„Trăim şi nu ştim ce se petrece
pe lume„ – i se destăinuia Vronski lui Golenişcev (din „Anna Karenina” de Lev
Tolstoi). Golenişcev, privind un tablou, acasă la Vronski – în timpul acestei
conversaţii – credea limpede că autorul tabloului, are o atitudine, cu totul
falsă în artă. Cele trei zile petrecute de mine şi soţia mea, alături de Lică
şi Olguţa (cumnaţii mei din Roman), mi-au amintit de spusele lui Vronski.
Într-adevăr, la ţară, undeva aproape de munte, pe lângă Penteleu (satul natal
al soţiei şi al cumnatei Olguţa, se numeşte Negoşina), am trăit fără să ştim ce
se petrece pe lume. Fără televizor, fără internet, numai cu Cerul de deasupra
şi frumuseţile naturii din jurul casei „părinteşti” de la ţară. Casa socrilor
mei, decedaţi, unde acum îmi am minunata prisacă, cu stupii mei. De fapt, o
casă părăsită şi nelocuită, ia proiecţia unui aşezământ uitat în sălbăticie.
Garduri din lemn, căzute la pământ, ca urmare a zăpezilor şi viscolului din
iarna lui 2011-2012, dar, şi a furtunilor din primăvara lui 2012. Cele două
suluri de plasă, a câte 20 m, ne-au fost de ajuns să refacem gardul dinspre
drumul de la faţada casei. Grădina năpădită de buruieni şi lăstăriş sălbatic, a
trebuit curăţată, săpată la cazma şi apoi reanimată la viaţa de dinainte de
decesul socrilor, prin brazde şi răsaduri, şi câteva rânduri de viţă de vie nou
plantată. Stupii, însă, ne-au cam dat de furcă. Sacii, în care introdusesem
ramele de la captare şi depozitate la grinda din cămară, au fost atacaţi de
şoareci. Minusculi şoareci, veniţi prin podul casei, ori urcaţi direct pe
pereţi până la pânza sacilor, de pe undeva de prin beci (vorba ceea: când
stăpânii nu-s acasă, joacă şoarecii pe masă). A trebuit să refacem ramă de
ramă, pentru a asigura stupilor, în captare, ramele în care să depună mierea de
salcâm şi de fâneaţă (din belşug în zonă). Cumnatul Lică, mi-a demonstrat, că,
nu numai un distins profesor de matematică este, acolo, în Roman, dar şi de
mare sprijin la construcţia ramelor; cu tot ce presupune acestea: asamblare în
cuie, găurire a lateralelor pentru introducerea sârmelor, şi înrămare
propriuzisă. După modelul „organizării” albinelor în stup: unii, cu ridicarea
gardului din plasă de sârmă pe un nou traseu de bulamaci băgaţi în pîmânt,
alţii (Olguţa şi Cornelia) cu săpatul la cazma – pot spune cu mâna pe inimă, că
am constituit în cele trei zile, o echipă. Nu au lipsit (în pauzele de lucru),
grătarul încins cu mici şi fleici din carne preparată cu mirodenii (ca la iarbă
verde) -din belşug în curte - şi „măruntele” discuţii, la măsuţa înconjurată de
şezlongurile confortabile, puse sub nucul umbros. Pe deasupra noastră, ca într-un
cor de vuvuzele, albinele făceau naveta între culesul de prin poienile din jur
şi urdinişul stupilor. Un zgomot însă, care aducea „ceva” din muzica cerească,
necesară unei bune dispoziţii. Uneori, pietrele de pe uliţă, erau tulburate de
roţile unei căruţe trasă de doi cai. O căruţă, cu aceeaşi ţărancă la mânuirea
hăţurilor, ne atrăgea atenţia. Asta ne sugera nouă, acolo, că satul acela, nu
avea decât un suflet în viaţă. Sau (hai: trei!) dacă punem la socoteală şi pe
cele ale animalelor ce urneau – când sus, când în jos – căruţa. Mai glumim,
nu-i aşa? Dar, nu sunt departe de adevăr. Satele noastre au îmbătrânit, iar cei
câţiva tineri, abia mai mişcă şi ei pe ici-colo. În „Povara bunătăţii noastre”,
Ion Druţă spune la un moment dat: „şi deodată, cum stătea aşa pe prag, a
răsărit în faţa lor chipul maicii sale”. Ne-am reamintitm, cum la fel, socrii
mei stăteau pe pragul casei şi ne urmăreau (când mai veneam pe acolo) ce mai
trebăluiam prin curte, la stupi, ori prin magazie. Cu lumânări şi ceva unelte
de săpat, ne-am deplasat şi la cimitirul din sat (cca 500m) unde ne-am rugat
pentru odihna celor plecaţi la ceruri. Ne-am reamintit ce spunea Lida din „Casa
cu mezanin” de Cehov: „oamenii trebuie eliberaţi de munca fizică grea... să se
gândească şi la suflet, şi la Dumnezeu”. Am înţeles în aceste zile, că, fără
muncă fizică nu se poate trăi la ţară, dar, în momente de relaxare te poţi
gândi şi la asuflet, şi la Dumnezeu. Mai ales că Dumnezeu (acolo la ţară) e
pretutindeni. Dacă ştii să-l cauţi îl afli peste tot. Şi, o împăcare
sufletească te face aici, tot mai puternic. Cu o bucurie aproape firească, îi
aplaud pe „sfinţii” care mai trăiesc în satele acestea uitate de toţi
guvernanţii care s-au perindat, ori vor succceda, cândva, la putere. Păcat!
Ati citat bine, dar convingerea apartine pictorului. Lida, era o intelectuala careia ii scapa esenta realitatii. Reascultati piesa, sigur va va face placere
RăspundețiȘtergerehttp://www.trilulilu.ro/muzica-traditionala/a-p-cehov-casa-cu-mezanin-1982
Un mesaj, târziu venit, dar care mi-a răscolit nostalgia acestei scrieri, despre un petec de cer aflat la ţară. Am reascultat fragmentul regizat şi mi-a făcut plăcere. Mulţumesc. Desigur, cele rostite în discuţia avută în doi (pictorul şi Lida) erau vorbele pictorului. Ca scriitor, mi-a rămas în minte Lida, ca cea care, deşi ruptă de realităţile unei societăţi bolnave, ieşise învingătoare, şi asta, nu pentru că dreptatea era de partea ei, ci pentru că aşa a lăsat Dumnezeu pe pământ: suferinţă firilor cu adevărată credinţă, iubitoare, dar slabe şi cântecul de învingător celor duri şi fără sentimente. Cititorul poate vărsa o lacrimă, fiindcă Dumnezeu a fost nedrept cu sărmana soră mai mică a Lidei, dar scriitorul dacă vrea să dăinuie(asemeni filosofiei cioraniene), mai totdeauna îşi va îndrepta furia către cer.
RăspundețiȘtergere