dă să fugă. Ăia, nu şi nu. Adică, unde fuge capra aia cu sfoara pe care tocmai a halito? O prind câţiva într-un colţ al scenei, apoi unul ridică o sabie şi harşt! Capra cade lată la pământ. Bagă unu mâna în măruntaiele ei şi scoate sfoara intreagă. Da să vedeţi mai departe! Nici picătură de sânge pe jos. Lipeşte apoi bucăţile tăiate şi ridică capra de coarne. Aia, behăie de câteva ori şi cam asta-i totul...”
- „Fugi fă d-acilea! E o copilărie să crezi aşa ceva, nu? Spuneţi voi, se burzuluia mătuşa Victoria la snoabele alea adunate în faţa cişmelei. Mi-a zis mie al meu... dacă îţi faci semnul crucii şi îmbraci pe dedesupt ceva pe dos, nimic din ce se petrece acolo pe scenă, nu e adevărat. O minciună! Ascultaţi la mine... Totul e o minciună”. În discuţie, intervenea şi nebunul satului, cel cu pălăria tăiată cu foarfecele într-o parte. Căscase gura mai întâi, scălămbâind din fălci, cînd în sus când în jos, când în stânga când în dreapta, şi intervenise şi el:
- „Ho, ho,  măi oameni buni! Păi... cum reuşeşete? Cum reuşeşte? Spui, tatăl nostru... şi gata! i-a zis şi Floarea al‘ lu Dinu. Dacă ne-ar da Dumnezeu mai multă minte, ar face şi aşa ceva”....
- „Fugi mă prostule... Cum adică? Dinu a lu Florea? Păi, nici să se pişe după colţul casei nu-i în stare. Face pe el! Na şi te uită, unde era viteazul?... se miră şi Frusina, cunoscută în sat, ca „floarea de dovleac”. S-ar fi încins discuţiile, până după miezul nopţii, dacă nu venea moş Ion, cu bidonul de gaz, de la cooperativa din sat. Cum dădu cu ochii de femei, căscă de două ori înainte de aşi face cruce, apoi, îşi duse mâna la gură, să nu intre în ea vreun bărzăune.
- „A venit caravana, anunţă el. Am văzut-o eu intrând la căminul cultural. Aveau cu ei o măgăoaie, că de abia au coborât-o din maşină vreo cinci inşi”.
   A lăsat femeile prostite la cişmea, şi bâţâind din mâini, şi-a ridicat bidonul de gaz din mijlocul drumului, de a plecat mai departe. „Întrebărilor care nu dau singure răspuns nu li se va da răspuns niciodată”, zicea Kafka. De la o vreme încoace, de când suntem noi singuri, nu punem întrebări şi nici nu ne aşteptăm să ni se răspundă. Dar, pe vremea aceea, oamenii îşi tot puneau întrebări şi, fiiindcă nimeni nu mai ştia să le răspundă, se duceau cu mic cu mare la căminul cultural, să vadă, cu ochii lor, acele minuni, despre care toţi vorbeau câte ceva, dar nimeni nu le spunea, că lumea se îndreaptă spre o lumină nouă, unde lucrurile se întâmplă altfel decât în realitate. Nu începuse bine, să se desfăşoare circul pe scena căminului cultural, că sala era deja arhiplină. Nu mai era loc decât în picioare, undeva pe la margini. Târziu, e drept, apăruse şi mătuşa Victoria. O fi avut de întors pe dos multe rochii pe dedesupt, ori, din cauza atâtor cruci făcute şi a multor rugăciuni rostite, întârziase, nu se ştie, cert e că în seara aceea, lumea satului avea şi de ce să-şi amintească, că, fusese şi ea la căminul cultural. Actorii circului, începuseră încălzirea spectacolului cu câteva numere de circ, făcând unele salturi şi câteva giumbuşlucuri. Apoi, intrau toţi în gura unei arătări uriaşe, ca de pe lumea cealaltă, după care arătarea se da cu toţi intraţi în burta ei, peste cap, şi-i arunca înapoi pe scenă, întregi şi nevătămaţi. Sala aplauda. Era în sală şi nebunul satului. Prin manifestările sale, stârnea râsul celor din jur, astfel că, lumea credea că se râdea pentru cele ce se petrecea acolo pe scena căminului cultural. Când şi când lumea din jur, îl auzea pe nebun:
- „Cântă muzicanţii fă? Mai cântă? Că nu prea aud”.
- „Taci dracului din gură mă nebunule...Te adună ăştia de pe drumuri dacă pun ochii pe tine. Ce ai? Ai băut o duşcă şi ai venit şi tu să caşti gura la comedii?”
Îl mai liniştea câte unul, îl mai zgîndărea un altul, de! Erau oameni  de-ai satului; se cunoşteau între ei. Era firesc să-şi facă unul altuia curaj. Pe scenă, de la o vreme însă, se petrecea ceva nemaipomenit. Scosese unul un bici şi pleznea de trei ori, după care, un altul tot lega de coada unui cocoş diverse greutăţi: scaune, dulapuri, mese...etc. Obiecte, pe care cocoşul le târa după el în plesniturile biciului dând roată scenei. Sala aplauda după fiecare număr. La un moment dat, s-a deschis uşa din spatele scenei şi cinci inşi au târât în mijlocul scenei un trunchi de salcâm cu coroana întreagă pe el. Indivizii, aveau topoarele pe umeri şi spuneau că tăiaseră salcâmul cu câteva clipe în urmă, taman din curtea căminului cultural. Aceştia au legat de coada cocoşului ditamai copacul şi, la câteva plesnituri de bici, cocoşul începu să alerge în jurul scenei cu copacul după el. Aşa ceva nu era de crezut! Păi, cum adică, ditamai copacul de cinci picioare, şi târât cu greutate de cinci oameni, un prăpădit de cocoş, să-l alerge ca pe un fulg în jurul scenei? Fâl-fâl, făcea uneori cocoşul dând din aripi şi încercând să se desprindă de pe scenă, cu copacul după el. Era delir în sală. Toţi aveau cocoşi şi găini pe la casele lor, dar nici prin gând nu le dăduse, că, o asemenea minune era de nasul cocoşilor. Biciul pocnea, sala tropăia şi urla în delir, actorii de circ care tocmai căraseră copacul pe scenă, alergau şi ei după cocoş, împiedicându-se unii de alţii. Ambuscadă în toată regula, spre râsul sătenilor. Atunci, se auzi vocea mătuşii Victoria, din fundul sălii:
-„Nu-i adevărat oameni buni! Nimic din ce vedeţi nu-i adevărat. Pe mine n-au cum să mă prostească ... o minciună e totul. De coada cocoşului, nu-i decât o crenguţă firavă, cât un fir de busuioc, ceea ce voi vedeţi ditamai copacul....
Dacă actorii de pe scenă nu interveneau şi nu schimbau decorurile, aducând pe scenă tot felul de jocuri artistice, probabil, că spectacolul ar fi degenerat în altceva.
.... Pe uliţile satului, lumea se înşirase după spectacol, grupuri-grupuri, către casele lor, obosiţi şi uluiţi după tot ceea ce li se arătase la circul care venise la ei în sat. Dar, undeva pe o ulicioară, se petrecea ceva ciudat şi grotesc, pentru ochii celor care tocmai părăsise căminul cultural. Mătuşa Victoria, sălta singură pe picioruşele desculţe, imitând pe cineva care tocmai traversează o apă mare, călcând pe pietre şi ridicându-şi rochia să nu o ude apa, până mai sus de buric... Unii râdeau, alţii îşi făceau cruce... numai mătuşa Victoria, nu auzea şi nu vedea nimic din ce se petrecea în spatele ei. Ea, călca apa, săltând pe pietre precum o căpriţă, care, fără de ruşine mai ţinea şi coada pe sus. „A râs maică de ăia! Acum râde tot satul de ea”, bârfeau pe la colţuri babele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu