luni, 15 aprilie 2013

344. Cărţile de pe biroul la care scriu... (Azi: Cornel Diaconu)

                 
                    1. În imagine: scriitorul buzoian Cornel Diaconu (în pulover cu dungi)  - al doilea din partea dreaptă a imaginii.


Lumea ca „lume” – sub pana scriitorului Cornel Diaconu

  Cornel Diaconu se înfăţişează cititorului cu (a şaptea? a opta? carte apărută) un nou volum de proză scurtă, intitulat „Drumuri spre nicăieri”, ed. Editgraph, 2012 (150 pag.) prin care Lumea ca „lume” a unui sat de munte iese din matca unei „nepăsătoare uitări”, cerându-şi dreptul la ascultare şi spre a fi supusă judecăţii semenilor. Volumul e structurat în două părţi distincte între ele, ca ideatică. În prima parte „Destine îndoielnice”, cele 11 povestiri captează cititorul prin tristeţea şi morala destinelor, a oamenilor simpli, născuţi şi trăitori într-un anumit loc conturat de spaţiu şi timp arhaic, peste care ochii lui Dumnezeu pare a nu fi poposit. În partea a doua „Între Da şi Nu”, lumea satului izbucneşte (înainte şi după revoluţie) într-un „iarmaroc” al umorului, gen haz-de-necaz, o lume văzută prin „lentila” unui mai vechi şi neuitat personaj humuleştean coţcariu, pe de o parte. Pe de altă parte, pana autorului se apleacă în favoarea plăcerii cititorului ca să-l mântuie prin jocurile lui de limbaj, dar să contribuie în stilul participativ la salvarea frumuseţii umane, atât cât i-a mai rămas omului simplu de la ţară, după ce „binefacerile” revoluţiei i-a cam răpit liniştea de dinainte. Dar, ambele părţi ale volumului stau sub cupola unui „hohot-de-râs” – înecat în durere şi amar – o glumă a sorţii care nu iartă nici în primul cap., nici în al doilea capitol. Dacă în prima parte, se poate spune că nu-i de glumă ce i se întâmplă omului simplu, otrăvit cu tot felul de clevetiri şi gânduri negre (vezi: Gluma...), iar ce ni se mărturiseşte în toate aceste povestiri sunt înfrângerile unor destine dintr-un colţ de lume părăsită de Dumnezeu, ei bine, cea de a doua parte stă tot sub semnul unor glume „care mai de care”, pe care oamenii simpli şi le fac între ei, din dorinţa de a uita de grijile şi nevoile apăsătaore ale realităţii în care trăiesc. Să supunem atenţiei cititorului, pe rând:
1.)- Povestirile din partea întâia „Destine îndoielnice”, stă sub semnul ursitelor rele. Întrebându-se „ce forţe nebănuite ne guvernează sufletul, mai presus de înţelepciune şi speranţă?” – autorul încearcă să-şi lămurească (prin povestea fiecărui personaj creionat), cine dictează dincolo de noi, dincolo de nevoia de bine a destinelor noastre, pentru ca (la un moment dat)- binele, să se întoarcă împotrivă, ca un cuţit răsucit în inimă? „Daruri de Crăciun” este povestea lui Codin, cel plecat la război, cândva, şi care, acum, întors acasă, trăieşte drama soldatului care a omorât pe front un ţânc (înrolat de nemţi să câştige războiul cu orice chip). Satul îl ştie de nebun pe nea Codin. Nebun, nea Codin? Nu, nicidecum! Iar ţaţa Anişoara, dragostea lui dinainte de război, e la fel de singură şi tristă ca acest Codin. Dar şi ea, cu păcatele ei. Două destine a căror viaţă s-a frânt prin ironia sorţii. „Singurătate” e tot o poveste despre destine frânte. Ţaţa Marieta trăieşte drama rustică a poveştilor despre „cei întorşi din lumea cealaltă”. Bobe al ei, sub forma unui guguştiuc, se întoarce la casa soţiei şi nu-şi va lua zborul de pe creanga de cireş (drag soţului în timpul vieţii sale) decât în clipa morţii soţiei, venită odată cu tăierea cireşului în preajma sărbătorilor de iarnă şi vremea colindelor. „Cerul ca o aripă frântă” e drama lăuntrică, sfâşietoare a unei mame, căreia, sosirea după o îndelungată vreme, îi prilejuieşte mamei nostalgii mai vechi, dar şi fiului resemnări şi bucurii la fel de vechi. „Poveste nedesluşită” e povestea celor doi fraţi (Mircea şi Ancuţa) rămaşi orfani după moartea părinţilor. Obligat să muncească, când rostul lui era să facă o şcoală, o facultate să ajungă inginer, Mircea devine bărbatul sălbatic, împovărat şi îmbătrânit al familiei, care (neavând experienţa unei vieţi îndelungate) la prima discotecă din sat, sălbăticia din el, singurătatea trăită, lipsa de discernământ, etc., îl aduce în situaţia de a nu judeca corect şi îl omoară – dintr-un pumn – pe pretendentul şi îndrăgostitul (cu adevărat) Dorin, cel ce năzuia la mâna surorii sale. „Jocul hazardului” e o poveste şocantă despre familia unui bătrân, care, după moartea soţiei, îşi creşte singura copilă, pe Corina, ca pe ochii din cap. Toată liniştea pe care şi-a dorit-o bătrânul, urma să fie sortită mormântului în care, voit-a el să-l urmeze pe ginerele „mare cuceritor”, care îi sucise capul Corinei dintr-o ambiţie, iar acum, îi făcea din viaţă, un calvar.  