joi, 5 ianuarie 2012

70. Sunt oameni fericiţi, cei care scriu?

 La această întrebare, aş afirma, că, în vremurile acestea, cerul este din ce în ce mai fumuriu, abia licărind uneori, câte o lumină de speranţă. Vorbesc aici, incluzând şi lumea cărţilor scrise în timpurile noastre, sub cerul tocmai amintit. „Nu mai visa copile!, o aud prin vremuri pe mama. Du-te şi tu cu copii la joacă!”. Adică, să mă îndrept şi eu ca toţi ceilalţi spre cele pământeşti. Lăsam o clipă cartea din mâini… „Ce o fi zis mama?” Şi fiindcă nu-mi aminteam, deschideam cartea şi mă pierdeam din nou în lumea celor care vedeau altfel, lucrurile. Lumea în ziua de azi, nu mai e aceea în care scriitorii întâlniţi în copilărie, m-au azvârlit undeva spre ceruri, tare departe de ceea ce Boris Pasternak numea”un ecou de clopot” …unde totul, apărea şi dispărea apoi „ca-n urma unui car, răzleţe paie/pe cerul ud…”. Închei aceste rânduri, gândindu-mă la Marin Sorescu, cel care ar fi vrut ca în poezia noastră să apară şi „cel aşteptat”, spre care să ne uităm cu toţii „ca la cineva dintr-o altă lume”. Marile poeme sunt creaţii de tinereţe (înţelegem asta), numai că, în timp ce filozofii, de regulă, sfârşesc după 50 de ani, poeţii sfârşesc opera lor, cu mult înainte de atingerea acestei vârste. Şi, cum să nu exclami, cu exuberanţa lui Rimbaud: „Era atât de dezbrăcată…” sau, cu aroganţa adolescentină a lui Mircea Dinescu: „Sunt un lichen albastru pe pulpe de femei…”, ca să nu mai adaug aici, impertinenţa unuia ca Maiakovski: „Fiţi amabil, pieptănaţi-mi urechile…”.V-aşi mai aminti doar, cele spuse cândva de Cioran, cu privire la îndrăzneala unora de a intra cu bocanci cu tot în literatură. Şi, nu mă refer la proza din zilele noastre, a cărei menţionare în vreo revistă sau alta, necesită întregul, pentru a discuta despre ea, pe coordonate critice. Bucăţile de proză, din zilele noastre, apărute ici-acolo, prin diverse reviste, nu trezesc, decât interesul de a intra în posesia cărţii, pentru a putea comenta câte ceva despre arta scrisului. La urma urmelor „ce să mai cauţi printre muritori, când tu cânţi din orgă şi ei din fluier” (Emil Cioran). Să nu fie Dumnezeu, starea de a înclina balanţa talgerului către nevoia mea metafizică de a mă săvârşi în cea mai îndepărtată treaptă a privitorului ? Dacă n-ar fi aşa, atunci nu ne mai rămâne decât să ne amuzăm cu toţii de cele pământeşti. Anecdota acestui tâlc, ne spune,că, într-un sat din Moldova, se născuse cei mai mulţi copii, din cât arătau statisticile recent făcute. Curiozitatea, l-a împins pe un reporter, să ajungă în acel sat şi să afle mai multe detalii ale fenomenului, ori ceva lămuriri dacă era cazul. Tot ce a aflat, a confirmat statisticile întocmite. Iată ce anume a descoperit reporterul: în trecerea prin acel sat, trenul de ora 4,30 dimineaţa, nemaiavând personal la bariera cu trecerea peste calea ferată (se ajunsese şi–n nordul Moldovei cu restructurările), mecanicul de locomotivă, fusese instruit să şuiere cu sirena, din toţi plămânii, anunţându-şi prezenţa în zonă. Tot satul se trezea brusc şi ce dracului era să mai facă românul la ora aia? Până la orele 6 dimineaţa (când trebuiau să se pregătească de plecarea la serviciu, nu mai era mult. Să se culce la loc, cine mai avea chef, aşa că se apucau de treabă. De aceea, statistica aia, era cât se poate de firească. Dacă nu ar fi aşa, păi atunci, eroul dostoievskian ar lua proporţii swiftiene, prin cele întâmplate în visele sale, când cei din vis se dovedesc cu mult mai receptivi la suferinţă decât ucenicii lui Iisus. Mai mult de atât: un medic german, susţinea, că, talentul se dezvoltă, mai frecvent, prin cultivarea dinamismului vieţii instinctive în corporaţii de existenţă a mai multor generaţii la un loc. Dar, la transformarea unei personalităţi în geniu, un rol deosebit îl joacă „încrucişarea” (amestecul) talentelor din domenii diferite, din ceea ce unii, numea asta, „bastardizarea” simplei exercitări a scriiturii. Aici, intelectul nu poate fi despărţit de instinct, ca de o  prăpastie, cum cred unii. Reporterul acela, şi-a încheiat cercetarea spunând că nu e nici o şansă, ca din această întâmplare, cu trenul, la trecerea prin Moldova, să se petreacă mai ştie ce alte transformări genetice şi să asistăm la sosirea pe lume a „mult aşteptatului” trâmbiţat de M. Sorescu. „Te-am prins – spuse Sancho; aşadar, faima aceluia care învie morţii, dă orbilor vederea…”, iar „capul gol, doar vântul scălda-va-n alintare”  (A. Rimbaud). Câtă sforţare, îi cere Cel-de-Sus, scriitorului, ca nimănuia, orice fir de nisip din clepsidra care tot cerne timpul, e de neînchipuit, pe lângă tulburarea autorului când gândeşte ultimele cuvinte la cartea sa… „Poezia este fiica unei raţiuni superioare, nimic durabil şi esenţial nu apare acolo unde nu există un spirit care poate gândi marile categorii şi poate pune ordine în haosul aproximaţiilor”…, spunea Eugen Simion. Daţi-mi voie să mă îndoiesc şi eu de câte ceva din tot ce am afirmat cândva cu privire la rostul şi fericirea celor care scriu, precum J.L.Borges care spunea răspicat: „Fiecare se îndoieşte de arta sa şi de propriile-i mijloace”. De aceea, citim tot ce ni se oferă, cu o misterioasă cuviinţă.        

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu