duminică, 7 aprilie 2013

338. Din caierul vremii... (De "Ziua şcolii" din Tătaru - satul natal -1.)

1. În faţa şcolii din Tătaru              
2. Doamna Guner Akmolla (în plan îndepărtat: viceprimarul, un profesor şi doamna directoare a şcolii)
3. La Monumentul eroilor tătari crimeeni, ridicat vizavi de şcoală.
 4. Doamna Directoare a şcolii: Nicoleta Radu, mă prezintă publicului din sală.
 5. Elevii şcolii din Tătaru în programul poetic.
6. "Steluţele sclipitoare" într-un dans indian.



După 30 de ani, m-am reîntors în satul natal
                               Motto:
                                  „Şi eu sunt întâmplare. Un fel de turn
                                   Din care ninge plânsul atunci
                                   Când sufletul ascunde bătălii”
                                                         Dan Verona

  1. Ziua şcolii – 5 aprilie, 2013
Pe vremuri, dacă ţin bine minte, eram un copil timid, visând o lume care să mă aşeze ca la un ospăţ regesc cu oamenii satului meu, eu să le deschid cartea din care să curgă precum un cântec de biruinţă, poveştile fiecăruia dintre ei. Multă vreme am crezut că nu mai există făgăduinţi din copilărie. Iată, însă, acum la 61 de ani, în viaţa mea a apărut, deodată, o zi ca de basm; o zi în care flacăra unei stele de pe cer, mi-a luminat viaţa, cum luminează pădurea limbile de foc ale unei comori de mii de ani îngropate la rădăcina unui copac însemnat. Această zi a venit în satul meu natal Tătaru, în ziua în care, şcoala cu clasele I-VIII se afla la cea de-a VI-a aniversare: 107 ani de la naşterea marelui erou şi om de cultură Negip Hagi Fazâl, 1906-1948. Am primit invitaţia de a mă situa printre cei prezenţă, de la distinsa doamnă Güner Akmolla – director al revistei de cultură bilingvă, tătară crimeeană-română, Emel (Ideal) din Constanţa. La ora 1100 , intru cu soţia şi fiul meu în frumoasa şi moderna sală a căminului cultural din imediata vecinătate a şcolii din Tătaru. Sala era plină de copii şi părinţi (cei care nu mai aveau loc, ocupau ambele laturi, în picioare), fii şi fice ale satului, cu ochii aţintiţi la doamna directoare a şcolii: Nicoleta Radu. Dânsa, la microfon, aflată pe podiumul scenei anunţă programul şi invitaţii de oanoare sosiţi din partea Comunităţii Tătare din Constanţa, delegaţie însoţită de doamna Güner Akmolla – strănepoată a potului Negip Hagi Fazâl. Poetul, născut în Tătaru, 1906, şi omorât de securitate în 1948, a fost înmormântat în cimitirul turcesc al satului. Cu emoţie în glas, doamna Nicoleta Radu dezvăluie publicului prezent şi surpriza acestei manifestări omagiale: prezenţa printre cei invitaţi a scriitorului dobrogean Tudor Cicu, fiu al satului, născut în Tătaru şi fost elev al şcolii din Tătaru, şi reîntors după 30 de ani în satul său natal, din oraşul Buzău, unde locuieşte cu familia. Dar, a venit cu un pachet de peste 30 de cărţi din cele 10 cărţi ale sale, publicate între 2005-2012, cărţi pe care le donează bibliotecii şcolii spre a sta la dispoziţia elevilor din această şcoală. Viceprimarul comunei Comana, Valerică Baciu, deschide manifestarea închinată marelui erou şi om de cultură Negip Hagi Fazâl, numindu-l erou naţional al tătarilor de pretutindeni. Mulţumeşte participanţilor pentru intersesul acordat unei manifestări culturale, dar şi elevilor şi preşcolarilor ce-şi vor da toată străduinţa în aşi delecta publicul cu programul lor cultural, şi le transmite din inimă, preţuirea sa. Doamna Güner Akmolla prezintă câteva numere ale revistei Emel, aminteşte câte ceva despre cărţile domniei sale, în care a descris câte ceva din atmosfera din trecut a satului: la nunţi, bayram şi tepreş, limba şi religia care-i unea pe turcii locali şi refugiaţii tătari din Crimeea, despre monumentul eroilor tătari crimeeni ridicat în faţa şcolii şi face un portret eroului omagiat astăzi, aici, a familiei acestuia şi sorei lui Negip Hagi, Saliya Mendu Fazâl – prima poetesă de origine tătară. După cuvântarea doamnei Akmolla, doamna directoare a şcolii din Tătaru, Nicoleta Radu, tece la anunţarea surprizei, spunând: „Fostul