Lumea
pestriţă din parap(o)ante
Tudor Cicu
Umorul este o armă puternică, dar
riscantă; şi, se spune despre epigramistul neîndemânatic, că se poate răni
singur. Parafrazându-l pe Nietzsche, am putea spune că cea mai bună armă
împotriva unui epigramist este tot un epigramist. Cum nu avem de unde lua acest
epigramist, vom folosi tot parap(o)anta autorului de care ne vom ocupa,
imediat, pentru a survola această carte de epigrame vesele şi triste, ingenios
intitulată: „Zbor cu parapOanta„ de
Mihai Sălcuţan, şi apărută la
Ed.editgraph , în 2012 (165 pag.). O carte, parcă scrisă sub
impactul frazei: Cuget, deci exist, dar numai rezist! Pentru cititorii
nefamiliarizaţi cu epigrama, să amintim că ea este o specie a poeziei lirice,
de proporţii reduse (un catren) care satirizează elemente negative ale unui
caracter omenesc. În special se dezaprobă: lăcomia, ipocrizia şi alcoolismul,
dar braţele ei de caracatiţă literară s-au ramificat şi au acoperit şi alte
domenii ale imoralităţii umane: necinstea, hoţia, prostia, parvenitismul,
minciuna, curvia, nedreptatea, sănătatea, oamenii fără suflet etc… Un confrate
buzoian (Girel Barbu) spunea, plastic, că „epigrama este o floare cu trei
petale şi un spin”. În altă traducere, putem spune că e acel catren, care, în
trei versuri te ocheşte prin luneta unei arme satirizatoare şi cu un al
patrulea te împuşcă. Ori (cel de-al patrulea vers), chiar seamănă cu muşcătura
unei cobre. Uneori (catrenul) s-a concretizat ca fiind un duel satirico-ironic
între taberele adverse. Epigramele din acest volum sunt sortate şi structurate
în 10 capitole distincte, pe domenii aparte. Cititorul care va deschide
volumul, va face cunoştinţă cu un prim capitol intitulat „Panseul alegătorului”
şi va descifra:
1.) Mai întâi, un ton optimist. (Vom
exemplifica, de fiecare dată, când vom realiza o schimbare de registre, cu câte
o epigramă edificatoare). Aici vom cita
epigrama: (Viitorul ţării)
„La icoane, cu tropare,/Mă tot rog cât
pentru doi:/Fie viitorul mare…/Dar să-l apucăm şi noi”
2.) Tonusul amărăciunii şi al
reflecţiei amare în „Eterna coadă”:
„Românii ani de zile au stat/Tot pe la
cozi şi-au aşteptat,/Iar acum ca nerozii/Se învârtesc în jurul
cozii”.
3.) Aluzia ironică, cu iz de
deşertăciune, în: „Frunza, brand de ţară”
„Românii au un brand de ţară/La care poţi
găsi temei/Că fie iarnă, fie vară/Să taie frunza la căţei”
4.) Alteori, epigrama are un
rictus amar „al hazului de necaz”, ca în: „Săracă
ţară bogată”
„Când pe mulţi i-apucă plânsul/Jaful
neputând să-ndure,/Eu nu contenesc cu râsul…/Că nu au
ce să mai fure”
5.) Când epigrama capătă tonusul
satirii-critice, usturătoare, ori rostirea cu sarcasm a descărcărilor acumulate
în timp, cititorul e mulţumit sufleteşte, ex: „Cine stinge lumina în Basarabia”
„Vine dinspre ruşi lumina -/de la Răsărit , fireşte -/Iar seara, bat-o
vina,/Tot de-acolo se opreşte”
6.) Alteori, prin alternanţa semnificaţiilor
viclene, ajutată şi de alegerea şi rânduirea cuvintelor în frază, se rostuiesc
sensuri noi: vezi „Sensuri”
„Vorbind frumos, pe dinafară,/De chiar
rămâi privind năuc,/Aleşii zic c-aduc în ţară/deşi-i
vedem pe mulţi că duc”
Într-un alt capitol, intitulat „O
viaţă ni-i cum ni-i ursită”, epigrama e construită şi prin constatări
extreme între artă şi efectele sociale ale vieţii, soluţii ce dau o tentă
filosofică catrenului, ca în „Sorţi”:
„O viaţă ni-i cum i-i ursită/Şi-a lui Brâncuşi fu minunată:/Coloana sa-i
nemărginită,/Pe când a noastră-i terminată!”. În această categorie mai putem
evidenţia epigramele: „Ţăranul”
(p.43); „Contraste” (p.44); „Fiecare cu priceperea lui” (p.47; „Luna de miere” (p.52) etc…
În „Cu iubirea nu-i de şagă”,
epigrama e construită şi din antiteze şi contradicţii pentru a reliefa umorul
împins spre laturi ironice ca în „Cosi
fan tutte”: „Ochii negri ca de smoală/Părul lung până-n pământ,/Mai întâi
te bagă-n boală,/Dup-aceea în mormânt”… şi, mai putem aminti, tot aici: „Persoană cu handicap” (p.62), „La dona e mobile” (p.63); „Paradox” (p.65; „Aroganţă” (p.67)
Capitolele se succed, în
continuarea celor enumerate, cu dedicaţii: nevestelor, justiţiarului,
medicilor, artei şi artiştilor, atmosferei din învăţământ, bătrâneţii (în
general), cârciumarilor de tot felul. O lume pestriţă va găsi cititorul în
acest spectacol al lumii, dar şi un spectacol epigramatic în totalitate, ca
într-un bâlci al deşertăciunilor care se întregeşte din: alegători, guvernanţi,
ţărani, hoţi, judecători, popi, negustori, cadre armate, pescari, ciobani,
hingheri, cârciumari, beţivi, femei uşoare, bărbaţi infideli, doctori, poliţai,
ospătari… unde fiecare îşi găseşte naşul prin talentul şi pana inspirată a lui
Mihai Sălcuţan. O carte de week-end, de călătorii, după amiezi întâmpinate în linişte,
cu mijloacele terapeutice ale umorului sănătos.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu