17. Azi: Ioana Crăciunescu
1. Cuvânt înainte:
Prezentând „Antologia poeţilor tineri – 1978/1982” a lui Laurenţiu
Ulici, Doina Uricariu era convinsă că are în faţă o carte adevărată, aşa cum,
şi noi, ne-am bucurat după lectura ei, de o astfel de constatare. Şi, asta,
pentru că am găsit, aici (printre atâtea voci tinere, unele cunoscute, altele
întâlnite mult mai târziu), o antologie cu voci lirice diverse, cu dreptul pe
care Laurenţiu Ulici îl dădea generaţiei tinere, la pluralitate şi
multiplicitate... de la individualitatea şi libertatea stilului, până la
nesupunerea şi autonomia tiparelor vremii, în poezie. Cunoscutul critic, chiar
accentua toate acestea, într-o frază rostită cu sinceritate: „Am încredere în
poet şi direcţia lirică pe care s-a înscris, mă îndoiesc de validitatea
atitudinii convenţionale pe care o cultivă deocamdată...”. Avea în vedere, că
nu orice asociaţie lexicală şocantă are valoare poetică şi că nu orice
înşiruire de imagini poate produce lirism, dar, le poate dirigui o cale numai a
lor”. Când căuta o justificare (cu privire la numărul poemelor cu care un poet
era reţinut în antologia sa, Laurenţiu Ulici spunea astfel: „Am selectat,
fireşte, ceea ce-am crezut că este reprezentativ pentru fiecare autor în
parte...”
2. Eu,
despre Ioana Crăciunescu:
Pe vremea studenţiei mele, când prin 1976
intram pe uşa apartamentului din Bucureşti, ce aparţinea fam. Filip (Nadia
Filip, fiica cea mare a directorului, pe atunci, de la „Aluminiu” Slatina,
deţinea rubrica: „Cartea străină”, la revista „România Literară”, fiindu-mi
recomandată de soţia unui coleg de facultate), aveam să fac cunoştinţă, aici,
cu sora cea mică a Nadiei, Tania Filip – încă elevă de liceu – dar, încă nu
aveam cum realiza, că peste ani, o voi reîntâlni în filmul „Aurul, profetul şi
ardelenii”, alături de actriţa poetă Ioana Crăciunescu. Au trecut mulţi ani de
atunci. În primăvara anului 2013, la Râmnicu Sărat, aveam să stau, faţă în
faţă, cu actriţa poetă Ioana Crăciunescu. Eu, în sala casei de cultură,
dumneaei, la masa invitaţilor de onoare, alături de poetul Dan Mircea Cipariu,
în calitatea lor de invitaţi ai gazdei râmnicene, poetul Constantin Marafet. Se
adaptase (în toţi aceşti ani) la viaţa de poet invitat al provinciei, ca un
războinic „din mers”. Spunea, că echilibrul ei interior seamănă cu o cazemată
construită, tocmai, pentru a-i salva inima. Ne-a citit din manuscrisul unei
cărţi de poezie, intitulat „Piaţa Chibrit”, scris şi în amintirea locurilor în
care s-a născut şi a copilărit, în Bucureştiul în care se întoarce de fiecare
dată când vine de la Paris şi, nu opreşte în Bulbucata, acolo unde deţine o
casă rustică, şi unde, ca pe nişte „dormitoare de soldaţi” îşi simte nervii,
mereu în alarmă. Dan Mircea Cipariu ne-a prezenetat-o, ca pe o poetă autentică,
crescută pe tărâm românesc, deţinătoare a unui premiu Nichita Stănescu şi a
altor premii de poezie. Dar, mereu, cu rănile poeziei în suflet, răni la fel de
invizibile ca operaţiile la om. Îi citisem poemele din „Antologia...„ lui L.
Ulici (la p.179) şi-i mai reţinusem, un vers, publicat recent: „Moartea aleargă odată cu
mine în aceleaşi sandale”. De această dată (fără să vreau, mi-a alunecat
privirea), actriţa-poetă, purta nişte cizmuliţe moderne, pariziene (?)...
sandalele, rămăseseră în matafora poeziei sale.
3. Autoportret:
(reconstituit prin imaginile unor versuri,
din toate cele 6 poeme publicate în
Antologie)
Nu ştiu de ce vocea ei, din ruginita
odaie a unui cartier, cândva, numit Piaţa Chibrit, suna astfel: „Vino la
Moşi/să ne dăm în Roata Mare pictată/cu îngeri”. Politicos, cu o pălărie de
paie şi o mantie ca de marmoră albă, m-am prezentat la spectacolul anunţat.
Nici n-am simţit cum s-a făcut atâta gol împrejur; n-a remarcat, asta, doar
când un ins în pantaloni scurţi (aveam să aflu că era tatăl ei), se învârtea ca
un cîine în curte iar mama ei plângea la balcon, că lacrimile îi cădeau ca
pietrele pe asfalt. Printre atâtea glasuri, am auzit-o: „Inima mea tăiată în
patru se va da în lanţuri cu tine”. Eram la un circ. Simţeam că pământul se
învârte, odată cu ea, moartea şi cerul, aşijderea. „Uite, cum râd toţi beţivii
ăştia, pictaţi de jur împreur...!”, mi-a zis. Ca nişte îngeri legaţi cu
lanţuri, lumea de jur împrejur mă urmărea insistent. „Nu există atâtea sunete
şi cuvinte care să ne facă să nu înţelegem mai nimic. De mult, crezi tu, că nu
mai avem nici o şansă să răzbim prin acest vacarm ca să ajungem la tine, dar te
înşeli!”. Râdea şi spunea: „De mult, eu, nu mai am nici o şansă, poate din ziua
când le-am vândut, pe un maidan, gloanţe prietenilor şi am tras cu praştia în
dumnezeu crezând că ma să-l nimeresc”. O zăream în flăcări, la circ, alături de
leii care râdeau fericiţi în arenă. Noi toţi, cu ochii aţintiţi ca nişte ţevi
negre de puşti. Ea râdea ţinându-se de burtă. Ne era teamă la toţi. Mai cu
seamă, mama ei plângea cu ochii ţintă, la cămilele care dansau în cerc,
farandola. „Trebuie să ai şi un iubit... un iubit!”, strigam şi eu alături de
toţi ceilalţi, ca hipnoztizaţi. Şi, atunci, venea iubitul, în picioare pe cal,
trecând prin cercul de foc: prima oară, a doua oară, a treia oară...Ni se
învârteau ochii de atâtea treceri prin foc. „În cuşcă cu ea... în cuşcă cu ea”,
striga sala, de-a valma, că nu mai ştiai: leoaicei cele tinere, cămilei rămase
jucând farandola pe buza gropii, ori ei i se striga. Sincer să fiu, am cunoscut
mulţi poeţi – cu lavalieră şi gust pentru bici – dar, nu o poetă, într-o seară,
în haine de gală, ştergându-şi dâra de sânge rămasă în palmă. Am văzut pictori
înotând, repet, am cunoscut gustul mâinilor încrucişate pe piept al
dansatoarelor pe sârmă, dar, niciodată, gustul îndoielnic al fricii de spadă,
de arc, de tun, sau de bombe, la întâlnirea cu poeta, pe această graniţă
agresivă, între somn şi între vis...
4. Râsul
Animal sălbatic
(parodie după poezia cu acelaşi titlu a poetei Ioana Crăciunescu)
de Tudor
Cicu
În flăcări e circul. Şi-n Piaţa Chibrit ninge.
Prin cupola spartă,
trec leii fericiţi mimând o turmă de cămile,
în pocnetele de bici ale unor cioclii de pe margine.
În flăcări e circul
Doamna de la parter râde ca proasta,
cum fluturi indigo albesc de spaimă
la răcnetul leilor.
Tata îmi face semn să plecăm cât mai repede
Mama plânge...
Cu botul în palmele mele
cămilele, în cerc, dansează farandola.
Eu râd. Şi un stol de păsări
înalţ deasupra capetelor celor din primul rând,
al doilea,
al treilea...
E-o nebunie tot ce se întâmplă.
Când iubitul apare pe un cal pana focului,
fac roată rochia, numai ape-ape!
Dansez odată cu cămilele
farandola.
Dansez cu leii
Dansez pe calul iubitului
până îmi imploră, din ochi, să-i înapoiez calul,
calul care dansează şi el, rumba, odată cu cioclii...
E-o nebunie tot ce se-ntâmplă
cu sala molipsită de-un râs animalic.
Eu cobor ca în vis între ei
Şi leii, cămilele, calul, iubitul...
Sala întreagă îmi cere să mai fac, cu rochia, ape-ape.
Dar tata îmi face semn, că, gata!
Şi mama plânge la balcon.
În flăcări e circul
Şi ninge, cupola e spartă...
Mă arde zăpada şi râsul şi plânsul;
şi glasul tatei, prin somn:
„Opreşte-te nebuno, din dans
că rupi patul”
Stigmatul rămîne Stigmat: că e de Geniu, că-i de Apostat.
RăspundețiȘtergereIoana a fost şi va rămîne plămada Pieţii Chibrit - Tot aşa cum şi noi sum şi vom rămîne - fiecare! - cu pecetea Locului ce ne a zămislit.
Dară, Însă Păcatul nu e al Locului ce ne avu !!!
Păcatul şi Crima e al Lumii ce nu ne ştiu... Nice nu vru!
(În fundal/surdină, puneţi fie "Pe lîngă plopii...", fie "Mai am un singur dor..." - melodizate, parcă, de Flechtenmacher -, din pricina cărora şi-a cu adevărat ieşit din minţi, la o furie lesne de înţeles ca om cu scaun la cap, marele nostru Om, Eminescu.)
Păreri a la Culai, da'nu vă fie cu bai. Bănuiţi voi, mai ghini ca mini, că eu nu m-oi dintr'atîta scîrghi.
Re/Scriem:
Ștergere"Păcatul - de vreţi, chiar Crima - e [fără "sunt", nici "ai, ale, a"] al Lumii..." şîamîdî.
Şî ghini ţ-o mai făcut alghinuţîli, Efendi Trîndore!... Ce-ai cătat la însele cu Doamna Albina?... Nu puteai veni singur, doar cu hrană şi berică rece-n rucsac ori portbagaj?
Doar am fost şi, acum, pe seară, m-am şi întors de la albinele mele dragi. N-am stat pentru a doua zi, căci, nu ştiu, din ce motive, tare rele s-au purtat cu noi. De la poartă, ne-au luat în primire. N-am scăpat de 8-10 împunsături, d-alea dureroase. Să fi fost ceva în atmosferă? Să ne fi dat noi (soţia, îndeosebi) cu niscai amirosuri neplăcute lor? Nu am înţeles comportamentul albinuţelor. AŞADAR, coane Culaie, poetele noastre (cum e cea din postare)nu înţeapă nicidecum. Am sentimentul că nici mierea poemelor, nu-i dintr-un cules de soi. Mă las tot la mâna albinuţelor mele. Rele, nerele,cel puţin ele ştiu ce vor. Cu drag, al domniilor voastre, mare albinar, înţepat în draci, pînă la postarea următoare, vă îmbrăţişez cu drag.
RăspundețiȘtergere