elev al anilor 1959-1967, Tudor Cicu, fiu al satului Tătaru, este azi scriitorul buzoian Tudor Cicu, care donează exemplare din cele 10 cărţi ale sale: 3 volume de poezie, 3 cărţi de proză, 3 de critică literară şi o antologie de autor. Astăzi este prezent printre noi. ne-a făcut marea surpriză să cunoaştem un fost copil al satului, elev al şcolii din Tătaru şi mă gândesc acum, la elevii noştri, care, poate, peste ani, la fel ne vor reprezenta cu cinste în ţară şi peste hotare, şi să-şi amintească, atunci că, aici în Tătaru, aici au absolvit clasa VIII-a, că aici o doamnă învăţătoare i-a învăţat tainele literelor şi cifrelor, poate prima dată, iar după aceea, când vor ajunge departe, undeva, în lumea asta, ca oameni deosebiţi, să-şi amintească să se întoarcă înapoi, aşa cum a făcut domnul Tudor Cicu astăzi. Mă bucur că este prezent şi este azi în mijlocul nostru”. După această prezentare emoţionantă, mi-a înmânat microfonul, oferindu-mi prilejul să mă adresez publicului prezent. Mi-am prezentat originea familiei, descendenţa părinţilor din părţile de la Dunăre (fostul Mârleanu şi actualul Dunăreni), stabilirea lor aici în sat, unde li s-au dat pământ (prin 1935), începându-mi cuvântarea (pe loc încropită) cu următorul discurs: „Vă salut, vă îmbrăţişez cu drag şi vă iubesc şi pe dumneavoastră, aşa cum am făcut cu cărţile mele, cu oamenii descrişi în ele, când am scris despre părinţii voştri, deşi mulţi dintre aceştia poate au murit demult. Dar, m-am întors înapoi, aici, în sat după 30 de ani, mulţumită unei distinse doamne, pe nume Güner Akmolla, cu care m-am întâlnit pe 10 decembrie 2012 cu ocazia decernării Premiului Puiu Enache pentru istorie literară şi eseu, pe anul 2011, la Filiala USR din Dobrogea, premiu ce mi-a fost acordat. Şi atunci, povesteam că m-am născut în satul Tătaru, fostul Azaplar (satul chinuiţilor), în 1952 într-o zi de 5 aprilie. (Auzind data zilei, ce coincidea cu ziua şcolii în care se omagia cei 107 ani de la naşterea poetului amintit, sala a izbucnit în aplauze şi glasuri de „La mulţi ani!”). ... Am reluat: „Aşadar, astăzi împlinesc 61 de ani şi mă aflu în faţa dumneavoastră după o absenţă din sat de 30 de ani, ca fiu al satului, rătăcit o vreme prin lume, dar, iată, întors din nou printre voi. În 1959 tata mă înscrisese la şcoala din Tătaru, în clasa I-a a domnului învăţător Burhaledin, care preda în limba tătară. Începeam astfel, să învăţ literele şi primele cuvinte ale alfabetului, în limba tătară. Pe tata nu l-a interesat ce învăţam eu, cum învăţam. Ştia că Burhaledin era cel mai bun învăţător din şcoală şi doar asta conta pentru el. Abia în clasa a doua am trecut la predarea în limba română şi mi-a venit destul de greu să citesc româneşte. Dar, mă adresez vouă, copiilor prezenţi în sală, elevilor şcolii generale din Tătaru, să citiţi şi să citiţi şi iar să citiţi, că nu se ştie cum odată , cineva, din întâmplare, va citi o carte în care va găsi poveştile celor dragi de lângă voi, a celor pe care i-aţi cunoscut cândva, pentru că-i foarte mare lucru  ca unul dintre cei prea mulţi care au plecat şi pleacă mereu din sat, să scrie despre toate acestea, iar altcineva să spună acasă: „Mamaie, tataie, aţi auzit de Bebiţa, de moş Novac, ţaţa Lina, Ioancea... etc., că uite, scrie în cartea asta despre ei, ca oameni ai satului ăsta!”. Am povestit apoi despre fosta bibliotecă a căminului cultural din sat (dărâmată acum, din temelii), cum prin clasa a VI-a plecam călare pe măgăreaţa tatei, care era cioban la C.A.P-ul din sat, până în comuna vecină Comana, la cca. 6 km. de sat, să împrumut cărţi de la biblioteca de acolo. În comuna Comana, am plecat într-o zi de vară, doar cu carnetul meu de elev şi m-am adresat bibliotecarei, o doamnă tinerică şi frumuşică, distinsă: „Sunt din Tătaru şi vreau să împrumut cărţi de la dvs”...
   Dar, despre asta, voi continua, mîine, cu un fragment (scris literar), după vorbele rostite celor prezenţi în sala căminului cultural din Tătaru.
                                                              (va urma)
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu