8. Între Parnas şi Jungla literară
„E un bolovan pe munte,
Iar în miezul pietrii-o bortă,
De-un burghiu, scobită tare,
De un drug de fier pătrunsă,
S-o
zvârli acolo bolişti
Şi dureri vor fi închise”
(Kalevala. C.XLV-lea)
Ne îndreptăm spre Delphi. De o parte şi alta a şoselei pe care rulăm cu
maşina, peisajul este izbitor. Marea care se zăreşte la dreapta îmi aminteşte că
în curând vom da de urmele Afroditei-Venus, zeiţa care se zice că se născuse
din spuma mării. Afrodita era fiica lui Uranus, cel dintâi fiu al cerului,
detronat de titanul Cronos, la rându-i detronat de Zeus, cel care avea să vieţuiască
pe muntele Olimp. Pe lângă măreţia zeilor de odinioară, oamenii azi par resemnaţi.
Nici măcar nu-şi mai amintesc că l-au dat cândva pe Don Quijote mergand în deşert
şi strigând, iar strigătul său a acoperit o vreme glasul zeilor. Neavând aripi,
precum se spune că aveau zeii, omul e totuşi cea mai izbandită făptură pe pământ.
De ce uită asta şi nu e demn pentru a conduce cu cinste lumea, dupa plecarea
zeilor? Oare doar „se întamplă că obosesc să fiu om”, cum spunea Pablo Neruda?
Ori, răspunsul e numai în fiecare dintre noi? Sunt eu pregătit să-i dau un
răspuns oracolului de la Delphi? Până când sabia răspunsului nu se va rostogoli
şi peste cei care ne judecă, aşa cum a căzut peste căpăţâna Brâncoveanului
nostru, demn însă de crucea ce i-a fost încredinţată, autorul acestor randuri
nu va da şi alte lamuriri. Întrebarea are şi ea măreţia muntelui, nu-i aşa? Aştept
nerăbdător să dau piept – faţă în faţă – cu muntele Parnas (2457 m., al doilea
ca înălţime după Olimp) ce străjuie acest Delphi, despre care grecii credeau că
se află în miezul creator al universului. Urcăm pe şoseaua străjuită de o parte
şi de alta de stâncile arse de soare, cu inimile pătrunse de un fior de
măreţie. Mă voi înclina în faţa acestui munte veghind de secole la templul lui
Apollo, cu celebrul oracol, care a marcat câteva sute de ani, cu amprenta sa
socială-istorică-politică şi spirituală, Elada. „Muntele fermecat şi nemuritor
al copilăriei”, cum spunea Paler, ne-a dat ceea ce noi am considerat că ne
aparţine şi nouă acel „Olimp personal” cu al său miracol, numit cititul
cărţilor. Pentru mine, chiar şi uitata „Calea Văcăreşti” de I. Peltz, a făcut
parte din copilăria mea. Mult mai târziu (pe vremea studenţiei), am trecut şi
eu pe Calea Văcăreşti. Îmi imaginam doar acel loc viran, întins şi trist, unde
I. Peltz descria un han plin de bălegar şi de gunoaie; pe ambele părţi în
chichineţe locuiau evrei amărâţi: cismari, croitori, instalatori de
electricitate, studenţi originari din „îndepărtatele târguri dorohoiene”,
precum şi spălători de vase, cerşetori... şi, ca imaginea să fie completă „un
popor amestecat şi învins”. Reţinem ce spunea un personaj, tapiţer parcă, pe
numele său Moriţ: „Viaţa e frumoasă. Noi suntem păcătoşi. Uite, fetiţa mi-e
bolnavă, mama la fel; las ţara asta în care m-am născut, las prieteni, rude –
totul... mă duc la capătul pământului... mi-e sufletul greu, - dar un blestem
viaţa” (şi par cuvintele unuia din zilele noastre). „Se vede că Dumnezeu a
semănat, pretutindenea, suferinţe” – cum scria I. Peltz. Printre notiţele găsite
în caietele de pe vremea copilăriei (când îl citisem de bună seamă şi pe I.
Peltz) am dat de următoarea frază: „oamenii săraci n-au niciodată dreptate” –
şi nu ştiu de ce am subliniat următoarele, adnotând deasupra cuvântul, Poezie:
„Departe–departe cineva chinuia o armonică. Mâine vor muri câţiva noui ftizici
în cartier şi poate câteva dansatoare vor intra-n ospiciu de nebuni... apoi va
muri şi nimeni, şi nimic nu va tresări în univers”. Pe vremea aceea încă nu-l
citisem pe Bacovia. Dar cât era de prezent, în tot ce scria I. Peltz. Ca să nu
spun cât m-a urmărit, multă vreme după aceea, povestea lui Oişiie, pentru că
avea Oişiie darul dumnezeiesc de a evada împreună cu ascultătorii săi, din
prezentul sărac într-o cetate de vis. „Avea genul invenţiei” spunea I. Peltz.
„Calea Văcăreşti e un imens panopticum închipuit de o minte scăpată din hăţuri”
(scria cineva la acea vreme) iar copilul Ficu, nimeni altul decât autorul,
urmărea pas cu pas şi-l ruga pe bunicul său să-i povestească despre acea lume
„închipuită de o minte scăpată din hăţuri” pentru a nu se uita şi a putea fi
comparată azi, mâine, ori mult mai târziu. Pentru că o întrebare logică mă
chinuie şi astăzi: pe măsură ce ne-am schimbat şi am cobortât tot mai jos la
poalele acestui „Olimp personal”, propria noastră copilărie depăşeşte graniţile
unui miracol oarecare, devine iată, unica mitologie adevărată a indiferenţei
altora faţă de acel anotimp al infernului trăit. Cândva, Parnasul (muntele spre
care ne îndreptăm) cu oracolul din Delphi, mi se părea o himeră. Acum, muntele
din faţa noastră e o certitudine. Dar oare ce infern s-a desfăşurat în Jungla
literară de care ne vorbeşte Ion Murgeanu şi Ion Lazu în „Himera literaturii”?
Cine nu discerne în matricea pe care memoria ne-o aduce din această sumă a
trăirilor de limită ale spiritului o astfel de aplecare scriitoricească, nu
înţelege nimic din riscurile unei astfel de existenţe pe care memoria o reţine
chiar şi după ce timpul nu-i mai susţine pilonii aceluiaşi cadru şi aceleiaşi
dimensiuni a grozăviei petrecute. Ion Murgeanu clasifică personalităţile
literare, în lista sa, după criteriul hedonist şi anarhist. Şi, precizează: „literatura
e hedonistă prin definiţie. Gloria ei e hedonistă”. Mai complicat e lucrul cu
anarhiştii, o categorie ambigenă sau chiar plurigenă. Unii produc scandalul,
oponenţa, sau cum i s-a spus în final, destul de impropriu, de altfel
„dizidenţa”, mai mult din arivism”. Care ar constitui particularitatea prin
care Ion Murgeanu se desprinde din lista aceasta? ne întrebăm noi. Răspunsul e
unul singur: în efortul său de a desprinde „limba cosmică a poeziei”, îngerul
păzitor (Îngerul Poeziei) i-a fost întotdeauna pe aproape şi nu l-a lăsat să
greşească, mai mult, spune poetul „mă ocroti consecvent, şi mă salvă de la
orice erezie”. Ion Lazu completează şi el lista aceasta cu o nouă categorie a
personajelor literare din amintita Junglă literară, în care e nevoit să se
desfăşoare: aceea a carieriştilor care „au dat viguros din coate, au linguşit,
au ridicat osanale, au turnat şi au tras cu frenezie sforile; şi-au asigurat
prin mijloace tip balcanice o viaţă îndestulată, la nivelul lagărului
socialist, ce-i drept, cu restricţiile cunoscute, cu umilinţele y compromis”. Ca şi Ion Murgeanu, poetul Lazu a înţeles destul
de repede „că Dumnezeul poeziei este un Dumnezeu la fel de gelos, ba poate încă
mai neînduplecat şi neiertător decât Dumnezeul biblic” şi în consecinţă,
asemeni oamenilor înfăţişaţi dinaintea zeilor, nu a cutezat a sta înaintea Lui.
Evocându-i pe hedonişti (Ana Blandiana, G. Macovescu, Nichita Stănescu, Daniel
Turcea... câţiva dintre ei), Ion Murgeanu are şi o teorie proprie: „un poet ia
tot atâta cultură din cărţi câtă apă ia din pământ planta, ca să crească şi
şă-şi desferece într-o bună zi miracolul
prin floare”. Reţin de la Mircea Cărtărescu (în schiţa „Pisica moartă a poeziei
de azi”) o altă clasificare a poeţilor, după alte criterii: moderniştii (prin
curentele lor avangardiste şi suprarealiste), generaţia celor în blue-jeans,
optzeciştii, culturaliştii, grupul numit fracturism, prozaicii,
neo-existenţialiştii... etc., ca să spună că „trăgând linie şi adunând, poezia
românească e, cu ultima ei generaţie, pe mâini bune”. O fi, n-o fi? Lumea lui Murgeanu şi
Lazu ca şi lumea lui Cărtărescu, a scos însă în evidenţă, doar pe acei poeţi,
care, căutându-l în cuvinte, pe Dumnezeu, şi-au propus să se elibereze pe ei de
tirania cuvântului, în primul rând, şi mai apoi, să ne elibereze pe noi
cititorii de spaima în faţa zeilor şi să ne redea acea pecete prometeică a
omului netemător prin furtunile vieţii. Reţinem (din evocările poetului Ion
Murgeanu) câteva pagini memorabile, de o splendoare rarisimă, cu privire – mai
întâi – la întîlnirea, şi – mai apoi - la prietenia îngerească avută cu Îngerul
Poeziei, Nichita Stănescu. Pentru frumuseţea acelor rânduri, să-i redăm
cititorului un mic pasaj: „Când l-am cunoscut mai întâi, el era la Gazeta
literară şi unul ne-a spus: „Nu intraţi; acolo la Poezie e un nebun!”. Cum să
nu fii curios să vezi un nebun lăsat slobod într-o redacţie? Am intrat. Ce
splendoare de om, ce frumuseţe de bărbat!” etc... Ilustrul personaj „negativ”
de mult mai târziu – îşi aminteşte Ion Murgeanu – care le-atrăsese atenţia
asupra nebunului de la Secţia de Poezie, nu era nimeni altul decât poetul
buzoian Ion Nicolescu „autorul de comice şi ironice”, cum avea să-l numească
Zaharia Stancu. Lista anarhiştilor – după Ion Murgeanu – nu poate lăsa în afara
ei pe Ion Gheorghe, Gheorghe Tomozei, Constanţa Buzea, Florenţa Albu... Lui Ion
Gheorghe, în mod special, poetul Ion Murgeanu îi dedică în evocările sale patru
pagini. Ion Gheorghe „era un anarhist înnăscut, incomodat de orice i se năzărea
lui că nu era politically–corect...
el trebuia să fi fost troţkist
când ar fi trebuit să fie leninist şi leninist când leniniştii îşi scuipau în
sân de frica lui Stalin; maoist când la Bucureşti dădea sub pământ abia mustăţi
cartoful încolţit al naţionalismului ceauşist...” După căderea lui Ceauşescu (povesteşte
I. Murgeanu) la reîntâlnit pe autorul Cavalerului trac şi-al Daciei Feniks, dar mai ales al Elegiilor politice, la intrarea noului sediu US de la Casa Vernescu,
stând ţeapăn. Mulţi dintre scriitorii pe care Ion Gheorghe îi ajutase în viaţă,
treceau pe lângă el fără să-i dea cea mai mică atenţie, considerând că
reprezenta pentru ei, acum, trecutul ruşinos... Admirabile pagini! Sincer,
merită a fi citite de oricine pentru că are ce învăţa. Iată ce concluzionează
poetul Ion Murgeanu: „Nu toţi ţăranii care parvin la cultura scrisă ştiu s-o
arate; poetul Ion Gheorghe în schimb a ştiut s-o afirme (despre nobleţea aristocratică a omului- n.n.) chiar şi prin consecvenţa erorilor sale”.
Despre anarhism, vom prelua câteva idei de la Ion Lazu: „Anarhismul... e
înainte de toate o chestiune de nervi, de nestăpânire, de exasperare
profesională”. Primul întâlnit pe lista anarhiştilor lui Ion Lazu, care merită
a fi amintit, este Petru Dumitriu şi îi urmează un Vintilă Ivănceanu,
M.R.Paraschivescu, etc... Reţinem şi observaţia sa de mult bun simţ: „Nu
trebuie eludat faptul că marile opere ale omenirii au fost zămislite în
împrejurăti dramatice, neprielnice, nu neapărat în închisoare, precum Don
Quijote, dar nici în condiţii de răsfăţ. Răsfăţul este duşmanul de moarte al
capodoperei”. Alteori, poetul Ion Lazu se gândeşte cu strângere de inimă la:
tăcerea umilitoare din acei ani, obstrucţiile şi micile mizerii, la turnătorii
care se mişcau lejer în acea junglă literară, la cenzură, dar că, prin anii
65-70 „ideea unei opoziţii făţişe, declarate, iniţierea unor acţiuni împotriva
regimului nu puteau fi decât o soluţie sinucigaşă”. Marile proteste ori
dizidenţe, precum cele ale scriitorilor Paul Dorian, Dorin Tudoran, Dinescu ori
Ana Blandiana au venit mai târziu. Dar în mod paradoxal: „s-a scris sub
comunism o literatură la nivel european”. De ce şi-au numit cadrul şi dimensiunea acelui timp,
Junglă literară? Pentru că, alături de scriitori cu coloană vertebrală
neclintită, ca Paul Goma de exemplu, au
fost şi scriitori „care au tras sfori şi au reuşit să obţină privilegii de
acelaşi fel”. Nicolae Breban, afirma cândva că 80% dintre membrii US sunt
impostori. Chiar aşa? Să fi contribuit furcile caudine ale cenzurii la acest
fenomen? Să-i fi stigmatizat pe vecie, gestul lui Victor Rebengiuc la Revoluţia
din 1989? Greu de crezut! Parcă ne urmăresc (pe toţi) vorbele lui Cioran:
„Acesta este nenorocul românesc: un popor care n-a câştigat niciodată, în
istorie, vocaţia lui este să piardă”. După Cioran, mai putem să încheiem
într-un mod optimist? Poate doar dacă ne vom apleca asupra celor rostite de
Eugen Simion, într-un interviu: „Am crezut şi eu că sabia spiritului va învinge
în timp şi am visat mai multă îngăduinţă în lume. Optez şi azi pentru o nouă
îngăduinţă”. Întrebat de ce crede astfel, E. Simion a răspuns exemplar: „Fiindcă
nu putem construi o lume nouă cu o ură veche”. Dar oare, sunt pregătit să
răspund eu (după cele scrise de I. Murgeanu şi I. Lazu), dacă oracolul mă va
întreba: Ce e omul?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu