marți, 9 aprilie 2013

340. Din caierul vremii... (De "Ziua şcolii" din Tătaru -III-)

 1. La finalul cuvintelor adresate publicului, de pe scena Căminului Cultural
 2. Viceprimarul com. Comana Valerică Baciu făcând deschiderea de "Ziua şcolii"
 3. Guner Akmolla şi d-na Directoare a şcolii Nicoleta Radu, aflate pe podium.
4. "Vrăbiuţa balerină" - Izabela Sima, salută publicul la finele unui dans magnific.

5. Familia Cicu (eu şi soţia) în faţa monumentului eroilor tătari crimeeni.



3. Acesta e satul meu? Dar ce-aţi făcut din casa copilăriei?
 
              Motto:
                „Într-o dimineaţă
                 m-am reântors în patrie
                 am văzut casa, era lumină la fereastră.
                Am intrat. Câţiva copii se jucau cu pantofii mei vechi.
                Duşmanul dormea în aşternutul meu”
                                (Antonio Diaz Tortajada)

     În continuare, programul cultural intitulat „La ceas de sărbătoare” a continuat cu „vrăbiuţa balerină” – Izabela Sima. Pe acordurile şi în armonia unei muzici clasice, ne-a prezentat un dans magnific. Copiii claselor I-IV ai şcolii din Tătaru, au dat curs unui moment poetic care a cuprins şi poeziile în tătară şi traduse şi în română: „Nunta” şi „Kureş” de Negip Hagi Fazâl, precum şi poezia „De ce?” de Güner Akmolla. La rândul lor, copiii claselor I-IV din Comana au venit să încânte publicul prezent în sală, cu un inspirat montaj de cântece şi poezie. Preşcolarii şi copiii de grădiniţă, din Tătaru, au fost fermecători. Nici un prichindel nu s-a încurcat, ori să fie el timorat în faţa atâtor spectatori? Nu! Păreau că se găsesc într-un joc continuu la ei în şcoală. Programul a fost încheiat (superb!) cu dansul indian al „Steluţelor sclipitoare” – locul II la Festivalul Naţional de Dans România Open. La ora 12,30 doamna directoare Nicoleta Radu a mulţumit invitaţilor sosiţi din Constanţa ori alte părţi ale ţării, le-a transmis copiilor şi părinţilor prezenţi să asiste în continuare la „Carnavalul primăverii” alături de Grupul Amicii Constanţa, iar noi, ceilalţi, la invitaţia dumneaei ne-am retras la discuţii, în cancelaria şcolii Negip Hagi Fazâl, printre pahare cu suc şi baclavale turceşti foarte siropoase. Cu această ocazie, mi-am vizitat şcoala, mi-am adus aminte de clasa în care am învăţat şi am putut compara cam ce era pe vremea când eram elev şi acum, în prezent. Nu vă spun: ca de la cer la pământ! Mobilier nou, planşe atârnând ca nişte ghirlande pe pereţi şi, minune: calculatoare performante (cu zecile) în fiecare clasă, legate la o reţea rapidă de internet. Din această lume ca de basm (ruptă din Andersen) am plecat cu fiul şi soţia, cu maşina, prin satul Tătaru, spre casa copilăriei ( pe care n-o mai văzusem de 30 de ani), spre lumea lui Hitchock, mai bine zis, a ciudăţeniilor din filmele sale. Iată despre ce e vorba: am ţinut să trec pe strada copilăriei, să oprim maşina la poarta care părea să marcheze locul casei unde am copilărit, întrucât (mai mereu, de la o vreme) în vis o vedeam – inclusiv cu locurile şi împrejurimile – aşa cum o ştiam din copilărie. În vis, nimic nu era schimbat. Mi se arăta, cuptorul de argilă şi plita de lângă gardul dinspre uliţă cu salcâmul falnic şi cei doi corcoduşi de la poartă (prin 1982, vara, am făcut acolo sub ei, într-un cort, afară, nunta), cu pompa de apă lângă rădăcina lor. Apoi mi se arăta, destul de des, cei doi duzi: dudul cu fructe albe şi dulci de lângă geamul camerei în care dormeam, învăţam şi scriam eu poezii la o măsuţă, lângă fereastră şi dudul cu fructe roşii şi un pic acrişoare, de lângă grădiniţa cu stânjenei şi tufănele din faţa casei. Acolo, la fereastra în care băteau duzii cu crengile lor, am scris eu versurile:
                                       Bat duzii-n geamuri, poate ploaia
                                       Ori gândul meu de tine-i plin,
                                       Ori gerul muşcă din podele
                                       De-mi simt iar sufletul străin?
                                  ...........................................................
Apoi, visam cârdul de ciori care ne dădea roată (în vise), mie şi nucului din grădină, corcoduşilor de lângă gard, ori zarzărului falnic de care lega tata măgăreaţa, ori caişilor din grădină, pentru care scriam astfel de versuri:
                                       Sunt duşi caişii mei cu mere
                                       Copilăria-mi, ce-am făcut?
                                       Cu floarea dragostei sub tâmple
                                       În lungi beţii m-au tot cernut.
                                 ..............................................................
sau:
                                       Poeziei, ţărm de vrajă am visat să-i pun în rond
                                       Ca la apele morgane, vara scursă-n orizont.
                                       Am cântat caişii, merii, prunii, floarea de gutui
                                       Dar ca valul spart de coastă pier în dragostea dintâi.
                                 .............................................................................................
Alteori, visam că veneam de prin lume plecat, pe uliţă, acasă la părinţi şi mama mă aştepta în prag aşezată în balconul cu coloane de o parte şi alta, cu prispa din faţa casei, pe unde se intra în tinda casei, în săliţa dintre camere şi de acolo, în bucătăria de iarnă. Cum scrisesem, cândva, într-o vedere:
                                       La căsuţa mică de la ţară
                                       Cu mulţi ani în urmă, cât un veac
                                       Te zăresc măicuţă stând în prag
                                       Aşteptându-ţi fiul din câmp să apară.
                                  ........................................................................
                                                       (versurile sunt din cartea de debut „Cu marea în suflet”, 2005)
Mă visam privind din interiorul casei, pe geamul de la fereastră, în afară, către marginea satului, un sat terminat cu cimitirul şi dincolo de el începea, nesfârşită, stepa dobrogeană. De acolo, de la acea fereastră, văzusem cândva: „ochii lupilor/jinduind ţipetele mamei, când m-am născut./Dar, s-a întâmplat prea repede să ningă/peste alaiul cu îngeri/de la fereastra unde tata/cioplea un fluier pentru mieii lui albi” – cum scriam într-un poem. Vai mie! Unde sunteţi voi acum, visele mele, vise ale copilăriei mele? Unde mă aflu eu, acum? Sunt pe strada copilăriei şi nu mai recunosc unde sunt! Acesta să fie satul meu? Aceasta să fie uliţa copilăriei? Dar, ce-aţi făcut – o timpuri! – din casa copilăriei?
      
                                      (va urma: mâine

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu