Fericirea la călcâiul raţiunii.
Cu romanul „Scrisori netrimise”, 2011, autoarea trece prin noi, cu amintiri cu
vise, cu gânduri cu tot, ca printr-un suflet ce arde să încălzească un pumn de
sentimente strânse într-un pumn de cuvinte. Romanul acesta e un început bun,
pentru că se simte în el dorinţa Celui-care-scrie, că nu din întrebări şi
cercetări se fac poveştile ce aşteaptă să fie aşternute pe hârtie, ci din
întâmplări care au însoţit mersul lumii şi au tâlcurile şi înţelesurile lor. Pe
autorul adevărat îl simţi de la prima citire, cum creşte înlăuntrul cuvintelor,
ca-n fântână, apa dintre ghizduri. Parcurgând povestea de dragoste a romanului,
cititorul va înţelege repede că nu se află într-un labirint, ca pătruns
definitiv în viziuni, să nu mai înţeleagă unde începe şi se sfârşeşte povestea,
ci, dinaintea unor oglinzi, unde, cu prima şi ultima frază a romanului <<
„Primăvara asta cam şuie mi-a amintit că am o datorie către tine” (la început)
şi ... „o datorie faţă de mine” (la sfârşit)>>, omul cu „faţa acoperită”
(Mihnea) deţine una dintre cheile cu care păpuşarul şef (autoarea) îşi
coordonează abil eroii, prin te miri ştie ce ochi, cu care îi urmăreşte
privirea până la căderea cortinei. Deci: în privinţa rostirii cu exactitate
asupra adevărului „refelectat în oglinzi” şi iluminării psihologice a acestui
adevăr, în straiele mult luminate, e suficient să ne îndreptăm atenţia asupra a
ceea ce credem a pipăi cu încredere unele dintre realităţile romanului. Ilinca
e prizonieră în hăţişul propriului suflet şi în iubirea care îşi cere drepturile.
Dar, fericirea se plăteşte cu lacrimi, ştie asta foarte bine Ilinca. Dar, sper
că încă se mai poate căuta „încă un principiu unic” (o a doua cheie) asupra
adevărului deja rostit, după o dureroasă despărţire de omul pe care l-a iubit
sincer: profesorul Sabin Ladar. Dar, oare, ce alt adevăr spera Ilinca să mai
poată găsi, altundeva, în nordul Italiei? Adevărul dintre ea şi prostituata cu
care împarte bancheta maşinii care le duce spre ţara „fericirii”, e o pistă
falsă. Atunci, nu ne rămâne decât adevărul „scrisorilor netrimise” de către
noul ei iubit, doctorul Mihnea. Sau suntem tentaţi să credem că în cazul acesta
va fi altefel? Există un răspuns în astfel de incertitudini. Un prim răspuns îl
dă „omul natural” Nina: „De ce te chinui să schimbi lumea? Ce n-ai înţeles?
Vezi rufa asta?, îmi arătă un prosop pe care se căznea să-l stoarcă. Aşa suntem
noi în mâinile lor”. De ce e Nina un „om natural”? Pentru a ne lămuri, e de
ajuns fraza prin care se descrie: „ ...nu-mi fac iluzii, nu mă mai agăţ de
speranţe, nu mă mai mir de trădări, nici de ură. Dimpotrivă, râd de ele cât
pot”. Dar, cine e de cealaltă a adevărului nostru? Nimeni altul, decât Mihnea:
„Bărbatul care a sacrificat totul pe altarul iubirii pentru o femeie care nu
l-a meritat, sau călăul care se hrăneşte cu suflete înjunghiate?” (ori) „Omul (care) se mângâie cu gândul că şi altul
îi împărtăşeşte suferinţa”? (Certitudinile, când se dărâmă, fac ravagii în
sufletele noastre) – asta i-o spusese Ilincăi, însuşi Ladaru. Dar, omul e dator
să se agaţe de fericirea lui, ca de un colac de salvare. Tâlcul acestei poveşti
de dragoste (narată sub forma unei destăinuiri a eroinei principale, aflată la
o răspântie de drumuri în viaţă) poate sta şi în fraza prin care eroina se vede
azvârlită într-o existenţă străină, dintr-o viaţă în doi „rămasă pe-afară, cu
uşa zăvorâtă pe dinăuntru, încercând să afle” unde a greşit. Dacă Pascal credea
că nu există nimic în Univers care să nu slujească drept stimul al gândirii,
autoarea ne demonstrează şi că în Iubire, acest adevăr e un corolar al luptei
pentru propria fericire. Oglinzile autoarei (Jurnalul cu destăinuirile la
timpul trecut al lui Mihnea-şi-destăinuirile Ilincăi la timpul prezent al
desfăşurării evenimentelor), ne arată că e deţinătoarea celor două chei, pe a
creştineştei Iertări şi pe a dureroasei Pedepse.
„Păpușarul șef” își scoate pălăria și face o plecăciune în fața domniei voastre. Mulțumesc pentru aceastăă oglindire a demersului meu literar „în oglinzi”.
RăspundețiȘtergereÎmi puteți trimite textul pe e-mail și îmi dați acordul să îl public și pe blogul meu și, eventual, prin alte părți?
Cu prețuire,
Florentina LD
Deasupra fiecărui gând al autorului se bolteşte un cer. N-am făcut altceva, decât să îngân o rugăciune pentru scrisul tău. Cititorul nu-i decât o fântână, în care se adună poveştile din lume şi înţelege foarte bine, că, în privinţa cuvintelor, scriitorul se măsoară cu Dumnezeu. Lumea Lui trebuie reclădită cu Iubire. Asta ai făcut în carte, şi "Valsul..." trebuie să continuie acea lume care se creează şi conturează în Începutul făcut cu acest roman, despre care mi-am notat câteva gânduri...
RăspundețiȘtergereFrumos grait-aţi despre cititor!
RăspundețiȘtergereAştept impresii despre " Vals..."