Să redăm câteva fraze despre căsnicia Corinei cu Vlad, care spun totul: „S-a trezit abia după nuntă, când replica lui răutăcioasă a pus-o pe gânduri: Totdeuna obţin ce vreau... Apoi frica, cumplită, i-a distrus şi ultimul strop de speranţă”. Înscenându-şi propria moarte odată cu plănuita moarte a ginerelui, printr-un accident de automobil, condus de infatuatul Vlad, bătrânul îl urma pe ginere pe lumea cealaltă, doar aşa, însă numai aşa, aducând el liniştea şi pacea fetei sale. În „Aromă de portocale” – o poveste tragică despre o fată care-şi ucide pruncul, zdrobindu-i ţeasta capului cu un pietroi -, ultima frază scrisă de autor: „- Ca să nu ajungă ca mine, domnule poliţist. Ca să nu ajungă ca mine...”, scrie istoria acestei povestiri incredibile, dar, care din păcate se petrece şi în zilele noastre. În fine: „Gluma...”, e povestirea emblematică a primei părţi din carte. Se putea, într-o lume, în care cineva îşi doreşte tot binele, să nu-şi vâre şi ispita, coada? Ei, bine! Nu se putea. Tot binele pe care încearcă să şi-l facă tânărul de peste 30 de ani, Fane, i se va întoarce ca un bumerang împotrivă. Fane se căsătoreşte cu mai tânăra Luţa (abia 18 ani împliniţi), îşi ridică o casă, munceşte ca ţapinar la pădure să ducă o viaţă „cu ardoare” lângă nevasta lui. Clevetirile şi vorbele spuse nelalocul lor, în băşcălie (sau în duşmănie, pentru pricopseala lui Fane), îi aduc acestuia astfel de gânduri negre, încât, din gelozie îşi ucide nevasta şi totul se prăbuşeşte spre satisfacţia şi chicotele, înfundate, ale dracilor din iad care-şi văzuseră misiunea îndeplinită.
2.)- Cu „Între <<Da>> şi <<Nu>>”, capitolul al doilea, registrul scrierii devine optimist spre destindere şi, harul de povestitor umoristic al autorului îl poartă pe cititor „de la una la alta”, prin tot felul de discuţii coţcariceşti, cu frazare scurtă, anticipând acţiunea trepidantă, ca în „Ouă stresate” (magistral monologul şugubăţului care întreţine mai tot timpul dialogul), ori „Despre profit, adică...”, din care redăm câteva fraze edificatoare: „Dacă trăia Ceauşescu... Cic-a fost rău... A fost rău, că nu i-a belit pe nenorociţii-ăştia, şi nici n-avea cine să mai iasă pe stradă, ca să-l dea jos, adică. Da’ ei au ieşit la furat, bre, nu că le era lor aminte di revoluţie. Pi, una-i revoluţia şi alta-i debandada... Pă urmă a-nceput ăştia cu feseneul lor, cu mama draculi. Revoluţie!... S-o crează ei...”. Limba utilizată de personajele ce se succed în cele 15 povestiri, e de un arhaism aparte, local, într-o mişcare şi agitaţie „browniană” (cum bine spune Lucian Mănăilescu în postfaţă), dar, o fi una din strategiile hâtrului din povestiri (sub pielea lui Moş Nichifor Coţcariu) de a nu mai lăsa loc interlocutorului timp să bată şi el câmpii, ori semnalul că până şi în ale politichiei căi nerezolvate, nu oricui îi merge brici mintea, ca ţăranului nostru. Cităm din monologul hârşit al unui moşneag de la ţară: „Ei se ceartă, ei să-n-pacă iar noi... tot nelămuriţi rămânem. Altfel cum? Şi criza asta... Poarcă-i prea lungă, dă-o foculi!... Cu ce-i ea lungă, cu ce-o mai lungeşte şi ei... Că la prostii nu-i întrece nimeni. Eu aşa ştiu: că peste tot în lumea asta conduce oameni diştepţi, pricepuţi. La noi tună şi-i adună... Că doar nu i-a rugat nimeni să se cocoaţe-acolo, unde sunt, tu-le mama lor di pungaşi! Nu-i de-ajuns că nu ne-nghite ăi de-afară; ne mai jecmăneşte şi-ai noştri...” (Ouă stresate). Vorba ceea: „Cât ar fi gluma di glumă, uite că tot te ia cu fiori...” (Boroboaţe), şi asta, ca să punctăm trimiterea la glumele de tot hazul la care ne-am referit când puneam şi acest capitol tot pe seama glumei. Apoi, noi ce să mai spunem? Doar că îi vom lăsa şi cititorului, această frumuseţe de anecdotică umoristică, pentru că se va situa, cu siguranţă, într-o armonie tonifiantă cu scriitura lui Cornel Diaconu. 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu