Spun unii: a cădea în muţenie,
muţenia de dincolo de vorbire sau de refuzul vorbirii, e „o filozofie a
desemnificării”: adică, lumea care e golită de sens, indică o anumită Fiinţă
spre a fi indicată în cuprinderea lui Dumnezeu, spre a fi apoi arătată
oamenilor. Durerea muţeniei generale, e bine surprinsă de Marin Sorescu în
poemul „Uitarea”: „Doamne, Doamne, zilele astea câte le ai,/Le ai, când nu mai
poţi, nu ştii/Cum să scapi de ele”. Mi-am amintit (citind aceste versuri) că,
în satul meu, era unul, pe nume Şucuri – cu accentul pe i – care era meragiul
satului. Etimologia cuvântului, vine de la turcescul „mera” (care înseamnă,
păşune), şi „agi” (slujitor, un fel de caimacam al urbei). Cu alte cuvinte:
paznicul şef al ogoarelor dintr-o comunitate. Şucuri, avea şi un cal. Cal, cu
care da roată satului, dar, şi semănăturilor de pe câmpuri, din zori până în
noapte. Şi, pentru asta, era plătit regeşte de către preşedintele CAP-ului din
sat. Eram elevi de şcoală în clasa a IV-a, când într-o bună zi, ne pomenim, că,
în curtea şcolii tocmai intră călare pe cal, însuşi meragiul satului. Ne aflam
tocmai într-o recreaţie. După ce meragiul descălecă de pe cal, şi-i legă frâul
de stâlpul din faţa cancelariei, văzurăm cu toţii cum meragiul Şucuri, se
îndreptă spre învăţătorul nostru Burhaledin şi, după ce-şi strânseră mâinile,
se traseră deoparte la vorbă. După ce sună clopoţelul, şi noi elevii ne
ocuparăm locurile în bănci, învăţătorul, urmat de meragiul Şucuri, pătrunse în
clasă. Se făcuse linişte totală. Ochi şi urechi eram cu toţii la ce avea să ne
spună învăţătorul nostru. Acesta, îşi invită musafirul să ia loc la scaunul de
la catedră, iar dânsul, porni a se plimba printre bănci urmărindu-ne pe fiecare
în parte cu mare atenţie. Ce se întâmplase? Aveam să aflăm, câteva clipe mai
târziu, când rigla cu care domnul învăţător îşi bătea în palmă, îşi încetă
frecvenţa. În liniştea clasei, se făcu auzită vocea sa:
- „Să iasă în faţă cei care au
fost la furat morcovi, ieri, pe câmp!
Nici unul dintre noi, nu a mişcat
măcar un deget. Toţi ne ţineam suflarea. Domnul învăţător, roti rigla în jurul
palmei şi se mai învârti de câteva ori în jurul clasei, aşteptând din partea
noastră, demascarea celor vinovaţi. Nu se produse nici de această dată, ceva deosebit.
Atunci, domnul învăţător Burhaledin, luă iniţiativa:
- „Uitaţi-vă la ei! Care dintre
ei, au fost la morcovi, domnule Şucuri? Priviţi-le feţele şi numiţi-l pe cel
care s-a dat drept elevul George Călinescu.! Toţi cei din clasă, am făcut ochii
mari, ca şi cum urechile ar fi auzit ceva neverosimil. Meragiul se ridicase
dintr-o dată în picioare şi, după câteva priviri alunecate pe deasupra
băncilor, scoase dintre bănci pe unul dintre noi.
- „Cum te cheamă elev? (Ar fi
vrut să audă, oare, că respectivul era însuşi George Călinescu? Haida-de!)
- „Ion Petre, domnule învăţător!
(noi îi ziceam Ioanciu).
- „De ce te-ai dat drept George
Călinescu, elev?
- „Nu m-am dat nimic, domnule
învăţător. N-am fost eu acela....
- „Minţi! Şi, pleosc! Palma
învăţătorului mută falca dreaptă a lui Ioanciu din loc.
Cei din clasă, aveam să asistăm
la un moment neprevăzut. Ioanciu se făcu alb ca varul mai întâi, apoi se
clătină ca salcâmul bătut de vânt, şi în cele din urmă se prăbuşi la pământ, ca
un trunchi retezat de fierul ascuţit al toporului. Nu era de glumit. Elevul Ion
Petre, se zvârcolea pe duşumea, în spasmele unui ins cu simptome de epilepsie.
I s-a strâns degetul mic între dinţi, a fost udat cu apă, şi apoi târât în
bancă.
- „Nu vreţi, aşadar să spuneţi?
Lasă că vedem noi....
Rând pe rând, am fost scoşi
dinaintea clasei, vreo şapte elevi, toţi bănuiţi de meragiul Şucuri, cum că, ar
fi cei care l-au însoţit la furat de morcovi, pe Ion Petre, cel prins, şi care
se dăduse chipurile, drept elevul George Călinescu dintr-a IV-a. Stam în rând
ca vacile la iesle, aşteptându-şi tainul.
- „Să vă aud! Care dintre voi au
fost la furat morcovi? Ia zi, tu!....
Cel vizat, începu să plângă, spunând
că n-a fost el acela şi nici nu a văzut pe nimeni dintre cei de faţă. Şi aşa
toţi pe rând, am spus acelaşi lucru. Şi poate, n-am fi recunoscut, nici călcaţi
în picioare.
- „Ahaaa! V-aţi înţeles cu toţii,
să nu spuneţi?!....Ochii domnului învăţător se aţinti asupra unuia din clasă.
Strigă din toţi plămânii: Şabedine, vino aici! Cel vizat din ultimul rând al
clasei, se ridică în picioare şi păşi ca un ied la tăiere înaintea
învăţătorului nostru.
- „Te duci în curtea şcolii şi-mi
aduci câteva nuiele de liliac. Ai grijă să fie ceva mai groase, altfel, tu vei
lua cunoştinţă cu ele. „Până aici ne-a fost” am gândit cu toţii. Ne frecam
palmele la spate, cu degetele la mâini, cam pe acolo unde nu peste multă vreme,
aveau să se ivească băşicile, de pe urma nuielelor. „Aici o să ne cânte şi nouă
cucuveaua”, îmi spuneam. Pe Şabedin, care tocmai părăsise clasa, l-am fi vrut
atârnat în ştreang, ori legat de târâşul plugului. Fericiţi cei care pot zbura,
îmi spuneam. Arză-l focul cel viu şi pe meragiu, şi pe domnu învăţător. Una-două,
aş fi înălţat din mâini şi, ţăşti, pe fereastră, în văzduhul de afară dacă am
fi fost păsări. Dar din păcate nu eram păsări. „Dacă nu se poate, Doamne,
prăbuşeşte acoperişul clasei peste noi, să scape cine poate, iar dacă nu,
alege-s-ar praful, praful şi pulberea din meragiul Şucari. Mânca-l-ar viermii
din creştet până-n tălpi”, gândeam. De-ar fi avut şi el copii, pesemne, ar şti
ce e acum în sufletul nostru. Unii dintre noi, cei puşi în rând, îşi tot
ştergeau nasul şi ochii cu mâneca hainei. Învăţătorul nostru îşi pierduse
răbdarea. Deschidea uşa şi privea, când în afară (sosirea lui Şabedin), când pe
fereastră (doar, doar l-o zări venind). Când uşa clasei s-a deschis larg, şi l-am zărit pe Şabedin, colegul nostru,
gâfâind în prag, am crezut că ne-a sunat ceasul la toţi.
- „Domnu învâţător... domnu
învăţător... se bâlbâi elevul. Calul...calul... a intrat în grădina şcolii
şi... a călcat totul în picioare... n-am putut să-l dau afară.
- „Ceee? Ce-i cu calul? a tunat
învăţătorul nostru.
- „A distrus tot...tot...tooot!
Vă închipuiţi ce a urmat, dacă
aţi şti, că, şcoala noastră avea una dintre cele mai frumoase grădini de
zarzavat, nu numai din CAP, dar şi din sat. Învăţătorul nostru era autorul ei,
şi se mândrea cu grădina şcolii. Se lăuda cu ea şi preşedintele de CAP. În
câteva clipe, întreaga clasă se afla în curtea şcolii, urmată de învăţătorul ei
şi meragiul Şucuri. Poarta grădinii şcolii era dată deoparte, iar calul
meragiului păştea nestingherit printre răsaduri. Ciudat, însă, brazdele fuseseră
culcate palangă la pământ sub copitele calului, ca şi cum acesta, o dată intrat
în grădina şcolii, se pornise să zburde şi să treiere grădina de-a lungul şi
de-a latul. Cum, eu eram unul dintre cei scoşi dinaintea clasei, aflat ceva mai
în urmă, priveam nedumerit agitaţia învăţătorului şi pe a meragiului care se
luase de păr, şi nu-mi luam ochii de la colegul nostru Şabedin, care, privea
senin şi împăcat toată scena, mulţumit că, printr-un fapt numai de el ştiut,
salvase de la o tragedie (prin alt dezastru) nişte prieteni. Nu m-am îndoit
nici o clipă, că, el provocase tot ceea ce urmase, în puţinele clipe când
învăţătorul nostru, îl trimisese după acele nuiele de liliac.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu