vineri, 25 mai 2012

166. Dintre sute de catarge... (Oana Calen)



    Oana Calen: Prin intermediul poetului Marin Ifrim, cel care lucrează mereu la proiecte care sunt gândite pentru a scoate pe tineri din baruri şi discoteci ca să-i aducă în bibliotecă, întruna din zilele acestea am intrat în posesia plachetei de poezie, semnată de o foarte tânără poetă, Oana Calen, elevă (pe vremea când îşi scria placheta de poezie, azi studentă, după câte aud) - intitulată „Despre viori”, apărută la Ed. Univers Ştiinţific 2007. Oana Calen „fermecătoarea codană buzoiană”, cum apare prezentată pe coperta plachetei, se situează prin trăirile cuvântului scris, la extremitatea superioară a spectrului actualei generaţii, (generaţie supranumită metaforic „copii indigo”) şi, pentru care lipsa fiorului liric, dintre cuvântul scris şi suflet, este pus sub semnul îndepărtării de marea poezie populară atât de magic exprimată prin doine, balade şi cântece de dor, de jale şi de dragoste. Tânăra poetă buzoiancă, refugiată şi ea „sub convenţiile jocului suprarealist” (după profesor dr. Tudor Opriş), nu uită că psihoterapia cuvântului scris în poezie, te poate mântui, şi chiar are puterea de a schimba oamenii, aceste „inimi în săbii” (La râul Babilonului am şezut şi am plâns). Mesajul nu e nou. Întoarsă la fiorul poeziei poeţilor Văcăreşti, adică la începuturi, actuala generaţie a scrisului, se mai poate salva din peroraţia halucinantă a acestui tablou nou în poezie şi de-un teribilism declarativ, şi fad. Şi, o recunoaşte şi tânăra poetă: „Ai prostul obicei să faci delfinii să plângă/… ai prostul obicei să tulburi mările sculptate în laviu” (Ai întrecut orice măsură). „Fiinţa temătoare” – cum îşi defineşte în poezia „Flămând” sufletul, e argumentul accentuat de tânăra poetă, că, percepţia dramei şi fiorului în această trecere, prin universalul existenţial, poate distribui la întâmplare (sau conştientizat) iluziile absolut necesare unui burg al poetului din zile3le noastre: „Stam pe una din pleoapele tale de uriaş-copil/ şi priveam în jos/… dar nu-ţi vedeam iarba sub picioare/nici visele din troiene/pe care şedeai într-o împietrire surdă de orbire, spre pieire/Tu fluierai şi sughiţai de moarte şi de frig nebun într-un pârâu/ şi îţi dansam cu cai pe pleoapă, nepotcoviţi, turbaţi, scăpaţi din frâu” (Leagăn). Pe dea altă parte, tânăra poetă se indignează de acest amestec în decor cotidian, care nu are nimic sfânt şi poetic în el: „Râd de nebuni. Parcă-s pictaţi” (Ellebor); dar, singurătatea e resimţită apoi acerb şi speriată părăseşte ideea. „În noaptea asta impur de albă”, spune ea „mă-ntorc în oraşul cu pete/viorile îşi plimbă nestingherite pe stradă/osemintele albe”, spre un viscolit abandon. (A se vedea poezia: Despre Cupidon.)  „Nimic nu e ceea ce pare”, recunoaşte tânăra poetă într-o ultimă zvâcnire cu ceva reflex tipic, adolescentin, de abordare a acestei lumi, neavând încă prospeţimea procesului de lucidizare prin care să extragă sensurile spre a le angrena, mai apoi, în discursul poetic: „căci ori de câte ori te strig/îmi sângerează palma stângă/şi alte pietre-n ea se-fig” (Strig). Pentru a şlefui caratele „fuiorului” liric, pe care îl cer solicitanţii în poezie, pot să-i sugerez o vară cu arşiţă din poezia unor: Rilke, Apolinaire, Whittman, Ahmatova şi Pasternak, apoi, Baconsky, Stelaru, Magda Isanos, Botta şi chiar Panait Cerna (ce au răspuns mai demult frământărilor, sub forma la  care se sbuciumă, azi, poeta) şi apoi într-o iarnă, cu mult omăt şi mult mai multă tăcere, să desprindă arcuşul poemului din rastel şi să ne dea cea mai exactă partitură a stărilor ei lirice. Şi-atunci mai vedem. Se pare însă, că s-a aşternut multă tăcere peste această aşteptare a mea. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu