marți, 15 mai 2012

158. Din caierul vremii... (II)


Cum a fost să fiu numit şi  "poet român"



 Există în Sura 94 din Coran, intitulată „SURAT AŞ-ŞARH” (sura Deschiderii) un verset pe care, citindu-l cândva, l-am notat într-un caiet cu alte însemnări, din dorinţa de a reveni asupra lui, pentru că exprima pentru mine, ceva nelămurit la acea vreme. Îl redau aici, cu acele însemnări: „Iar atunci când vei termina*, trudeşte**” (v.7). Şi îmi notam dedesubt aşa: (* când vei termina lupta cu frământările sufleteşti, pricinuite de alţii; ** atunci lauda îţi va aparţine ţie şi Dumnezeului în care ai crezut, pentru realizarea ta). Am făcut un efort în memorie, să-mi amintesc prilejul cu care făcusem aceste însemnări. Mi-am amintit doar, că în clasa a VI-a (sau) a VII-a de generală, începusem să scriu poezii. Pe ascuns ţineam un carneţel pe care n-aş fi vrut să-l vadă nimeni. Dar, fiindcă nu mă puteam stăpâni nici la orele de clasă, într-o bună zi, profesorul de matematică mă surprinse la una din orele lui, cum tocmai îmi notasem „ceva” în carneţelul vârât, mai apoi, sub bancă. L-a luat în mână, l-a frunzărit câteva clipe, apoi mi l-a întins, zicându-mi: „Lasă-te de prostiile astea. Mai bine ai fi atent la oră, că nici la matematici nu străluceşti”. M-am simţit rănit în orgoliul meu de copil, aşa că am ripostat: „Bine domnule profesor, dar dacă nu sunteţi de specialitate, cum puteţi afirma despre poezie, că-i o prostie o astfel de îndeletnicire?” „N-ai decât să le arăţi şi profesorului de română, o să-ţi spună că toate astea sunt numai prostii în capul tău”. Mă simţeam, cum spunea Panait Istrati în povestirea „La stăpân”, când împreună cu mamă-sa se prezentase la uşa lui Chir Leonida, pentru a se angaja la stăpân: „Mie mi se zvârcolea inima ca o vrabie în mâna unui copil: mă credeam pe punctul de a fi înmormântat de viu”. Am tăcut, fiindcă altfel, m-ar fi scos la tablă, m-ar fi încurcat şi mi-ar fi dat o notă proastă. Şi, poate ar fi făcut-o, dacă nu m-ar fi salvat sunetul clopoţelului. Nu i-am purtat pică profesorului acela şi nici nu i-am arătat profesorului de română carnetul acela cu poezii. „Copilul e începutul şi sfârşitul lumii” mai spunea Panait Istrati. Cum să răneşti şi să îngropi cu asemenea vorbe un copil ce are o asemenea îndeletnicire? Asta, nu mai înţelegeam. Poezii, însă, am continuat să scriu, uneori şi pe foi albe, singulare, pe care le doseam prin nuştiu ce manuale. Aveam în sat, o verişoară, Maiorica Richea, care-mi ştia pasiunea pentru literatură, dar nu ştia că scriu şi eu poezii. Avea această verişoară mai mică, un dar cu care era înzestrată, în a recita cu voce tare. Povestea pe care de abia acum, încerc să v-o spun, s-a petrecut pe vremea când eram licean. Veneam pe acasă doar în vacanţă. Vară-mea (era elevă în cls. A VII-a), a venit într-o zi pe la noi, şi i-a cerut mamei voie, să se uite prin cărţile mele de literatură, doar-doar va găsi o poezie, care să-i placă, cu care să se prezinte la un concurs de recitări de poezie, organizat pe comună. Participau la acest concurs, elevi şi eleve din mai multe şcoli de pe raza comunei. Şi, tot răsfoind prin cărţile mele (mama îi dăduse voie) a dat de o coală de hârtie pe care se afla scrisă o poezie de-a mea, intitulată „Fericire, dacă…” – semnată cu numele de Mihai Lormin. Din Liceu, începusem să-mi semnez poeziile cu acest pseudonim, din teama de a nu fi „luat la ochi” de colegii mei de la Liceul Industrial Energetic Constanţa, care, numai ochi buni nu aveau pentru orele de literatură, pentru profesoara de Română, Jean Elena (sora lui Jean Constantin), dar şi pentru oricine manifesta o cât de cât aplecare şi înclinaţie pentru literatură. Se înţelege, eram doar un liceu de specialitate!  Verişoarei i-a plăcut poezia, găsind-o „cu multă muzicalitate, cu un anumit mister poetic” (cum se exprimase ea mai târziu), când mi-a povestit întâmplarea. „Am ales acea poezie – povestea ea în direct chiar autorului ei, fără să bănuiască ce exprimau „mirările” şi „uimirile” de pe faţa mea –poate, fiindcă am înţeles că şi ţie îţi plăcuse atât de mult şi o copiaseşi pe acea coală de hârtie. Am ales poezia, am învăţat-o, era, de altfel, uşor de memorat, avea doar 8 strofe şi fiindcă începea cam aşa: „Cum cocoşii-n lună/N-or mai şti să zboare,/Să mă cerţi, mai vrei?/Palidă ninsoare!”… şi se termina cu acel îndemn al poetului, pentru a primi în schimbul fericirii, numai lupta sa în viaţă, ca semn al izbânzii care va veni, dacă o faci cu plăcere: <<Fericire! Dacă,/Lupta-ţi voi primi/ Turma ta de vise/Cine-ar păstori?>> Aşa înţelegeam eu pe atunci, pentru că trebuia să descrii la concurs şi tema poeziei alese”.
- Da, dar era o nebunie să renunţe la fericire, pentru nişte amărâte de vise, nu crezi? am căutat eu să-i atac principiile.
- Nu-i deloc adevărat! Poetul acesta înţelegea să lupte pentru o idee, pentru o nebunie cum spui tu, pentru orice, dar numai să creadă în lupta sa. Cine nu simte nevoia unei lupte, fie şi numai a lui, acela nu trăieşte, se pierde pentru totdeauna…
Eram mirat şi uimit şi nu ştiu ce m-a oprit să nu o îmbrăţişez pe loc. Am făcut o „mutră” de om nemulţumit şi în total dezacord cu cele rostite, lăsând-o să continue, căci îmi devenise tare dragă.
- „… şi m-am prezentat la concurs. Am primit aplauze, iar juriul, la sfârşit, a anunţat întreaga sală că fusesem desemnată câştigătoarea concursului. În aplauzele sălii am urcat din nou pe scenă, unde mi s-a înmânat premiul şi-n ovaţiile celor prezenţi am fost rugată să mai recit încă odată << Fericire, dacă…>>. La sfârşit, juriul, nedumerit de numele poetului care scrisese poezia, mi-a cerut să spun câteva cuvinte despre autor. Era singurul lucru despre care n-am ştiut să răspund. Doar am îngăimat: Mihai Lormin este un poet român… şi am tăcut, fiindcă mă făcusem roşie la faţă, pentru că nu ştiam prea multe. Aplauzele, m-au scos şi de data aceea din încurcătură”.  Vă închipuiţi, când a terminat de povestit, aveam lacrimi în ochi şi mi-am sărutat cu foc, şi drag, verişoara.
- Hei, ce-i cu tine? Doar n-am făcut cine ştie ce bravură?!
- Sunt atât de fericit! am liniştit-o. Fiindcă, azi, e prima oară când aud că sunt şi eu „un poet român”.    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu